Kilimanjaro

(Luettu 48277 kertaa)

Güera

• Reissaaja
    • Profiili
Kilimanjaro
« : 03.03.2010, 14:48:15 »
Onko kukaan käynyt Kilimanjarolla trekkaamassa/ huipulla? Kokemuksia?

Toiveena lähteä ensi syksynä. Melko hyvin löytyy netistä keskustelua, mutta suomalaisia kokemuksia kaivataan...

matkallaaina

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Kilimanjaro
« Vastaus #1 : 09.03.2010, 15:21:59 »
Ei ole kokemusta mulla tosta trekkaamista, mutta itse oon kanssa suunnitellut lähtemistä kilimanjaron valloitukseen syyskuulle. Haluaisin kanssa kuulla kokemuksia ja mitä ihmiset on siitä hyvästä maksellu et osaa budjetoida oikein..

Kenyah

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 09.03.2010, 20:07:10 »
Kilimanjarolla en ole itse käynyt, jotain siitä kyllä tiedän sillä kiinnostusta on lähteä ja olen jutellut ihmisten kanssa jotka ovat siellä käyneet..  mutta jospa tänne vastailis myös joku joka on käynyt siellä..

Ajattelin vaan sanoa että suosittelen Mt. kenian trekkaamista! Hyvä vaihtoehto Kilimanjarolle. Se oli tosi hyvä vaellus ja kiipeäminen/nousu point lenanalle ei ollut liian vaikea "aloittelijalle". Erittäin hienot maisemat. Kustannukset olivat noin 100 e. Sisältää puistomaksun, oppaan ja oman kantajan, yöpymiset majoissa. Itse teimme ruoat, niitten ostaminen nyt ei kauheesti maksanut, joten en muista onko sitä laskettu tohon 100 euroon.. Itse asiassa olen tässä menossa taas uudestaan sinne, viime kerta oli niin mahtava! Mietin kilimanjaron ja mt.kenian välillä ja päädyin mt.keniaan tietyistä syistä.

Ruoan itse tekemistä suosittelen myös Kilimanjarolla. Ei voi mennä takuuseen hygieniasta jos oppaat/kantajat kokkaavat. Toisekseen kilimanjarolla taudit kuten vatsatauti leviää helposti, ko siellä on koko ajan paljon ihmisiä. Tästä syystä valitsisin hyvin luultavasti telttamajoituksen kilimanjarolla.

Reittiä ylös suosittelen harkitsemaan tarkoin. Valitsisin itse reitin, joka on vähemmän käytetty. Kävelysauvat on hyvä apu trekkaamiseen!
Elämä laajenee tai kutistuu oman rohkeutemme mukaan.
(Anais Nin)

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 09.03.2010, 20:53:30 »
No ma olen kaynyt Kililla vuonna yksi ja kaksi, joten tarkemmat hinta yms tiedot ei varmaan ole relevantteja.

Kilille meno ei siis ole kiipeamista (ainakan siina yleisemmalla reitilla), siina ei ole mitaan teknista vaan se on vaan kavelya. Hemmetin tylsaa sellaista. Jossain vaiheessa vahahappisuus alkaa vaikuttaa, ja sita ihan tylsistyy. Jotenkin tuntuu silta etta millaan ei ole mitaan valia, kaikki alkaa olla ihan absurdia. Itse olin siella rinteella kun aurinko nousi, ja pohdiskelin vaan idioottina etten jaksa ottaa kameraa repusta kuvatakseni auringonnousua.....

Ymmartaakseni kaikissa reiteissa on omat hyvat ja huonot puolet, niiden valilla valinta ei ole mitenkaan suoraviivaista. Jotkut reitit todellakin vaativat teknista kiipeamista

Siella ei todellakaan voi itse laittaa ruokaa. Ensinnkaaan sita ei jaksa raahata, ja sen jalkeen kun on paivan raahautunut  eteenpain on kylla ihan kiva etta ruoka tulee valmiina. Enka usko etta on oikein aikaakaan varsinkaan loppupaassa. En ole kuullut kenestakaan joka olisi vartavasten saanut siella vatsataudin, niita korkeanpaikan onglemia sen sijaan oli aika monilla (oksentelua, aaliomaista kaytosta). Jos on hygeniaihysterikko, kannattaa jaada kotiin. Sen sijaan vedenpuhdistustabletteja tms ottaisin mukaan, viimeisen puron vesi on aika mutaista.

Meilla oli huono matkanjarjestaja, ja makuupussit ja safkat oli huonoja, kannattaa panostaa tahan. Koykaisella ruualla ei jaksa kavella, ja kevyessa makuupussissa palelee. Sisaamakuutilathan on aika rajallisia, ainakin silloin tuntui etta suurin osa ihmisista oli teltoissa ulkona.

