Virkavallan kusettaminen?

(Luettu 9694 kertaa)

carrus301

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Virkavallan kusettaminen?
« : 05.08.2010, 21:28:11 »
Jokainenhan tietää että virkavalta köyhemmissä maissa yrittää kusettaa parhaansa mukaan tallaajapoloista saadakseen pienen lisän olemattomaan palkkaansa. Nyt olisi mukava kuulla tarinoita kuinka olette tilanteesta selvinneet ilman isompien lahjuksien maksamista (jos ylipäätään olette selvinneet) ja vinkkejä vastaavien tilanteiden varalle.

Itselläni on vain yksi ikävämpi kokemus miliisien kynsiin joutumisesta jossa olen joutunut maksamaan lahjuksia. Tämä tapahtui Kirgisiassa. Kävelin muina miehinä Bishkekin torille päin kun 2 miliisiä pysäytti minut ja alkoivat kysellä papereita. Minulla oli esittää vain passin kopio koska passi oli Kazakhstanin konsulaatissa viisumihakemusta varten. Minulta puuttui kopio Kirgisian viisumista ja tästähän show alkoi. Pyysivät hieman sivummalle ja alkoivat kysellä kameralaukun sisältöä. Esitin mitä siellä on ja sen jälkeen oli vaihtoehtoina antaa 50e "kahvirahaa"  ??? tai lähteä asemalle. Ajattelin että se 50e olisi minulle nopeampi ja kivuttomampi vaihtoehto joten hampaat irvessä annoin sen heille. Mahtavat saada vielä tänäkin päivänä juoda torikahviossa kahvia sillä 50 eurolla, on se sen verran suuri raha heille  ;D ;D

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Virkavallan kusettaminen?
« Vastaus #1 : 07.08.2010, 21:39:36 »
Yhden ainoan kerran olen joutunut antamaan rahaa ja se tapahtui Moskovassa kesällä 2006. Katselin karttaa tultuani ulos eräästä museosta, kun kulman takaa käveli miliisipartio. Noin 40-vuotias miesmiliisi alkoi heti hiillostamaan: katsottiin passi ja rekisteröinti - kunnossa. Katsottiin läpi matkalippuja, kuinka olin Moskovaan tullut (miksi?) - kaiketi kunnossa. Sitten tuli paha kysymys: kun minulla on liikematkavuosiviisumi, mitä teen Venäjällä. Tähän ei ollut sujuvaa vastausta, jolloin alkoi tiukempi hiillostus. - Olet varmaankin oikeasti turisti, mutta saanut jotenkin vuosiviisumin. Nyt lähdetään asemalle selvittämään tätä asiaa. Tämän jälkeen miesmiliisi lähetti parinsa, nuoremman naismiliisin jollain tekosyyllä pois ja alkoi virittelemään asian ratkaisua rahalla. Kysyi, kuinka paljon rahaa minulla on. Vastasin, että 400 ruplaa. Kovasti vähän on, miten aioin oikein tulla toimeen Venäjällä. Sanoin, että nostan rahaa automaatista, mihin vastattiin, että mennäänpä nostamaan ja katsotaan sitten. Jotenkin onnistuin kuitenkin kääntämään tilanteen siihen asentoon, että annoin lompakostani 400 ruplaa ja 10 euroa ja pääsin irti tilanteesta. Kaulapussissa olisi kyllä ollut 50 euron seteleitä, mutta en ottanut asiaa puheeksi. :)

Varmaankin miliisiasemalla tämä olisi saatu tarvittaessa sellaiseen asentoon, että olen antanut vääriä tietoja viisumihakemukseen -> viisumini mitätöidään ja annetaan 24 tuntia aikaa poistua maasta.

