Onko armeijasta hyötyä reissaajalle?

(Luettu 34314 kertaa)

Expat

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Onko armeijasta hyötyä reissaajalle?
« Vastaus #100 : 03.06.2010, 12:18:18 »
Jaa? Kanadakin on iso maa ja isot pahat jenkit ihan vieressà, mutta ei siellà vain mitààn asevelvollisuusarmeijaa ole.  ???  Se siità pinta-alavàitteestà.
Kanadan maantieteellinen asema on erilainen kuin Suomen, se pitäisi olla armeijaa käymättömällekin selvää. Ilmiselvästi näin ei kuitenkaan ole.

Onko sinusta, hyvà Expat, kustannustehokasta kouluttaa epàmotivoituneita massoja sen sijaan, ettà uudistaisi sekà armeijakoulutusta ettà kalustoa ammattimaisempaan suuntaan?

Ammattimainen suunta = kustannuksen nousee. Olisitko sinä valmis moninkertaistamaan Suomen puolustusbudjetin? Minä olisin.

Tai sitten ainakin sità palvelusaikaa voitaisiin lyhentàà tuntuvasti

Jaa, nykyinen 6 kk palvelusaikako sitten on pitkä? Kirjekurssistako unelmoit?

samat asiat kun puheista pààtellen oppisi helposti alle kuukaudessakin, ja sààstòà kertyisi tuntuvasti.
Niin, sinä perustat "tietosi" kuultuun, koska itselläsi ei ole pienintäkään kokemuksenjyvää asiasta, mistä puhut. Minä taasen perustan puheeni 4 v. opiskeluun ja yhteensä 8 vuoden palveluun. Kummallakohan meistä on keskusteltavasta asiasta enemmän kokemusta ja tietoa?

Siinàpà mietittàvàà, tasa-arvokysymyksestà puhumattakaan...
Mitä tekemistä tasa-arvolla on tämän asian kanssa? Vai oletko sinäkin niitä lökäpöksyjä, jotka eivät avaa naiselle ovea tasa-arvon nimissä? Säälittävää.

« Viimeksi muokattu: 03.06.2010, 12:20:01 kirjoittanut Expat »

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #101 : 03.06.2010, 12:26:41 »
^^ (viittaan Mikken viestiin...)

Minusta jo tämä ketju osoittaa, että yllättävän moni työnantaja kiinnittää huomiota, kun jopa tällä foorumilla tulee useampia puoltoääniä.

Omasta mielestä armeijaa voisi keventää nostamalla vaatimuksia ja laittaa poisputoavat tekemään jotain sivarijuttuja. Naiset voisi tulla mukaan velvollisiksi. Armeija saattaa tehdä pojista miehiä, mutta ei varmaan kaikista. Mitä se tekee niistä muista?

Tuossa on paljon totuutta - minustakin on selvää, että Puolustusvoimat ei tarvitse ihan jokaista ikäluokan yksilöä, vaan osalle on parempaa käyttöä muualla, osaa ei taas tarvittaisi mihinkään, miltä osin on surullista, että aines huononee koko ajan.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2010, 12:28:15 kirjoittanut alan_mies »

Nakke

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #102 : 03.06.2010, 12:28:32 »
Armeijan reservi on pienentynyt ja pienee. Oma mielipiteeni on, että systeemin voisi säilyttää muuten suunnilleen nykyisellään kuitenkin niin, että varusmiespalveluksesta tulisi palkallinen ja vapaaehtoinen ja sinne olisi pääsykokeet. Näin päästäisiin kertaheitolla eroon huonokuntoisista ja asennevammaisista sotilaan irvikuvista. Tarpeeksi hyvä palkka, esim. 1300€/kk + päivärahat + edut (johtajille ja erikoistehtävistä enemmän), niin varmasti olisi riittävästi päteviä hakijoita johonkin 150 000 reserviin. Ilmavoimiin, merivoimiin ja maavoimien erikoisjoukkoihin tulisi panostaa. Kriisin lähestyessä sitten rynnäkkökiväärin ja sotilaan peristaitojen pikakoulutus kaikille.

