Mullakin löytyy kokemusta tuosta matkasta ja suosittelen kokeilemaan

Mun kokemukset vuodelta 2006 eli liekö asiat muuttuneet, sitä en tiedä.
Matkustin siis Nairobi-Mombasa sekä Mombasa-Nairobi. Tai no, itse asiassa Mombasasta ei päästy lähtemään takaisin tullessa, vaan jouduin ensin matkustamaan matatulla Samburuun, mistä sitten hypättiin junaan. Juna ei päässyt Mombasaan asti hakemaan ihmisiä jonkun raidevian(?) vuoksi. Matatukyydit järkättiin junalipun hinnalla asemalta.
No mutta siis joka tapauksessa. Junamatka ei ole kallis ja hinta riippuu siitä, otatko I, II vai III-luokan lipun. III-luokka tietysti edullisin, tietääkseni hyvin ahdas, istumapaikat. En suosittele näkemäni perusteella. I ja II-luokissa on makuuhytit. I-luokan hytit on kahdelle henkilölle, II-luokan hytit neljälle. Voit myös lippua varatessa/ostaessa päättää, haluatko ottaa petivaatteet, ruokailuja jne. Itse söin päivällisen matkalla Nairobi-Mombasa ja takaisin tullessa minulla oli omat eväät. Ilman ruokailua matka oli lähes 10€ edullisempi. Petivaatteet olivat siistit.
Juna liikkui leppoisasti ja pystyin nukkumaan ainakin pienissä pätkissä. Matka on pitkä, noin 500km. Molempiin suuntiin mennessä juna oli myöhässä. Menomatka kesti 17h + 2h odoteltiin asemalla lähtöä, tulomatkan pituutta en muista. Mombasan suunnilla matkustaminen on aika tukalaa - lämpöä nimittäin riittää! Hiki siis virtasi ihan urakalla
Mutta ihan mukava kokemus kaikinpuolin. Reikävessassa oli aika hauska käydä pilkkopimeässä kopissa ja junan heiluessa