Suomessa rekisteröity auto Norjassa

(Luettu 9426 kertaa)

tkon

• Reissaaja
    • Profiili
Suomessa rekisteröity auto Norjassa
« : 29.05.2010, 19:40:41 »
Onko kenelläkään tietoa, kuinka kauan voi Suomessa rekisteröidyllä autolla ajella Norjassa?
Olen menossa Norjaan töihin, mutta omistamaani halpisautoa ei ole järkevää rekisteröidä Norjassa, tulee todella hintavaksi, verot maksavat yhtä paljon kuin autosta olen täällä Suomessa maksanut.

Kenelläkään tietoa tai kokemuksia asiasta?

Pocahontas

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Suomessa rekisteröity auto Norjassa
« Vastaus #1 : 29.05.2010, 20:31:50 »
Olen painiskellut saman asian kanssa. Saa jo olla aika arvokas auto, että se Norjaan kannattaa tullata, sillä se on kallista.

Jos olet tehnyt tai aiot tehdä vakituisen muuttoilmoituksen Norjaan, tulkitaan autosi sinun omaisuudeksi, joka sinun on muuton yhteydessä tullattava. Eli vakituisen muuttoilmoituksen tehtyäsi et saa ajaa Norjassa suomalaisella autollasi periaatteessa päivääkään. Jos sinulla on osoite myös Suomessa, saat ajaa suomalaisella autolla Norjassa vuoden.

http://www.naf.no/Eie-Bil/Sporsmal-og-svar/  -> eie bil  -> bruk av utenlandsk bil i Norge ->  Hvor lenge kan jeg kjøre en utenlandsk registrert bil i Norge?
Up Where We Belong

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 03.06.2010, 11:36:36 »
Jos olet tehnyt tai aiot tehdä vakituisen muuttoilmoituksen Norjaan, tulkitaan autosi sinun omaisuudeksi, joka sinun on muuton yhteydessä tullattava. Eli vakituisen muuttoilmoituksen tehtyäsi et saa ajaa Norjassa suomalaisella autollasi periaatteessa päivääkään. Jos sinulla on osoite myös Suomessa, saat ajaa suomalaisella autolla Norjassa vuoden.

Ymmärtääkseni ratkaisevaa ei ole se, onko muuttoilmoitus vakituinen vai pysyvä, vaan se, onko aikomus jäädä asumaan pysyvästi. Jos on esimerkiksi tullut töihin tilapäisesti korkeintaan vuoden ajaksi, autolla saa tosiaan ajaa vuoden. Erikseen hakemalla tulli voi myöntää luvan myös toiseksi vuodeksi, eli maksimissaan auton voi pitää ulkomaisissa kilvissä kaksi vuotta.

Tilapäinen asuminen täytyy pystyä tarvittaessa todistamaan, eli jos kyse on määräaikaisesta työsuhteesta, kopio työsopimuksesta pitäisi olla autossa mukana.

Pocahontas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 03.06.2010, 19:59:17 »
Ahaa! Tämä oli mulle tärkeä tieto, kun edelleen asia on ratkaisematta.

Toisaalta tuntuu vähän kummalliselta, että auton pitäminen liittyisi mitenkään työsopimukseen tai aikomuksiin, sillä esimerkiksi määräaikaisen sopimuksen voi aina tarvittaessa uusia ja varmaankaan kellään ei ole tarkoituksena asustella pysyvästi Norjassa, jos sillä voi kiertää auton tullauksen.. Minun nimittäin pitää tehdä "vakituinen" muuttoilmoitus, kun muutan yli puoleksi vuodeksi asumaan maahan, enkä tiedä, koska olen tulossa takaisin - todennäköisesti kuitenkin alle kahden vuoden päästä. Ja maistraatista sekä tullista on annettu vain viesti, että auto on tullattava, koska muutto ei ole "väliaikainen" tai "määräaikainen" tai millä nimellä se nyt kulkeekaan..

Oletko jk saanut tullista tai joltain muulta viranomaiselta tuollaista tietoa, ettei tullaus ole välttämätöntä, jos aikomus on olla vain väliaikaisesti, alle kaksi vuotta? Nimittäin ne norjalaiset kilvet ei todellakaan ole halvat, ja jos tästä on mahdollisuus jotenkin sluibata, niin olen ehdottoman kiinnostunut mahdollisuudesta.
Up Where We Belong

tkon

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 03.06.2010, 20:29:39 »
Kyllä tästä Norjan tullin ohjeesta sellaiseen käsitykseen pääsee, että vuoden voi ilman lupaa ajella, jos on esim. se määräaikainen työsopimus autossa aina mukana. Ja luvan hakemalla aina kahteen vuoteen saakka.