Ja mulle sopii kustannusten nousu vallan hyvin. Joku hintahan pitää kuitenkin maksaa myös sille, että intissä ollessaan jengi on poissa työelämästä ja se on aika kallista.

Lainaus
Suomen armeija 2015: ”Reservi pienempi”
Julkaistu: 19.5.2010 8:06

Puolustusvoimien komentaja Ari Puheloinen sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa, että Suomen armeijan sodanaikainen vahvuus tulee pienenemään. Puheloisen tehtävänä on valmistella Suomen armeija vuoden 2015 jälkeiseen aikaan.

Nykyisin Suomen reservi on 350 000 sotilasta. Puheloinen ei paljasta tulevia numeroita, mutta vahvistaa, että reservi pienenee.

- Harkitsemme ensin tarpeita ja mahdollisuuksia, ja vasta sitten saadaan numerot, Puheloinen sanoo Helsingin Sanomille.

Hänen mukaansa yleinen huomio keskittyy liikaa sodan ajan vahvuuteen tai varuskuntiin.

Puheloinen on aiemmin sanonut, että yksi mahdollinen tulevaisuuden reserviluku on 250 000 sotilasta.

Reservin supistamista Puheloinen on perustellut puolustusmäärärahojen tasolla, puolustusmateriaalin kallistumisella sekä ikäluokkien pienenemisellä.

Puheloisen mukaan reservin pieneneminen ei tarkoita sitä, että yleistä asevelvollisuutta pitäisi muuttaa.

- Se on kustannustehokas ja puolustusvoimat saa käyttöönsä koko ikäluokkansa kyvyt ja lahjakkuuden, perustelee Puheloinen asevelvollisuutta Helsingin Sanomissa.
ไม่เป็นไร

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #103 : 03.06.2010, 12:45:26 »

Minusta jo tämä ketju osoittaa, että yllättävän moni työnantaja kiinnittää huomiota, kun jopa tällä foorumilla tulee useampia puoltoääniä.

Jos työnantaja pistää suuren painoarvon asepalvelukselle ja jättää hyvän hakijan palkkaamatta, niin asennevamma löytyy kyllä työntarjoajan päästä...

mikke.

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #104 : 03.06.2010, 13:15:23 »

Luulen että jos CV:ssä lukee "palvelus suoritettu" niin asiasta ei työhaastattelussa juurikaan puhuta. Jos sitä ei ole niin ymmärrän jos työnantajaa kiinnostaa aikooko mahdollinen työnsaaja kadota armeijaan/sivariin "hetkeksi". En ole koskaan haastattelutilanteessa joutunut setvimään tätä asiaa. Sitten saattaa olla työnantajia joille on tärkeätä onko hakija käynyt minkä palveluksen jne. , mutta luulen/toivon että he ovat vähemmistöön kuuluvia. En ainakaan itse näe että olen parempi työntekijä koska opin ampumaan lentskareita taivaalta. Tietysti kiva jos muut on sitä mieltä niin saatan päästä joskus töihinkin  ;)

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #105 : 03.06.2010, 13:19:40 »

Luulen että jos CV:ssä lukee "palvelus suoritettu" niin asiasta ei työhaastattelussa juurikaan puhuta. Jos sitä ei ole niin ymmärrän jos työnantajaa kiinnostaa aikooko mahdollinen työnsaaja kadota armeijaan/sivariin "hetkeksi". En ole koskaan haastattelutilanteessa joutunut setvimään tätä asiaa. Sitten saattaa olla työnantajia joille on tärkeätä onko hakija käynyt minkä palveluksen jne. , mutta luulen/toivon että he ovat vähemmistöön kuuluvia. En ainakaan itse näe että olen parempi työntekijä koska opin ampumaan lentskareita taivaalta. Tietysti kiva jos muut on sitä mieltä niin saatan päästä joskus töihinkin  ;)

