Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)

 (Luettu 64751 kertaa)

Itärajan Ilpo

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 210
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #180 : 21.04.2010, 08:21:47 »
Mikäli lento perutaan niin A) rahat takaisin tai B) lennon siirto..ok mutta voiko matkatoimisto, josta lennot varasin veloittaa 30 euroa noista toimenpiteistä per lippu? Näin on laita Travelpartnerilla.  Onko tämä Suomen / EUn säännösten mukaista? Finnairilta etc lennon hinnan saisi kokonaan takaisin tai lennon siirron.

Ovatko he tosiaan näin ilmoittaneet sinulle? Tällaisissa tapauksissa heillä ei ole oikeutta periä mitään kuluja välistä.
I'm just a extraordinary guy

Long-term travel changes people, almost always for the better

Lianna

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 987
  • 莲娜
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #181 : 21.04.2010, 08:23:36 »
Ovatko he tosiaan näin ilmoittaneet sinulle? Tällaisissa tapauksissa heillä ei ole oikeutta periä mitään kuluja välistä.

Anna vielä vastauksesi perustelut ja mahdollisesti linkki, jonka takana on mielellään virallista tietoa. Näin vastauksesta olisi enemmän hyötyä kysyjälle.
Matka ei ala siitä kun tullaan perille.
Matka alkaa siitä kun lähdetään!

enrique

  • Aloittelija
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #182 : 21.04.2010, 10:06:23 »
http://www.travelpartner.fi/subpages/79/important_information.aspx

ja tuosta kun painaa linkkiä " 3. Kindly fill in <our refund or change form> to inform us of your preference"

michelin

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 64
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #183 : 21.04.2010, 10:16:05 »
Mikäli lento perutaan niin A) rahat takaisin tai B) lennon siirto..ok mutta voiko matkatoimisto, josta lennot varasin veloittaa 30 euroa noista toimenpiteistä per lippu? Näin on laita Travelpartnerilla.  Onko tämä Suomen / EUn säännösten mukaista? Finnairilta etc lennon hinnan saisi kokonaan takaisin tai lennon siirron.

Meikällä ihan sama tilanne ja kyseessä budjet.eu
Pyytävät vielä maksamaan tämän 30eur ASAP....tämän jlk vasta hyvittävät sit kun hyvittävät  >:(

Dear Customer,

we have now asked for refund from the airline of your ticket as you requested. A cancellation fee of 30 Euro/ 300 sek/nok or dkk per ticket applies. Please enter your personal booking page for payment of the fee. You will find a link to this side in your booking confirmation or at our website, to the left.
Because of the big volume of bookings the airline might need several weeks for repayment.

Again, we are sorry for the inconvenience that the ashes are causing and we are apologizing for the long waiting times.

Hope to see you as a customer at our website soon again!

samba

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 111
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #184 : 21.04.2010, 10:36:06 »


A cancellation fee of 30 Euro/ 300 sek/nok or dkk per ticket applies.

Kyl on häpyä...
Onko kukaan yrittänyt perua Kilroyn netistä ostamia lippuja?

Itärajan Ilpo

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 210
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #185 : 21.04.2010, 13:18:27 »
Ovatko he tosiaan näin ilmoittaneet sinulle? Tällaisissa tapauksissa heillä ei ole oikeutta periä mitään kuluja välistä.

Anna vielä vastauksesi perustelut ja mahdollisesti linkki, jonka takana on mielellään virallista tietoa. Näin vastauksesta olisi enemmän hyötyä kysyjälle.


Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 261/2004

8.artikla

Oikeus korvaukseen tai uudelleenreititykseen

1. Jos tähän artiklaan viitataan, matkustajalle on annettava mahdollisuus valita jokin seuraavista vaihtoehdoista:

a) - lipusta maksetun hinnan palauttaminen kokonaisuudessaan seitsemän päivän kuluessa 7 artiklan 3 kohdassa esitetyllä tavalla kultakin matkan osalta, joka jää tekemättä, sekä jo tehdyiltä osilta matkaa, jos lennosta ei ole enää matkustajan alkuperäisen matkasuunnitelman kannalta hyötyä.
I'm just a extraordinary guy