Liikennemiliisille ei ole tarvinnut maksaa mitään. Kerran kesällä 2007 miliisi pysäytti matkalla Moskovan suunnasta kohti Pietaria. Olin kuulemma ajanut 90 km/h 60 km/h rajoitusalueella. Mielestäni näin ei kyllä tapahtunut, mutta kun en ollut täysin varma asiasta, ajattelin, että katsotaan tämä nyt sitten kunnolla loppuun ja otetaan se sakko. Minut pyydettiin miliisiautoon istumaan ja toinen miliisi alkoi kirjoittaa papereita. Hetken kuluttua hän kysyi pariltaan, etkö voisi täyttää näitä papereita. Pari vastasi, että varmasti en täytä ja ensimmäinen miliisi jatkoi vielä hetken ja totesi sitten, että antaa olla, mene siitä. :)

Liikennemiliisistä ei ole toistaiseksi pahaa sanottavaa, ihan asiallisesti ovat kohdelleet ja jopa toivottaneet hyvää matkaa pysäytyksen jälkeen. Liekö asiaan sitten vaikuttanut jonkinlainen venäjän taito ja ei-niin-kateutta-herättävä ajoneuvo eli Lada Samara alla. :) Sittemmin tämä hyvä Venäjän-retkiauto on jo päätynyt paaliin. Pari kertaa venäläiset tullivirkailijat ihmettelivät, että voiko oikeasti olla vuosimallin 1990 Samara kyseessä. Ilmeisesti venäläiset saman ikäiset autot ovat jo kadonneet liikenteestä...
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Keijokuu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 24.08.2010, 13:02:50 »
En tiedä meneekö tämä nyt aivan kusettamisen piikkiin, mutta mielestäni ainakin rahastuksen. Eli Bratislavan päärautatieasemalla ennen junan lähtöä päätin polttaa vielä röökin, enkä väsymykseltäni tajunnut, että sehän on kiellettyä siellä. Muuten koko maassa saa polttaa lähestulkoon missä vain. Sitten siihen paikalle pölähti kolme paikallista poliisimiestä ja alkoivat huonolla englannilla kyselemään passia. Yritin siinä sitten kysellä, että mitäs nyt, mut yhteistä kieltä ei oikein löytynyt. Lopulta kirjoittivat kymmenen euron sakon, jonka maksoin samassa paikassa heille. Onneksi ei tullut sen kalliimmaksi eikä varsinkaan tarvinnut lähteä sen enempää mitään selvittämään. Taisivat rahat mennä kavereitten omiin taskuihin.

Testailija

• Tonnitallaaja
  • 137 lentoa takana, mutta vain kaksi Ryanairilla.
    • Profiili
« Vastaus #3 : 24.08.2010, 15:28:54 »
Tarkoittaako otsikko sitä, kuinka minä olen kusettanut virkavaltaa vai sitä, kuinka virkavalta on yrittänyt kusettaa minua?
Donde el viento me lleve... ja reppua en kanna, enkä rinkkaa omista, mutta kodissani on vieraillut 21 eri kansallisuutta.

AlNU

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 24.08.2010, 15:31:56 »
Tarkoittaako otsikko sitä, kuinka minä olen kusettanut virkavaltaa vai sitä, kuinka virkavalta on yrittänyt kusettaa minua?

Eiköhän kelpaa tarinat ihan kumpaan suuntaan tahansa tapahtuvasta kusettamisesta. Itsellä ei ole kokemusta kumpaankaan suuntaan (ellei dollarin tai kahden lahjuksia rajan ylityksissä lasketa), vaan olen saanut olla rauhassa näiltä työnsankareilta.

michelin

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 24.08.2010, 16:12:51 »
En tiedä meneekö tämä nyt aivan kusettamisen piikkiin, mutta mielestäni ainakin rahastuksen. Eli Bratislavan päärautatieasemalla ennen junan lähtöä päätin polttaa vielä röökin, enkä väsymykseltäni tajunnut, että sehän on kiellettyä siellä. Muuten koko maassa saa polttaa lähestulkoon missä vain. Sitten siihen paikalle pölähti kolme paikallista poliisimiestä ja alkoivat huonolla englannilla kyselemään passia. Yritin siinä sitten kysellä, että mitäs nyt, mut yhteistä kieltä ei oikein löytynyt. Lopulta kirjoittivat kymmenen euron sakon, jonka maksoin samassa paikassa heille. Onneksi ei tullut sen kalliimmaksi eikä varsinkaan tarvinnut lähteä sen enempää mitään selvittämään. Taisivat rahat mennä kavereitten omiin taskuihin.

