Junalla Mombasasta Nairobiin

(Luettu 14430 kertaa)

Muskari

• Aloittelija
    • Profiili
Junalla Mombasasta Nairobiin
« : 22.07.2010, 12:27:10 »
Heipsan!

Suunnittelemme palaavamme Mombasasta Nairobiin junalla. Paljon tietoä löytyikin osoitteesta http://www.seat61.com/Kenya.htm

Mutta onko teillä kenelläkään kokemuksia tästä elämyksestä?

Execution

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - ville.hietanen@uta.fi
    • Profiili
Vs: Junalla Mombasasta Nairobiin
« Vastaus #1 : 22.07.2010, 12:37:01 »
Tunnelmallinen kyyti, pääsee wanhain aikojen siirtomaaherran tyyliin matkaamaan, ainakin korkeammissa matkustusluokissa. Toisaalta matka oli tosi hidas ja junat kuuleman mukaan usein myöhässä.

Ko. välillä menee myös halpalentoja joten hinnan puolesta junassa matkaamalla tuskin hirveästi voittaa.

Muskari

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 22.07.2010, 13:19:58 »
Ko. välillä menee myös halpalentoja joten hinnan puolesta junassa matkaamalla tuskin hirveästi voittaa.

Itse asiassa lennot, joita olen löytänyt maksavat halvimmillaan 85 €/hlö. Junamatka on n. 32 €/hlö. Eikä tarvitse maksaa sen yön yöpymisestä erikseen :) Joten ihan mielellämme kuljemme tuolla junalla.

Enemmänkin murhetta aiheuttaa safarin järjestäjän korkea hinnoittelu automatkalle Ambosellista Mombasaan. Se, että emme palaakaan Ambosellista Nairobiin vaan Mombasaan maksaa 400 dollaria neljältä hengeltä.....Tämä siis Wildebeest Travelsin esittämä hinta...  >:(

Execution

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - ville.hietanen@uta.fi
    • Profiili
« Vastaus #3 : 22.07.2010, 13:28:00 »
Tällä firmalla lennot 40-60$ / suunta.

http://www.fly540.com/

Kenyah

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 22.07.2010, 17:06:54 »
Itse tykkään tuosts junamatkasta. Kakkosluokassa hinta taisi olla noin 3000 shllinkiä ja risat. Kyyti on vaan normaalia merimatkaa pahempaa höykytystä useiden jarrutusten vuoksi mut kyllä siellä nukuttua saa,jos ei nukuta niin voi katsella jos näkyisi eläimiä ikkunasta. Itse onnistun aina jonkun eläimen näkemään. Juna mombasa-nbi välillä menee kolme kertaa viikossa. Nbi-mombasa muistaakseni ma, ke ja pe ja toiseen suuntaan vuoropäivinä. Lähtöaika on klo6pm. Mikäli juna on ajoissa. Suosittelen junamatkaa ihan kokemuksen vuoksi. Musta siellä on kiva tunnelma ja ruokakin on ollut ihan maukasta. Tai tunnelmasta tarkennusta sen verran et nyt tänä vuonna kun menin  niin sinne oli ilmestynyt isot tv ruudut joissa pyöritettiin samaa leffaa moneen kertaan. Se ei ollut niin kauheen hyvä juttu sillä musta siellä oli paljon parempi tunnelma ilman niitä ruutuja ja amerikkalaista komediaa.

Toinen erittäin hyvä vaihtoehto ja paljon edullisempi on useat bussifirmat jotka menevät öisin. hinta per hlö oli meillä noin 1600 shillinkiä. Nuo mombasan yöbussit on tosi hyviä matkustaa, ilmastoituja ja pientä evästäkin niissä saatetaan tarjota. Ja näitä bussifirmoja on paljon. Löytyy esim. new hotelin läheltä mombasasta noita toimistoja mistä voi päiväsaikaan mennä buukkaamaan lipun illan bussiin. Koitan tässä miettiä noita firmojen nimiä.. Esim. Ivory coach.. Jos on joku tietty paikka Nairobissa mihin pitää mennä niin joku busseista menee esim. länsisuunnalle ngong roadille. mentiin sillä bussilla ja päästiin suoraan adamsille lähelle yöpymispaikkaa ja se oli ihanaa yömatkan jälkeen. Perillä nbissa oltiin noin klo 7 aikaan aamulla.
Elämä laajenee tai kutistuu oman rohkeutemme mukaan.
(Anais Nin)

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 22.07.2010, 22:14:42 »
Suosittelen junamatkaa ihan kokemuksen vuoksi.

Kuten myös. Lento on, no, tapa siirtyä paikasta A paikkaan B, mutta tämä juna kokemus itsessään. Kakkosluokassa voi myös kivasti valita, haluaako petivaatteet, vai pärjääkö ilman. Ei otettu, koska oli makuupussit.

Pikku huomautus: pääteasemalla taksikuskeilla on aivan sairaat taksat turisteille. Tingi, tai kysy majapaikasta etukäteen, paljonko matkasta asemalta sinne tulisi maksaa.
She rides rollercoasters but never screams

mistyli

• Himoreissaaja
  • "Tuhannen km:n taival alkaa yhdestä askeleesta"
    • Profiili
    • Matkailublogi: juttuja mm. Meksikosta, Guatemalasta, Belizestä, Tansaniasta, Kroatiasta, Keniasta sekä Thaimaan matkasta. Tulossa maalis-huhtikuussa 2013 reissu eteläiseen Afrikkaan.
« Vastaus #6 : 30.07.2010, 04:54:41 »
Mullakin löytyy kokemusta tuosta matkasta ja suosittelen kokeilemaan  :) Mun kokemukset vuodelta 2006 eli liekö asiat muuttuneet, sitä en tiedä.

