Välilaskun vähimmäisaika ei velvoita lentoyhtiötä järjestämään majoitus Euroopas

 (Luettu 4260 kertaa)

musti

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 450
    • Profiili
    • Sähköposti
Swiss International Air Linesin lento laskeutuu Geneveen klo 21:30 ja lähtee seuraavana aamuna klo 6:00. Onko lentoyhtiö velvollinen järjestämään hotelli ? Eli mikä on välilaskun vähimmäisaika Euroopassa, jotta lentoyhtiön pitää kustannuksellaan järjestää matkustajalleen hotelli ja kuljetus?

HelsinkiFlyer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 244
    • Profiili
Ei sellaista ole. Lentoyhtiöillä on yleensä aina mahdollista valita mikä tahansa vaihtoaika minimin jonka lentokenttä sallii ja 24 tunnin välillä. Jos valtsee pitkän vaihdon, niin omalla kustannuksella saa pääsääntöisesti olla. On muutama poikkeus eli pari firmaa tarjoavat majoitusta, mm. Lufthansa ykkösluokan matkustajille, Turk Hava Yollari jopa turistissa joillakin ehdoilla, Gulf Air ja varmaan muitakin. Velvollisuutta ei kuitenkaan ole.

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Näin, olettaen siis että olet ihan vapaaehtoisesti tuollaisen matkan varannut. Mikään laki ei sano, että lentolippuun pitäisi sisällyttää majoitus, ja jos joku yhtiö näin tekee, on se täysin sen oma päätös ja ehdot.
Jos lipun varaat, hyväksyt tarjotun vaihtoajan.

Jos kyse on siitä, että lennon (viimehetken) peruutuksen tai myöhästymisen vuoksi sinut siirretään iltalennolta aamulennolle (tai iltalennosta tulee aamulento myöhästymisen takia), on asia toinen. En ole kuullut mistää tarkasta tuntirajasta, jolloin majoitus on tuossa tilanteessa korvattava 21.30 - 6.00 odotuksen uskoisin tässä tapauksessa kuitenkin olevan riittävä peruste majoituksen vaatimiseen.

Jos taas kyseessä on lentoyhtiön tekemä (kaupallinen) muutos lippuusi, riippuu paljon muutoksen ajankohdasta. Jokatapauksessa sinulla on oikeus perua varaus ja saada rahat takaisin, jos vaihto venyy "tavallisesta" yön yli kestäväksi. Jos muutos tehdään alle 2vko ennen lentoa, voit olla oikeutettu myös rahallisiin korvauksiin (joilla voi vaikka maksaa sen hotellin).

"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

wysig

  • Vieras
Jos muutos tehdään alle 2vko ennen lentoa, voit olla oikeutettu myös rahallisiin korvauksiin (joilla voi vaikka maksaa sen hotellin).


Eikö tämä mene valmismatkalain/ehtojen puolelle. Muistaakseni lentoyhtiö ei ole korvausvelvollinen mistään sivukuluista koskien aikataulumuutoksia. Esimerkiksi kaksi erillistä lentolippua ja ensimmäinen yhtiö muuttaa aikataulua siten, ettei ehdi toisen yhtiön lennolle.

musti

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 450
    • Profiili
    • Sähköposti
Olipa yllätys. Olisin ollut valmis lyömään vetoa, että itse valitun välilaskun hotelliyön korvaa lentoyhtiö jos koneiden vaihtoaika ylittää jonkun määrätyn tuntimäärän. Aasiassa oppii oudoille tavoille. Olen siellä niin monesti nauttinut lentoyhtiöiden vieraanvaraisuudesta, että olin varma sitovan vähimmäistuntimäärän olemassaolosta luullen sen johtuvan IATA säännöistä, joihin kuulemma sisältyy STPC (Stopover Paid By Carrier).

Aloin ylläolevien asiantuntijoiden lausuntojen johdosta googlata ja silmiini osuu teksti, että  IATA:an kuuluva yhtiö voi matkustajaa sitovasti irtautua STPC-säännöstä http://www.flyertalk.com/forum/american-aadvantage/772871-stpc-rules-aa-who-pays-stopover-lodging-etc-2.html

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Eikö tämä mene valmismatkalain/ehtojen puolelle. Muistaakseni lentoyhtiö ei ole korvausvelvollinen mistään sivukuluista koskien aikataulumuutoksia. Esimerkiksi kaksi erillistä lentolippua ja ensimmäinen yhtiö muuttaa aikataulua siten, ettei ehdi toisen yhtiön lennolle.
Ei  ehkä sivukuluista, mutta kuten sanoin mikään ei estä käyttämästä rahallista EU 261/2004 korvausta peruutetusta lennosta niihin sivukuluihin (eli jolla voi vaikka maksaa sen hotellin).
Siihen en osaa ottaa kantaa, että jos lentoyhtiö tarjoaa uudelleenreititystä(ja matkustaja hyväksyy tarjouksen), johon sisältyy yön yli odotus vaihtokentällä, onko matkustaja tällöin oikeutettu huolenpitoon vaihtokentällä ja millä varoitusajalla.
Jos jo lentokentällä ollessa tuollaista reitistystä tarjottaisiin, niin uskoisin mahdollisuuksien olevan melko hyvät.

