Kasvissyöjänä Meksikossa?

(Luettu 20098 kertaa)

mörkö

• Aloittelija
    • Profiili
Kasvissyöjänä Meksikossa?
« : 04.02.2010, 14:47:49 »
Hei,
lähden maaliskuussa kuukaudeksi Meksikoon ja matkasuunnitelmat ovat vielä täysin auki (en osaa oikein etukäteen suunnitella, just go with the flow :) )
Mutta eniten mietityttää, että miten pärjää kasvissyöjänä? Osaan jonkin verran espanjaa, joten aina voin jotakin yrittää sönköttää, mutta en myöskään syö kalaa tai kanaa. Ja päädyin usein aika pieniin kyliin reissuillani, missä on aina hankaluuksia löytää lihatonta ruokaa...
Millaisia kokemuksia teillä on?

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Kasvissyöjänä Meksikossa?
« Vastaus #1 : 04.02.2010, 15:23:35 »
Kokemusta ei ole mutta jos tiedät minne kaupunkeihin olet menossa niin voit etukäteen tsekata tarjontaa www.happycow.net
Tuolla tuskin kyllä mitään pieniä kyliä on, mutta isommat kaupungit löytynevät!
Soarele este galben

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 04.02.2010, 15:58:20 »
Jos esim. juusto ja muna menevät, tilanne on jo helpompi. Tortillojen kanssa tarjotaan usein juustoa, papumössöä, salsoja sekä melko helposti saatavia kasvishöystöjä. Keitot ovat lihattomia(kin), ja niiden kanssa tarjoillaan monesti maissilastuja. Tosin enpä ole keittiöön vilkaissut: minkäköhänlainen liemipohja lienee? Aamiaispöytään kuuluu lajitelma erilaisia munakkaita.

Katukojuista ja pikaruokaloista ei aina niin helppo ole saada hyvää kasvisruokaa, mutta jos olet ajoittain valmis tukahduttamaan nälän sillä, mitä jää kun liha poistetaan, nekin menettelevät.

nailon

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 06.02.2010, 10:42:34 »
Jos juusto menee niin quesadilloja saa joka paikasta. Liha on kyllä arvostettu ruoka, saat varautua selittelemään lihan syömättömyyttä, mutta ei sen pitäisi olla ylivoimainen este. Toivottavasti osaat espanjaa että voit selittää ettet halua lihaa. Ota huomioon että esimerkiksi kana ja tonnikalakin saattaa joissain paikassa sisältyä kategoriaan "ei lihaa".
"En tahtoisi olla yksi heistä.
Tahdon olla vapaa, ja hengittää havun tuoksua.
Täällä olen kuin vanki, lähden Kuusamoon."
Danny, Kuusamo

Jepulis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissausta ja ruokaa: juttuja matkustelusta, ruoasta ja eri matkakohteista.
« Vastaus #4 : 07.03.2012, 17:20:33 »
Lähden kohta vegaanina Meksikoon ja värkkäsin sitä varten kaksipuoleisia pikkulappusia, jotka voin tarvittaessa antaa ravintoloissa ihmeteltäväksi. Niissä lukee:

Soy vegetariana (veganista).

No puedo comer nada de:
carne (incluyendo caldo), manteca, borrego, jamón,
aves, pavo, pollo, venado, consomé, chorizo

nada de: pescado, calamar, camarones, cangrejo,
langosta, mariscos, pulpo

nada de: huevos, mayonesa

nada de: leche, queso, mantequilla, helado con leche,
yogur, crema

Soy puedo comer:
frijoles (sin manteca), todos verduras, frutas y nuez,

por ejemplo:
ensaladas con verduras y aguacate (sin carne, jamón, pavo, pollo, queso)
enchiladas y quesadillas (sin carne, manteca, aves, huevos y queso)
sopes, panuchos y salbutes (sin carne, manteca, aves, pescado, queso y crema)
tamales (sin carne, manteca, aves, huevos y queso)         
salsa, guacamole y mole (sin carne, aves, huevos, queso, leche y crema)
arroz y frijoles (sin manteca, carne y aves)
caldos y sopas (sin carne, aves, manteca, pescado, crema y leche)