Suosittelen esim thorntree-palstan lukemista muiden kokemusten ja kaikkia reitteja koskevan tiedon suhteen.

johkos

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 09.03.2010, 22:57:09 »
Joo, on tullut käytyä myöskin vuosia sitten ja kokemukset ovat vähän samat kuin edellä mutta ei edes niin ruusuiset. Tuskinpa kukaan minua sinne mennessä olisi saanut suostuteltua olemaan menemättä, mutta enää en lähtisi:-)

Ensinnäkin nousua on sinne liki 6 kilometriin muutamassa päivässä niin aklimatisointi ei ehdi oikein tapahtua vaan koko ajan ollaan vuoristotaudin rajalla (tai sillä väärällä puolella) mikä tarkoittaa noin 4 päivän päänsärkyä ja pahoinvointia. Käytännössä vastaa hirvittävää krapulaa. Tai kun välillä noustaan ylemmäs niin tulee ihan humalainen olo. Kannattaa ottaa vähintään se päivän pidempi reissu. Suositushan kai on että mentäisiin noin 300m päivässä korkeammalle 3000m jälkeen, tuolla mennään joitain 500-800m ja viimeinen nousu on sitten reilusti yli kilsan

Toisekseen tuo on ns "free standing" eli yksittäinen vuori mikä tarkoittaa sitä että siellä on vain muutamia tunteja kävelyä päivässä koska käytännössä koko ajan mennään ylöspäin eikä ylös-alas kuten vuoristossa. Kannattaa kävellä todella hitaasti, perille kyllä ehtii. Loppu aika menee hengaillessa teltalla tai majoistuksessa pahoinvoivana. Maisematkaan verrattuna varsinaisiin vuoristoihin eivät muistaakseni kauaa jaksa kiinnostaa kun ympärillä avautuu vain tasankoa ja mt kenya.

Fyysisesti tai teknisesti tuo ei siis vaadi juuri mitään vaan kyseessä on lähinnä vuoristotaudin sietoharjoitus johon ei kai oikeastaan voi valmistautua muuten kuin oleskelemalla korkealla. Viimeinen nousu on fyysisesti vähän haastavampi mutta se menee pimeässä sisulla jos vuoristauti ei lannista. Muistaakseni minulla oli sykemittari jolla pidin viimeistä nousua lukuunottamatta sykkeen alle 120 mikä siis ylämäkeen kävellessä on varsin rauhallinen tahti korkeassa ilmanalassa.

Itse asiassa tuo vastaa viimeistä nousua lukuunottamatta siis suunilleen että kävelisi Lapissa päivässä jonkin ison tunturin päälle (esim pyhän tai ylläksen) sekä fyysiseltä rasitukseltaan että maastoltaan -- toki tuolla on ilma ohuempaa.

No olihan tuo kokemus mutta muut vaellukseni olen suunnannut ja suuntaan vuoristoisille aluille jotka ovat vähän monipuolisempia. Siis sellainen once in the lifetime kokemus:)

mistyli

• Himoreissaaja
  • "Tuhannen km:n taival alkaa yhdestä askeleesta"
    • Profiili
    • Matkailublogi: juttuja mm. Meksikosta, Guatemalasta, Belizestä, Tansaniasta, Kroatiasta, Keniasta sekä Thaimaan matkasta. Tulossa maalis-huhtikuussa 2013 reissu eteläiseen Afrikkaan.
« Vastaus #5 : 16.03.2010, 01:57:25 »
Heippa!

Trekkasin huipulle tammikuussa 2010 :) Reittinä oli Marangu ja otin yhden extrapäivän eli reissu kesti 6 päivää. Reissu oli minulle suuri haave ja olen iloinen, että tein sen! Uudestaan en luultavasti tekisi samaa, mutta olen pirun ylpeä itestäni ja onnellinen, että saavutin sen, mistä useamman vuoden haaveilin. Ennen reissua vähän pelotti, että miten pettynyt olen jos en pääse Uhurulle, mutta pääsin, joten en tiedä miten oisin sen ottanut  ;D

EXTRAPÄIVÄ:
Suosittelen ottamaan extrapäivän! Tällöin on edes se yksi päivä, jolloin ei tule nousua ihan niin paljoa. Saapi pikkusen hengähtää ja totutella ohueen ilmaan. Hintaa tulee pikkusen enemmän, mutta mahdollisuudet päästä Uhurulle asti, ovat paremmat!

RUOKA JA MATKANJÄRJESTÄJÄ:
Ruoan itse tekemistä suosittelen myös Kilimanjarolla. Ei voi mennä takuuseen hygieniasta jos oppaat/kantajat kokkaavat. Toisekseen kilimanjarolla taudit kuten vatsatauti leviää helposti, ko siellä on koko ajan paljon ihmisiä. Tästä syystä valitsisin hyvin luultavasti telttamajoituksen kilimanjarolla.

