Asunto Tukholmasta?

(Luettu 9496 kertaa)

Milmi

• Aloittelija
    • Profiili
Asunto Tukholmasta?
« : 14.02.2010, 18:26:01 »
Minulla saattaa olla tässä jonkin ajan sisällä edessä työpaikan vaihto Suomesta Ruotsiin, joten kyselenpähän alustavasti hieman asumisasioista, jos täällä joku sattuisi tietämään. Eli mahdollinen tuleva työpaikkani olisi siis Tukholmassa.

Nämä asiat tiedän:
  • * Tukholman asuntotilanne on aivan järkyttävän huono ja vuokrat sen mukaiset.
  • * En voi ilmottautua kunnalliselle puolelle asunnonhakijaksi ennen kuin minulla on ruotsalainen sotu.
  • * Alivuokralaisena asuminen on yleistä.
  • * Kun asunnon vuokraa, joutuu maksamaan jonkinsortin takuuvuokran (jota ei kuitenkaan ilmeisesti kovin yleisesti palauteta?)
  • * Takuuvuokra 2-4 kk vuokraa vastaava summa

Sitten pitkä lista kysymyksiä:
  • * Mitä tarkoittaa kun vuokrailmoituksessa lukee, että vaaditaan suositus? Pitääkö minun pyytä esim. parilta ruotsalaiselta työkaverilta paperi, jossa lukee, että olen ok tyyppi ja maksan varmasti vuokrani vai kuinka?
  • * Työpaikka sijaitsee keskustassa, Regeringsgatanilla. Mahdollisia liikennevälineitä olisivat siis ainakin juna (Central station) ja metro (Hötorget). Mistä paikoista kannattaisi lähteä etsiskelemään asuntoa, että työmatka olisi mahdollisimman lyhyt (max. tunti) ja sujuva (ei miljoonaa vaihtoa)?
  • * Mitkä alueet/kaupunginosat/lähikaupungit ovat täysin nou-nou eli maineeltaan huonoja ja aivan syystä?
  • * Mitkä alueet/kaupunginosat/lähikaupungit ovat sitä vastoin mukavia paikkoja asua?
  • * Onko jotain hyviä vinkkejä siitä mistä kannattaa etsiskellä asuntoa? http://www.blocket.se/ lienee hyvä paikka aloittaa? Onko kellään kokemuksia kiinteistövälittäjän käytöstä ja kuinka paljon tuollainen lysti mahtaa maksaa?
  • * Vuokraa olen valmis maksamaan noin 600 euroa kuussa, ehkä hieman enemmänkin jos asunto on ihan superkiva ja mielestäni hyvällä paikalla. Kokoa kämpällä saisi olla mielellään vähintään 20-25 neliötä (riippuen tietty siitä onko neliöt käytetty järkevästi). Mielelläni muuttaisin ihan yksikseni omaan asuntoon, mutta kaipa se on tiukan paikan tullen pakko hyväksyä myös kimppakämppä. Onko mitään mahiksia näillä kriteereillä saada kämppää edes kohtuullisen läheltä työpaikkaa ja kivalta alueelta?

tammineN

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Asunto Tukholmasta?
« Vastaus #1 : 14.02.2010, 19:52:02 »
Kyllä noilla vaatimuksilla on mahdollisuus löytää kämppä, jos yhtään tuuria on mukana. Alkuun kannattaa huolia ehkä vähemmänkin kiva, ja etsiä sitten sitä kotia paikan päällä. Kannattaa tutustua juurikin tuohon http://www.blocket.se/ -sivustoon, katsella siellä ilmoituksia ja/tai laittaa oma. Sieltä ovat monet tuttuni löytäneet kämppiä.

Alueista sen verran, että etsi ihmeessä metrolinjojen läheltä, esim. vihreän linjan varrella eteläisestä Tukholmasta, niin selviät näppärästi työmatkoista. Kantakaupungin alueella oma suosikkini on Vasastan, trendikkäämpi vaihtoehto on tietysti Södermalm.
"Ceux qui savent où ils vont ne vont jamais bien loin." - Napoléon

olmivaara

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 24.02.2010, 21:53:41 »
Kirjoitan nyt tähän samaan ketjuun, kun itsekin olisin muuttamassa työharjoittelun perässä Stokikseen heinä-elo-syyskuuksi. Onko kolmen kuukauden ajaksi mahdollisuuksia saada yksiötä vai pitäisikö suosiolla etsiä soluhuonetta?

