USA ja epävarmuus maahanpääsyn suhteen

(Luettu 2113 kertaa)

potaatti

• Reissaaja
    • Profiili
USA ja epävarmuus maahanpääsyn suhteen
« : 14.05.2010, 09:54:39 »
Suunniteltiin tässä että olisi kiva lähteä tsekkaamaan vähän ameriikkaa tossa syksyllä, mutta tässä hommassa on nyt vähän isompi MUTTA.

Isäni on käännytetty lentokentältä osavaltion vankilan kautta käsiraudoissa takaisin Suomeen, koska jossain viisumiasioissa oli työn puolesta epäselvyyksiä. Pitkä tarina, mutta siis pääpiirteittäin noin.

Ylös oli otettu isäni vanhempien tiedot, mutta ei lasten. Mietin nyt vain, että mahdanko päästä maahan, kun tuntuu olevan niin tarkkaa nykyään tuolla päin maailmaa. Siinä ESTA-lomakkeessahan (vai mikä se nyt on) kysytään vain, että ”onko sinut karkotettu tai oletko pyrkinyt laittomasti maahan”, mutta en viitsisi ostaa lentoja ja käydä kokeilemassa tuuriani. Toisaalta onko sekään kovin fiksua soittaa johonkin lähetystöön, että ”Potaatti Potaattinen tässä hei…” jolloin nimi varmaan otetaan ylös.

Mitkäköhän olis mun mahikset ja mistä kannattaisi alkaa selvitellä asiaa?

Ja kuinka tarkkaan ylipäätään turistit syynätään? Siis jos mä jotenkin ”jäisin kiinni” tästä kytköksestäni rikolliseen niin pääsisinköhän matkalle esittämällä matkaohjelman ja paluulipun yms vai?
"Rahat meni, mutta kyllä reissu kannatti." -M. Servo

Melkor1

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: USA ja epävarmuus maahanpääsyn suhteen
« Vastaus #1 : 14.05.2010, 13:50:16 »
Asiaa voi tiedustella Yhdysvaltojen suurlähetystöstä, jossa sinulle kerrotaan, että Immigration officer päättää sitten kun sen aika on. Ei noita silleen etukäteen osaa kukaan sanoa, kun ei tiedä yksityiskohtia eikä sitä millainen heebo siellä toisessa päässä on vastassa. Ainakin minua ovat aina kohdelleet todella asiallisesti, mutta koskaan ei voi tietää. ESTA on tässä ainakin sinun puolellasi, eli täyttämällä sen saat jo jonkin käsityksen siitä oletko täysin mustalla listalla vai et. Tosin ESTA:ssa taidetaan tarkistaa vain passinumeroa ja nimea vastaavia osumia joiltain listoilta, joten ei sekään mitään takeita anna. Kuitenkin jos tilanteesi on sellainen, että olet itse puhtoinen pulmunen ja ainoastaan isäsi on käännytetty amerikasta pois, ei sinulla p-i-t-ä-i-s-i olla mitään ongelmia. Jos taasen olit isäsi matkassa ja sinutkin karkoitettiin maasta niin tilanne on toinen.

fuego

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • USAn Suomalaisten Foorumi
Vs: USA ja epävarmuus maahanpääsyn suhteen
« Vastaus #2 : 14.05.2010, 20:41:03 »
Heippa potaatti,

Isasi on kaannytetty rajalla - sinua ei. Eli jos et ole itse koskaan ollut pyrkimassa maahan tms tuon ei pitaisi vaikuttaa sinuun.

Joskus epaselviin tapauksiin suositellaan (turisti tai bisnes) viisumia. Mutta jos olet visa waiver maasta (eli esim Suomi) ja hankit turistiviisumin, valilla se taas herattaa kysymyksia. Miksi hankit viisumin viikon matkalle jos et tarvitse?

Voisit tietenkin hankkia esim. 6 kk turistiviisumin (eli jos vaikka haluaisit kavella Kalliovuoret tms toimintaa joka voi kestaa kauemmin) jolloin kysymyksia pitaisi olla vahemman. Tuohon olisi paras silloin paluulipppu jonka pvm voi vaihtaa tarvittaessa.
Tuolla saisit ehka turvallisemman olon matkallesi.

Mita kuitenkin suosittelen (kaikille) turistina kiertaville: ESTAn lisaksi tietenkin asiallinen paluulippu, tositteita maasta jossa asut joista kay ilmi yhteytesi maahan jossa asut (esim. vuokrakuitti, pankkitiliote, palkkakuitti viimeiselta 3 kk ajalta, laskuja tai virallisia papereita josta kay ilmi ettet aio jaada turistoimaan pidemmaksi aikaa). Samoin matkan syy ei kannata koskaan olla puolison/kihlatun/tytto/poikaystavan/sukulaisten tapaaminen tms.
Koskaan ei voi yli- tai aliarvioida minkalaista kasittelya saa eli parempi varman paalle.

Jos et itse ole koskaan kaynyt jenkkilan puolella niin silloin et varmastikaan valehtele vastaamalla 'no' noihin kysymyksiin. Eli tuossa tapauksessa sinua pitaisi kohdella rajalla kuin keta tahansa VWP:lla matkustavaa turistia (jolloin tuo 6 kk turistiviisumi jos et aio olla yli 3 kk on overkill).

Kunhan et siis ole lehtimies tai bloggaa (heh.. jolloin pressiviisumi esiin) ammatiksesi, tai opiskele ydinfysiikkaa, omaa peruskoulua laajempaa tietoa massatuhoaseista, aio tehda mitaan lainvastaista (esim. 19 osavaltiossa oraaliseksi on lainvastaista) tai et ole toisen maailmansodan sotaoikeuksia kartteleva natsi  (tuo on aina paras niista ESTAn kysymyksista) :P
If a man is from Texas, he'll tell you. If he's not, why embarrass him by asking?
- John Gunther