Kuten mpala jo sanoikin, ruokaa Kilillä ei kyllä pysty itse tekemään. Kantajat huolehtivat ruokatarvikkeet paikalle, kokki valmistaa ruuat ja opas on mukanasi vaeltaessa. Kantajat ja kokki kävelee ripeämmin hutilta toiselle! Hygieniasta ei voi tietenkään mennä täysin takuuseen, mutta siksi suosittelen ottamaan matkan hyvältä järjestäjältä ja saat rahoillesi vastinetta. Huono järjestäjä säästää ehkä rahojasi, mutta ei välttämättä maksa kunnollista palkkaa henkilökunnallesi ja joudut ehkä "kärsimään" huonommista ruoista yms. Eli kannattaa maksaa mielestäni vähän extraa, jotta hommat toimii!

TAUDIT(?) JA VARUSTEET:
Taudit leviää? Jaa-a, enpä ole moista kuullut. Eiköhän paha olo johdu useimmiten vuoristotaudista eikä siitä, että olisi jotenkin ihan kamalan epähygienista. Mun mielestä hut-majoitukset oli ihan jees! Ei mitään ongelmia, kunhan on hyvät varusteet mukana eli mm. HYVÄ ja LÄMMIN makuupussi! Yhdessä hutissa ovi ei mennyt kunnolla kiinni ja ulkoa kävi veto.

Varusteisiin kannattaa mielestäni muutenkin satsata: esim. hyvät kengät, hyvä päiväreppu omaan selkään, lämmintä vaatetta (huom. kerrospukeutuminen), toppapuku huiputusyötä varten, kunnon rukkaset ja tuultapitävä pipo jne.

VUORISTOTAUTI/REISSUN RANKKUUS:
Raskain osuus oli tietysti huiputusyö. Tällöin mulla oli kova päänsärky, oksetti, huimasi yms. Nämä oireet alkoivat onneksi vasta vähän ennen Gilman's Pointia. Huiputtamaan lähdettiin noin 23.45 ja perillä Uhurulla olin oppaani kanssa klo 6 aamulla, juuri kun aurinko alkoi nousemaan - upeeta!  :) Huiputusyönä minulla ei ollut vaikeuksia hengittää, mutta nuo muut vuoristotaudin oireet saivat minut melkein luovuttamaan välillä. Kuitenkin pinnistelin hitaasti eteenpäin!

Muina päivinä minulla oli päänsärkyä, parina päivänä kuumetta (meni ohi päivätorkuilla), ruokahaluttomuutta ja toisinaan hengästytti eli hiukan vaikeuksia hengittämisen kanssa. Nappailin aika runsaasti särkylääkettä, mutta kerrankos sitä  ;D Jalat olivat tietysti jonkin verran väsyneet päivän vaellusten jälkeen, mutta ei pahasti. Olin itse asiassa yllättynyt ettei jalat olleet sen pahemmin kipeänä! En ole edes kovin hyvässä kunnossa, mutta koitin kyllä treenailla noin kerran viikossa ennen reissua + pyöräilin töihin jne. Hiertymiä tai rakkoja ei tullut jalkoihin (ONNEKSI), kiitos loistokenkien!

HINTA:
Marangu-reitti (6 päivää) oli noin 1100€. Siihen päälle pitää vielä huomioida henkilökunnan tipit, joihin itselläni taisi mennä noin reilut 150€ (koitin laskeskella tipit sen mukaan, mitä ohjeita sain). Järjestäjään olin tyytyväinen ja kaikki toimi hyvin. Reissun buukkasin Tanzania Volunteersin kautta (http://www.tanzaniavolunteers.com/fi/). TVL buukkaa Kili-reissut paikalliselta järjestäjältä (http://goodhopetours.com/index.htm).

TVL:n kautta tein myös pari viikkoa vapaaehtoistyötä + asuin ns. vapaaehtoistalolla jonka pihassa myös omistajat asuvat, kävin 3 päivän safarilla + muilla pienemmillä retkillä. Lisäksi käväisin omatoimisesti Sansibarilla, ostin lennot ja majoitukset.

Laitan pari linkkiä Tansania-kotisivuilleni + blogiini, jota pidin reissun ajan. Molemmista löytyy tietoa Kilimanjaron reissustani, varusteluettelo Kiliä varten, kokemuksia reissulta, kuvia ja kaikenlaista! Saa heittää myös yksäriä jos on jotain kysyttävää.
http://mistylitansaniassa.webs.com/
http://msafiri-traveller.blogspot.com/

Jos on suunnitteilla lähteä Tansaniaan ja Kilille, niin kannattaa kyllä sitten tehdä muutakin kuin kohtuullisen rankka vaellus :)

Kokonaisuudessaan ainutkertainen ja unohtumaton reissu [vaikka vähän ennen huippua olinkin niin sekaisin etten ihan joka askelta muista ;) ]

Güera

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 23.03.2010, 11:59:11 »
Kiitos mistyli kattavasta raportista! :)

Olitko ryhmässä paljon nousijoita - pääsivätkö kaikki perille?