Ystävälleni tapahtui täysin sama asia Bratislavan junalaiturilla kun odotettiin junaa Budapestiin. Savukkeen hinnaksi tuli 20euroa huhtikuussa 2010.
Silkka rahastus jäi meikällekin koko episodista mieleen. Tupakkakielto tarrat pylväissä oli mielestäni erittäin vaikeita huomata. Tuntui että poliisien koko läsnäolo laiturialueella perustui pelkästään tähän sakottamisen iloon. >:(

rommitommi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 24.08.2010, 22:23:56 »
Thaimaassahan noihin mulkkuihin virkamiehiin sai tutustua ihan kunnolla, eikä maassa ehtinyt olemaan edes 10 päivää.

Heti ensimmäisenä iltana pääs poliisien kanssa setvimään sitä, ajoinko ilman kypärää vai ylinopeutta. Aluksi kyseessä oli "ylinopeus", joka sitten muuttui poliisiasemalle päästyä kypärättä ajamiseksi. Asemalla muuten oli pelkkiä länkkäreitä sakotettavana, yllätys yllätys. Siinä sitten hetken jaksoin väitellä, että oliko kypärä päässä vai ei, mutta poliisi ei jaksanut asiasta juuri keskustella. Kyseli, että haluanko putkaan mennä odottamaan asian selvittämistä vai maksanko n. 6e sakon(+mopokyyti asemalle pari euroa). No tulihan ne sakot maksettua, mutta olihan toi aivan selkee kusetus....

Pari päivää kyseisen tapahtuman jälkeen umpikänninen britti tuli skootterilla vastaan ja meinasi ajaa päälle. Väistin ja osuin jonkun matkailufirman auton takapuskuriin ja skootterikin pääs kaatumaan. Britti oli ns. "paikallinen" ja sai lähteä jatkamaan matkaansa ilman kummempia ongelmia, oli kyllä niin kännissä ettei meinannut juuri pystyssä pysyä, mutta eipä tuo tuntunut poliiseja kiinnostavan, eli itse pääsin maksumieheksi niin vakuutusyhtiölle(3000baht), firmalle(1000b), skootterifirmalle(800b) kuin poliisillekkin(1000baht).

Auton puskuriin tuli aivan älyttömän pieni skraidu, mutta yksi "reissu" meni heiltä pilalle pari tunnin viivästyksen takia. Tulihan siihen sitten poliisin kuin vakuutusyhtiönkin edustajat paikalle. Vakuutusyhtiön ja firman kanssa sain hommat hoitumaan ihan nätisti, mutta luonnollisesti poliisien kanssa oli enemmän ongelmia.
Poliisit nappasivat heti aluksi passin ja suostuivat sitten 1000 bahtia vastaan antamaan sen takaisin tilanteen jo päätyttyä.

No ei sinäänsä sovi valittaa, selvis melko pienellä rahalla, huonommalla tuurilla sitä ois taittanu niskansa ja ollut lopun elämäänsä rullatuolissa tms.
Alko kuitenkin saamaan tarpeekseen Thaimaasta poliiseineen, oli helpotus päästä Singaporeen.

Kiinassakin tuli asuttua kuukausia tuota ennen, ja ne harvat kerrat kun poliisin kanssa tuli asioitua, niin toiminta oli yhtä asiallista mihin Suomessakin on tottunut.

carrus301

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 25.08.2010, 12:10:55 »

Toki jos olet onnistunut kusettamaan virkavaltaa jaa ihmeessa meille tama tieto  ;D

Maazitung

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 25.08.2010, 21:28:11 »
Itse kiertelin viime talvena 7kk ajan thaimaa-laos-burma-vietnam-cambodia -akselilla, eikä tullut ongelmia virkavallan kanssa kuin rajanylityspaikoilla. Tai tarkemmin ottaen Laosin ja Cambodian rajoilla.

Kävin 3 kertaa cambodiassa ja 2 kertaa laosissa ja aina otin viisumin rajalta. Riippui hieman paikasta  kuinka paljon nämä roistot, jotka itseään myös rajavartioiksi kutsuvat, velottivat siitä viisumista tai ''leimaverosta''. Yleensä pyydettiin jotain 5$ lisämaksua viisumista ja 1$ ''stamp fee''-maksua.

