Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)

 (Luettu 64744 kertaa)

T-musu

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 546
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #160 : 20.04.2010, 13:14:07 »
Jos et ole edes ottanut asioista selvää ja tässä kinasteltavasta laista ottanut selvää, niin täällä on turha edes huudella... :-\
Huoltovelvollisuus perustuus Lentojen ylivarausasetukseen (EY 261/2004). Kyllä se on säädetty ylivaraustilanteita varten, mutta siitä on jätetty jostain syystä pois tuo Force majeure kausaali ja siksi se on pätevä tällaisissakin tilanteissa.

Eli kaikki, joita ei ole erikseen mainittu...? ;D
Tuo force majeure itsessään nimenomaan on sellainen ehto, joka jättää aika paljon korvattavuuksia ulkopuolelleen sen kummemmin erittelemättä, jos tilanne on todistettavissa.
Juuri itsekin tuon kanssa painineena, joskin omalla kohdalla toistaiseksi se koski vain ahtaajien lakon vuoksi viivästyneitä toimituksia.

Mutta jos se kerran on mainittu siten päin, että sittenkin pitää korvata, niin jo on outoa! Eipä siis siinä.. Vaan mielestäni se ei ole kovin reilu päätös lentoyhtiöitä kohtaan, ja varmasti se jostain edestä vielä löytyy..

Lentojen ylibuukkauksen voi välttää, siihen löytyy syyllinen. Helposti.
Tulivuorenpurkausta tuskin voi osoittaa minkään (tai edes yhteensä kaikkien) lentoyhtiöiden syyksi...



culture

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 171
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #161 : 20.04.2010, 14:31:12 »
Mielenkiintoinen kartta Eurocontrollilta: http://www.eurocontrol-at-atcglobal.com/wp-content/uploads/2010/04/AirAsh-Concentration-Chart_200410_1200UTC.pdf

Voimassa klo 12 utc eli kello 1400 Suomen aikaa. Kartassa tuhkaesiintymät merenpinnan tasolta 20 000 jalkaan (vajaa seitsemän kilometriä). Lentäminenhän on ollut ok pinnalta 200 (20 000 jalkaa) ylöspäin.

Herää kysymyksiä: Miksi Helsinki on kiinni Tallinnan, Tukholman ja Pietarin ollessa auki?

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #162 : 20.04.2010, 14:35:21 »
Vertailun vuoksi SAS:in sivuilta:
Lainaus käyttäjältä: SAS
Important information to our customers stranded within Europe
Due to the extraordinary situation regarding restrictions to the Northern European airspace, which affects SAS flights, we follow the Regulation EC 261/2004.

As an SAS customer booked on a flight within Europe we can offer you:

If you are booked on an SAS flight that is cancelled you may choose to be rebook to another flight with the same destination or you may choose to have your ticket refunded.
If you have a reservation on a flight until April 22, which has not yet been affected, you may  rebook to another date in the same service class, as originally booked, and to the same destination. Your travel need to be completed December 31.
In addition to the above we can offer you as an SAS customer when necessary, so called Care:

Meals and refreshments when waiting time for alternative transportation exceeds two hours
Refund of costs, e.g. telephone calls, or to send two Telefax or e-mail, when waiting time exceeds two hours
Hotel accommodation and transportation between airport and hotel. This is subject to availability.

Due to the extraordinary situation at the airports we will not be able to assist you with hotel bookings or other arrangements. If you arrange your own accommodations, Customer Relations will be able to reimburse you for extra Care expenses, upon presentations of receipts, up to a maximum of 200 EUR per night. This extraordinary reimbursement is only valid if your booked flight has been cancelled as a result of the airspace restrictions and is valid with immediate effect.
Tietääpähän mitä yhtiöitä kannattaa suosia ja mitä vältellä jatkossa, jos haluaa olla varma että lentoyhtiö pitää huolta myös poikkeustapauksissa, eikä yritä kiermurrella vastuustaan. SAS:lla ei varmasti mene yhtään sen paremmin kuin Finnairillakaan, mutta asiakkaista siellä sen sijaan välitetään.
« Viimeksi muokattu: 20.04.2010, 14:38:01 kirjoittanut Juzt »
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Lianna

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 987
  • 莲娜
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #163 : 20.04.2010, 14:36:18 »
Olihan Bangkokin kentän sulkeminenkin "ylivoimainen este"

("Ylivoimaisella esteellä tarkoitetaan tapahtumia,
- jotka sattuvat sopimuksen teon jälkeen
- joihin sopimuspuolet eivät voi vaikuttaa
- jotka eivät olleet sopimusta tehtäessä ennakoitavissa
- jotka estävät sopimuksen täyttämisen kokonaan tai osaksi tai tekevät sen kohtuuttoman vaikeaksi" (tämä määritelmä Helsingin seudun kauppakamari))

eikä matkustajille mitään hotelleja korvattu, paitsi ensimmäinen yö - lentoyhtiöt puhuivat tuolloin 24 tunnin velvollisuudesta.