Varsinkin kun itse olen parikympisenä ollut muutamassa työssä huijattuani että olen intin käynyt. Kukaan ei kyselyt sen enempää, ja ilmeisesti työpanos kelpasi kun kyselivät vielä uudestaankin töihin.

edit: ei ole ollut tarvetta huijaamiseen enää kahteenkymmenen vuoteen tuon jälkeen  :) Tiedä sitten olisiko duuni irronnut ilman kusetusta, mutta kun uraputki kiiltää silmissä, niin keinot on kovia. Ainakaan työn hyvä suorittaminen ei ollut intistä kiinni.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2010, 13:26:40 kirjoittanut pekkapoks »

Nakke

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #106 : 03.06.2010, 13:40:02 »
Luulen että jos CV:ssä lukee "palvelus suoritettu" niin asiasta ei työhaastattelussa juurikaan puhuta.

Mitäpä jos joku on 2-kymppinen työnhäkija on palvelut vaikkapa Ruotuväen toimittajana? Tai varusmiestoimikunnan puheenjohtajana ja näin esimerkiksi junaillut erilaisia projekteja? Tai saanut jonkun muun erikoiskoulutuksen? Tai palvellut johtajana ja saanut siitä palautteen, missä hänen omat alaiset arvoivat hänet päteväksi esimieheksi? Ei mitään merkitystä?

EDIT:
En tunne allaolevaa tyyppiä, mutta arvostaisin aika korkealle, jos joku työhaastattelussa näyttää vastaavanlaisen palautteen johtajana toimimisestaan eikä vain höpötä, että kuinka helvetin hyvä johtaja hän omasta mielestään on.

http://users.tkk.fi/u/jkaki/assaripofo/johtajuusarvio.html
« Viimeksi muokattu: 03.06.2010, 13:45:21 kirjoittanut Nakke »
ไม่เป็นไร

mikke.

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #107 : 03.06.2010, 14:17:50 »
Mitäpä jos joku on 2-kymppinen työnhäkija on palvelut vaikkapa Ruotuväen toimittajana? Tai varusmiestoimikunnan puheenjohtajana ja näin esimerkiksi junaillut erilaisia projekteja? Tai saanut jonkun muun erikoiskoulutuksen? Tai palvellut johtajana ja saanut siitä palautteen, missä hänen omat alaiset arvoivat hänet päteväksi esimieheksi? Ei mitään merkitystä?

Tottakai kokemuksen voi ottaa esille jos se soveltuu työpaikan hakuun, itse puhun tässä eri tasosta, eli suoritettu vs ei suoritettu ja armeija vs sivari. Näin niinku mustavalkoisesti katsottuna. Se ei poissulje sitä että joku saattaa saada cv:hen siviiliin soveltuvia kokemuksia. Itse olen lähinnä oppinut tunnistamaan lentokoneita ja vaihtamaan ohjuksia ym. Varmaan ymmärrät että tästä ei ole ollut hyötyä siviilissä eikä reissussa. Montakohan promillea/prosenttia kaikista saa mainittuja kokemuksia? Ajan siis takaa sitä että käymällä armeijan en tunne olevani tärkeämpi/parempi kuin sivarin käynyt, enkä ole hyötynyt siitä ainakaan niin että se näkyisi cv:ssäni muuten kuin "suorittanut".

Nakke

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #108 : 03.06.2010, 14:29:31 »
Ajan siis takaa sitä että käymällä armeijan en tunne olevani tärkeämpi/parempi kuin sivarin käynyt, enkä ole hyötynyt siitä ainakaan niin että se näkyisi cv:ssäni muuten kuin "suorittanut".

