Kiva, että paitoja puuhataan, mutta puhtaasti mainospaidalta tuo kyllä minustakin näyttää. En siis tilaisi. Kulkutautinen-tyyppistä huumoria kaipaisin ja nimenomaan reppureissamisen aatetta, ikuista matkakuumetta, kaukokaipuuta ym tunnepuolen juttuja. Maailma on niin täynnänsä kaikenlaista mainosta, etten sitä kaipaa vaan pikemminkin reppumatkaajien me-henkeä korostavaa paitaa, joka viestii reissussa muille matkalaisille, että tässä menee samanhenkinen ihminen. Jos esim jossakin näkisin jonkun tuo mallipaita päällä, en ehkä menisi koputtamaan olkaan ja sanomaan "ai säkin oot palliksista" vaan ajattelisin, että missähän tuollaisia pallisten mainospaitoja on jaettu.
Konkreettisina ehdotuksina heittäisin:
Toivoisin suomalaisuuden näkyvän paidassa. Samoin kuin rinkassa on kiva pitää Suomen lippua, joka on jo sinällään tietynlainen keskustelunavaus muille samanhenkisille matkaajille tyyliin "ai säkin oot Suomesta" tai "hei, mekin käytiin kerran Suomessa!
Meillä oli toissakesän reilillä tyttären kanssa (olen siis ikivanha tallaaja) kaksi reilipaitaa; "Railaway - it's time to leave Finland" ja "Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa" (opetin nimittäin tyttärelle vanhoja koeteltuja reilivinkkejä). Saimme paidoista paljon kivaa palautetta ja niistä jäi molemmille kiva matkamuisto eikä hintakaan päätä huimannut. Paitojen painatus oli muistaakseni 3 euroa/kpl.
Paitojen materiaalista vielä. Pelipaita- tai urheilukerrastotyyppinen keinokuitu on kiva reissussa, kun sen voi huuhtaista pikaisesti ja laitaa pian taas päälle. Puuvillapaita on hankala pesumielessä niin mukava kuin se muuten onkin. Meillä ainakin on reissussa yleensä kahden paidan systeemi. Toisen voi huuhtaista vaikka suihkulähteessä ja ripustaa rinkan lenkkeihin ja toinen siksi aikaa päälle.
Ihanteellinen paidan hihan pituus on minusta kyynärvarteen, jolloin lämmittää/suojaa auringolta enemmän kuin lyhythihainen, mutta hihat voi halutessaan nostaa ylös.
Yksi asia, joka tietysti pitää miettiä on se, onko paidat tarkoitettu reissupaidoiksi (itse toivoisin sitä) vaiko muuten vaan pidettäviksi. Ja jos on muuten vaan, moniko nykyisin kulkee teksti T-paidoissa ja minä vuodenaikoina. Talvella T-paidan teksti jää piiloon ja kesä on tunnetusti lyhyt

Teksteistä vielä. Olikos se toissa vuonna kun Finskin tai SMT:n henkilökunnalla oli sinivalkoiset paidat, joissa luki jotain tyyliin Goodbye Finland tms. Se on jäänyt mieleen tosi hyvänä kokonaisuutena. Jotain sen tyyppistä siis toivoisin. Ilmauksia, joita paidassa voisi olla vaikka monella kielellä rinnakkain (Matkakuumehan lienee yleisin ja tunnetuin pandemia:) voisi olla esim:
Varoitus: Matkakuume tarttuu
Matkustan, siis olen olemassa
Kulkuri
Konstit on monet
Seikkailija
Pandeemisen matkakuumeen hoitoon
www.pallontallaajat.netKuvaan tulisi mieleen esim kuumemittari, Suomen lippu, (EU-lippu???), maapallo kuten mallikuvassakin, passi (Suomen lippu voisi olla siinäkin), tms.
Ja väri tietysti sinivalkoinen:)