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131809&epslanguage=no&parentid=44780#Midlertidig

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 03.06.2010, 21:15:31 »
Oletko jk saanut tullista tai joltain muulta viranomaiselta tuollaista tietoa, ettei tullaus ole välttämätöntä, jos aikomus on olla vain väliaikaisesti, alle kaksi vuotta?

Juu, kävin itse tuon prosessin läpi. Minulla oli aluksi vuoden työsopimus, mutta jatkoin sitä vuodella. Kävin sitten hakemassa sen erikoisluvan toiselle vuodelle, kun uusi työsopimus oli kirjoitettu. Lupaa varten piti esittää se määräaikainen työsopimus sekä jotain papereita, joilla voi todistaa, ettei ole asunut Norjassa muuttovuotta edeltävän kahden vuoden aikana (vanhoja vuokra- tai työsopimuksia tms.)

Muuttoilmoituksella itsessään ei ole kauheasti merkitystä, koska kirjathan voi pitää Suomessa, vaikka oikeasti asuisikin Norjassa. Ei viranomaisilla ole resursseja valvoa ihmisten todellisia asuinpaikkoja. Jotkut ovat ajelleet Norjassa vuosikausia suomalaisella autolla jäämättä kiinni, mutta en tietenkään suosittele - esimerkiksi kolaritilanteessa voi tulla isoja ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2010, 21:19:24 kirjoittanut jk »

Niiskuneiti

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - millaelina@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #6 : 13.06.2010, 03:02:53 »
Itsella oli samoja auto ongelmia ja ajelin vuoden, vahan yli, suomen rekisterissa olevalla autolla siella eika kukaan koskaan tarkistellut mitaan papereita. Mun vanhalle autolle rekisterointi olisi ollu ihan naurettavan kallis.
Itse laitoin norjan tullille silloin mailia ja sain kaikki vastaukset sielta nopsasti, yleensa jopa samana paivana. Yks vaihtoehto on ostaa kaytetty auto norjasta loytyy finn.no.

Tarmo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 13.06.2010, 12:02:10 »
Omalla autolla voi siis ajella 2 vuotta Norjassa maksamatta siitä veroja, jos työsopimus on väliaikainen.

Toisin kuin lähes kaikkiin muihin maihin, Norjaan ei voi tuoda verotonta muuttoautoa, jos on tarkoitus muuttaa pysyvästi. Silloin on maksettava verot ja katsastettava auto Norjan kilpiin.

Ajokortti on vaihdettava norjalaiseen vuoden sisällä. Maksaa noin 300 kr.
Se on periaatteessa pelkä ilmoitusasia. Joudut palauttamaan vanhan korttisi, täyttämään pari paperia, ottavat valokuvat paikan päällä. http://www.vegvesen.no/

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 13.06.2010, 16:17:36 »
Ajokortti on vaihdettava norjalaiseen vuoden sisällä.

EU/ETA-maassa myönnettyä korttia ei tarvitse vaihtaa (ainakaan B-luokan korttia, raskaamman luokan korteille on erilaiset säännöt).

Tarmo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 19.06.2010, 20:48:30 »
Ajokortti on vaihdettava norjalaiseen vuoden sisällä.

EU/ETA-maassa myönnettyä korttia ei tarvitse vaihtaa (ainakaan B-luokan korttia, raskaamman luokan korteille on erilaiset säännöt).
Kyllä ne Norjassa käskee vaihtamaan kaikki kortit norjalaiseen. Oli EU/ETA-maa tai ei.

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 20.06.2010, 17:26:00 »
Kyllä ne Norjassa käskee vaihtamaan kaikki kortit norjalaiseen. Oli EU/ETA-maa tai ei.

Kuka käskee? Hän ei ilmeisesti sitten tunne Norjan ajokorttiasetusta, jossa sanotaan: Førerkort som er utstedt i en annen EØS-stat er gyldig her i landet, i samsvar med sitt innhold, til førerkortets gyldighetstid utløper.

(Eipä kyllä olisi mitenkään ennenkuulumatonta, että jopa viranomaiselta saattaa saada Norjassa virheellistä tietoa.)