Tässähän ei voi verrata armeijaa & sivaria, vaan pitää aina tarkastella tehtävää, jossa on toiminut sitä olen tässä yrittäny sanoa. Intissä on paljon erilaisia tehtäviä ja pointti on edelleen se, että armeija-aika kannattaa ottaa haasteena, niin ehkäpä sen voi myös ottaa työhaastattelussa esille, kun intin jälkeen tai vähän myöhemminkin hakee töitä. Tietenkin ihan yhtä lailla jollain on voinut olla joku hyvä sivari-paikka, missä on päässyt tekemään muutakin kuin istumaan kirjaston tiskillä tai kauhomaan soppaa lautaselle koulun ruokalassa.
ไม่เป็นไร

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #109 : 03.06.2010, 18:32:26 »
Tässähän ei voi verrata armeijaa & sivaria, vaan pitää aina tarkastella tehtävää, jossa on toiminut sitä olen tässä yrittäny sanoa. Intissä on paljon erilaisia tehtäviä ja pointti on edelleen se, että armeija-aika kannattaa ottaa haasteena, niin ehkäpä sen voi myös ottaa työhaastattelussa esille, kun intin jälkeen tai vähän myöhemminkin hakee töitä.

Näinpä. Jopa musiikkialan ihmiset pystyvät käyttämään erikoisosaamistaan hyödyksi intissä. (lue: soittokunnan pellet) Viiden kuukauden rupeamasta oli kyllä hyötyä minulle ammatillisesti. Sain paljon korvaamattoman tärkeitä yhteyksiä ihmisiin ja tätä kautta paljon soittokeikkaa (joilla olen muuten mm. reissuni rahoittanut intin jälkeen aika pitkälti..) ja pääsin soittamaan sellaisissa kokoonpanoissa ja sellaista musiikkia, jota minun ei muutoin olisi todellakaan tullut tehtyä. Plussana myös "ihanat" julkkikset, joiden kanssa pääsi esiintymään harva se päivä. Paula Koivuniemi on pelottava nainen. Puristeli inttipoikia perseestä häpeilemättä. Taidan tarvita terapiaa.

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #110 : 03.06.2010, 19:22:11 »
Paula Koivuniemi on pelottava nainen. Puristeli inttipoikia perseestä häpeilemättä.

Tahtoo uudelleen armeijaan.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #111 : 03.06.2010, 22:06:29 »
Paula Koivuniemi on pelottava nainen. Puristeli inttipoikia perseestä häpeilemättä.
Puumanainen vetoaa nuoreenmieheen?  ;D

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #112 : 03.06.2010, 22:22:40 »
Puumanainen vetoaa nuoreenmieheen?  ;D
http://www.youtube.com/watch?v=LNUGqTqfpfg
 ;D

mikke.

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #113 : 03.06.2010, 22:46:05 »

Tässähän ei voi verrata armeijaa & sivaria, vaan pitää aina tarkastella tehtävää, jossa on toiminut sitä olen tässä yrittäny sanoa. Intissä on paljon erilaisia tehtäviä ja pointti on edelleen se, että armeija-aika kannattaa ottaa haasteena, niin ehkäpä sen voi myös ottaa työhaastattelussa esille, kun intin jälkeen tai vähän myöhemminkin hakee töitä. Tietenkin ihan yhtä lailla jollain on voinut olla joku hyvä sivari-paikka, missä on päässyt tekemään muutakin kuin istumaan kirjaston tiskillä tai kauhomaan soppaa lautaselle koulun ruokalassa.

Me puhutaan eri asiasta joten se siitä. Haasteenahan se kannattaa ottaa niinku kaikki, sanoisinko että olisi hyvä tiedostaa ja ottaa selvää mitä armeijassa tehdään ja sitten voisi makustella itsekseen että mikä kiinnostaa ja yrittää sitten sinne. Samalla tavalla sivarimies voi yrittää saada paikkaa oman alan suunnalle. Eräs tuttu suoritti sivarin muutama vuosi sitten periaatteessa oman alan työpaikalla yliopistolla. Itse menin tyyliin "mikä paikka tää on?" ja aika äkkiä tuli tehtyä vaan pakolliset jne. Kyllä palveluksen suorittamisessa on paljon kehitettävää ja kiinnostavaa nähdä miten se kehittyy. Luulen että armeija on vielä suosittu nuorien keskuudessa (eivät kehtaa sanoa että ovat menossa sivariin). Hyvä niin?