Pitää tuota blocket.se-sivua tarkkailla kunhan muutto lähenee.. Mistä muualta soluhuoneita kannattaa etsiä? Onko Tukholmassa esim. joku opiskelija-asuntosäätiötyyppinen pulju josta voisi saada kohtuuhelposti ja halvalla kämpän muutamaksi kuukaudeksi vaikkei varsinaisesti Tukholmassa opiskelemassa olekaan?

LoriGlory

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 26.02.2010, 09:21:50 »
Täällä myös yksi joka suunnittelee Tukholmaan muuttoa ensi syksynä. Opiskelemaan olisin sinne menossa joten budjettikin olisi sen mukainen. Olen rekisteröitynyt SSSB:n sivuilla mutta olen kuullut horror-tarinoita siitä kuinka kauan täytyy jonottaa että sitä kautta kämpän saa. Onko kellään omakohtaisia kokemuksia SSSB:stä?
Blocketia ja Bostad Direktiä olen vähän yytsinyt ja tullut siihen tulokseen että vaihtoehtoina on kimppakämppä suht lähellä keskustaa tai sitten yksiö jossain lähiössä. Jos jollain on vinkkejä kivoista alueista metro-/fillarimatkan päässä keskustasta niin olisin kovin kiitollinen!

page

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 07.03.2010, 01:58:08 »
Koitanpa vastailla vähän noihin kysymyksiin, kun tuolla Tukholmassa tuli muutama vuosi vietettyä.

* Mitä tarkoittaa kun vuokrailmoituksessa lukee, että vaaditaan suositus? Pitääkö minun pyytä esim. parilta ruotsalaiselta työkaverilta paperi, jossa lukee, että olen ok tyyppi ja maksan varmasti vuokrani vai kuinka?

Tähän en osaa ollenkaan vastata. En ole koskaan vastaavaan itse törmännyt, joskaan en koskaan yksityisiltä markkinoilta asuntoa etsinyt. Opiskelija-asunnoissa kun tuli enimmäkseen asuttua.

• * Työpaikka sijaitsee keskustassa, Regeringsgatanilla. Mahdollisia liikennevälineitä olisivat siis ainakin juna (Central station) ja metro (Hötorget). Mistä paikoista kannattaisi lähteä etsiskelemään asuntoa, että työmatka olisi mahdollisimman lyhyt (max. tunti) ja sujuva (ei miljoonaa vaihtoa)?

Tunnissa pääsee Tukholmassa jo aika pitkälle, mutta suosittelen etsimään kämpän tunnelbanan varrelta. Pendeltåg (lähijuna) reistailee jatkuvasti, on aina täynnä ja kulkee huonommin, ei esim iltaisin yhtä pitkään kuin metrot. Esim vihreä metrolinja Hässelby strandia kohti kulkee tosi usein, varsinkin Alvikiin asti. Myös etelään Gullmarsplanille asti kulkee jatkuvasti metroja. Centralstation on ruuhka-aikaan aikamoinen pullonkaula. Itse vaihdoin T-centralenissa (eli siis centralenin metroasemalla) aamuisin metroa, ja usein kävi niin, ettei kyytiin päässyt, kun väkeä oli niin paljon.

• * Mitkä alueet/kaupunginosat/lähikaupungit ovat täysin nou-nou eli maineeltaan huonoja ja aivan syystä?
  • * Mitkä alueet/kaupunginosat/lähikaupungit ovat sitä vastoin mukavia paikkoja asua?

Mitä kauemmas keskustasta mennään, sitä "huonompia" alueita löytyy, noin niinkuin pääsääntöisesti. Asuin Albyssä (punainen linja kohti Norsborgia) joitakin kuukausia ja siellä väki oli kovin ulkomaalaisvoittoista. Muutenkin tuon linjan eteläisimmät osat ovat aika lähiötä. Toisaalta taas sama linja pohjoiseen Mörbytä kohti on erittäin kallista omakotitaloaluetta.
Sinisen linjan molemmat haarat ovat kovin löhiöisiä. Itse asuin pitkään Akallassa, missä ei monta ruotsalaista varmastikaan asunut. Alue oli kuitenkin siisti ja lähellä mahtavia ulkoilummastoja. Kaupunkiin pääsi metrolla vartissa. Viihdyin siellä todella hyvin. Sinisen linjan toinen haara Hjulstaa kohti on vielä "pahempi" - sieltä löytyy Rinkeby ja Tensta, jotka ovat todellisia maahanmuuttajalähiöitä. Itse en sinne muuttaisi.
Vihreän linjan eteläisiä osia en pahemmin tunne, mutta aika hyviä alueita siellä vissiin on.