Oliko sinulla mukana ollenkaan lääkkeitä vuoristotautiin?

mistyli

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Matkailublogi: juttuja mm. Meksikosta, Guatemalasta, Belizestä, Tansaniasta, Kroatiasta, Keniasta sekä Thaimaan matkasta. Tulossa maalis-huhtikuussa 2013 reissu eteläiseen Afrikkaan.
« Vastaus #7 : 24.03.2010, 23:44:44 »
Ole hyvä :) Hyvä kirjoitella kokemuksista, kun on vielä tuoreessa muistissa!

Minun ryhmässä ei ollut muita eli ns. private-reissu  :) Olisin voinut kyllä ottaa samaan ryhmään muita, mutta järjestäjällä ei ollut juuri niinä päivinä muita menijöitä. Tuli kyllä rupateltua muiden trekkaajien kanssa tietysti matkanvarrella! Samaan aikaan nousemassa oli myös mm. suomalaisryhmä (valmismatka), noin 10-15 henkilöä, en muista tarkkaan. Olivat hiukan iäkkäämpiä 40-50-vuotiaita näin arviolta (jokunen vanhempikin). Ryhmästä yksi pääsi Uhurulle asti, osa tais päästä Williams pointille saakka ja osa lopetti sitä ennen.

Muitakin nousijoita oli samana yönä, osa pääsi huipulle, osa ei. Eräs ruotsalaismies oli tosi heikossa hapessa menossa Uhurulle, kun minä tulin jo sieltä alas. Oli oksennellut matkalla, mutta sinnikkäästi jatkoi matkaa. Myöhemmin kertoi ettei edes muista, että oltais nähty matkalla. Mies oli noin 28-vuotias eli rankkaa se on nuoremmillekin!

Vuoristotautiin mulla ei ollut lääkettä. Sain kyllä Uhurulta tulevalta tytöltä yhden vuoristotautilääkkeen ja otin siitä puolikkaan. En tiedä johtuiko siitä, mutta sen jälkeen ravasin vessassa varmaan 10min välein  >:( Siis lääke ehkä lisäsi virtsan eritystä. Ihan kuin oisin jostain lukenut, että kaikenlaisia sivuoireita esiintyy mm. jo mainittua. Onneksi olo meni ohi, kun lähdettiin Kibolta ylemmäs (en ottanut toista puolikasta)!
« Viimeksi muokattu: 25.03.2010, 00:05:22 kirjoittanut mistyli »

ZuiQuan

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 26.04.2010, 15:12:21 »
Mielenkiintoisia raportteja!

Olen itse aikeissa kivuta Kilmanjarolle joulukuussa 2011. Tarkoituksena olisi edetä Machame-Mweka reittiä pitkin ja käyttää 6 päivää. Joululomaa on vajaa kuukausi joten aikaa jäisi safareille sun muilla vaikka mahdollisesti käyttäisin 3-4 päivää 'lämmittelyyn' Mt.Merulla, minkä pitäisi auttaa akklimoitumiseenkin huomattavasti. Mietinkin vain kauanko akklimoitumisen vaikutus kestää, jos pidän kaksi leopäivää Merun ja Kilin välillä niin ovatko akklimoitumisen vaikutukset jo huvenneet?

Moni on sanonut, että ruokaa ei ole mahdollista kantaa itse. Laskin kuitenkin, että saisin 5000 kcaloria jokaiselle päivälle mahtumaan 4,5 kiloon kantamusta ja saisin näin repun kokonaispainoksi noin 13 kg, sisältäen hydration systeemin vesitankin. Itselläni ei ole kokemusta varsinaisesti vuorista, mutta olen ollut siinä uskossa, että operaation pitäisi onnistua ihan vaan hyvällä peruskunnolla ja aionkin treenata lähinnä nykyisellä marathon-juoksuun tähtäävällä ohjelmalla. Näin ollen en uskoisi tuon 13kg repun olevan mikään ongelma. Jos mukana on yksi opas jonka kanssa jaamme teltan puoliksi ja opas tietää mistä saadaan vesitäydennystä niin olisin hyvillä mielillä valmis kantamana omat kamani. Everest Beyond the Limit sarjassa joku kiipeilijöisät kertoi, että reilussa 8000 metrissä jokainen kilo tuntuu viideltä, mutta jotenkin en uskoisi että taakan vaikutus voisi olla kovin merkittävä vajaassa 6000 metrissä? Olenko jättänyt jonkin asian huomioimatta? Minkä painoisa reppuja itse käytitte?
I'm a rolling thunder, pouring rain I'm comin' on like a hurricane!

mistyli

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 26.04.2010, 22:31:20 »
Mä en oikein näe syytä, miksi pitäisi ryhtyä itse kantamaan omat sapuskansa.  ??? Meinaatko, että saisit paljonkin edullisemmin reissun silloin?