En osaa espanjaa, mutta jokseenkin ranskantaitoisena luulen omaksuvani tarpeellisimmat sanomiset pian. Mutta olen vastaavat laput värkännyt myös Intian matkoille, mutta intialaisilla ei tunnu aina olleen malttia lukea mitä heille yritetään kertoa, kuten ei kirjoittaa tilauksia ylöskään... katsotaan miten Jukatanilla.
http://reissaustajaruokaa.wordpress.com/
Matkakohdetietoa, reppureissuelämää ja vegaaniruokaa.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 07.03.2012, 21:38:15 »
Minäkin pyrin olemaan kasvissyöjä, mutta matkalla joustan. Viimeksi El Salavorissa tuli typerä olo, kun jouduin nyrpistelemään paikalliselle ruoalla. Hostellini nuori tarjoilija toi aamiaisen (kysymättä mitä haluan) ja siinä oli paistettuja nakkeja. Nyrpistelin naamaani ja sanoin, että kun minä en syö lihaa. Sitten alkoi hävettää. Tyttöparka oli ihan hiljaa ja minä sanoin, että hyvä on, kyllä kelpaa.

Monessa maassa, missä eletään köyhyydessä, ei ole asiallista kieltäytyä ruoasta.

Kasvissyönti ja kaikki muutkin karppaukset ja gluteenittomat valiot ovat länsimaisen hyvinvoinnin tuotetta. Kun ihmiset elävät kylläisyydessä heillä on varaa alkaa elää erilaisilla valikoivilla ruokavalioilla.

Eri asia on sairaudet ja allergiat, jotka vaativat erikoisruokavalioita.

Minusta tuollaisten lappusten tyrkyttäminen on naurettavaa. Ei kukaan katukeittiön kiireinen emäntä rupea tavaaman turistin tyrkyttämiä lappuja. Kalliimmissa ravintoiloissa voi lappua ehkä tyrkyttää, he kun saavat kunnon korvauksen valmistamistaan aterioista.

Meksikossa kasvisruokailu on läytännössä hyvin vaikeaa. Kannattaa tiedostaa sekin, että kaikki upporasvassa paistettu (yleinen ruoanvalmistuksen tapa) on eläinrasvassa paistettu.

Meksikossa tarjotaan erilaisia ruokia eri vuorokaudenaikoina, esimerkiksi kadulla. Aamulla kannattaa tankata tuhdisti, koska silloin on tarjolla parhaiten kasvisruokaa.  Muun muassa maissipötköjä, tamales. Niitä saa kasvis- ja juustotäytteellä. Kannattaa kysyä: Hay tamales sin carne o pollo?

Toinen aamuherkku on maitoon keitetty riisipuuro, joka on Meksikossa joukseva, lämmin juoma. Arroz con leche.

Myös ravintoloissa tarjottavat aamiaiset ovat kasvis. Jos nyt kananmunat ja juustot ovat kasvis. Aamiaiseen kuuluu aina myös "papupaté".

Päivällä ja illalla alkaa olla tiukkaa löytää kasvisruokaa, riippuen kaupungista. Tacos de papa (peruna-tacot ja tacos de frijoles (papu-tacot) kuuluvat lähinnä pääkaupungin valikoimiin. Muualla maassa tacojen väliin tungetaan vuohenaivoja, keuhkoja, munuaisia, maksaa... kaikkea jo kuvottavalta haisevaa.

Quesadillas (juustolla täytetyt tortillat) ovat aika harvinaisia ja niitä tapaa vain iltaisin.

Ehkä kätevintä on käydä paikallisessa supermarketissa, jos sellainen on lähettyvillä. Marketeissa on omat ravintolansa, missä valmistetaan paikallisia ruokia. Ainakin kasviriisiä ja papumuhennosta on useissa tarjolla. Tosin ei Aurera Bodegassa (sieltä ei saa muuta kuin kasvisriisiä ja kananpaloja). Cancúnin keskustan supermarketti on loistava, siellä on paljon kaikenlaisia salaattejakin.

Toinen vaihtoehto on kysellä kiinalaisia ravintoloita. Niistä saa ainakin kasvisriisiä, vaikka kaikki muut ruokalajit taitavat olla lihaisia tai kanaisia. Kiinalaiset eivät osaa mitään muuta kieltä kuin kiinaa, joten heille lappuja ei ainakaan kannata tyrkyttää. Kiinalaiset ravintolat ovat ravintoloista halvimmat.

Toriravintoloista kannattaa kysyä täytettyjä paprikoita, chiles rellenos. Kannattaa taas kysyä sin carne o pollo, että saa juustolla (queso) täytettyt paprikat.

Mitään muita kasvisruokalajeja ei tule mieleen.

