Ongelmia autonvuokrauksessa

 (Luettu 30460 kertaa)

ssaarima

  • Aloittelija
  • Viestejä: 18
    • Profiili
    • Sähköposti
Ongelmia autonvuokrauksessa
« : 16.07.2010, 13:08:41 »
Onko kenelläkään ollut kokemuksia reklamaatiosta autovuokraamolle?

Tultiin sunnuntaina Euroopan reissulta. Lennettiin Saksaan, josta vuokrattiin auto reiluksi viikoksi lentokentältä Autoeuropen kautta ja mentiin Ranskaan, Sveitsiin ja Italiaan. Auto oli Avisin auto, jonka Autoeurope välitti.

Huomattiin (tai mies huomasi) auton ovessa pienet naarmut, kun käveltiin auton luokse. Noh, ensikertalaisina ajateltiin, että tokihan autovuokraamo on tietoinen naarmuista kun kerran tarkistavat autot jokaisen vuokrauksen jälkeen eikä ilmoitettu niistä mihinkään. Sen verran kuitenkin tajuttiin, että otettiin kuvat naarmuista ennenkuin lähdettiin liikkeelle. Nyt sitten tänä aamuna huomattiin, että Visalta oli veloitettu 300 e noista naarmuista.

Tänään olen sitten soitellut Autoeuropelle ja saanut ohjeet reklamaation tekemiseen. Sähköposti kuvien kera on lähetetty. Nyt vain mietin, kuinkakohan kauan käsittelyssä kestää ja mitä voi odottaa lopputulokseksi. Onko edes mitään toiveita, että voisi saada rahansa takaisin? Iso summa tuo 300 e meille on ja tuplaa samalla auton vuokrahinnan.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Toisaalta ärsyttää oma tyhmyys ja toisaalta ärsyttää myös se, että asiakkaana pitäisi tietää niin paljon kaikista asioista. Ei meille tiskillä mistään tuommoisista mitään puhuttu, saatiin vain numero, johon soittaa, jos jotain tapahtuu. Pitääkö asiakkaan todella ottaa kaikesta selvää itse? Vai puuttuiko meiltä vain maalaisjärkeä? Nuo naarmut olivat niin pieniä, ettei niitä helpolla nähnyt, joku toinen ei ehkä olisi huomannut ollenkaan, mutta mies huomasi. Ehkä siksikään ei hoksattu niistä ilmoittaa, isommasta lommosta olisi ehkä mentykin takaisin tiskille.

HelsinkiFlyer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 225
    • Profiili
Vs: Ongelmia autonvuokrauksessa
« Vastaus #1 : 16.07.2010, 17:14:28 »
Mitä autoja olen ollut vuokraamassa, niin ketjuilla on lomakkeessa sellainen kuva autosta, johon on tarkoitus merkata missä kohdin oli häikkää. Jos siitä ei tajua, että tarkkana on oltava, niin oppirahoiksi voi mennä. Toivottavasti ette joudu maksamaan. Suurin osa yrittäjistä kuitenkin rehellisiä ja voivat uskoakin kuvianne. Epärehellinen ketku ei kyllä luovu saavutetusta rahasta.

ssaarima

  • Aloittelija
  • Viestejä: 18
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Ongelmia autonvuokrauksessa
« Vastaus #2 : 16.07.2010, 18:36:07 »
Nähtäväksi jää, mitä sanovat. Kuvista kuitenkin näkyy päivämäärä ja kellonaika, milloin ne on otettu. Luulisi sen auttavan jotain. Ei tosiaan hoksattu semmoista auton kuvaa katsoa, eikä vuokraajakaan siitä mitään sanonut. Ärsytys.

Tubee

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 365
    • Profiili
    • Tuben reissublogi
    • Sähköposti
Vs: Ongelmia autonvuokrauksessa
« Vastaus #3 : 16.07.2010, 23:06:39 »
Toisaalta jos teette asiallisen reklamaation, ja toimitatte kuvat (kuvanottopäivämäärä kuvan tiedoissa), luulisi että hyvät mahdollisuudet asian selvittämiseen on. Kyseessä on kuitenkin Avis/Autoeurope, eli isot kansainväliset lafkat, eikä mitkään paikalliset pikkufirmat :) Isompien kanssa on helpompi ruveta 'taistelemaan', kun on kunnon asiakaspalveluverkostot ja maine varjeltavanaan. Pidetään peukkuja että homma selviää teidän eduksi  ;)

ssaarima

  • Aloittelija
  • Viestejä: 18
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Ongelmia autonvuokrauksessa
« Vastaus #4 : 02.09.2010, 19:27:55 »
Tämä asia on vieläkin selvittämättä, huoh. On laitettu tiukkaakin viestiä siitä, miksi asia ei selviä, mutta ei. Vastauksia on tullut ja kärsivällisyyttä on pyydetty, mutta kyllä se kärsivällisyys alkaa olla kulutettu loppuun.