Reissujen hintaan kuitenkin yleensä (aina?) kuuluu oma henkilökunta + ruuat, niin miksi ottaa itselle lisäpainoa kannettavaksi? Joudut kuitenkin turvautumaan tavarankantajiin, niin samallahan he kantavat muonituksetkin. Tarvitset tavarankantajia joka tapauksessa kantamaan mm: teltan + muut siihen liittyvät tavarat, rinkkasi (itsellä oli 65 litran rinkka ja aivan täynnä tavaraa) jne. Et voi lähteä matkaan vain oppaasi kanssa. Ei se opas niitä telttajuttuja kanna.

Itsellä oli mukana rinkka, jonne sulloin makuupussin, paljon vaihtovaatteita (kerrospukeutuminen otettava huomioon sekä lisäksi pelkkä toppapuku huiputusyötä varten vei todella paljon tilaa), pari juomapulloa, hygieniajuttuja (minipyyhe, savetteja, wc-paperirullia, hammasharja+tahna, saippua...), toiset kengät (ihana oli saada vaelluskengät pois jalasta välillä) yms. Rinkan kantoi siis porter. Vaatteet sullottuina kompressiopusseihin ja niiden päälle vielä isot muovipussit/jätesäkit varuilta. Itsellä esim. hajosi yksi juomapullo rinkkaan ja onneksi vaatteet ei kastuneet juuri lainkaan. Sadesuoja oli rinkassa, mutta vähän rinkka kärsi sateista kuitenkin (rinkka oli laskettu maahan, jolloin se pääsi vuotamaan pohjasta jne.)

Päivärepussa (oisko noin 5 kg???) kannoin 2,5 litran juomapussia ja -letkua, varavaatetusta vaelluspätkien ajaksi jos sattuu kylmä iskemään tai tarttee vähentää vaatetta, lounasboxit, kameraa, sadeviittaa...Ja päiväreppu oli aivan täynnä myöskin! Lisäksi pitkät noin 6-8 tunnin vaelluspäivät alkoivat tuntua hartioissa, vaikka päiväreppu oli tosi hyvä eikä edes niin älyttömän painava.

Oletko siis ottanut huomioon, että sulla pitäisi olla aika paljon muutakin tavaraa mukana kuin vain ruuat ja vesitankki?!

Huiputusyönä oppaani otti minun päivärepun ja kantoi sen. Sanoi, että tarvitsen kaikki voimat ja totta puhui! Samana yönä huiputtamaan lähteneet ryhmät joutuivat kantamaan omat reppunsa ja voin sanoa olevani tosi onnellinen, että mulla oli opas joka pystyi huolehtimaan minun tavaroista  :)

Peruskunto yleensä riittää huiputukseen, mutta huomioitavaa onkin se, että happi vähenee ja se vaikuttaa ihmisiin niin eri tavalla - useimmiten huonolla tavalla eli tietääkseni vuoristotaudin oireet eri muodoissa saa ihmiset keskeyttämään matkansa, ei heidän huono kuntonsa. Voin sanoa, että huiputusyö muuttui helpohkojen ensimmäisten tuntien jälkeen todella raskaaksi - muistan ajatelleeni, että pitääkö mun luovuttaa, mutta sisu ei antanut periksi - onneksi :D

Suosittelisin nyt miettimään, että kannattaako tuollaista omien ruokien viemis-ajattelua edes jatkaa pidemmälle. Voithan aina ottaa omaa naposteltavaa mukaan. Minulla oli mukanani energiapatukoita, salmiakkia yms. pientä. Ruokahalua ei tosin ollut niin paljoa, että olisin ruokailujen jälkeen jaksanut vielä jotain syödä. Jonkun patukan söin vaelluspätkän aikana välipalaksi ja huiputusyönä söin pari suklaapatukkaa, jotta saisin energiaa (ruoka ei maistunut ennen lähtöä ollenkaan, jännitti ja vuoristotaudin oireita kai se ruokahaluttomuuskin on).

Olethan tietoinen, että joulukuussa on Tansaniassa sadekausi? Voi siis olla sateisempaa (alempana vettä, ylempänä kenties lunta) ja kylmempää/tuulisempaa. Itse huiputin tammikuun lopulla (tammi-helmikuu parasta aikaa trekata) ja tällöinkin lähempänä huippua oli kylmä! Mulla oli mielestäni hyvät varusteet huiputusyönä, tosiaan myös ihan toppatakki ja -housut, joiden alla vielä aluskerros, välikerros. Repussa taisi olla mukana vielä alempana käytetty kuoripuku varuilta. Tärkeää tuulelta suojaava, hyvä pipo! Lämpimät, tuulelta suojaavat rukkaset! Kaulaliina ja huppu olin mun mielestä lähes ehdoton. Huipulla tuulee  ;D

jurppe

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 27.04.2010, 08:10:36 »
Everest Beyond the Limit sarjassa joku kiipeilijöisät kertoi, että reilussa 8000 metrissä jokainen kilo tuntuu viideltä, mutta jotenkin en uskoisi että taakan vaikutus voisi olla kovin merkittävä vajaassa 6000 metrissä?