Pocahontas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 25.06.2010, 21:49:27 »
Joo, kyllä mäkin sain infoo, et myös ajokortti pitää vaihtaa. Mut en ihmettelisi lainkaan, jos norjalainen viranomainen olisi aivan hippasen erehtynyt.. Myyn piru vie auton ja ajokortinkin siinä samalla, kun on niin vaikeaa tämän autoasian kanssa.

(Onko kellään tietoa, että kun asuu Norjassa ja ostaa auton sieltä, voiko sitä tullata "halvalla" Suomeen. Tiedän, ettei se erityisen järkevää ole kalliin hintatason vuoksi, mutta tuleeko siitä silti verohelpotusten myötä edes hieman halvempaa kuin ostaa auto Suomesta? Ei taida olla aivan oikea foorumi tähän kysymykseen, mut kaikkeen muuhunkin on Palliksilta saanut tietoa ja vastauksia..)
Up Where We Belong

Tarmo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 26.06.2010, 22:16:52 »

Kuka käskee? Hän ei ilmeisesti sitten tunne Norjan ajokorttiasetusta, jossa sanotaan: Førerkort som er utstedt i en annen EØS-stat er gyldig her i landet, i samsvar med sitt innhold, til førerkortets gyldighetstid utløper.

(Eipä kyllä olisi mitenkään ennenkuulumatonta, että jopa viranomaiselta saattaa saada Norjassa virheellistä tietoa.)
Kuka käskee? Statens Vegvesen http://www.vegvesen.no/Hovedside

ETA-kortit on toki toimivia Norjassa niin kauan, kun et asu siellä pysyvästi.

Jos asut Norjassa pystyvästi, niin ETA-maiden kortit on vaihdettava norjalaiseen

"An exchanged driving licence from another EEA state shall be sent back to the licensing authorities in the issuing country by the Directorate of Public Roads, stating the reason for its return."

http://www.vegvesen.no/en/Driving+license/Driving+license/Exchange+of+foreign+driving+licences

Kun menee vaihtamaan korttia, niin Statens Vegvesen lähettää kortin takaisin sinne ETA-maahan, mistä se hankittu. Antavat tilalle väliaikaisen ajokortin (paperilapun) ja kun saavat vahvituksen alkuperaisen ajokortin oikeellisuudesta, niin voi käydä hakemassa uusen norjalaisen kortin.

Kortti pitää vaihtaa vuoden sisällä pysyvästä maahanmuutosta.

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 29.06.2010, 15:45:49 »

Tästä asiasta voidaan varmaan vängätä vaikka maailman loppuun asti, mutta en minä edelleenkään löydä mistään tuolta antamiesi linkkien takaa sellaista tietoa, että kortti olisi pakko vaihtaa. Toki sen saa vaihtaa, jos haluaa.

Tarmo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 29.06.2010, 21:43:22 »

Tästä asiasta voidaan varmaan vängätä vaikka maailman loppuun asti, mutta en minä edelleenkään löydä mistään tuolta antamiesi linkkien takaa sellaista tietoa, että kortti olisi pakko vaihtaa. Toki sen saa vaihtaa, jos haluaa.
Niin voidaan. Olen käynyt useita kertoja (muistaakseni 4) paikallisella SV:n asemalla tämän asian johdosta (oma ja puoliskon kortti). Lisäksi tunnen autokoulunopettajan ja hän itse asiassa tästä minulle kertoi. Kertoi myöskin, että tämä tulee monelle Norjaan muuttajalle yllätyksenä.

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 29.06.2010, 23:56:31 »
^ No, pidä sinä kantasi, mutta minäkin pidän omani.

Olen minäkin kuullut molemmat versiot, mutta luotan tässä asiassa lakitekstiin enemmän kuin siihen, mitä joku toinen on kuullut, olkoonkin sitten SV:n toimisto tai autokoulunopettaja.

tkon

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 29.09.2010, 18:24:50 »
Onko kenelläkään tietoa auton katsastuksesta sellaisessa tilanteessa, että olen vuoden työsopimuksella Norjassa töissä ja auto on mukana? Pitääkö katsastaa Norjassa? Suomessa olisi katsastusaika elokuun lopusta joulukuun loppuun.  :)

Niiskuneiti

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - millaelina@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #17 : 03.10.2010, 21:47:04 »
Suomeen tultava katsastukseen jos on Suomen rekkarissa. Näin sain ainakin vuosi sitten ohjeet.