Long-term travel changes people, almost always for the better

samba

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 111
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #186 : 21.04.2010, 13:44:53 »
Soittelin Kilroylle ja siellä ilmoitettiin ettei Kiina airlines ole ainoana lentoytiönä heidän tiedon mukaan luvannut korvata penniäkään.
Eli muut on luvannut palauttaa lentojen hinnat mun China airlines ei ole...
Voiko he muka jättää korvaamatta?
Ajatuksena on ottaa rahat takas ja ostaa uudet lennot, kun heillä ei kilroyin mukaan ole hetkeen(pariin viikkoon) vapaita paikkoja. Uudet paikat pitäisi varata sähköpostilla johon tuli automaattinen vastaus että yhteyttä otetaan jonkun päivän päästä koska tulivuorenpurkauksen takia perutut lennot käsitellaan 2 luokan prioriteetillä...
Kyl on kivaa...

Matkaajanainen

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 957
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #187 : 21.04.2010, 14:34:07 »
Eihän tuossa missään sanota, että ne kulut pitäisi korvata vain niiltä myöhästyviltä matkustajilta! Ainoastaan että jos matkustajia myöhästyy niin on tarjottava apua juomien, aterioiden, viestintämahdollisuuksien ja majoituksen muodossa!

Ei muuten sanota että nuo on tarjottava vaan että avulla voidaan tarkoittaa noita asioita. Pykälissä nuo ovat kaksi täysin eri asiaa. Vaikka siinä sanottaisiin "voidaan tarjota" sijasta "tarjotaan" tai "tarkoitetaan" niin sekään ei tarkoita että on tarjottava.

"Jos lennon häiriintymisestä seuraa, että matkustajat ovat vähintään kaksi tuntia myöhässä, lentoyhtiön on tarjottava asianmukaista apua haittojen minimoimiseksi. Tällaisella avulla voidaan tarkoittaa juomia, aterioita, viestintämahdollisuuksia ja tarvittaessa hotellimajoitusta."
Soarele este galben

Gleb

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #188 : 21.04.2010, 14:50:02 »
SAS korvaa tuhkayöt, Finnair ei

SAS siis sanoo noudattavansa EU:n määräyksiä ja korvaa hotelliyöt, Finnair haraa edelleen vastaan ja Blue1 odottaa Suomen virannomaisten kantaa, eivät kuitenkaan ole halukkaita korvaamaan jos Finnairkaan ei niin tee.

edit. korjattu linkki
« Viimeksi muokattu: 21.04.2010, 15:23:17 kirjoittanut Gleb »

Juhs_

  • Aloittelija
  • Viestejä: 11
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #189 : 21.04.2010, 15:16:05 »
Soittelin Kilroylle ja siellä ilmoitettiin ettei Kiina airlines ole ainoana lentoytiönä heidän tiedon mukaan luvannut korvata penniäkään.
Eli muut on luvannut palauttaa lentojen hinnat mun China airlines ei ole...
Voiko he muka jättää korvaamatta?
Ajatuksena on ottaa rahat takas ja ostaa uudet lennot, kun heillä ei kilroyin mukaan ole hetkeen(pariin viikkoon) vapaita paikkoja. Uudet paikat pitäisi varata sähköpostilla johon tuli automaattinen vastaus että yhteyttä otetaan jonkun päivän päästä koska tulivuorenpurkauksen takia perutut lennot käsitellaan 2 luokan prioriteetillä...
Kyl on kivaa...
Mulla Travellinkin kautta China Airlinesin lennot Bangkokiin ja travellinkilta sanottiin että he eivät kolmen päivän aikana olle saaneet mitään yhteyttä China Airlinesiin. Soitin sitten Kiinalaisten Hollannin palvelunumeroon josta annettiin joku toinen puhelinnumero johon ei saa yhteyttä. Vitun hienoa.

edit. Noniin China Airlinesin toimistosta hollannista vastattiin ja ilmeisesti palauttavat rahat tai antavat uuden lennon. Kohtelias äijä buukkasi nyt maanantaille paikan Bangkokin lennolle. Nyt ongelmaksi muodostuukin Finnair jonka lentämisestä, tai lentojen paikkatilanteesta ei ota selvyyttä jumiutuneen asiakaspalvelun vuoksi.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2010, 15:46:39 kirjoittanut Juhs_ »

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #190 : 21.04.2010, 15:50:41 »
Ei muuten sanota että nuo on tarjottava vaan että avulla voidaan tarkoittaa noita asioita. Pykälissä nuo ovat kaksi täysin eri asiaa. Vaikka siinä sanottaisiin "voidaan tarjota" sijasta "tarjotaan" tai "tarkoitetaan" niin sekään ei tarkoita että on tarjottava.