Tämän korvauskeskustelun ja meidän maallikoiden tekemät tulkinnat sekä mahdolliset juupas-eipäs -änkkäykset voisi muuten tosiaan erottaa omaksi ketjukseen. Ketjun nimeksi esim. "Lentoyhtiöiden korvaukset force majeure -tapauksissa".
« Viimeksi muokattu: 20.04.2010, 16:24:49 kirjoittanut Lianna »
Matka ei ala siitä kun tullaan perille.
Matka alkaa siitä kun lähdetään!

mglory

  • Reissaaja
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #164 : 20.04.2010, 14:54:52 »
Nyt alkaa kyllä huolestuttaa kesänkin reissujen onnistuminen, kun tuota Katlaa enteillään niin purkautuvaksi ihan viikkojen sisällä. :(

culture

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 171
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #165 : 20.04.2010, 14:59:36 »
Nyt alkaa kyllä huolestuttaa kesänkin reissujen onnistuminen, kun tuota Katlaa enteillään niin purkautuvaksi ihan viikkojen sisällä. :(

Ei kannata huolestua Iltapulujen paisutteluista:)

Rotta_

  • Reissaaja
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #166 : 20.04.2010, 15:30:47 »

Herää kysymyksiä: Miksi Helsinki on kiinni Tallinnan, Tukholman ja Pietarin ollessa auki?

Tätä samaa olen itsekin pohtinut koko päivän. Ja Pietarihan on ollut auki koko ajan, eikä ilmeisesti ole mitään haittaa tuhkasta ollut. Taitaa suurin osa tuhkasta olla siellä Lontoon tietokoneiden sisällä..  >:(

maaly

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 440
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #167 : 20.04.2010, 18:58:56 »
Katselin tuossa äsken aikani kuluksi Euroopan lentoliikennettä http://www.flightradar24.com/ ja pitikin tulla tänne ihmettelemään, että miten voi olla mahdollista, että juuri äsken lähti KLM.n kone Helsingistä  :o Muutenkin tuntuu trafiikkia riittävän (ainakin tiettyjen lentoyhtiöiden osalta). Ajattelin jo hetken, että sivusto ei sittenkään toimi, mutta menin sitten Iltalehden sivuille ja saman huomion on jo muutama muukin tämän päivän aikana tehnyt..
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010042011512198_uu.shtml

Tuntuu menevän aina vain oudommaksi koko tuhkahässäkkä  ::)

culture

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 171
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #168 : 20.04.2010, 19:27:07 »
Tuo KLM:n lento oli siirtolento hyvin matalla, samoin kuin aiempi Tui Fly Nordic. Mutta ihme show kuitenkin. Varsinkin kun uusimman tuhkapilven tulosuunnassa on lennetty koko päivä.
« Viimeksi muokattu: 20.04.2010, 19:30:30 kirjoittanut culture »

triinuliinaliini

  • Aloittelija
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #169 : 20.04.2010, 19:31:06 »
Pari simppeliä kysymystä, joihin en asiakaspalvelulinjoilla sinnikkäästi roikkumisesta huolimatta saanut vastausta.

Olen ostanut Finnairin lentoni Travellinkin eli nettimatkatoimiston kautta. Lipun on kirjoittanut Travellink. Travellink kuitenkin yritti vielä eilen siirtää vastuuta Finnairille, sillä sivulla oli kehotus kääntyä lentoyhtiön puoleen. Nyt siellä sanotaan näin: Noudatamme lentoyhtiöiden sääntöjä peruutettujen lentojen muutoksissa sekä takaisinmaksuissa.

Finnair puolestaan sanoo näin: Mikäli lipun on kirjoittanut toinen lentoyhtiö, matkatoimisto/internet-matkatoimisto tai matkanjärjestäjä, ota yhteys lipun kirjoittaneeseen toimistoon takaisinmaksua varten.