ssaarima

  • Aloittelija
  • Viestejä: 18
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Ongelmia autonvuokrauksessa
« Vastaus #5 : 09.10.2010, 19:48:00 »
Edelleen selvittämättä. Mihinkä tässä pitäisi ryhtyä seuraavaksi, kun mitään vastausta asiaan ei enää kuulu? En halua jättää asiaa tähänkään vaan selvittää loppuun asti.

D. Schrute

  • Reissaaja
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: Ongelmia autonvuokrauksessa
« Vastaus #6 : 09.10.2010, 20:18:28 »
-eipä mitään, en osannut lukea-



« Viimeksi muokattu: 09.10.2010, 20:21:12 kirjoittanut D. Schrute »

jtj67

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Vs: Ongelmia autonvuokrauksessa
« Vastaus #7 : 09.10.2010, 21:02:55 »
Tässä esimerkki siitä, miksi otan aina täysvakuutuksen ilman omavastuuta. Ei tarvitse pelätä vuokraamon omavastuulisämaksukusetusta "muka, muka" -naarmuista. Lisäksi ei tarvitse murehtia tuulilasirikoista tai kiveniskemien aiheuttamista klommoista. Myös auton parkkeeraaminen on sujuvaa, kun ei tarvitse olla huolissaan viereisen kulkuneuvon aiheuttamista kosketusvaurioista. Viimeksi tämä lisäturva maksoi 5.50 €/vrk. Suosittelen. Ihan mielenrauhan takia.

D. Schrute

  • Reissaaja
  • Viestejä: 25
    • Profiili
Vs: Ongelmia autonvuokrauksessa
« Vastaus #8 : 09.10.2010, 22:06:04 »
Nyt kun mietin tätä uudelleen, niin oli kyllä tyhmä temppu jättää sanomatta noista naarmuista mitään, varsinkin kun vielä kuvat otitte. Oli ne sitten pieniä naarmuja tai ei.

Eli luulen että senkin takia voi olla noin iso summa kun jätitte siitä sanomatta. Luulisi että sopimuksessa sanotaan juurikin vikojen tai naarmujen ilmoittamisesta kun auto palautetaan. Ette näin tehnyt, saitte jonkin tyylisen 'sakon' ja korjaus kulut päälle.


Hyvä vinkki kulkuneuvon vuokraukseen on se että listaa kaikki mahdolliset naarmut, viat, asiat jotka luulisi olevan rikki jo kulkuneuvoa vuokratessa (tai jopa ottaa kuvia), ettei vuokraaja pysty sitten kusettamaan vioista syyttämällä teitä. Tosin tässä tapauksessa tämä nyt ei päde, kun naarmut tuli vuokrauksen jälkeen.

« Viimeksi muokattu: 09.10.2010, 22:08:24 kirjoittanut D. Schrute »

Leenamaria

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 103
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Ongelmia autonvuokrauksessa
« Vastaus #9 : 29.10.2010, 02:34:14 »
Nyt kun mietin tätä uudelleen, niin oli kyllä tyhmä temppu jättää sanomatta noista naarmuista mitään, varsinkin kun vielä kuvat otitte. Oli ne sitten pieniä naarmuja tai ei.

Eli luulen että senkin takia voi olla noin iso summa kun jätitte siitä sanomatta. Luulisi että sopimuksessa sanotaan juurikin vikojen tai naarmujen ilmoittamisesta kun auto palautetaan. Ette näin tehnyt, saitte jonkin tyylisen 'sakon' ja korjaus kulut päälle.


Hyvä vinkki kulkuneuvon vuokraukseen on se että listaa kaikki mahdolliset naarmut, viat, asiat jotka luulisi olevan rikki jo kulkuneuvoa vuokratessa (tai jopa ottaa kuvia), ettei vuokraaja pysty sitten kusettamaan vioista syyttämällä teitä. Tosin tässä tapauksessa tämä nyt ei päde, kun naarmut tuli vuokrauksen jälkeen.



Enkö mä osaa lukea? Minä käsitin että naarmut olivat olemassa jo siinä vaiheessa, kun auto on luovutettu ssaarimalle?? Muuta virhettä ei siis tapahtunut vuokraajan osalta, kuin se, että naarmuista ei ilmoitettu vuokraajalle ennen auton vastaanottamista.