"Jos lennon häiriintymisestä seuraa, että matkustajat ovat vähintään kaksi tuntia myöhässä, lentoyhtiön on tarjottava asianmukaista apua haittojen minimoimiseksi. Tällaisella avulla voidaan tarkoittaa juomia, aterioita, viestintämahdollisuuksia ja tarvittaessa hotellimajoitusta."
No voi jösses, nyt mennään kyllä vielä syvemmälle piru Raamattua ja maalaisjärki off linjalle. Eli siis olet sitä mieltä, että oikea tulkinta EU:n matkustajan oikeuksista on, että lentoyhtiöt saavat halutessaan auttaa matkustajia, mutta pakko ei ole.

Äly hoi älä jätä. Varsinkin kun itse säädös tekee tuon tulkinnan mahdottomaksi:

"1.   Jos lento peruutetaan:
...
b) lennosta vastaavan lentoliikenteen harjoittajan on tarjottava matkustajalle apua 9 artiklan 1 kohdan a alakohdan ja 2 kohdan mukaisesti sekä uudelleenreitityksen osalta, kun uuden lennon kohtuuden mukaan odotettavissa oleva lähtöaika on vähintään peruutetulle lennolle aikataulun mukaista lähtöaikaa seuraava päivä, 9 artiklan 1 kohdan b alakohdassa ja 9 artiklan 1 kohdan c alakohdassa määri- tettyä apua;
"
ja artikla 9 1 alakohta sanoo:
"9 artikla
Oikeus huolenpitoon

1. Jos tähän artiklaan viitataan, matkustajalle on tarjottava ilmaiseksi:

a) aterioita ja virvokkeita kohtuullisessa suhteessa odotusaikaan;
b) hotellimajoitus,
— jos ylimääräinen majoittautuminen yhdeksi tai useammaksi yöksi on välttämätöntä, tai
— jos matkustajan aikomaa pitempi oleskelu osoittautuu välttämättömäksi;
c) lentoaseman ja majoituspaikan (hotelli tai muu) välinen kuljetus.
"
Huomatkaa että tässä ei puhuta hotelliyöpymisen välttämättömyydestä, vaan majoittumisen tai aiottua pidemmän oleskelun välttämättömyydestä. Kukaan ei voine väittää, että aiottua pidempi oleskelu on välttämätöntä jumiin jääneille matkustajille. Huomattavaa on myös että englanninkielisessä säännöksessä sana on "necessary" ei "unavoidable".

Lisäksi kaikki nämä luovien tulkintojen pitäisi totta ollessaan päteä myös normaaleihin peruutuksiin, eli tosiaan näiden mukaan siis lentoyhtiöt ovat tähän asti vain hyvää hyvyyttään maksaneet hotelleja, vaikka oikeasti tämä pykälä on siis muka ollut lentoyhtiöiden oikeudesta tarjota apua, eikä matkustajien oikeudesta saada sitä  ???
« Viimeksi muokattu: 21.04.2010, 15:52:36 kirjoittanut Juzt »
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

KatjaVesa

  • Aloittelija
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #191 : 21.04.2010, 16:36:59 »
Heips! Onko teistä kukaan saanut yhteyttä KLM:n puhelimitse? Itse en lauantain jälkeen ole saanut edes sellaista yhteyttä että puhelin tyyttäisi. Ja nyt en ole päässyt niiden nettisivuillekaan koko päivänä. Kyllä on niillä vaikeeta! Pari duunikaveria jolla on myös matkat peruuntuneet on saanut yhteyttä Finnairiin ja AirBerliinin yms. Paska KLM!

Matkaajanainen

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 957
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #192 : 21.04.2010, 17:07:09 »
Juzt, ennen kuin haukut mua järjettömäksi ja älyttömäksi, kannattaisi tarkistaa itse asia. En missään vaiheessa sanonut että tuo on mun mielipiteeni vaan että pykälätekstissä asia on noin! Tietäisit sen jos oikeasti olisit lukenut mun viestini niin kuin siinä kirjoitan etkä niinkuin sinä haluat sitä tulkita. Kysy keneltä tahansa lakimieheltä mikä ero laissa on teksteillä on tarjottava, tarjotaan ja voidaan tarjota. Tule sitten irvailemaan. Moderaattorilta odottaisin todellakin asiallisempaa käyttäytymistä.

