Nelonen: Matkaoppaat-sarja

(Luettu 19711 kertaa)

Whig

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.petrilopia.net/
Vs: Nelonen: Matkaoppaat-sarja
« Vastaus #40 : 17.02.2010, 12:49:48 »
Katsoisin sarjaa mielellään ilman ääntä. Onko kukaan muu kiinnittänyt huomiota (tai miten siihen nyt voisi edes olla kiinnittämättä huomiota) tän pääemännän (Kristiina Komulainen-yritelmä) englanninkielen lausuntaa?

Onhan sitä foorumeilla ihmetelty mutta hyvin tuo näyttää sillä tulevan kuitenkin toimeen =)
Enemmän itse olen ihmetellyt miksi tuo muuten puhuu ihan ok mutta monesti iskee nylon beatti päälle, kun hän alkaa englantia vääntämään.

skavoovie

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #41 : 17.02.2010, 14:14:50 »
No kyllä mäkin olen hymyilly Terhin englannille monta kertaa. :D Ja oon myös miettinyt, miten oikeasti tuollaisessa hommassa olevan kielellinen ulosanti englanniksi voi olla noin jäykkää.

Juu on se huvittavaa. Mutta ei raivostuttavaa, eikä osoitus siitä, ettei henkilöllä mitään itsekunnioitusta (!?!).

Laurau

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #42 : 18.02.2010, 19:22:34 »
Niin ja jos hommat hoituu niin vittuakos sillä ääntämisellä on väliä?

aah ihana ajatusmalli ! vittuakos sillä on väliä mitä puhuu, kyllä ne senkin ymmärtää kun puhut suomea vähän KOVEMMALLA äänellä ja SELVEMMIN ARTIKULOITUNA. :)
oon kuitenkin itse sitä mieltä että jos lähtee oikeen ulkomaille (huh, kuten Alanyaan) niin voisi edes YRITTÄÄ opetella ääntämään oikein, kun tämän Terhin asenne on just tuo yllämainittu "vittuako väliä, kuhan nää tyypit ymmärtää", mitä ajatustapaa siis en itse voi käsittää.  
ja en ehkä puhuisi itsetunnon heikkoudesta, vaan siitä kunnianhimosta. mä en haluaisi leimautua yhdeksi niistä suomalaisista "jotka lausuu ihan samanlailla englantia ku Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen" vaikka toki hienoja miehiä ovatkin, eikä mulle riitä se, että mua tajutaan. kyllä tykkään kielenopiskelusta niin paljon, että haluan tutustua myös vähän sen lausuntaoppiin, varsinkin jos olen ulkomailla töissä - ylläriylläri. Mut kaikillahan ei sellasta tarvetta tosiaan ole.
aina yhtä kivaa väitellä mielipideasioista :)

En ole niin intensiivisesti sarjaa seurannut, että olisin sen kertaakaan kuullut puhuvan mitään muuta kuin suomea (turkkilaisten kanssa myös) ja "englantia". mut ilmeisesti puhuu kuitenkin turkkiakin?  vau, mahtaa olla eksoottista suomeksi lausuttuna :>
« Viimeksi muokattu: 18.02.2010, 19:25:49 kirjoittanut Laurau »

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #43 : 18.02.2010, 19:43:03 »
mut ilmeisesti puhuu kuitenkin turkkiakin?  vau, mahtaa olla eksoottista suomeksi lausuttuna :>

Turkin kielen ääntäminenhän on hyvin samankaltaista kuin suomen.

Pivo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #44 : 23.02.2010, 11:06:14 »
Nojoo mielipideasioita, mutta ääntämisen tärkeys/siitä poraaminen tuntuu vaan niin jotenkin pikkumaiselta tärkeilyltä. 

kärpänen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #45 : 23.02.2010, 16:17:44 »
Ois edes vain se ääntämisen kauheus mutta kun kieliopillisestikin puhutaan ihan ö-luokan kieltä. Ei puhettakaan että verbit taipuisivat missään aikamuodossa, tai jos taipuvat niin eivät taivu ainakaan siinä missä pitäisi. En tiedä särähtääkö muilla niin pahasti, mutta tuttavapiiristä kaikki jotka sarjaa seuraavat (minä itse, kieltenopiskelijat ja amisenglannilla suoriutujat) ovat huomanneet myös tämän heikon kielellisen laadun.

Mulla oli muuten joskus haaveena olla matkaopas, mutta niistä vuosista on kulunut jo aikaa ja tällä hetkellä en varmasti lähtisi. Ei kestäisi hermot niitä matkaajia (ja huonosti kaikkia puhumiansa kieliä puhuvia oppaita...). :)

pistaasi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #46 : 25.02.2010, 14:26:28 »
^Juuri näin. Minua häiritsee enemmän se, että tämä pomo puhuu oikeasti niin väärin, siis kieliopillisesti.