• * Onko jotain hyviä vinkkejä siitä mistä kannattaa etsiskellä asuntoa? http://www.blocket.se/ lienee hyvä paikka aloittaa? Onko kellään kokemuksia kiinteistövälittäjän käytöstä ja kuinka paljon tuollainen lysti mahtaa maksaa?
  • * Vuokraa olen valmis maksamaan noin 600 euroa kuussa, ehkä hieman enemmänkin jos asunto on ihan superkiva ja mielestäni hyvällä paikalla. Kokoa kämpällä saisi olla mielellään vähintään 20-25 neliötä (riippuen tietty siitä onko neliöt käytetty järkevästi). Mielelläni muuttaisin ihan yksikseni omaan asuntoon, mutta kaipa se on tiukan paikan tullen pakko hyväksyä myös kimppakämppä. Onko mitään mahiksia näillä kriteereillä saada kämppää edes kohtuullisen läheltä työpaikkaa ja kivalta alueelta?

En osaa suositella mitään muuta sivustoa, mistä kämppää etsiä. Ei taida olla oikein muuta vaihtoehtoa kuin koittaa etsiä kämppä "i andra hand", koska kaupungin vuokrakämppiin on vuosikymmenien jonot.
Noilla sun kriteereillä voi hyvinkin löytyä kämppä vielä ihan hyvältä alueelta. Lycka till!

Kirjoitan nyt tähän samaan ketjuun, kun itsekin olisin muuttamassa työharjoittelun perässä Stokikseen heinä-elo-syyskuuksi. Onko kolmen kuukauden ajaksi mahdollisuuksia saada yksiötä vai pitäisikö suosiolla etsiä soluhuonetta?

Pitää tuota blocket.se-sivua tarkkailla kunhan muutto lähenee.. Mistä muualta soluhuoneita kannattaa etsiä? Onko Tukholmassa esim. joku opiskelija-asuntosäätiötyyppinen pulju josta voisi saada kohtuuhelposti ja halvalla kämpän muutamaksi kuukaudeksi vaikkei varsinaisesti Tukholmassa opiskelemassa olekaan?

Tukholman opiskelija-asuntosäätiö on nimeltään SSSB, mutta täytyy olla opiskelija saadakseen sieltä virallisesti kämpän. Lappkärrsberget(Lappis)-nimiseltä opiskelija-asuntoalueelta yliopiston vierestä on kuitenkin hyvinkin mahdollista löytää asunto lyhyeksi ajaksi pimeästi. Ruotsissa ei soluasuntoja juurikaan ole, vaan Lappiksellakin suurin osa asunnoista on korridor-kämppiä, mikä tarkoittaa sitä, että yhdellä käytävällä on n. 10 huonetta, joissa jokaisessa on oma kylpyhuone. Olohuone ja keittiö ovat sitten yhteiskäytössä. Tätäkin kokeilin. Riippuu aika paljon kämppiksistä, miten tuolla viihtyy.

Täällä myös yksi joka suunnittelee Tukholmaan muuttoa ensi syksynä. Opiskelemaan olisin sinne menossa joten budjettikin olisi sen mukainen. Olen rekisteröitynyt SSSB:n sivuilla mutta olen kuullut horror-tarinoita siitä kuinka kauan täytyy jonottaa että sitä kautta kämpän saa. Onko kellään omakohtaisia kokemuksia SSSB:stä?
Blocketia ja Bostad Direktiä olen vähän yytsinyt ja tullut siihen tulokseen että vaihtoehtoina on kimppakämppä suht lähellä keskustaa tai sitten yksiö jossain lähiössä. Jos jollain on vinkkejä kivoista alueista metro-/fillarimatkan päässä keskustasta niin olisin kovin kiitollinen!

Ei SSSB:n kautta opiskelija-asunnon saaminen kestä ollenkaan kauaa. Itse sain tuon edellämainitun korriskämpän parin kuukauden odotuksen jälkeen. Toinen paikka, mistä opsikelija-asunnon voi saada, on Svenska bostäder (svebo.se). Sinne rekisteröityäkseen tarvii kuitenkin muistaakseni ruotsalaisen sotun. Itse sain yksiöni Akallasta niinikään parin kuukauden odotuksen jälkeen. Muistaakseni joku tuttuni otti svebo:n yhteyttä ennen Ruotsiin muuttoaan ja pyysi päästä jonoon ilman sotua, mikä onnistui. Kannattaa kokeilla.
« Viimeksi muokattu: 07.03.2010, 02:00:04 kirjoittanut page »

Pullamarsu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 05.07.2014, 22:23:51 »
Nostan aika vanhaa aihetta tässä nyt ylös, mutta kun Stockholms läniin muuttaminen on jossain määrin alkanut jo syyhyttää ja tiedonhankinta aloitettu, niin asuntoasiahan se suurin taitaa olla mihin koko suunnitelmani voi kaatua.