Parasta vain uskoa, omasta kokemuksesta voin kertoa että jo neljässä ja puolessa kilometrissä 10kg taakka _todella tuntuu_ selässä. Näin erityisesti kun mennään ylämäkeen. Vuoristo-oireiden määrä ja laatu on joka reissulla pieni arvoitus, mutta niihinkin pääset tutustumaan oikein reilusti ennen kuutta kilometriä.

En edes halua ajatella mikä tilanne on nousemisen raskauden suhteen kuudessa kilometrissä, mulle yöpymiset ja liikkuminen alle viidessä riittävät tässä elämässä. Onneksi täällä on tietävämpiäkin (kivunsietokynnys myös ilmeisen kova) neuvomassa.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 27.04.2010, 11:46:06 »
Siella ylhaalla on ihan eri maailmassa, ei siella jaksa tehda mitaan ylimaaraista. Hyva kun saa itsensa raahattua eteenpain. Kaikki tuntuu vaikealta ja rasittavalta, ruuan, vesitankkien kantaminen tuntuu ihan kummalliselta ajatukselta (miksi ylipaataan?). Sinne meno on kallista, mutta mika maksaa, on kansallispuistomaksut. Jos maksaa paljon tuollaisesta retkesta, kannattaisi satsata retken onnistumisen parantamiseen, eika lisata riskeja millaan hervottamalla kantamuksella. 13 kg on kylla tosi paljon ylospain mennessa.

Sen sijaan itse ottaisin kylla jotain kevytta lisaravintoa mukaan.

Me olimme siella uuden vuoden aikoihin, ja ylhaalla oli tosi kylma. Sen lisaksi se on sesonkiaikaa, joten siella on porukkaa ihan alyttomasti. Ei mikaan privaattikokemus.

Myriar

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #12 : 30.08.2010, 12:56:05 »
Tässä on suomalaisen Finngapin tarjoama vaihtoehto Kilimanjaron kiipeilyyn:
http://finngap.fi/kilimanjaro-tansania
Kahdesta reittivaihtoehdosta on day-to-day ohjelma, mutta onhan Kilille muitakin vaihtoehtoja ja reittejä. Kannattaa kysyä lisää Finngapin tyypeiltä, ovat itsekkin kiivenneet sinne, niin on konkreettista tietoa.

Güera

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 18.07.2011, 12:56:16 »
Kilimanjaro valloitettu 30.06.2011! Jaan vähän kokemuksia, jos joku suunnittelee samaa.

Matkanjärjestäjäksi valitsin Zara Toursin (http://www.zaratours.com/). Loistava valinta! Kaikki oli hyvin järjestetty, ja jos jotakin probleemaa tuli - ongelma ratkaistiin nopeasti. Hintaa vähän vaikea sanoa, kun otin heiltä myös 5 pvän safarin. Joka tapauksessa safari + Kilin keikka yhteensä noin 2200 euroa (ja tähän kuuluu siis kaikki kuljetukset, oppaat, ruuat jne)

Reitti oli Machame 7 pvä, ja jos uudelleen saisin valita, valitsisin tämän edelleen. Reitti on oppaidenkin mielestä mielenkiintoisin ja 7 pvää oli juuri loistava valinta. Ne, jotka olivat valinneet vain 6 pvää kokivat rankan vuorokauden ennen ja jälkeen huiputusyön.

Mikä on tärkeintä valmistautumisessa? Ota mukaan hyvät varusteet! Tärkeimpänä vaelluskengät, erittäin lämmin makuupussi (mulla oli -25 C:een asti ja se oli sopiva), vaatteet kerrospukeutumiseen (riisut tai lisäät vaatteita jatkuvasti), untuvatakki huiputusyöksi (jalan- ja kädenlämmittimiä suosittelen myös), kirkas otsalamppu, varusteiden sadesuojaus, aurinkorasva, aurinkolasit, camel back ja pesulappuja!

Kaikki eivät todellakaan päässeet huipulle, joten mikään läpihuutojuttu huiputus ei ole. 

EsTo

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #14 : 14.12.2011, 20:06:32 »
Kilimanjaro huiputettu tässä kuussa. Reitiksi valitsimme mukautetun Lemoshon 8 päivää, mutta tulimme jo päivää aikaisemmin takaisin. Alaspäin kun tulee luonnollisesti nopeampaa. Matka oli järjestetty suomalais-tansanialaisen yrityksen kautta www.tanzaniavolunteers.com. Seurueessamme oli kaksi henkilöä. Kiipesimme myös Mt. Merun, 3 päivässä, ennen Kiliä. Koin Merun fyysisesti paljon raskaammaksi kuin Kilin.

Nautin koko Kilin vaelluksen erilaisista maisemista ja hienoista näköaloista. Luulenkin, että aiemmat kommentit matkan "tylsyydestä" johtuvat huonosta reittivalinnasta. Haluaisin huomauttaa, että reittiä valitessa ei tarvitse tyytyä valmiisiin reitteihin vaan voit oppaasi kanssa ennen vaellusta suunnitella räätälöidyn reitin sen mukaan mitä haluat nähdä. Vuori kun on täynnä polkuja ja reittejä suuntaan jos toiseen.