Mitä minä olen noita autoja vuokraillut, niin aina on vuokrafirman edustajan aloitteesta ja kanssa kierretty auton ympäri ja jos on ollut tarvetta, niin merkitty viat lomakkeelle. Seattessa lentokentän parkkihallista ei päässyt mitenkään edes vahingossa ajamaan puomin ohi ennen tarkatusta. Ainoa vaan, että siellä hallissa oli vähän huono valaistus ja jotain jäi huomaamatta. Mitään ei kuitenkaan veloitettu palautettaessa.

[/url]

ssaarima

  • Aloittelija
  • Viestejä: 18
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Ongelmia autonvuokrauksessa
« Vastaus #10 : 15.11.2010, 22:32:40 »
^Juu, naarmut olivat autossa jo siinä vaiheessa, kun se itsellemme saatiin. Otettiin siis kuvat jo ennen autoon astumista.

Ja muuten, edelleenkään ei ole Avikselta kuulunut mitään. Autoeuropelta osaavat vain pyytää kärsivällisyyttä. Aviksen kautta ei ainakaan meille vuokrata enää mitään autoa, kun ei minkäänlaista päätöstä asiaan saada, oli se sitten suuntaan tai toiseen. Heitä ei ilmeisesti kiinnosta. Harmillisen huonoa mainosta isolle firmalle.

ssaarima

  • Aloittelija
  • Viestejä: 18
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Ongelmia autonvuokrauksessa
« Vastaus #11 : 25.01.2011, 19:21:48 »
Kauanhan tässä ei mennytkään, tänään tuli vastaus, että Avis ei palauta rahojamme. Syynä on se, että eivät voi todistaa kuvien ottoaikaa. (Kuvankaappauksella on kuviin liitetty kuvan tekniset tiedot, joissa näkyy myös kuvan ottamisaika sekunnilleen)

Sattuneesta syystä olemme säilyttäneet kuvat edelleen kamerassamme, jotta ne voisi tarvittaessa sieltä siirtää ja katsoa, mikä on kuvan ottamishetki. Siellä ne ovat edelleen, mutta miten saisi tiedon välitettyä Saksaan asti. Ehdotuksia? En millään halua luovuttaa, koska me emme autoa kolhineet.

Hulkvist

  • Aloittelija
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Ongelmia autonvuokrauksessa
« Vastaus #12 : 25.01.2011, 20:08:48 »
Ei omakohtaista kokemusta, mutta työkaverilla samankaltainen tilanne pari vuotta sitten ja juuri Avisin kanssa, ja Saksassa.

Hän oli vuokrannut perheensä kanssa auton Avisilta, ja palauttaessa autoa Avisin virkailija oli heti huomannut keulassa pienen naarmun. No ei siinä auttanut kun maksaa, vaikka duunikaveri ei voinut ymmärtää mistä se olisi voinut tulla.

Suomessa hän sitten alkoi purkamaan lomakuvia kamerastaan, ja muisti/huomasi siinä että hänhän otti perheestään kuvia auton kanssa ennen kuin ajoivat sitä edes pois Avisin tiloista. Zoomatessa kuvaa tarpeeksi lähelle, pystyi siitä näkemään naarmun joka oli laskun aiheuttanut.

Hän soitti Avisin Suomen toimistoon, siellä virkailijaa ei kiinnostanut pätkääkään ennen kuin työkaveri kertoi, että häneltä löytyy kuvia jossa naarmu on jo autossa kun se seisoo Avisin omissa tiloissa. Hän lähetti kuvat Avisille, ja lopulta häneltä laskutetut rahat oli palautettu tilille.

Ikinä ei Avisilta kuulunut minkäänlaista pahoittelua, saati esim. seuraavasta vuokrauksesta jotain alennusta. Teidän tapausta tämä ei toki auta, mutta tosiaan ensimmäisiä ette todellakaan ole. Työkaverilla kävi sentään melkoinen tuuri lomapotretti kuvauksineen jotka osoittivat aukottomasti heidät syyttömiksi.

mark0

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 86
    • Profiili
Vs: Ongelmia autonvuokrauksessa
« Vastaus #13 : 25.01.2011, 21:17:37 »
Kun palautitte auton, saitteko mitään kuittia yms? tässä vaiheessahan vuokraamo yleensä tarkastaa auton ja jos se on ok, antaa asiakkaalle kuitin?

mulla on kahdella edellisella vuokrauksella (hertz) otettu auto vastaan ja sanottu "homma selvä". Olen jäänyt siihen vähän hölmistyneen näköisenä seisoskelemaan että "kai te nyt tsekkaatte auton ja annatte kuitin?"

