Minne opettelemaan kiipeilyä?

(Luettu 1995 kertaa)

TheSavageSam

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Minne opettelemaan kiipeilyä?
« : 19.04.2010, 23:48:52 »
Hei,

kiipeily kiinnostaa. Täällä päin vain ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia alkaa järkevästi sitä opettelemaan. Ajattelin, että samalla voisi lomareissun heittää ja pääsisi autenttiseen ympäristöön kiipeilemään.

Jos olisi vielä talvi, niin suuntaisin varmaankin Norjaan, mutta haluasin kuulla muiden kokemuksia ja mielipiteitä minne kannattaisi mennä jos aikoo matkustaa kesällä ja kiipeillä. Minkäänlaista kokemusta ei siis ole tuosta touhusta.

Olen kuullut monista hyvistä paikoista, mutta mikään 2000£ insinöörilänkkärille suunnattu 2 viikon kurssi ei taida olla minua varten. Jotain edullisempaa siis kenties. Kaikkea saa kuitenkin ehdottaa ja hehkuttaa - toivon ettei tämä ketju olisi ainoastaan minua varten.

Skönäri

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Minne opettelemaan kiipeilyä?
« Vastaus #1 : 20.04.2010, 06:04:43 »
Mä sanosin, et oppirahat on maksettava; kiltisti vaan seinälle, ehkä jopa sisälle vielä, Suomessa ja sit vasta kelailee maailman meininkiä. On varmasti miellyttävämpää aloittaa laji esim. jonkun frendin kanssa, johon voit varmasti luottaa, vaikka ei itsellä välineet, tekniikat ym. olisi vielä hanskassa.

Sit ku jo osaa ja tietää jotain, ja kaiken lisäksi on saanut siinä sivussa hieman tekniikkaa ja kestävyyttä, ni siitä seinällä olosta nauttii varmasti enemmän tuolla kaukana jossain.

Kelasin ite aikoinani, kun en vielä lajia ollut alkanut harrastaa, että pitäis päästä jonnekkin oogeille mestoille tyyppaamaan eka, et eihän sitä nyt Suomessa. Mut niin jäin ekalla kerralla koukkuun Liikunta Myllyn räkäsellä 7 metrin seinällä. Vieläkin on isot seinät valloittamassa, pikkuhiljaa alkaa vasta liidausvarmuus karttumaan, ulos pitäisi keretä useammin kesän aikana rakentelemaan ankkreita, ja opettelemaan erilaisia varmistusmetodeja kokeneempien kanssa. Mä oon kiivennyt pari vuotta, varmasti enemmän panostamalla ja keskittymällä voisi lähteä jo aiemmin ulkomaille säätämään.

Jos tunnet porukkaa, olet hyvä tutustumaan, tai sitten valmis maksamaan kiipeilykurssistasi, voit sen "perehtymisvaiheen" tietysti hoitaa ulkomaillakin, mutta jo pelkästään sen takia, kuinka paljon enemmän kiipeilystä saa irti, kun on sen jo kymmenenkin kertaa kokeillut, suosittelen aloittamaan lajin Suomessa. Ei sit harmita siellä maailman toisella laidalla kun ei jaksa pysty tai osaa.

Kiipeily on verraten halpa harrastus aloittaa, valjaat, kengät ja mankkapussi irtoaa aloittelijalle n. 150 euroon, niillä pääseekin jo pitkälle, ainakin jos tuntee kiipeilijöitä. Mun kokemusten perusteella kertamaksut pyörii Suomessa siinä 6-10 euron välillä (Liikunta Mylly 2e!), joskin jokapaikkaan saa kk-kortteja tai muita alennuslärpäkkeitä. Isoin ongelma on löytää frendejä jotka kanssasi tulee seinälle (ellei boulderoi), jollet sellaisia aikaisemmin omaa. Eikä sekään ole ongelma vaan hyvä syy tutustua uusiin ihmisiin.

Niin, sit niitä mestoja... Kuten sanoin en itse ole ulkomailla vielä päässyt kiipeilemään mutta maailman luokan mestojahan löytyy kaikkialta missä pystysuoraa kalliota vaan on näkyvillä. Kalymnosin saarta Kreikassa on kehuttu, tuhat reittiä ja monen tasoista. Aasian matkaajat on hehkuttanu Krabia Thaikuissa ja Yangshuota Kiinassa (tutut Madeistä), ilmeisesti suht helposti lähestyttäviä paikkoja halvan hintatason maissa. No niinku sanoin, ni maailma on paikkoja pulollaan, tärkeämpää on tietaito ja ihmiset.