Ruoka-asiaan kommentoisin vielä.. Turhaa hygieniahippostelua omien ruokien kantaminen. Sen tajuaa viimeistään paikan päällä. Ylhäällä energian kulutus on kovaa eikä pelkällä pussiruualla pärjää. Matkanjärjestäjämme tarjosi joka aterialla lämmintä keittoa ja lihaisaa, laadukasta pääruokaa hedelmien ja vihannesten kera. Kantajat tuovat vuorelle päivittäin täydennystä ruokavarastoihin joten tuoreus ei myöskään ole ongelma. Uskoisin, että on suurempi mahdollisuus saada ruokamyrkytys hotellin ravintolassa kuin vuorella.

Latukka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 14.12.2011, 20:58:56 »
Kilimanjaro huiputettu tässä kuussa. Reitiksi valitsimme mukautetun Lemoshon 8 päivää, mutta tulimme jo päivää aikaisemmin takaisin. Alaspäin kun tulee luonnollisesti nopeampaa. Matka oli järjestetty suomalais-tansanialaisen yrityksen kautta www.tanzaniavolunteers.com. Seurueessamme oli kaksi henkilöä. Kiipesimme myös Mt. Merun, 3 päivässä, ennen Kiliä. Koin Merun fyysisesti paljon raskaammaksi kuin Kilin.

Nautin koko Kilin vaelluksen erilaisista maisemista ja hienoista näköaloista. Luulenkin, että aiemmat kommentit matkan "tylsyydestä" johtuvat huonosta reittivalinnasta. Haluaisin huomauttaa, että reittiä valitessa ei tarvitse tyytyä valmiisiin reitteihin vaan voit oppaasi kanssa ennen vaellusta suunnitella räätälöidyn reitin sen mukaan mitä haluat nähdä. Vuori kun on täynnä polkuja ja reittejä suuntaan jos toiseen.

Ruoka-asiaan kommentoisin vielä.. Turhaa hygieniahippostelua omien ruokien kantaminen. Sen tajuaa viimeistään paikan päällä. Ylhäällä energian kulutus on kovaa eikä pelkällä pussiruualla pärjää. Matkanjärjestäjämme tarjosi joka aterialla lämmintä keittoa ja lihaisaa, laadukasta pääruokaa hedelmien ja vihannesten kera. Kantajat tuovat vuorelle päivittäin täydennystä ruokavarastoihin joten tuoreus ei myöskään ole ongelma. Uskoisin, että on suurempi mahdollisuus saada ruokamyrkytys hotellin ravintolassa kuin vuorella.

En löytänyt tippilistan lisäksi muita hintatietoja tuolta tanzaniavolunteersin sivuilta. Tippeihin saa ainakin menemään jäätävän määrän rahaa kun pitää raahata kokonainen joukkue oppaita, kokkeja ja kantajia perässään  :D

Paljonko reissut maksoivat?

EsTo

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #16 : 20.12.2011, 07:55:21 »
Lainaus
Paljonko reissut maksoivat?

Meru oli muistaakseni 400-500€/per hlö/sis tipit ja Kili 1900€/per hlö/sis tipit.. ei ole ilmaista :)

attila

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 20.04.2012, 03:16:15 »
Moshissa lähellä Deli Chez -ravintolaa on Glady's-niminen firma, jonka halvin Kili-reissu (Machame-reitti, kuusi päivää, mikä onkin ehdoton minimi) vuonna 2011 maksoi 1050 jenkkidollaria sisältäen kaiken paitsi tipit. Kyseessä on vuokraamo, joten tuohon diiliin sai joitain kamojakin ilmaiseksi mukaan, eivätkä vuokrahinnat ole normaalistikaan kovin korkeita. Glady'sin kautta meni ainakin yksi tuntemani pariskunta ja he olivat tyytyväisiä: ei mikään koijauslafka, ja itsekin asioin siellä pari kertaa. Glady's taitaa kantaa huipulle myös pieniä happipulloja, heh heh. Tämä vaihtoehto tosin sopii käytännössä niille, joilla on aikaa järkätä asioita Moshissa. Liittymiset muihin (pieniin) ryhmiin ovat mahdollisia ja siinä aina säästää hieman rahaa, mutta tämä vaatii siis fleksiibelin aikataulun. Mitä kantajiin tulee, suosittelen niitä lämpimästi Kilille, joka korkeutensa johdosta tarjoaa haastetta ja kehollisia yllätyksiä ihan päivärepunkin kanssa. Omasta kuuden päivän Machame-reitistäni maksoin helmikuussa 2011 tippeineen n. 900 euroa. Kallista on mutta niin on kaunistakin.