Muoks. Huomasin, että ethän syö edes kananmunia etkä maitotuotteita. Tervemenoa näkemään nälkään!
« Viimeksi muokattu: 07.03.2012, 21:49:56 kirjoittanut UsvaAuer »

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 07.03.2012, 23:23:02 »
Kasvissyönti ja kaikki muutkin karppaukset ja gluteenittomat valiot ovat länsimaisen hyvinvoinnin tuotetta. Kun ihmiset elävät kylläisyydessä heillä on varaa alkaa elää erilaisilla valikoivilla ruokavalioilla.

Gluteeniton ruokavalio liittyy keliakiaan, joka on sairaus.

Monessa maassa, missä eletään köyhyydessä, ei ole asiallista kieltäytyä ruoasta.
...
...
Minusta tuollaisten lappusten tyrkyttäminen on naurettavaa. Ei kukaan katukeittiön kiireinen emäntä rupea tavaaman turistin tyrkyttämiä lappuja. Kalliimmissa ravintoiloissa voi lappua ehkä tyrkyttää, he kun saavat kunnon korvauksen valmistamistaan aterioista.

Ikinä ei ole asiallista nyrpistellä tai järjestää kohtausta ruoasta, mutta kyllä mun mielestä ravintoloissa voi toiveita esittää, myös köyhemmissä maissa. Lihan pois jättäminen ruoka-annoksesta saattaa jopa olla köyhälle ravintolalle ihan mieluisa juttu, liha kun on kuitenkin annoksen kallein osa. Rahaa ne kuitenkin enemmän miettii, kuin länkkärin outoja ruokatottumuksia. Eikä pidä olettaa, että kukaan kasvissyöntiä (tai muita hyvinvointiruokavalioita) ymmärtäisi, vaan niille voi yrittää sanoa esimerkiksi, että vatsa on heikko eikä kestä lihaa, tai jotain vastaavaa. Jos siis tulee sellainen tilanne eteen, että täytyy selitellä outoja ruokatottumuksiaan.

Mikäli kaikesta yrityksestä huolimatta eteen kiikutetaan porsaan persettä, niin kannattaa mennä vaan matalalla profiililla ja yrittää syödä muilta osin sen minkä pystyy ja kiittää kohteliaasti henkilökuntaa. Hyvä käytös ja aidontuntuinen kiitos antaa paljon anteeksi. Itse saatan joskus jopa kääräistä diskreetisti lihoja jonkun servetin väliin, jos on käynyt kämmi ja mun lautaselta sellaista löytyy ja jos todella tuntuu siltä, ettei ole sopivaa jättää mitään lautaselle. Harvemmin kuitenkin näin.

Mun mielestä tossa lappusuunnitelmassa ei ole mitään naurettavaa. Se on kuitenkin fakta, että ruokavaliollasi reissusta tulee luultavasti melko haasteellinen, tsemppiä kuitenkin. Kuten UA sanoi, kannattaa käyttää ruokakauppoja hyväksi aina kun mahdollista.
« Viimeksi muokattu: 07.03.2012, 23:41:02 kirjoittanut Mr. Voyageur »

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 08.03.2012, 07:13:32 »
Kasvissyönti ja kaikki muutkin karppaukset ja gluteenittomat valiot ovat länsimaisen hyvinvoinnin tuotetta.

Hopohopo, Intiassa on noin miljardi kasvisyojaa. Ja hyvinkin monet tiedemiehet ovat alkaneet puhua siita, kuinka meidan pitaisi lisata kasvisyontia huomasti tai lopettaa lihansyonti kokonaan maapallon uhkaavan ruokakriisin takia. Joten kasvisyonnin dissaaminen jonain ylellisyytena on aika nuivaa.

Mutta olen samaa mielta, etta reissussa taytyy kylla olla vahan joustoa. Yllattavan pitkalle parjaa lihaa syomatta (vegaaniudesta en teida kun ruoan valmistuksesta on vahan vaikea saada selkoa jollei keittioon tallustele), mutta valilla on pakko vaan vetaa joku lihajuttu kohteliaisuuden takia.

sanela

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 08.03.2012, 07:51:41 »

Mutta olen samaa mielta, etta reissussa taytyy kylla olla vahan joustoa. Yllattavan pitkalle parjaa lihaa syomatta (vegaaniudesta en teida kun ruoan valmistuksesta on vahan vaikea saada selkoa jollei keittioon tallustele), mutta valilla on pakko vaan vetaa joku lihajuttu kohteliaisuuden takia.