http://www.kiikkulauta.com/

Tos viel täältä kaivettu blogi, joku kiipeilee maailmalla
« Viimeksi muokattu: 20.04.2010, 06:20:05 kirjoittanut Skönäri »
Vapaus on sitä, kun ei tiedä missä nukkuu seuraavan yön. Fotoja:
http://www.merikauhu.kuvat.fi/kuvat/

Core

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 20.04.2010, 10:05:41 »
Itse kävin Yangshuolla kokeilemassa, ja koukkuun jäin. Siellä riittää kiivettävää ja moni siellä pyöriikin kuukausia pelkästään kiipeämässä. Helposti pääse lentämällä Helsinki-Guangzhou ja kesällä liput kohtuu halpoja, itse ostin muistaakseni China southern airlinesilta 460e edestakasi. Sieltä yöjuna 10h Guiliniin mistä 1 tunti Li jokea pitkin bambulautalla Yangshuolle, missä vietin yhden viikon kiipeilemässä. Opastusta aloittelijalle löytyy todella paljon ja sit jos omat vehkeet on niin kiipeilykaveria varmasti majataloista löytyy. Aluksi otin vain puolen päivän ohjattua kiipeilyä kaksi kertaa, koska ajattelin että olen 3 tunnin jälkeen aivan puhki ja näinhän se oli. Itse otin ohjausta kahdesta eri paikasta ensin Spiderman climbingin kautta, jota en suosittele tympeän ohjaajan takia mutta toinen ohjaaja oli loistava, joka tuli majatalon kautta. 150 yuania tais olla puoli päivää, mut sit ostin itselleni perusvehkeet ja kiipesin majatalon porukan kanssa. Yangshuo on kyllä mukava paikka ajoittain erittäin turistinen mutta maisemat ovat erittäin hienot ja lähestymiset kiipeilypaikoille erittäin helpot. Suunnittelin Yangshuolle vielä koukkaavani tältä reissulta.

-Core

Taivaankulkija

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 20.04.2010, 10:47:45 »
Kesällä kiipeiltävää löytyy Suomesta erittäin paljon ja täällä se on siihen aikaa myös erittäin mukavaakin. Itsellä on ulkokausi jo alkanut, kun lumet ovat sulaneet, mutta parempi kausi aloittelijalle alkaa tuossa toukokuussa. Jonnekin paikalliselle kurssille vain ja houkuttelet mukaan jonkun kaverin, niin kyllä se siitä lähtee. Maailman paikat on sitten erittäin kuumia keskikesällä ja kiipeäminen ei ole läheskään niin mukavaa 35 asteen helteessä. Yangshuossa on myös se ongelma, että kesä on monsuunikausi eli melkein joka päivä sataa. Kesällä Yangshuo on myös erittäin kuuma eli päivän kiipeämiset keskittyvät joko aikaiseen aamuun tai sitten myöhäiseen iltaan. Lähempänä on sitten paljon paikkoja myös ja itsellä olisi tarkoitus tehdä jossain vaiheessa matka eurooppaan kiertelemään paikkoja, mutta itse keskityn suomalaiseen kallioon keskikesällä. Tunnettuja paikkoja tässä läheisyydessä on Frankenjura (Sveitsi, köysikiipeilyä), Fontaunebleu (Pohjois-Ranska, Boulderointi) ja vaikka se Kalymnos (köysikiipeilyä). Ruotsissa on myös paljon kiivettävää kuin myös Norjassa. Näissä myös ilmasto on mukava keskikesällä.

e:Tarkoitettiinko tässä muuten kalliokiipeilyä vai vuoristokiipeilyä. Nyt vasta tajusin, että tuotahan ei sanottu ja tuo kurssin hinta viittaisi enemmän tuohon vuoristokiipeilyyn.
« Viimeksi muokattu: 20.04.2010, 10:49:34 kirjoittanut Taivaankulkija »

TheSavageSam

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 21.04.2010, 23:43:08 »
Hyviä kommentteja on tullut. Kiitokset niistä.
e:Tarkoitettiinko tässä muuten kalliokiipeilyä vai vuoristokiipeilyä. Nyt vasta tajusin, että tuotahan ei sanottu ja tuo kurssin hinta viittaisi enemmän tuohon vuoristokiipeilyyn.
Tuota nyt en itsekään osaa sanoa. Molemmat kyllä kiinnostaa.

Aquarian

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 23.04.2010, 00:35:12 »
^
Ja jos mukaan otetaan myös jääkiipeily, niin esim. Kebnekaisen maastossa pidetään (ainakin pidettiin) kiipeilykursseja kesäisin. Jäi tosin kokeilematta, kun aika ei riittänyt..