Eihän noilla kenelläkään oppaalla tuo ääntäminen niin huippua ole, mutta tältä pomolta kyllä odottaisin hieman enemmän ottaen huomioon hänen asemansa Deturilla. "We have found so many things whit taxi" WHAT?!
"The World is a book, and those who
do not travel read only a page"
-St. Augustine-

Nallis03

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #47 : 26.02.2010, 11:08:09 »
Komppaan kahta edellistä. Siitä pomon puheesta tulee sellainen kuva että se on tosi töykeä ja välinpitämätön ja kaikki tämä vain kielitaidon puutteen takia. No, eipä se kyllä suomeksikaan puhu mitenkään kauhean ylevää kieltä, vähän tulee mieleen sellainen aikuinen pissis.

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #48 : 28.02.2010, 19:31:53 »
myötähäpeän määrä on suunnaton...viime(?) jakossa jengi oli jollain järjestetyllä retkellä, kameliratsastus olis maksanut muutaman lantin, aasilla pääsi ilmaiseksi..ja kas kummaa, aasi rundas ympäri pihamaata suomalaiset selässään, koska toki kaikkien piti sitä kokeilla kun sai ILMAISEKSI   ::)
No niin no... ilmaiseksi ja järjestetyllä retkellä ei oikein sovi samaan lauseeseen :)

Eiköhän siitä aasiratkastuksesta oltu jo kovasti maksettu.

Jep, tää on samaa sarjaa kuin "ilmaiset kahvit lentokoneessa"..

Pee J.

• Vieras
« Vastaus #49 : 03.03.2011, 23:12:37 »
Älkää vain unohtako Subin uutta Paratiisi-sarjaa, jossa seikkaillaan kaikkien pallontallaajien unelmakohteessa Phuketissa. :P

Whig

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.petrilopia.net/
« Vastaus #50 : 15.03.2011, 09:17:45 »
Älkää vain unohtako Subin uutta Paratiisi-sarjaa, jossa seikkaillaan kaikkien pallontallaajien unelmakohteessa Phuketissa. :P

Mitä tuota olen nuo tulleet jaksot katsonut (älkää kysykö miksi) niin paremminkin sanoisin, että unohtakaa se.
Ellei sitten tietysti joku halua katsoa erään sukellusfirman mainosta joka on epäonnistuneesti naamioitu ohjelmaksi.

Tai, kun kaksi omaa erinomaisuuttaan ja elämänsä valintoja kovasti esilletuovaa naista käy thaikkulassa mäkkärissä...

nomad.china

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Nomad China
    • Sähköposti
« Vastaus #51 : 15.03.2011, 12:21:38 »

Kiinaan lähtöä joutuu odottelemaan vielä muutaman kuukauden mutta siellä ei varmana (never say never) tarvi kuunnella kun paikalliset puhuu suomea :D

Juu, en oo paljon paikallisten kanssa kiinaa haastellu, paitsi kerran Kiinan muurilla Pekingin yliopiston suomen kielen opiskelijoiden kanssa. Olipa absurdi kokemus!

Ikiliikkuja

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • @ .
« Vastaus #52 : 26.03.2011, 19:21:13 »

Terhin asenne on just tuo yllämainittu "vittuako väliä, kuhan nää tyypit ymmärtää",

Et voi tietää, että miten paljon Terhi on yrittänyt opetella/opetellut kieltä/kieliä,
tai ollut opettelematta.. Kaikilla ei vain kielet tartu päähän tai rupea sujumaan
puhuttuna kovin hyvin. Englanti menee ihan tarpeeksi hyvin kun kerta pärjää,
ja paikallisen kielen osaamistasosta en tiedä mitään, paitsi että pärjää silläkin.

En ole niin intensiivisesti sarjaa seurannut, että olisin sen kertaakaan kuullut puhuvan mitään muuta kuin suomea (turkkilaisten kanssa myös) ja "englantia". mut ilmeisesti puhuu kuitenkin turkkiakin?  vau, mahtaa olla eksoottista suomeksi lausuttuna :>

Kyllä Terhi sitä puhuu. Esimerkiksi soitellessaan sairaaloihin. Olen jostain kumman
syystä katsonut netistä kummankin kauden kaikki jaksot vissiin yhtä lukuunottamatta.

Semmonen parin-kolmen tunnin sessio yöaikaan on ihan kohtalaista viihdykettä
netistä. Varsinkin kun mainoksien lukumäärä on vähentynyt -toisaalta nyt on
"tuotesijoittelua" mukana - yhdessä jaksossa näkyy tietyt pilleripurkit pöydällä
toimistossa, ja mainos pyörii myös ennen ohjelmaa. Edellisessä kaudessa meinasi
pää hajota siihen vakuutusfirman erittäin ärsyttävään mainokseen joka pyöri
sitten 15x per 5 jakson katselusessio  :P

Mutta joo, tavallaan roskaa, tavallaan kiinnostavaa. Matkaoppaan työstä ja
järjestelystä ylipäätään tuossa oppii kaikenlaista. Ja suomalaisesta turistista.
Miksi se haluaa lihapullia, kaljaa ja karaokea suomeksi, kärjistettynä? Siis viikon lomalla??? Muutaman tunnin veneristeily siihen, ja bussiajelu johki krääsätorille
niin se on siinä. Kunnon irtiotto arjesta.