Nimimerkillä vuosikausia pyörinyt lakitekstien parissa.
Soarele este galben

jk

  • Moderaattori
  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 149
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #193 : 21.04.2010, 17:47:09 »
Juzt, ennen kuin haukut mua järjettömäksi ja älyttömäksi, kannattaisi tarkistaa itse asia. En missään vaiheessa sanonut että tuo on mun mielipiteeni vaan että pykälätekstissä asia on noin!

Itse asiassa ei ole, se "voidaan tarkoittaa" -teksti on selonteosta eikä itse säädöksestä. Säädös löytyy tuolta, ja nähdäkseni Juzt on siteerannut sitä oikein.

Kummatkin: koetettaisiinko jatkossa pysyä asiassa ja jättää henkilökohtaisuudet sikseen, jookos?

Matkaajanainen

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 957
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #194 : 21.04.2010, 18:23:17 »
^No olisit sinäkin lukenut mun viestini tarkemmin oikeasti... En sanonut että siinä pykälässä lukee niin vaan että pykälätekstissä, siis pykäläkielessä, voidaan tarjota, tarjotaan ja on tarjottava ovat eri asioita. Vastasin siihen mitä Juzt kirjoitti. Olen koko ajan pysynyt asiassa ja kommentoinut vain kirjoitettua tekstiä enkä ole lähtenyt haukkumaan ketään (lue viestini jos näin väität) enkä edes kommentoinut ketään henkilöä, joten oletan että tuo kehotuksesi oli moderaattorikollegallesi. Moderaattorilta en todellakaan odottaisi toisen tekstin vääristelyä.
Soarele este galben

hmp

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 100
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #195 : 21.04.2010, 19:16:10 »
Ja itse asiaan!

Pätkä mailiin tulleesta Finnairin tiedotteesta:
Lentojen aloittaminen uudelleen 22.4.

Finnairin reittilentoliikenne on suunniteltu aloitettavaksi mahdollisimman normaalin aikataulun mukaisesti 22.4. alkaen, mukaan lukien Aasian kaukokohteet. Kentällä lähtöselvitys sulkeutuu 2 tuntia ennen lähtöä. Netissä lähtöselvitys sulkeutuu 3 tuntia ennen lähtöä.

Matkustajat, joilla on lentovaraus, sijoitetaan lennolle EU:n määräysten mukaisessa järjestyksessä:

   1. matkustajat, joilla on vahvistettu varaus ko. lennolle ko. päivänä
   2. matkustajat, joilla on vahvistettu varaus Finnairin aiemmin perutulle paluulennolle
   3. matkustajat, joilla on liikkumisrajoitteita sekä lapsiperheet
   4. matkustajat, jotka ovat odottaneet pisimpään

Ottakaa tarvittaessa yhteyttä lipun myyneeseen matkatoimistoon tai lentoyhtiöön.

Jatkoyhteydet Helsingistä

Kaikkia jatkoyhteyksiä Helsingistä eteenpäin ei välttämättä vielä ole. Jos siitä huolimatta haluatte lentää Helsinkiin tarjolla olevilla lennoilla, allekirjoittakaa lentoyhtiön vastuuta koskeva lomake ennen lennolle tuloa.

http://media.finnair.com/finnairnews/campaigns/special-announcement/customers/fi/
« Viimeksi muokattu: 21.04.2010, 19:18:02 kirjoittanut hmp »

samba

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 111
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #196 : 21.04.2010, 20:33:20 »
Soittelin Kilroylle ja siellä ilmoitettiin ettei Kiina airlines ole ainoana lentoytiönä heidän tiedon mukaan luvannut korvata penniäkään.
Eli muut on luvannut palauttaa lentojen hinnat mun China airlines ei ole...
Voiko he muka jättää korvaamatta?
Ajatuksena on ottaa rahat takas ja ostaa uudet lennot, kun heillä ei kilroyin mukaan ole hetkeen(pariin viikkoon) vapaita paikkoja. Uudet paikat pitäisi varata sähköpostilla johon tuli automaattinen vastaus että yhteyttä otetaan jonkun päivän päästä koska tulivuorenpurkauksen takia perutut lennot käsitellaan 2 luokan prioriteetillä...
Kyl on kivaa...
Mulla Travellinkin kautta China Airlinesin lennot Bangkokiin ja travellinkilta sanottiin että he eivät kolmen päivän aikana olle saaneet mitään yhteyttä China Airlinesiin. Soitin sitten Kiinalaisten Hollannin palvelunumeroon josta annettiin joku toinen puhelinnumero johon ei saa yhteyttä. Vitun hienoa.