Mä olen jo pitkään ajatellut niin, että jos reissulla joskus tulee sellainen tilanne että on ihan pakko syödä lihaa tai kanaa, niin menköön sitten. Sellaista tilannetta ei vaan ole tullut, vaikka yli 70 maassa olen ehtinyt käydä. Tosin kalan suhteen en ole ehdoton eli sitä olen syönyt joskus vapaaehtoisestikin, enkä ole ollenkaan vegaani, joten tämähän vaikuttaa tilanteeseen jo todella paljon. Muistaakseni Meksikossa en syönyt edes kalaa ja paikallinen ruoka jäi silti mieleen positiivisena kokemuksena, joten lakto-ovolle ei luulisi olevan mikään suuri kärsimys reissata tuolla suunnalla.

Ei kyllä tulis mieleenkään missään ravintolassa, maksavana asiakkaana, vetää lihaa pelkästä kohteliaisuudesta. Ihan suosiolla vaihdan ravintolaa jos jossain ei pystytä/haluta tarjota mitään lihatonta vaihtoehtoa. Mutta enpä ole tuollaisiinkaan tilanteisiin pahemmin joutunut, perhevierailutkin ovat olleet sellaisia, joissa talonväki on etukäteen tiennyt tästä mun kaameasta nirppanokkaisesta "länkkäri"ruokavaliostani  ;)

kaukomatkailija

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #9 : 08.03.2012, 17:52:02 »

Hopohopo, Intiassa on noin miljardi kasvisyojaa.  

Niinpä. Lisäksi lihansyönnistä kieltäytymiselle voi olla erittäin vahva uskonnollinen tai eettinen vakaumus, jota minä ainakin arvostan nykypäivänä kertaluokkia enemmän kuin joustoa syödä kaikki mitä eteen kannetaan. Eikös se ole juuri se länsimainen tapa?

Mutta tämä menee helposti juupas eipäs -taisteluksi, joka ei kysyjää auta ollenkaan. Oma vinkkini on intialaiset ravintolat, mutta niitä löytyy Meksikossa käytännössä vain suuremmista kaupungeista tai vilkkailta liikennepaikoilta. Jos ei jaksa googlettaa, niin Indian dinner on hyvä lähde, tosin ei läheskään täydellinen. Ei ainakaan Meksikon suhteen, josta se löytää koko maasta ainoastaan 8 intialaista ravintolaa.

T. Nimim. "Yli 60 maassa intialaisissa ravintoloissa lounastanut"  

« Viimeksi muokattu: 08.03.2012, 17:53:56 kirjoittanut kaukomatkailija »
Jengi ryysää suuhun ja sieraimiin, leijuu ruumissavut yllä Gangesin, döfis tuo mieleen vanhan Folk-Fredin laulun, skene kuin Riipisen kadonnut taulu
-Pelle Miljoona

Jepulis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 08.03.2012, 23:39:36 »
Kiitoksia vinkeistä. Ei ollut tarkoitus väitellä siitä onnistuuko vegaanina olo Meksikossa vai ei, vaan esitellä ehkä huvittavaakin keinoa yrittää onnistua siinä vähän paremmin. Muissa maissa lappuset ovat välillä tehonneet ja välillä ei, saas nähdä tuolla sitten. Ja katukeittiöissä olen toiminut silmämääräisesti annoksia arvioiden, en lappusilla tai edes kyselemällä. Joskus tulee hutilyöntejä ja sitten voi katsoa tilanteen mukaan miten annoksen kanssa menettelee.

Kyläilemään meneminen kenenkään ennestään tuntemattoman luokse olisi tarpeeksi tukalaa jo ilman tuota ruokailupuoltakin, joten ei tuollaisia ilmaisen ruoan tarjoilutilanteita pahemmin minulle tapahdu. En minäkään halua tarjotusta ruoasta kieltäytyä tai olla epäkohtelias. Oikeissa ravintoloissa taas voi odottaa että vähän yrittävät toteuttaa toiveita. Ja tapanani ei ole Suomessakaan olla kiukkuinen asiakas jos annos tulee vääränlaisena (mitä ei muuten nyky-Suomessa näytä enää juuri edes tapahtuvan). Reissuissa olen yleensäkin mennyt katuruokailun sijaan oikeampiin ravintoloihin, jotta saa käydä niissä vessassa ja istua jonkin aikaa vähän rauhallisemmin.