En todennäköisesti ikinä pääse juttusille asiakaspalvelijan kanssa, joten sattuisiko joku tietämään
a) haenko korvauksia perutusta lennosta Finnairilta vai matkatoimistolta
b) milloin uskallan odottaa rahojani takaisin (lennot olivat kalliit, ja maksoin ne verkkopankissa, eli en voi vaan soittaa luottokorttiyhtiöön ja hoitaa asiaa siten)?

Kiitos, jos joku ystävällinen osaisi auttaa tässä!  :)

JouniS

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 121
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #170 : 20.04.2010, 19:35:38 »

Herää kysymyksiä: Miksi Helsinki on kiinni Tallinnan, Tukholman ja Pietarin ollessa auki?

Tätä samaa olen itsekin pohtinut koko päivän. Ja Pietarihan on ollut auki koko ajan, eikä ilmeisesti ole mitään haittaa tuhkasta ollut. Taitaa suurin osa tuhkasta olla siellä Lontoon tietokoneiden sisällä..  >:(

Venäläinen turvallisuuskulttuuri nyt muutenkin on tunnettu suurista toleransseistaan.

Vakavammin ottaen kysymys on ollut lähinnä siitä, että tuhkaa ei ole missään välissä ollut kovin paljon Venäjän ilmatilassa. Ne lennot, jotka olisivat joutuneet lentämään pitkiä matkoja tuhkapilvessä, on joka tapauksessa peruttu Euroopan lentokenttien ollessa kiinni. Etelään ja itään matkalla olleet lennot taas olisivat joutuneet olemaan tuhkapilvessä niin vähän aikaa, ettei sitä ole pidetty venäläisessä kulttuurissa ja venäläisillä lentomäärillä merkittävänä riskinä.

Jos edes yksi lento sadastatuhannesta olisi joutunut tuhkan takia ongelmiin, niin olisi todennäköisesti jo tapahtunut Venäjän länsipuolisessa Euroopassa ilman lentokieltoja. Venäjällä taas etelään ja itään menevää lentoliikennettä on niin paljon vähemmän, etteivät moiset riskit todennäköisesti toteudu muutamassa viikossa.

Jos tuo "yksi sadastatuhannesta" tuntuu mitättömältä riskiltä, niin kannattaa muistaa, että lentokenttien turvatarkastukset ovat olemassa vielä paljon harvinaisempien uhkien takia.

Mitä taas lentokenttien aukioloon tulee, niin kysymys on hyvin monimutkaisesta asiasta. Tilanne elää kaiken aikaa, ja kenttiä avataan ja suljetaan koko ajan sen mukaan, mitä tuoreimmat ennusteet kertovat. Mitä syrjemmässä lentokenttä on, sitä harvempi kone ehtii hyödyntää luvattua aukioloikkunaa, joka ei usein kestä kovin monta tuntia kerralla.

Ilmatieteen laitoksen ennusteet kertovat aika havainnollisesti, millaisesta tilkkutäkistä on kysymys:

http://silam.fmi.fi/AQ_forecasts/v4/forecasts_2010/Europe.html
http://silam.fmi.fi/AQ_forecasts/v4/forecasts_2010/Europe_HIRLAM_latest.html

Toistaiseksi ei ole olemassa mitään selvää käsitystä siitä, millaiset tuhkapitoisuudet ovat hyväksyttäviä ja millaiset eivät. Eurooppalaisessa turvallisuuskulttuurissa tämä tarkoittaa sitä, että ennemmin kielletään liikaa kuin otetaan tuntemattomia riskejä.
« Viimeksi muokattu: 20.04.2010, 19:57:42 kirjoittanut JouniS »

Bulkhead

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #171 : 20.04.2010, 19:40:26 »
Olen ostanut Finnairin lentoni Travellinkin eli nettimatkatoimiston kautta.

Näissä tilanteissahan se punnitaan mitä saa ja seuraa kun lippu on haettu mahd. halvalla ja olisikin ihan oikean palvelun paikka.
Ei yhtään turhaa reissua tehtynä.

alienation

  • Aloittelija
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #172 : 20.04.2010, 19:50:46 »
Itseäni tämä ei koskettanut mitenkään, mutta jos joku sattuisi tarvitsemaan jonkun sortin avustusta kyytien, majoitusten yms. suhteen, niin tuossa tuollainen linkki, jonka bongasin, eikä ainakaan osunut aiemmista keskusteluista silmiin.

http://volcanohelp.eu/


triinuliinaliini

  • Aloittelija
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #173 : 20.04.2010, 19:51:55 »
Olen ostanut Finnairin lentoni Travellinkin eli nettimatkatoimiston kautta.