Paula Koivuniemi on nimenomaan pelottava.

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #114 : 04.06.2010, 02:16:36 »
Kanadan maantieteellinen asema on erilainen kuin Suomen, se pitäisi olla armeijaa käymättömällekin selvää. Ilmiselvästi näin ei kuitenkaan ole.

Heh, yksipuolisen perustelusi vitsiksi heittàmiseni ei ilmeisesti mennyt perille. Ei voi mitààn. On Kanada silti maana parempi vertailukohde poliittisen tilanteensa ja maantieteellisen asemansakin puolesta (suurvalta USA rajan toisella puolella) Suomeen kuin esim. Italia (jossa ei ole asevelvollisuutta eikà sodan uhkaa) tai Kreikka (jossa taas on asevelvollisuus sekà huonot vàlit Turkkiin). Mihin tàllà asevelvollisuudella Suomessa tàhdàtààn, on sanomattakin selvàà, mutta sen negatiiviset yhteiskunnalliset vaikutukset ja sen luoma nationalisti-militaristinen ilmapiiri ilman vàlittòmàn sodan uhkaa eivàt loppupeleissà ole niin mukava kuva. Minun visioni olisi kaikille pakollinen yhteiskunta/armeijapalvelus (vaikkapa 2-3 kk), myòs naisille, jota tàydentàmààn ammattimainen armeija. Suomalaisten maanpuolustusinnon tietàen kyllà sen armeijan suurin osa ikàluokasta kàvisi, joten reservissà riittàisi porukkaa + tasa-arvokysymys saisi ratkaisun sekà puoli-ilmainen tyòvoima ei tekisi pahaa. Jos vielà tòità voisi paiskia tuon ajan omalla alallaan, niin mikàs sen hienompaa paitsi tyònantajien, myòs duunareiden puolesta.

Lainaus
Jaa, nykyinen 6 kk palvelusaikako sitten on pitkä? Kirjekurssistako unelmoit?

En nyt sentààn, mutta 6 kk on jo sellainen aika, ettà se haittaa opiskelua ja/tai tyòntekoa merkittàvàsti. Toki ne, jotka siellà oikeasti tahtovat sen puoli vuotta tai ylikin olla, niin siità vaan, mutta tàytyy ottaa huomioon laskelmissa se, paljonko koko ikàluokan hyysààminen vàhentàà verotuloja. Moni kun jàà tyòelàmàssà jàlkeen sen takia. Nykymuotoisena asevelvollisuus ja tyòmaailma eivàt juuri kohtaa. Erikoisalojen tòiden ollessa kyseessà armeijasta voi oikeasti olla hyòtyàkin, jos on alalle siellà kouluttautunut, mutta muuten se on usein pikemminkin haitta. Miksei puolet lyhyempi ja kaksi kertaa tehokkaampi armeijakoulutus tai rehellinen tyòkokemuksen kartuttaminen kansalaisvelvollisuutena kelpaa sinulle?

Lainaus
Niin, sinä perustat "tietosi" kuultuun, koska itselläsi ei ole pienintäkään kokemuksenjyvää asiasta, mistä puhut. Minä taasen perustan puheeni 4 v. opiskeluun ja yhteensä 8 vuoden palveluun. Kummallakohan meistä on keskusteltavasta asiasta enemmän kokemusta ja tietoa?