No kukin tavallaan, en moiti mutta kummastelen.

kalliokas

• Aloittelija
    • Profiili
    • Hotellit
« Vastaus #53 : 14.04.2011, 18:52:21 »
Koska englanti on maailman kieli ei sitä välttämättä tarvi yrittää ääntää sitä samalla tavalla kun joku aito englantilainen, minusta ainakin on paljon helpompi ymmärtää huonosti äännettyä englantia kun hyvin äännettyä.

kärpänen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #54 : 15.04.2011, 06:44:36 »
^Näkökulma tuokin.

Itse koen, että hirvittävän huonosti äännetty ja/tai kieliopillisesti surkea tankeroenglanti on vaikeampaa ymmärtää
kuin lähempänä natiivipuhujan tasoa oleva puhe. Voimakas aksentti voi myös vaikeuttaa puheen ymmärtämistä,
esim. vahva ranskalainen aksentti.

On se kyllä niinkin että heikosti englantia puhuvan kanssa pitäisi itsekin yksinkertaistaa ilmaisujaan jopa Tarzan-tasolle
kun vastapuolen ymmärrys kulkee luultavasti käsi kädessä tuotetun puheen tason kanssa.

Ihminen, jolla on hyvä kielikorva, laaja sanavarasto ja kielioppi selkäytimessä pitää huonosti puhuttua ja jäsenneltyä kieltä vaikeampana ymmärtää. Britti-, amerikan-, ja aussienglannin välillä tällaiset ihmiset eivät koe suuria ymmärtämiseroja.
Ihminen, jonka kieltenopiskelu on joko jäänyt hyvin lyhyeen tai opiskelu ei ole tuottanut tulosta, kokee natiivipuhujien ymmärtämisen vaikeaksi alueesta riippumatta. Jenkkienglanti koetaan yleensä helpoimpana ymmärtää. Tällainen ihminen pitää
yksinkertaista, kieliopillisesti alkeellista tankeroenglantia helpoimpana ymmärtää.

Ylläoleva otanta on tehty omasta tuttavapiiristä, ei välttämättä pidä paikkaansa suuremmassa mittakaavassa :)

skavoovie

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #55 : 21.04.2011, 13:25:47 »
^Tokihan hirvittävän huonosti äännetty on hankalaa ymmärtää, mutta kielissä yleensä ja englannissa erityisesti tällainen yksinkertainen tankero <--> natiivi -jatkumo ei ole kovin järkevä. Natiivienglantia puhutaan viidellä eri mantereella hyvin toisistaan poikkeavilla tavoilla ja kieliopista joustaen, ja on hyvin mahdollista puhua kieliopillisesti hyvää englantia hyvin lausuen ilman että kuulostaa miltään näistä kaikista natiivienglanneista. Pärjään ihan hyvin englannilla, mutta kyllä joskus walesläinen murre saattaa tuottaa hankaluuksia.. Ruotsalainen aksentti taas aiheuttaa huvitusta, mutta ei yleensä haittaa viestintää.

Suosittelen http://grammar.about.com/od/grammarfaq/a/GoodEngKrapp.htm
"Again, however, we insist on the continual application of the test of good English--it must be satisfactorily expressive. If it does not justify itself by accomplishing its purpose, if it shocks the prejudices, or the traditions, of the person to whom it is directed, or if it be unintelligible, if in any way it fails to secure a satisfactory and unhindered transmission of the thought, then to the extent of this failure it is bad English. And it is bad not because it has failed to satisfy any condition of theoretical, ideal excellence, any notions of standard, but because in the actual practice of the art of language it has failed to produce the result for which that art exists."

*Pantai*

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #56 : 24.04.2011, 15:06:02 »
En tiedä minkälainen taso paikallisilla on Englannin puhumisessa Turkissa, mutta ainakin Thaimaassa, mitä huonommin puhut sitä paremmin sua ymmärretään  :) Huono Englanti jää valitettavan helposti päälle ja toisen turistin kanssa keskustellessa saa tehdä töitä löytääkseen kieliopin.
Ehkä niitä ei todellakaan kiinnosta mikään "väliaikainen pysäköinti kielletty"-kyltti!

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #57 : 14.01.2013, 23:16:22 »
Olen ihastunut Matkaoppaiden Bulgarian-jaksoihin. Matkalaisia kuljettaa Sunny Beachilla sittemmin ilmeisesti konkan tehnyt Almatours.

Bulgarian-jaksot ovat aivan erilaisia kuin Turkin. Tämä selviää jo alkukuvissa. Mustanmeren helmi, selostaa juontaja ja kamera zoomaa yläosattomaan lihavaan, matamiin rannalla.

Jos Matkaoppaat nostivat Turkin-matkailun nousuun, niin tuskin kävi Bulgarian-matkailulle. Jaksoissa käydään tutustumassa kauhuhotelleihin tai pelataan minigolfia palaneella nurmella neuvoaikaisten kerrostalojen keskellä. Paikalliset miehet ovat rumia ja naiset yrmeitä.

Toinen hupi sarjassa on oppaat. He ovat nimittäin aivan loistavia. Ihania! Vasta Bulgaria-jaksoja katsellessa tajusi senkin, millainen pissisdiiva Turkin Terhi oli.