tpls

  • Aloittelija
  • Viestejä: 5
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Ongelmia autonvuokrauksessa
« Vastaus #14 : 07.02.2011, 18:00:17 »
Täytyypä itsekkin tässä kertoa seikkailusta Aviksen kanssa. Oltiin kolmestaan laskettelureissulla 2009/2010 vaihteessa eli lennettiin Müncheniin ja otettiin sieltä vuokra-auto viikoksi. Autoksi oltiin valittu Focus Wagon, Astra Wagon tai vastaava. Täytyy sanoa että mitähän ihmettä aviksen duunareitten päässä oikein liikkuu kun meille tarjottiinkin Fabia Combia! Kaikki muut autot olivat kuulemma varattuja. Aivan käsittämättömän pieni auto verrattuna noihin aikasemmin mainittuihin. Ei tosiaankaan mennyt nimityksen tai vastaava alle. Kaikenlisäksi autossa oli talvirenkaat, vaikkei niitä haluttu. Nämä oli kuitenkin pakko ottaa ja se nosti hintaa muistaakseni 10 / eur päivä. Lähti kyl reissun jälkeen palauttetta Avikselle tuosta auton pienuudesta ja ylimääräisistä maksuista, nimim. Saksasta Itävaltaan etupenkillä hampaat polvissa. Mitään kyllä ei tuosta ole kuulunut tähän päivään mennessä.

Muuten tuo fabia ois ehkä just ja just riittänyt mutta mokomassa ei ollut edes kahdessa osassa taittuvaa takapenkkiä, oli vähän kyl sovittelemistä kolmen suksipaketin kanssa kun piti jättää takaselkänojapystyyn
« Viimeksi muokattu: 07.02.2011, 18:03:42 kirjoittanut tpls »

Tubee

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 365
    • Profiili
    • Tuben reissublogi
    • Sähköposti
Vs: Ongelmia autonvuokrauksessa
« Vastaus #15 : 07.02.2011, 19:37:07 »
Kyllähän sitä kannattaa jälkeenpäin asiasta antaa rakentavaa palautetta, jos auto ei vastaa toiveita (tai varattua luokkaa). Meillä oli viime reissulla varattu minibussi, joka olikin pakettiautosta modattu 'minibussi'. Eipä siinä mitään, mutta takana ei ollut minkäänlaista ilmanvaihtoa saati avattavia ikkunoita. Oven avaaminen oli ainoa tapa viilentää autoa, kun edessä olevassa ilmastoinnissa ei tietenkään riittänyt potku koko autoon. Onneksi ei nyt kaikkein lämpimimmät kelit osuneet syyskuussa kohdalle.

Annoimme tästä palautetta autoa palauttaessamme, ja virkailija sanoi että voitte joko tehdä kirjallisen valituksen vuokraamon sivujen kautta, tai sitten hän antaa saman tien tiskillä pienen hinta-alennuksen, taisi olla reilut 5% auton vuokrasta. Otimme jälkimmäisen, mutta laitoimme vielä palautetta vuokrayhtiölle jälkeenpäin. Mitään ei koskaan kuulunut, mutta luottokortille oli palautettu vielä ylimääräinen 15% vuokrahinnasta. :)

smy

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 225
    • Profiili
Vs: Ongelmia autonvuokrauksessa
« Vastaus #16 : 07.02.2011, 20:22:13 »
Annoimme tästä palautetta autoa palauttaessamme, ja virkailija sanoi että voitte joko tehdä kirjallisen valituksen vuokraamon sivujen kautta, tai sitten hän antaa saman tien tiskillä pienen hinta-alennuksen, taisi olla reilut 5% auton vuokrasta. Otimme jälkimmäisen, mutta laitoimme vielä palautetta vuokrayhtiölle jälkeenpäin. Mitään ei koskaan kuulunut, mutta luottokortille oli palautettu vielä ylimääräinen 15% vuokrahinnasta. :)

Laitatko missäpäin oli ja vuokraamonkin nimen. Minusta tämä kuulosti harvinaisen hyvälle palvelulle autovuokraamoksi.

Tubee

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 365
    • Profiili
    • Tuben reissublogi
    • Sähköposti
Vs: Ongelmia autonvuokrauksessa
« Vastaus #17 : 16.02.2011, 20:31:29 »
Annoimme tästä palautetta autoa palauttaessamme, ja virkailija sanoi että voitte joko tehdä kirjallisen valituksen vuokraamon sivujen kautta, tai sitten hän antaa saman tien tiskillä pienen hinta-alennuksen, taisi olla reilut 5% auton vuokrasta. Otimme jälkimmäisen, mutta laitoimme vielä palautetta vuokrayhtiölle jälkeenpäin. Mitään ei koskaan kuulunut, mutta luottokortille oli palautettu vielä ylimääräinen 15% vuokrahinnasta. :)

Laitatko missäpäin oli ja vuokraamonkin nimen. Minusta tämä kuulosti harvinaisen hyvälle palvelulle autovuokraamoksi.