edit. Noniin China Airlinesin toimistosta hollannista vastattiin ja ilmeisesti palauttavat rahat tai antavat uuden lennon. Kohtelias äijä buukkasi nyt maanantaille paikan Bangkokin lennolle. Nyt ongelmaksi muodostuukin Finnair jonka lentämisestä, tai lentojen paikkatilanteesta ei ota selvyyttä jumiutuneen asiakaspalvelun vuoksi.

Jaahas! Mulle ilmoitettiin jo pari päivää sit et seuraava mahdollinen vapaa lento olisi 3.5 Että sellaista palvelua Kilroylta.

Kuinkahan hankalaksi ja kalliiksi tuli maitse itsensä AMS:lle raahata
« Viimeksi muokattu: 21.04.2010, 21:27:49 kirjoittanut samba »

samba

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 111
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #197 : 21.04.2010, 20:58:18 »
Lainaus
Varausten siirtäminen tai peruuttaminen

Jos lähtö on 25.4.2010 tai aikaisemmin, matkan voi perua tai siirtää myöhäisemmäksi 30.11.2010 saakka.

Mitenkähän nyt sit kun Finnairilla ei ole lentoja myynnissä kuin vasta 26.4 eteenpäin.
Jos menen moisen ostamaan toivossa että pääsisin lentään, niin kai he senkin korvaisivat jos se peruuntuu. Siis rahat takaisin kiinostaisi, ei siirtäminen. Ostaisin sit uudet lennot taas ja toivoisin onnistuvani lentoon lähdössä. Palautelkoon rahoja sit kun kerkeevät, kunhan pääsis liikkeeseen ettei lomat ihan hukkaan valu...

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #198 : 22.04.2010, 11:18:10 »
Mitenkähän nyt sit kun Finnairilla ei ole lentoja myynnissä kuin vasta 26.4 eteenpäin.
Jos menen moisen ostamaan toivossa että pääsisin lentään, niin kai he senkin korvaisivat jos se peruuntuu. Siis rahat takaisin kiinostaisi, ei siirtäminen. Ostaisin sit uudet lennot taas ja toivoisin onnistuvani lentoon lähdössä. Palautelkoon rahoja sit kun kerkeevät, kunhan pääsis liikkeeseen ettei lomat ihan hukkaan valu...
Jos lento perutaan niin kyllä siitä saa rahat takaisin joka tapauksessa, liittyi syy tulivuorenpurkaukseen tai ei.

Tuo antamasi aika on siis Finnairin myönnytys matkustajille siinä mielessä, että nämä voivat perua lennon jo ennen kuin sen peruuntumisesta on varmuutta, jos he esim. eivät halua matkustaa tässä lentokaaoksessa, tai jos he haluavat varmuuden vuoksi käyttää vaihtoehtoisia kulkuneuvoja.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

samba

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 111
    • Profiili
Vs: Islannin tulivuorenpurkaus (huhtikuu 2010)
« Vastaus #199 : 22.04.2010, 11:35:42 »
Doddih!
Soitin hollantiin ja sain vikistyä itselleni lennot lauantaille.
Finnairin saivat kai varmistettua mut ams-bkk sano et heti heidän luukulleen niin järjestyy. Päivän myöhästyminen damis ei kyl haittais.
Jatkolennotkin saadaan kai 70€ lisämaksusta siirettyä. Alkaa homma eteneen, kunhan pitäsivät nyt niit kenttiä auki....
Toisinaan vähän kummaksuttaa kun koko muu eurooppa tuntuu olevan auki, mut suomi senkun tukkoilee...
Peukut pystyssä....
Jos lauantai peruuntuu taas niin sit pitää vaan ostaa maanantaille suora lento ja toivoa että on viä lauantaina ostettuna maanantaille tilaa ja että pääsis lentään.
Mites jos nyt jo ostan sen maanantain lennon ja perun sen lauantaina jos lentoon pääsee, onnistuu kai sekin, vai?