Itse ainakin vältin nuo kusetusmaksut käyttämällä seuraavanlaisia toimintamalleja:

-Ekaksi yleensä yritin ihan kohteliaasti selittää, että tiedän kyllä sen viisumin todellisen hinnan ja, että en aio maksaa siitä penniäkään enempää (asiaa helpottaa huomattavasti se, jos on aikaisemmin vieraillut kyseisessä maassa viisumin kanssa, koska niissä on se hinta painettuna, niin voi vilauttaa niitä vanhoja viisumeita siinä samalla)

-Jos tämä ei toiminut, niin sen jälkeen mukamas kirjotin niiden upseereiden nimet ylös paperille ja vedin vanhan kunnon ''no mä soitan vielä nopeesti mun suurlähetystöön ja kysäsen tästä asiasta. Ymmärrätte varmaan, että mun pitää ottaa teidän nimet ylös ja ilmottaa myös ne, niin ne osaa sieltä lähetystöstä sitten jälkeenpäin selvitellä paremmalla ajalla, että kenen kanssa on tullut asioitua'' -kikka.

-Tämä seuraava on aika riskaabelia, mutta toimiva jos osaa esittää asiansa oikein .Jos matkaatte bussilla rajan yli (mieluummin simmosen missä on muitakin länkkäreitä), niin kannattaa rynniä ekana sinne koppiin ja tehdä niille kopissa istuville upseereille selväksi ,että tietää sen viisumin todellisen hinnan, ja hienovarasesti vihjasta tietävänsä näiden rajanatsien harrastamista kusetuksista. Sen jälkeen voi vaan pokkana todeta, että jos se viisumi ei tipu käteen oikealla hinnalla, niin aikoo kuuluttaa kaikkien matkaajien kesken näistä ylimääräisistä kusetuksista ja maksuista, jolloin jää niiltä upseereilta aika iso tukku taaloja saamatta. Ne todennäkösesti jättävät sun viisumianomuksen viimiseksi, ja ojentavat sen viisumin sulle muiden poistuttua

- Reissun loppupuolella alko jo kyllästyttämään nä ainaiset väittelyt ja tinkimiset siellä rajoilla, niin päätin koittaa uutta kikkaa. Olin menossa thaimaasta cambodiaan erään pahamaineisen rajan kautta (en muista sitä nimeä enää, mutta ei se poipetin raja, vaan se josta on kätevin mennä esim sihanoukvilleen) ,jossa ne mulkut velottaa 1200baht (n.40$, eli tuplahinnan) siitä viisumista, ja vielä KAMBODZAN puolella. Eli siis ne velottaa bahteissa.
Noh, etukäteen kävin cambodian ministry of foreign affarsin ja ministry ot tourismin nettisivuilla ja otin kaikkien isoimpien herrojen nimet ja numerot ylös (siellä sivulla vielä jopa pyydetään länsimaalaisia turisteja ilmottamaan näihin mestoihin, jos epäilee joutuneensa karvaan korruption kohteeksi). Opettelin vielä varoiksi ulkoa ne nimet.
Lopulta kun tuli viisumin maksun aika siellä rajalla, ojensin 20$ setelin rahastajalle, jonka jälkeen alko tietysti armoton kädenvääntö ja väittely. Lopulta näytin passistani paria aikaisempaa cambodian viisumia, ja sanoin tietäväni ,että se maksaa sen 20$. Samaan hengenvetoon totesin että mua oltiin yritetty kusettaa aikaisemminkin näillä rajoilla, jonka jälkeen olin ottanut yhteyttä näihin ministeriöihin, jotka taasen olivat sanoneet minulle, että soita sitten seuraavallakin kerralla jos tulee ongelmia yms. Natsit pureskelivat hetken tätä tietoa, ja vaikuttivat vähän epäuskoisilta. Totesin vaan, että voin soittaa vaikka heti tälle Mr.jonkanimeäenenäämuista- tyypille, ja kaivoin vielä sen numeron esille. Tän jälkeen tippus viisumi käteen sillä oikealla hinnalla, ja hieman khmeriä puhuvana ymmärsin sen minulle suunnatun ei-niin-ystävällisen-kommentin: ''isosuinen ulkomaalainen''.