Arvelen että Meksikossa tulee enempi syötyä supermarketti- ja toriostoksia, siis paluu  reilausruokavalioon Aasian herkkumatkailuvuosien jälkeen. Reissuissa kans tulee koluttua ihan mielenkiintoisia nurkkia suunnistamalla päivän aikana paikallisiin kasvisravintoloihin, joita nytkin on reitillä muutama. Niissä ehkä pääsen tamaleakin maistamaan. Jos vaakakupissa on haluanko maistaa paikallista ruokaa ja syödä laardia vai jättää kokeilematta, niin siinä voi kukin kotikasvissyöjä katsoa miten haluaa tehdä. Vissiin tulee syötyä Meksikossa kiinalaisissa, mikä lähenee junttiudessaan jo sitä jos kävisi mäkkärissä Thaimaassa :) No, on muissakin maissa kiinalaiset ravintolat olleet ainoita missä saa jotain kivaa ruokaa. Hyvä jos tuolla on intialaisiakin. Ja hei, menen nyt vain Jukatanille, joten minulla on helppo aloitus lattarimaihin tutustumiselle.

poisss

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 09.03.2012, 11:08:39 »
En nyt jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta itse olin Meksikossa kasvissyöjänä vuonna 2006, eikä ollut _MITÄÄN_ ongelmaa!! Siellä oli jopa VEGAANINEN KASVISRAVINTOLAKETJU, jossa söi halvalla hyvää ja proteiinipitoista kasvisruokaa! Aamusin taas sai aina esim. tuoreita hedelmiä ja sämpylöitä. =)

Jepulis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 10.05.2012, 23:23:45 »
Keräsin ruokailukuvia Meksikosta ja Belizestä tänne: http://www.flickr.com/photos/[email protected]/

En tosiaankaan oikein tykännyt ruoasta tuolla, se ei oikein maistunut miltään. Ensinnäkin tortillalätyt ja muu jauhoista tehty kama ei ollut mitenkään erityisen herkullista. Niiden täytteet ja mitä nyt ikinä tilasi, esim. grillattua vihannesta, niin ei niistä oikein ollut mitään makua. Pelkkä chili ja hitusen suolaa ei ollut ihan tarpeeksi mitään. Ja ylejäänkin vihannesten käyttö oli aika tylsää. Turistiravintoloissa voi välillä saada mielenkiintoisempiakin salaatteja kuin vain jäävuorisalaatti-paprika-sipuli-tomaattia. Guacamole on kiva juttu, mutta sen mukana tulevat nachot (friteeratut tortillalätyn palaset) olivat aika tylsän makuinen ja kyllästyttävä juttu.

Meksikossa on 100% Natural -ravintolaketju, joka ei ole kasvisravintolaketju, mutta niissä on aika hyvä valikoima. Näitä osui matkan varrelle Cancunissa ja Playa del Carmenissa.

Kyllä tuolla ruokaa vegaanikin sai, mutta ei ollut ihan mun makuuni, koska tykkään aika tuoreista ruoista ja aasialaisesta.

Eev

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 11.05.2012, 20:00:35 »

Muoks. Huomasin, että ethän syö edes kananmunia etkä maitotuotteita. Tervemenoa näkemään nälkään!

Alkoi ihan naurattaa tämä koko viesti :D Itse olen pärjännyt jokaisessa maailman kolkassa matkustaessani kasvisrualla.

ps. Keliakia on elinikäinen autoimmuunisairaus.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 11.05.2012, 23:25:15 »
Kyse ei olekaan siitä, etteikö pärjäisi. Vaan siitä viitsiikö pärjätä ja millaiseen ruokaan (jos edes ruokaan) joutuu tyytymään.

Jos saavut kolmannessa maailmassa (poislukien Aasia Pakistanista itään) tuntemattomaan kaupunkiin iltamyöhällä, kun auki on enää yksi ravintola viimeistä varttia, joudut suurella todennäköisyydellä syömään pelkkää riisiä tomaattisiivuilla. Tai ranskalaisia perunoita tomaattisivuilla, jos olet Keniassa. Olet mahdollisesti matkannut koko päivän, korvannut lounaan kekseillä tai banaaneilla. Aika paljon saa riisiä mahaan lappaa, että nälkä lähtisi.

Nuorempana sekään ei ehkä tunnu suurelta uhraukselta, mutta vanhemmiten sitä ei vaan enää jaksa. Tänään minulle tuotiin eteen jotain outoa, joka paljastui maksaksi. Söin sen.