Kaksi erillistä lippua on kaksi erillistä matkaa lentoyhtiön näkökulmasta, ja lentonsa missanneita matkustajia ei samat säädökset koske, oli lentokentälle tuloon käytetty kulkuväline mikä tahansa. Toki erilliset liput eivät myöskään poista oikeuksia seuraavan matkan suhteen, kunhan olet ajoissa seuraavan pätkän lähtöpaikassa.
« Viimeksi muokattu: 05.05.2010, 16:24:01 kirjoittanut Juzt »
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

wysig

  • Vieras
Olipa yllätys. Olisin ollut valmis lyömään vetoa, että itse valitun välilaskun hotelliyön korvaa lentoyhtiö jos koneiden vaihtoaika ylittää jonkun määrätyn tuntimäärän. Aasiassa oppii oudoille tavoille. Olen siellä niin monesti nauttinut lentoyhtiöiden vieraanvaraisuudesta, että olin varma sitovan vähimmäistuntimäärän olemassaolosta luullen sen johtuvan IATA säännöistä, joihin kuulemma sisältyy STPC (Stopover Paid By Carrier).

Aloin ylläolevien asiantuntijoiden lausuntojen johdosta googlata ja silmiini osuu teksti, että  IATA:an kuuluva yhtiö voi matkustajaa sitovasti irtautua STPC-säännöstä http://www.flyertalk.com/forum/american-aadvantage/772871-stpc-rules-aa-who-pays-stopover-lodging-etc-2.html


Itseasiassa IATA ei määritele mitään pakollista STPC-tarjousta. IATA definition määrittelee Stopoverin, että se on yli 24t pysähdys vaihtopisteessä, paitsi jos matka on kokonaisuudessa Väli-Amerikassa tai Panamassa, jolloin aikaraja transfer/stopover on 6t.

Monet lentoyhtiöt laskevat saavansa matkustajan lentämään heillä, vaikka lentoyhtiöllä ei olisi saman päivän yhteyttä, tarjoamalla matkustajalle yöpymistä lentoyhtiön sopimushotellissa vaihtokentällä.
« Viimeksi muokattu: 06.05.2010, 08:05:59 kirjoittanut wysig »

kilroy1

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 660
    • Profiili
Nyt kun asiaan on saatu selvyys, voisiko Musti muokata ketjun otsikkoa selvemmäksi/oikeammaksi..?  :o

Otsikko korjattu. -Nallis03-mode

musti

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 450
    • Profiili
    • Sähköposti
Nyt kun asiaan on saatu selvyys, voisiko Musti muokata ketjun otsikkoa selvemmäksi/oikeammaksi..?  :o

Otsikko korjattu. -Nallis03-mode

Yritin jo alunperin laittaa kysymysmerkin (?) otsikkooni, muttei se kai mahdu noin pitkään riviin. Jos moderaattori sen pystyy laittamaan, niin siitä vaan lisäämään. Ensimmäisellä yrityksellä moderaattori Nalliskaan ei näytä onnistuneen otsikon muokkaamisessa tarkoittamallani tavalla.

Mitä itse stoppiin tulee, niin ei se mulle ole selvinnyt täysin. Kun klikkaa yllämainitsemaani flyertalkin linkkiä, niin näkee mm seuraavan drbalan tekstin:

" I just talked to AA customer service. They discontinued their partnership with IATA 102 rule in May 2007 and WILL not provide STPC.

IATA 102 Stopover Program Ended
May 1, 2007

AA has ended participation in the IATA 102 program, effective for travel on/after March 04, 2007. Previously, AA provided accommodations, meals and surface transportation for international connecting passengers under certain circumstances."

Eli IATA:lla on ainakin ollut asiaa koskeva sääntö. Menin IATA:n sivulle http://www.iata.org/Pages/default.aspx ja laitoin sinne hauksi "102 program" ja "102 Stopover". Ei haluttua tulosta. Haulla "102" tulee 10 osumaa. Niiden otsikot eivät luvanneet hedelmää enkä alkanut avaamaan niitä kun mulla on muutakin tekemistä ja veljeni, jolle etsin hyvää lentoa Helsinkiin, päätti valita toisen reitin osittain Geneven stopin epätietoisuuden takia.

Joku, jolla on aikaa ja mielenkiintoa, voi halutessaan aloittaa uuden aiheen vaikka otsikolla:
STPC, jäänne lentomatkailun kulta-ajalta ?
« Viimeksi muokattu: 07.05.2010, 13:01:04 kirjoittanut musti »