Noi pari viimeisintä oli lähinnä tommosia ihan viiseimpiä keinoja joita tuli käytettyä, kun järkipuhe ei enää toiminut. On niillä rajaupseereilla sen verran kumminkin älliä päässä, ettei ne halua ottaa muutaman dollarin takia riskiä joutua erotetuiksi. Kumminkin aika hyvä duuni se rajasian homma, juuri noiden lahjusten takia joita suurin osa länkkäreistä niille maksaa.
Jonkun aikaa ne jaksaa hiillostaa siinä kopissa ja jankata, mutta kunhan on tarpeeksi kohtelias ja kunnioittava heitä kohtaan, mutta ei silti liian nöyrä, niin pääsee poistumaan tilanteesta voittajana pienen väittelyn jälkeen

Ja mitä tulee itse poliisin kanssa ''asioimiseen'', niin  itsellä ei ainakaan tullut kertaakaan mitään ongelmia. Monet jaksavat aina valittaa niistä liikenteessä tapahtuvista lahjusratsioista, joissa random länsimaalaisia pysäytetään ja aletaan vaatimaan rahaa jostain syystä. Ottaen huomioon sen ,että esim juuri cambodiassa ja Laosissa (thaimaasta en tiedä) vaaditaan ulkomaalaisilta paikallista mopokorttia. Harvalla sellaista on, niin  siinä vaiheessa on kumminkin tullut tehtyä ihan oikea liikennerikkomus ja ne vois oikeesti roudata poliisiasemalle jossa joutuis maksamaan ne oikeet ja vähän suuremmat sakot. Joten siinä vaiheessa pääsee mielestäni helpommalla, jos ojentaa ne vaadittavat pari dollaria heti siinä paikan päällä. Vaikka tosin korruptiota sekin on, koska tuskin menee kirjanpitoon. Eri asia tietenkin on se, jos on se kortti tai sitä ei vaadita, mutta poliisit alkavat ''sakottamaan'' jonkun olemattoman syyn takia

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 16.09.2010, 00:52:12 »
Tämä tapahtui Kirgisiassa. Kävelin muina miehinä Bishkekin torille päin kun 2 miliisiä pysäytti minut ja alkoivat kysellä papereita.

Olikohan sittenkään kyse miliiseistä?

Itse kuulin samaisella paikalla, sillä torilla, tapahtuneesta kusetusyrityksestä. Silloin asialla olivat valepoliisit. Uhri, nelikymppinen turisti, turvautui primitiivireaktioon eli huutoon. Valepoliisit liukenivat paikalta vähin äänin.

Kirgisia on ilmeisesti kohtuullinen paikka testata poliisin/"poliisin" käsittelytaitoja. Jos joku saa tästä kiksejä, ykköspaikkoja lienevät Kongo, Keski-Afrikan tasavalta ja Guinea.

cocoa

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 16.09.2010, 10:00:18 »
Hmm, itse olen saattanut tehdä ulkomailla joskus väärän rikosilmoituksen karhukirjeiden pelossa, jos on hävinnyt jotain mikä ei ole kuulunut itselleni, olisi ollut joku todistus varkaudesta takana. Mutta koskaan sen rikosilmoituksen todistuksen käyttäminen ei sitten ollutkaan tarpeellista, lähes puhdas omatunto tässä siis säilyi ::)

cenote

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 21.09.2010, 01:27:20 »
Taikuissa tietysti ;D Bangkokissa, MBK:n ja Siam Centerin välissä olevilla silloilla, kaveri poltti röökiä, joka tietysti oli pienillä kieltokylteillä kielletty. Naureskeltiin turisteille joita poliisit ohjasivat, naurut loppu lyhyeen kun tajuttiin että kysymys olikin tupakan polttokiellosta jonka takia meitäkin vietiin siellä olevan pöydän luokse, poliisit näyttivät laminoitua lappua jossa sanottiin tupakanpolttamisen olevan kiellettyä 10000bahtin sakon uhalla, mutta heidän olevan nyt niin hyvällä tuulella että he veloittavat vain 5000baht.

Jo matkalla pöydänääreen haukuin kaverin lyttyyn kalliista tupakasta, johon hän vastasi ettei me vielä olla mitään maksettu, tästähän saatiin muutama sekunti aikaa miettiä mitä tehdään.