Mitään äkkinäistä muuttoa ei siis ole tulossa, aikaisintaankin voisin kuvitella ensi keväänä lähteväni. Olen siis suunnitellut tosiaan aikuisopintojen aloittamista Ruotsin maalla, kun maisemanvaihto houkuttelisi ja ovet ovat tällä hetkellä avoinna. Nyt toistaiseksi olen katsellut Tukholmaa ja ns. Suur-Tukholmaakin, mutta asuntotilanne tuntuu tosissaan olevan aika kurja. Eri kaupunkien (Tukholma, Eskilstuna, Nyköping tähän mennessä) sivustoja olen katsellut ja sieltä löytänyt linkkejä vuokranantajille mutta niilläkin sivuilla näyttää aika tyhjältä. Blocketia olen myös jonkin verran selannut, mutta siellä aika paljon tuntuu olevan näitä jotka vuokraavat lyhyeksi ajaksi tai sitten suunnilleen yhtä huonetta asunnostaan. En toki ole kaikkia ilmoituksia juurta jaksaen ehtinyt vielä selaamaan, joten kai siellä jotain varteenotettavaakin voisi tulla vastaan.

Tilanteeni tulisi siis ehkä vuoden päästä olemaan sellainen, että haluaisin aloittaa oppisopimuskoulutuksen vaikkapa komvuxin kautta. Tähän mennessä tosiaan ainakin Tukholmassa, Nyköpingissä ja Eskilstunassa järjestetään koulutusta minua kiinnostavalle alalle. Tätini asuu Tukholmassa, joten hänen luokse pääsisin varmaan tarvittaessa väliaikasesti asumaan. Oma kattokin pitäisi kuitenkin pään päälle löytää. Ongelmana on kuitenkin se, että mieskin pitäisi saada mukaan ja näin ollen tarvittaisiin ainakin kaksio, ellei jollain ihmeen kaupalla halpaa kolmiota jostain löytäisi. En tiedä vielä mitä mies tulisi Ruotsissa tekemään, varmaan hänet pitäisi jollekkin maahanmuuttajien ruotsin kielen kurssille laittaa. Omakaan rahatilanteeni ei välttämättä olisi paras mahdollinen ellen ole saanut jotain kesätyötä tai muuta vastaavaa, mutta ei niilläkään rahoilla varmaan kovin kummoista asumusta pääkaupunkiseudulta saa. Yhden tai kahden huoneen alivuokraaminen tuntuu aika hankalalta, kun meillä tätä tavaraa kuitenkin on, eikä sukulaisillakaan ole mitään varastointimahdollisuutta. Lisäksi itse ainakin haluaisin ihan pysyvämmin muuttaa, joten asumuksenkin pitäisi olla suht vakaa ettei heti tulisi lähtöä. Kalustettu asunto ei myöskään tähän tilanteeseen passaisi.

Asuinalueen suhteen en ole nirso. Pääasia olisi, että autottomanakin ihmisenä on mahdollista vielä päästä paikasta toiseen. Autoa ei ole varaa pitää täälläkään joten en sellaista lähde edes miettimään vielä.

Kaikki vinkit tosiaan otetaan vastaan. Olisi sääli jos tämä unelma nyt kaatuu asunnon puutteeseen, varsinkin kun tätä palstaa lukiessa huomaa että jotkut ovat lähtönsä tavalla tai toisella onnistuneet järjestämään. Olen kyllästynyt kadehtimaan toisia, ja olisi mahtava saada jotain tuulta näiden suunnitelmien alle. :D
« Viimeksi muokattu: 05.07.2014, 22:36:23 kirjoittanut Pullamarsu »

Collins

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 29.09.2014, 19:13:32 »
Täällä toinen, joka yrittää asuntoa löytää Tukholmasta. Asuntoja ei valitettavasti todellakaan ole kaikkien tarpeisiin, ja suurin osa niistä on alivuokralaisena ja lyhytaikaisella kontraktilla, eli 1-2kk ja pahimmillaan jopa "viikkokohtaisesti". Suurin osa vuokrattavista huoneista ja asunnoista on kalustettuja, oikeiden asukkaiden ollessa sen aikaa jossain muualla. Vain hyvätuloiset ja hyvä-ammattiset saavat nopeammin asuntoja, mutta ei tässä voi oikein muuta neuvoa antaa kuin vain sinnikkäästi etsiä joka ikisestä tuutista niitä asuntoja :D En sitten tiedä mitä kaikille ensikäden kontrakteille on tapahtunut - kai vaan rikkaat saa ne?