T. Näemmä entinen kasvissyöjä
« Viimeksi muokattu: 11.05.2012, 23:30:09 kirjoittanut UsvaAuer »

Jepulis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 13.05.2012, 16:42:04 »
T. Näemmä entinen kasvissyöjä

Kasvissyöjyydet ja vegaaniudet ovat vain titteleitä, tärkeintä on miten elää :)

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #16 : 14.05.2012, 10:18:10 »

Keliakia on SAIRAUS, jonka vuoksi noudatetaan gluteenitonta ruokavaliota. Eli kumpaa mieltä nyt olet; on varaa olla valikoiva vai että ok kun sairauden vuoksi erikoisruokavalio? En tunne ketään joka huvikseen olisi yhtä tarkalla gluteenittomalla ruokavaliolla kuin keliaakikon pitää olla.
Soarele este galben

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #17 : 14.05.2012, 10:54:48 »
Keskustelu lipsuu aina vain pahemmin OT:ksi, ajattelin itse pahentaa tilannetta lisää. Luulen Usva Auerin vastanneen hiukan kiireessä, hänkään tuskin kiistää keliakian merkitystä ruokavaliota ohjaavana tekijänä. Itse olen miettinyt paljonkin lihan jättämistä nimenomaan länsimaisesta hyvinvoinnista kumpuavana arvovalintana. Sitähän se nimenomaan on. Toisaalta se on yhtä aikaa myös reaktio länsimaiseen hyvinvointiin: lihan määrän kasvu lautasella on räjähdysmäistä, eikä sen esim. ympäristövaikutuksia yksinkertaisesti voi kiistää. Eikä sitäkään hihhuloinniksi leimattua näkemystä, että vähemmän lihaa länkkäreiden kuvussa ruokkisi enemmän maailman nälkäisiä.

Olen varmasti ihan liian vanha hippeilläkseni enää, mutta jotenkin tämä ajatus vain on vienyt mukanaan. Ei siksi, että kiistäisin ihmisen paikan ravintoketjun huipulla tai siksi, että nauttisin nirsoilusta köyhemmissä maissa. Lisäksi minä jopa (muistaakseni..) pidän lihasta. En vain syö sitä vaikka voisinkin. Sille on olemassa perustelu, jota rehellisesti asiaa pohdittuaan ei oikein voi kiistääkään. Valinta on silti omakohtainen; perillinen esimerkiksi on isänsä ohella mitä suurin lihasta nautiskelija. ::)

KorbSe

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 31.08.2012, 20:35:09 »
Kun tää sattumalta on lipsunut myös keliakiakeskusteluun, niin kysynpä onko kellään kokemuksia kasvissyöjä-keliaakikkona Meksikossa/Väli-Amerikassa? Miten hyvin ymmärretään vehnättömyys? Ilmeisesti suurin osa lättysistä on pelkästä maissista tehtyä, joten ruokaa pitäis löytyä? Toistaiseksi matkustellut lähinnä Aasiassa, jossa gluteenittomuus eikä kasvisruoka ole ollut ongelma (tosin keliakiasta nyt on aivan turha alkaa selittämään paikallisille :) ).
Matkustus ei ole tuhlausta, vaan pääomaa.

Zaapas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 14.10.2013, 20:08:52 »
Pakko laittaa lusikka vielä tähän vanhaan soppaan, kun aihe muuten kiinnosti...

Kun tuosta gluteenittomasta ruokavaliosta syntyi hässäkkää, niin eikös se ole/ollut nouseva trendiruokavalio kuten karppauskin jossain vaiheessa. Minullekin on höpisty gluteenittoman ruokavalion hienoudesta, eikä siinä ollut mitään keliakianäkökulmaa. Tätä UsvaAuer varmaan tarkoitti sen esimerkkinä mainitessaan, eikä väheksyen kenenkään SAIRAUTTA?"?"¤gf. (Anteeksi pakko, miettikää nyt vähän kaikkia mahdollisia hömpötyksiä mitä asiaan liittyy. Kai kaikki nyt tietävät gluteenittoman ruokavalion ja keliakin mahdollisen yhteyden, entä ne muut?)

Noniin vähän enemmän asiaan, lähden joulukuussa Meksikoon (ja muualle Väli-Amerikkaan) muutamaksi viikoksi ja aion kokeilla paikallisia kasvisruokia. Voin sitten raportoida mitä tällä kertaa löytyi.  :D