Niin, sinà perustat nàkemyksesi erilaiseen kokemustaustaan ja puhut yksipuolisesti asiasta. Mutta muista, ettà asioilla on aina kaksi puolta, eikà kokemus tarkoita sità, ettà sen opettamat seikat olisivat absoluuttinen totuus tai edes yleispàtevià. Emme me sitàpaitsi ole edes puhumassa vastakohdista armeija vs. laiskottelu, mikàli sità ajattelit. Tàssà on nyt kyse paitsi puolustuskyvyn yllàpidosta, myòs yhteiskunnallisista hyòdyistà. En minà ole asevelvollisuutta lakkauttamassa, vaan ajatuksena olisi hieman jàrkevòittàà koko touhua yhteiskunnallisten ja taloudellisten hyòtyjen saamiseksi. On totta, ettà asevelvollisuusarmeija maksaa ammattiarmeijaa vàhemmàn, mutta eron saisi tehostamalla ja koko systeemin uusimisella kurottua umpeen. Tàhàn suuntaan Suomi on itse asiassa jo menossakin pikkuhiljaa, sillà reservià karsitaan làhivuosien aikana, mikàli olet siità kuullut. Arvaapa, mikà on seuraava askel? Tàssà pointissani on kyse. En ole ituhippi tms, jos niin luulit, vaan ajattelen kokonaisvaltaisemmin ja etsin vaihtoehtoja, kehitystà.

Lainaus
Mitä tekemistä tasa-arvolla on tämän asian kanssa? Vai oletko sinäkin niitä lökäpöksyjä, jotka eivät avaa naiselle ovea tasa-arvon nimissä? Säälittävää.

Lòkàpòksyjà en koskaan ole omistanut, enkà todennàkòisesti sellaisia tule koskaan kàyttàmàànkààn. Ja toki avaan naiselle oven, sehàn kuuluu kohteliaisuuden perussààntòihin eurooppalaisella mittapuulla. Tasa-arvolla on tàmàn armeija-asian kanssa paljonkin tekemistà, sillà yleinen asevelvollisuus ei yllàttàen olekaan yleinen. Sen nimittàin suorittaa vain n. 40% kansasta. Nàetkò ristiriidan? Veikkaan, ettà et, sillà armeijan homogeeninen kokemusmaailma on tehnyt tehtàvànsà.
Miksi asevelvollisuus on muuten "velvollisuus"?
« Viimeksi muokattu: 04.06.2010, 02:20:06 kirjoittanut unkkatkumiankka »

Kimble92

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #115 : 13.09.2012, 20:01:41 »
Kyllähän intissä jotain juttuja oppii mistä on hyötyä sit myöhemmin. Itse pääsen 4.lokakuuta reserviin mutta osasin jo ennen inttiä kaikki nuotion/kamiinan sytytykset ja sellaset. Aika leikkimiseksi se on tänäpäivänä mennyt. ei voi muuta sanoa.

T: Sotilaspoliisi, palveluspaikka KarPr Vekaranjärvi, joka ei ole jännä kuin pasilassa Routalempi ylistää :D
--Kimble--

Edmundo

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #116 : 13.09.2012, 20:20:54 »
Ainoa käytännön hyöty intistä on se, että siellä näkee jos jonkinlaista viipeltäjää elämän eri osa-alueilta, joihin ei itsellä olisi koskaan tullut minkäänlaista kosketuspintaa oikeassa elämässä. Mikä puolestaan motivoi pysymään edelleenkin kaukana isän maan puollustaja -larppareista, huumehörhöistä ja muista sekopäistä.

"Sotilastaidoillahan" ei taas tee mitään, ellei sitten jossain salaisessa supersotilassissikomppaniassa harjoitellut Amazon-vaellusta varten. Ja kaipa joku salamasturboinnin taidonkin sotilastaidoksi laskisi. Itsehän en tietenkään moista harrasta.

skugga

• Vieras
« Vastaus #117 : 16.09.2012, 09:19:57 »
Armeijan reservi on pienentynyt ja pienee. Oma mielipiteeni on, että systeemin voisi säilyttää muuten suunnilleen nykyisellään kuitenkin niin, että varusmiespalveluksesta tulisi palkallinen ja vapaaehtoinen ja sinne olisi pääsykokeet. Näin päästäisiin kertaheitolla eroon huonokuntoisista ja asennevammaisista sotilaan irvikuvista. Tarpeeksi hyvä palkka, esim. 1300€/kk + päivärahat + edut (johtajille ja erikoistehtävistä enemmän), niin varmasti olisi riittävästi päteviä hakijoita johonkin 150 000 reserviin. Ilmavoimiin, merivoimiin ja maavoimien erikoisjoukkoihin tulisi panostaa. Kriisin lähestyessä sitten rynnäkkökiväärin ja sotilaan peristaitojen pikakoulutus kaikille.