Näissä tilanteissahan se punnitaan mitä saa ja seuraa kun lippu on haettu mahd. halvalla ja olisikin ihan oikean palvelun paikka.

Saanko kysyä, että mitä lisäarvoa kommenttisi tuo tähän keskusteluun tai millä tapaa se vastaa asialliseen kysymykseeni?

FYI: lipun hinta oli ihan sama kuin Finnairillakin, mutta Travellinkin kautta sain paikan juuri haluamalleni lennolle.

culture

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 171
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #174 : 20.04.2010, 20:02:43 »
Pari simppeliä kysymystä, joihin en asiakaspalvelulinjoilla sinnikkäästi roikkumisesta huolimatta saanut vastausta.

Heips! Itse ostin todella halvat lennot (Air France) E-ticektiltä Helsingistä Souliin. Soitin eilen firmaan ja lupasivat palauttaa lippurahat mitä pikimmiten luottokortille (noin viikko). Itse pommittaisin Travellinkiä, kyllä he lippusi korvaavat: hakevat sitten hyvityksen lentoyhtiöltä. Näin aikoivat toimia E-ticketissä.

triinuliinaliini

  • Aloittelija
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #175 : 20.04.2010, 20:12:02 »
Pari simppeliä kysymystä, joihin en asiakaspalvelulinjoilla sinnikkäästi roikkumisesta huolimatta saanut vastausta.

Heips! Itse ostin todella halvat lennot (Air France) E-ticektiltä Helsingistä Souliin. Soitin eilen firmaan ja lupasivat palauttaa lippurahat mitä pikimmiten luottokortille (noin viikko). Itse pommittaisin Travellinkiä, kyllä he lippusi korvaavat: hakevat sitten hyvityksen lentoyhtiöltä. Näin aikoivat toimia E-ticketissä.

Kiitos, pitänee siis laittaa sinne sähköpostia ja soittaa vielä perään - jos satun pääsemään viimein jonkun puheille.  :)

wysig

  • Vieras
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #176 : 20.04.2010, 20:30:21 »
En todennäköisesti ikinä pääse juttusille asiakaspalvelijan kanssa, joten sattuisiko joku tietämään
a) haenko korvauksia perutusta lennosta Finnairilta vai matkatoimistolta
b) milloin uskallan odottaa rahojani takaisin (lennot olivat kalliit, ja maksoin ne verkkopankissa, eli en voi vaan soittaa luottokorttiyhtiöön ja hoitaa asiaa siten)?

Kiitos, jos joku ystävällinen osaisi auttaa tässä!  :)
a) haet myyjältä eli matkatoimistolta
b) matkatoimiston palvelunopeudesta riippuen.

enrique

  • Aloittelija
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #177 : 20.04.2010, 23:01:43 »
Mikäli lento perutaan niin A) rahat takaisin tai B) lennon siirto..ok mutta voiko matkatoimisto, josta lennot varasin veloittaa 30 euroa noista toimenpiteistä per lippu? Näin on laita Travelpartnerilla.  Onko tämä Suomen / EUn säännösten mukaista? Finnairilta etc lennon hinnan saisi kokonaan takaisin tai lennon siirron.

samba

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 111
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #178 : 21.04.2010, 04:46:42 »
Helsinki-Vantaan lentoaseman lennonjohtopalvelut ovat auki
Eli olis lento 8.15 hel-ams mut uskaltaako sinne nyt sit lähteä...
Pian tunti jonotettu Finairin maksulliseen numeroon...
http://www.finavia.fi/medialle/tiedotearkisto/finavia_tiedotteet/finavia_tiedote?id=2575644

MrBenson

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 285
    • Profiili
    • Unelmista totta - Dream Hostel Tampere
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #179 : 21.04.2010, 08:17:25 »
Katselin tuossa äsken aikani kuluksi Euroopan lentoliikennettä http://www.flightradar24.com/ ja pitikin tulla tänne ihmettelemään, että miten voi olla mahdollista, että juuri äsken lähti KLM.n kone Helsingistä  :o Muutenkin tuntuu trafiikkia riittävän (ainakin tiettyjen lentoyhtiöiden osalta). Ajattelin jo hetken, että sivusto ei sittenkään toimi, mutta menin sitten Iltalehden sivuille ja saman huomion on jo muutama muukin tämän päivän aikana tehnyt..
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010042011512198_uu.shtml

Tuntuu menevän aina vain oudommaksi koko tuhkahässäkkä  ::)

Remekset ym. lukeneena ois kiva tietää mitä niissä koneessa matkaa..
Living my dream @ Dream Hostel