Meru on tietyssä mielessä hankalampi ja raskaampi kuin Kili, sillä Merun rinne on hyvin jyrkkä, kivinen ja epätasainen ja siellä tarvitaan Kiliä enemmän käsiä ja harppauksia. Huiputusyön kaksi viimeistä tuntia yllättivät, vaikka menin Merulle Kilin jälkeen. Merun huipulta voi tuijottaa liki kahden kilsan päässä alapuolella odottavaa tuhkatötteröä kohti - se on maailman syvimpiä kraatereita. Upea vuori, trekin voi järkätä itsenäisesti eikä opasta välttämättä tarvitse palkata: ainoa ehdoton vaatimus Merun luonnonpuistolta on rangerin palkkaaminen villieläinten varalta. Päivisin puhvelit ovat aina piilossa, mutta poluille jätetyt hillittömät paskavuoret kertovat, että öisin asia on toisin. Pyssymies tietysti toimii samalla myös oppaana, mutta myös erillisen oppaan voi palkata, sillä pyssymiehen toimenkuvaan ei periaatteessa kuulu huiputus. Merulla, toisin kuin Kilillä, on myös loistavat saumat nähdä esim. polulle osuvia kirahveja, jotka tuijottavat rauhallisina suoraan kohti. Merulla en ottanut kantajaa mukaan, ja kyllä se oman rinkan/kamojen raahaaminen tuntuu ohuessa ilmassa, enkä missään tapauksessa olisi halunnut kiiruhtaa vuorelta alas kolmessa päivässä (monet 3pv merulaiset suorittavat viimeisen 3-4h osuuden pakun selässä, kun aletaan olla lähempänä metsäteitä, mutta se voi säikäyttää kirahvit.)

Skönäri

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #18 : 12.09.2012, 05:28:29 »
^ Laskeskelin että 4 päivää omatoimisesti Merulla kustantaisi kahdelta pakollisine kuluineen 490 USD (puisto- ja pelastusmaksut, 3 yötä vuoristomajoissa sekä opas (15 usd/pvä?), 245 usd per lätty mikä vaikuttaa Tansanian vuorten valloitusten hintatasoon nähden huomattavan halvalta tavalta akklimatisoitua Kilin nousua ajatellen ja vielä ilmeisen palkitsevassa ympäristössä.

Miten hoidit sapuska puolen Merulla? Onko majoissa mitään kokkausfasiliteetteja? Tuolla selvinnee majoissa vielä kolmen vuodenajan pussilla ja makuualustalla, freezing levelin huidellessa kuitenkin jossain 4000 metrin yläpuolella?

Mites byrokratia toimii käytännössä? Fiksataanko luvat ja pyssymies-opas Arushasta vai ihan vaan Momella gatelta? Viekö lupien saaminen aikaa vai on the spot?

Attila tahi muut, jotka olette säätäneet Kilin huiputuksen paikan päältä, löytyykö teiltä yhteystietoja noihin hieman edukkaampiin trekkitoimistoihin? Ilmeisen hyvin on heidänkin kanssaan hommat pelittänyt varusteiden, muonan jne. suhteen?

Kiitos jo etukäteen vastanneille!
Vapaus on sitä, kun ei tiedä missä nukkuu seuraavan yön. Fotoja:
http://www.merikauhu.kuvat.fi/kuvat/

Skönäri

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #19 : 20.01.2013, 17:10:13 »
Käytin lafkaa nimeltä tro peaks ja 6 pvän Kili setin hinnaksi Machame reitillä tuli 1250 usd. Päädyin ottamaan Merun valloituksenkin heidän kauttaan jolloin paketin kokonaishinnaksi tuli 1900 usd eli about 1500 ekii. Aika suolasta. Jos ajasta ei ole pulaa onnistuu Merun valloitus varmasti omatoimisesti. Etukäteen kannattaa kuitenkin selvittää kyydit Momella Gatelle sekä mitkä maksuvälineet käyvät Arusha np:ssä. Majoitus kapasiteetti huteilla tuskin muodostuu ongelmaksi, sen verran punkkapaikkoja vaikutti olevan. Jos Merun huiputuksen haluaa tehdä yöllä (huipulla auringonnousun aikaan) harkitsisin opasta, sen verran huonosti merkit, vaikkakin runsaat, näkyivät kivissä. Lisäksi reitti vaatii muutamissa kohdissa käsien käyttöä, valoisassakin.

Tippeihin löysin ohjeet 10usd/opas, 8usd/apuopas, 7usd/kokki, 5usd/kantaja / pvä. Olivat tyytyväisiä.

Tro peaks oli hinta-laatusuhteeltaan erinomainen ja ammattitaitoinen lafka. Ainoa kritiikki lainaamistamme sadeviitoista jotka eivät pitäneet vettä, eli jos vuokraatte kamoja tältä lafkalta tsekatkaa huolella etukäteen että toimivat.
Vapaus on sitä, kun ei tiedä missä nukkuu seuraavan yön. Fotoja:
http://www.merikauhu.kuvat.fi/kuvat/