Matkustin siis Nairobi-Mombasa sekä Mombasa-Nairobi. Tai no, itse asiassa Mombasasta ei päästy lähtemään takaisin tullessa, vaan jouduin ensin matkustamaan matatulla Samburuun, mistä sitten hypättiin junaan. Juna ei päässyt Mombasaan asti hakemaan ihmisiä jonkun raidevian(?) vuoksi. Matatukyydit järkättiin junalipun hinnalla asemalta.

No mutta siis joka tapauksessa. Junamatka ei ole kallis ja hinta riippuu siitä, otatko I, II vai III-luokan lipun. III-luokka tietysti edullisin, tietääkseni hyvin ahdas, istumapaikat. En suosittele näkemäni perusteella. I ja II-luokissa on makuuhytit. I-luokan hytit on kahdelle henkilölle, II-luokan hytit neljälle. Voit myös lippua varatessa/ostaessa päättää, haluatko ottaa petivaatteet, ruokailuja jne. Itse söin päivällisen matkalla Nairobi-Mombasa ja takaisin tullessa minulla oli omat eväät. Ilman ruokailua matka oli lähes 10€ edullisempi. Petivaatteet olivat siistit.

Juna liikkui leppoisasti ja pystyin nukkumaan ainakin pienissä pätkissä. Matka on pitkä, noin 500km. Molempiin suuntiin mennessä juna oli myöhässä. Menomatka kesti 17h + 2h odoteltiin asemalla lähtöä, tulomatkan pituutta en muista. Mombasan suunnilla matkustaminen on aika tukalaa - lämpöä nimittäin riittää! Hiki siis virtasi ihan urakalla  ;D

Mutta ihan mukava kokemus kaikinpuolin. Reikävessassa oli aika hauska käydä pilkkopimeässä kopissa ja junan heiluessa  ;D

hakuna matata

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 28.08.2010, 09:52:46 »
Kokemusta on useammalta vuodelta sekä viime syksyltä. Juna on ihan mukava ja kyllä siinä nukkuu jos suomessakin :) Juna vaan aina myöhässä ja viime vuonna saatiin ruokamyrkytys ruuista, eikä siis taida enää kuulua meidän perheen ohjelmaan. Junassa ei myöskään suosiltella valkoisten matkustamista III-luokassa.

Mutta bussi on hyvä vaihtoehto. Näkee liikennekulttuuria ja miten Mombasasta noustaan kokoajan Nairobiin saakka. Maisemat vaihtelee paljon matkalla. Bussi on myöskin paljon nopeampi kuin juna. Lähdöt n. klo 21 ja perillä Nairobissa klo 06. Hyvin on siinäkin nukuttanut, matkalla 1-2 pientä taukoa jossa voi käydä wc:ssä ja ostamassa ruokaa.

Bussi maksoi (syksyllä 2009) 650 KSh /hlö eli n.6.5€ - siis aikasta halpaa. Bussiin pääsee myös sekä pohjois Mombasta kun Dianiltakin, ei tarvi välttämättä matkustaa Mombasan keskustaan, eikä hinnassa ole eroa.

sh_

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #8 : 02.09.2010, 20:47:03 »
Itsekin vuosi takaperin matkustin junalla 2.lk Nairobi-Mombasa. Nukuin sikeesti lähes koko yön, ruoka oli hyvää eikä ollut reikävessaa? Matka kesti n. 20 tuntia ja loppumatkasta todellakin oli kuuma! Takaisin Nairobiin Akamban yöbussilla, hintaa en muista.

Talvikko

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 13.09.2011, 14:47:00 »
Mitenkähän lyhyellä varoitusajalla on mahdollista saada paikkoja tuosta junasta? Itse olen lähössä reissuun lokakuussa ja kovasti kiinnostaisi tuon kokeilu... :)

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 13.09.2011, 16:08:34 »
Siina junassa milla itse menin vuosi sitten, oli kylla tilaa ihan runsaasti ykkosluokassa ainakin. Eli saman paivana, itse ostin lipun muistaakseni viisi paivaa aiemmin.

page

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 03.11.2011, 03:37:18 »
Itse matkustin vuonna 2007 Mombasasta Nairobiin tuolla junalla ja voin kyllä suositella vaihtoehtona lentämiselle. Matka kyllä kesti sen 17 tuntia, mutta voittaa kyllä mukavuudessa bussiyhtiöt. Ykkösluokan hytti ei kalvennut ollenkaan suomalaisille makuuhyteille ja ruokakin oli hyvää.

Akla

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #12 : 14.03.2012, 16:59:29 »
Junamatkaa on kokemuksena kehuttu paljon, mutta itse antaisin ääneni jo tuolla ylempänä mainituille busseille. Tunnelmaa löytyy, hinta noin kymmenen euron luokkaa ja ajallisestikin säästää melkein puolet verrattuna junaan.

Talvikko

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 17.03.2012, 22:27:32 »
Matkustin tuolla junalla Nairobista Mombasaan viime syksynä. Maisemat oli todella hienoja ja tunnelma mukava. Ykkösluokan lippu oli 50 dollaria henkilö ruokineen. Ostettiin lippu 10 min. ennen junan lähtöä (onneksi ei myöhästytty, oli lähellä!) ja hyvin mahtui. Turvallisuudesta kannattaa huomioida se, että pitää arvotavarat mukanaan kun lähtee pois hytistä ja laittaa oven säppiin nukkuessaan, varkaista varoitettiin (ovea ei saa lukkoon ulkopuolelta). Muuten pitäisi olla turvallista.