Erinomainen idea. Sitäpaitsi ei kaikkia sinne rintamalle lähetetä kuitenkaan, vaan huolto, logistiikka ym. Tarvitsee myös tekijöitä. Nykyaikainen sodankäynti on sitäpaitsi hieman erilaista kuin muinoin talvisodassa.

tojoe

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #118 : 24.04.2013, 16:10:13 »
Ainoa käytännön hyöty intistä on se, että siellä näkee jos jonkinlaista viipeltäjää elämän eri osa-alueilta, joihin ei itsellä olisi koskaan tullut minkäänlaista kosketuspintaa oikeassa elämässä. Mikä puolestaan motivoi pysymään edelleenkin kaukana isän maan puollustaja -larppareista, huumehörhöistä ja muista sekopäistä.

Juuri näin. Intti avasi silmiä, millainen yhteiskunta Suomi on oikeasti. Kun on käynyt peruskoulun hyvällä asuinalueella, ollut maan parhaimpiin kuuluvassa lukiossa, ja hakeutunut yliopistoon opiskelemaan, tulee ehkä vähän puolueellinen kuva millaisia suomalaiset ovat. Intti oli hyvin avartavaa, ja toimi tuossa lukion jälkeen ainakin loistavana motivaattorina sen suhteen, että miksi kannattaa opiskella ja tehdä jotain järkevää elämällään.

Intti myös opetti kärsivälliseksi, sietämään idiootteja, sekä menemään omille epämukavuusalueille. Varsinkin tuo viimeinen oli arvokasta.

Sen sijaan, näen hyvin pienen hyödyn vuoden palveluksesta esimerkiksi puoleen vuoteen verrattuna. Armeijassa opitut esimiestaidot ovat yleisesti ottaen hyvin kaukana normaalista elämästä, ja esimerkiksi työhaastattelutilanteessa työnantajapuolella yo-tutkinnon omaavalta ihmiseltä kysyisin kahteen kertaan, miksi hän on kuluttanut ylimääräiset puoli vuotta elämästään vuoden palvelukseen. Erikoiskoulutukset ovat asia erikseen toki. Lähtökohtaisesti minua ei tosin edes kiinnostaisi palvelusjutut, ne ovat aika hiekkalaatikkojuttuja ja kaukana menneisyydessä siinä vaiheessa kun palkataan 25-30 vuotiaita vastavalmistuneita yliopisto-opiskelijoita esimerkiksi konsulttifirmaan.

Naurattaa oikeen kunnolla, kun jotkut RUK:n käyneet saavat siitä jonkinlaista munanpidennystä. RUK:n suurin hyöty on lähinnä syntyvät hyväveli-verkostot, mutta niitä voi aivan samalla tavalla luoda mm. yliopistomaailmassa.

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #119 : 24.04.2013, 19:00:32 »

Juuri näin. Intti avasi silmiä, millainen yhteiskunta Suomi on oikeasti. Kun on käynyt peruskoulun hyvällä asuinalueella, ollut maan parhaimpiin kuuluvassa lukiossa, ja hakeutunut yliopistoon opiskelemaan, tulee ehkä vähän puolueellinen kuva millaisia suomalaiset ovat...
Intti myös opetti kärsivälliseksi, sietämään idiootteja, sekä menemään omille epämukavuusalueille. Varsinkin tuo viimeinen oli arvokasta.
[/quote]

Pääsit sitten kehumaan itseäs....
Voi jösses teitä pullamössösukupolvea.....