Europcar ja Düsseldorfin lentokenttä :)

ssaarima

  • Aloittelija
  • Viestejä: 18
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Ongelmia autonvuokrauksessa
« Vastaus #18 : 19.02.2011, 11:16:28 »
Kun palautitte auton, saitteko mitään kuittia yms? tässä vaiheessahan vuokraamo yleensä tarkastaa auton ja jos se on ok, antaa asiakkaalle kuitin?

mulla on kahdella edellisella vuokrauksella (hertz) otettu auto vastaan ja sanottu "homma selvä". Olen jäänyt siihen vähän hölmistyneen näköisenä seisoskelemaan että "kai te nyt tsekkaatte auton ja annatte kuitin?"

En muista, saatiinko kuittia, mutta mitään tarkastuksia ei tehty missään vaiheessa. Tullessakin vain lappuihin nimet alle ja avaimet käteen sekä selostus, mistä auto löytyy. Aikaa meni max. viisi minuuttia.

Ärsyttää tämä tilanne suunnatomasti, vaikka järki sanookin, ettei kannata enää yrittää.

Tubee

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 365
    • Profiili
    • Tuben reissublogi
    • Sähköposti
Vs: Ongelmia autonvuokrauksessa
« Vastaus #19 : 30.06.2011, 15:54:54 »
Onko kenelläkään ollut kokemuksia reklamaatiosta autovuokraamolle?

Tultiin sunnuntaina Euroopan reissulta. Lennettiin Saksaan, josta vuokrattiin auto reiluksi viikoksi lentokentältä Autoeuropen kautta ja mentiin Ranskaan, Sveitsiin ja Italiaan. Auto oli Avisin auto, jonka Autoeurope välitti.

Huomattiin (tai mies huomasi) auton ovessa pienet naarmut, kun käveltiin auton luokse. Noh, ensikertalaisina ajateltiin, että tokihan autovuokraamo on tietoinen naarmuista kun kerran tarkistavat autot jokaisen vuokrauksen jälkeen eikä ilmoitettu niistä mihinkään. Sen verran kuitenkin tajuttiin, että otettiin kuvat naarmuista ennenkuin lähdettiin liikkeelle. Nyt sitten tänä aamuna huomattiin, että Visalta oli veloitettu 300 e noista naarmuista.

Tänään olen sitten soitellut Autoeuropelle ja saanut ohjeet reklamaation tekemiseen. Sähköposti kuvien kera on lähetetty. Nyt vain mietin, kuinkakohan kauan käsittelyssä kestää ja mitä voi odottaa lopputulokseksi. Onko edes mitään toiveita, että voisi saada rahansa takaisin? Iso summa tuo 300 e meille on ja tuplaa samalla auton vuokrahinnan.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Toisaalta ärsyttää oma tyhmyys ja toisaalta ärsyttää myös se, että asiakkaana pitäisi tietää niin paljon kaikista asioista. Ei meille tiskillä mistään tuommoisista mitään puhuttu, saatiin vain numero, johon soittaa, jos jotain tapahtuu. Pitääkö asiakkaan todella ottaa kaikesta selvää itse? Vai puuttuiko meiltä vain maalaisjärkeä? Nuo naarmut olivat niin pieniä, ettei niitä helpolla nähnyt, joku toinen ei ehkä olisi huomannut ollenkaan, mutta mies huomasi. Ehkä siksikään ei hoksattu niistä ilmoittaa, isommasta lommosta olisi ehkä mentykin takaisin tiskille.

Mikäpäs tämän tilanne on, kuinka tässä lopulta kävi?

Ettei vain teilläkin kyseessä ollut Frankfurtin lentoaseman toimipiste? Juurikin tuli vuokrattua itselle auto kyseisestä paikasta Avikselta, ja tuossa huvikseni hieman googlettelin, niin tuntuu melkoisesti tulevan suht tuoreita 'Avis-rental-scam' -osumia vastaan juurikin Frankfurtin lentoaseman toimipisteestä ('Avis Frankfurt Airport' -haulla). Näitä lukiessa muistui mieleeni tämä tapaus, ja sopii hyvin samaan kaavaan.

Pistää miettimään, meneekö oma varaus uusiksi, on tosin peruttavissa.