Kaveri poltti tupakkaa, mutta minä en. Poliisit esittivät "huippu"tarjouksensa meille, jolloin kaveri tyhjensi taskunsa tiskille ja näytti ettei hänellä ola bahtiakaan, tämä toistui kolme kertaa, jonka jälkeen he kääntyivät minun puoleeni, minä hymyilin Pepsodent-hymyä ja sanoin i have money but i don`t smoke ja hymy vain levisi kasvoillani ;D ;D ;D ,eivät ilmeisesti olleet tottuneet moiseen kun päästivät meidät menemään ja lopettivat vielä koko ratsian siihen :D :D :D

Ja ai niin kysyivät passia ennen sakoituksesta puhumista, ÄLÄ IKINÄ ÄLÄKÄ KOSKAAN ANNA PASSIASI MISSÄÄN MUUALLA KUIN TULLISSA kenellekkään ulkopuoliselle ml poliisit, tai maksat varmasti ja kalliisti, paitsi tietysti hotellia varatessa. Äläkä koskaan lähde maksamaan siitä, että otat valokuvia, tämä on yksi yleisimpiä turistin kusetuskeinoja.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2010, 01:43:24 kirjoittanut cenote »

Ikiliikkuja

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • @ .
« Vastaus #12 : 21.09.2010, 01:36:03 »
Äläkä koskaan lähde maksamaan siitä, että otat valokuvia, tämä on yksi yleisimpiä turistin kusetuskeinoja.

Kannattaa kuitenkin miettiä erikoisemmissa paikoissa mitä kuvaa,
esimerkiksi armeijan joukkoja, poliiseja tai hallintorakennuksia ei
saa kuvata joko lain mukaan tai koska poliisi senjälkeen ottaa ja
pitää kamerasi  ;D  Lontoossakin on tuota tapahtunut, tosin siellä
vaan kirjattu nimet ylös esimerkiksi aseman muurin kuvaamisesta
ulkopuolelta kun ilmiantaja oli soittanut. Frendit sitten joi siideriä
terassilla ja poliisit tarkasti kuvia digikamerasta. Itsellä kävi sama
puistossa kun kuvasin westminster abbeyta ja paria poliisia haulikoitten
kanssa. Passi, nimet ylös, majapaikat ja muut. Mutta noissa ei
kyllä ollut mitään "kusetusta" ja tilanteet ratkesivat varsin asiallisesti.

cenote

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 21.09.2010, 01:47:25 »
Äläkä koskaan lähde maksamaan siitä, että otat valokuvia, tämä on yksi yleisimpiä turistin kusetuskeinoja.

Kannattaa kuitenkin miettiä erikoisemmissa paikoissa mitä kuvaa,
esimerkiksi armeijan joukkoja, poliiseja tai hallintorakennuksia ei
saa kuvata joko lain mukaan tai koska poliisi senjälkeen ottaa ja
pitää kamerasi  ;D  Lontoossakin on tuota tapahtunut, tosin siellä
vaan kirjattu nimet ylös esimerkiksi aseman muurin kuvaamisesta
ulkopuolelta kun ilmiantaja oli soittanut. Frendit sitten joi siideriä
terassilla ja poliisit tarkasti kuvia digikamerasta. Itsellä kävi sama
puistossa kun kuvasin westminster abbeyta ja paria poliisia haulikoitten
kanssa. Passi, nimet ylös, majapaikat ja muut. Mutta noissa ei
kyllä ollut mitään "kusetusta" ja tilanteet ratkesivat varsin asiallisesti.

Dubaissa ei kannata kuvata kamelikilpailussa, turvamiehet tulee varmasti väliin, johtuu julkisuudesta jossa todettiin lasten hyväksikäyttöä (kamelinratsastajina).

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 22.09.2010, 00:34:51 »

Riippuu niin maasta. Muistan lukeneeni karmaisevan tarinan Guineasta, missä turisti oli kuvannut hallintorakennusta. Poliisit tulivat paikalla, alkoi vääntö maksamisesta. Jossain vaiheessa ulkkarit olivat soittaneet Brittien suurlähetystöönkin, missä oli kerrottu, että tämä on maan tapa, maksamaan mars.

No, ehkä jollain ovelalla taktiikalla (mikä lie?) olisi voinut luistaa maksamisesta, mutta Afrikassa se on hyvin hankalaa, jos poliisin kanssa tulee yhteenottoa.

Tässä tapauksessa poliisin taskuun siirtyi jotain 100-150 USD.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2010, 00:36:33 kirjoittanut UsvaAuer »

Ikiliikkuja

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • @ .
« Vastaus #15 : 22.09.2010, 07:45:54 »

Riippuu niin maasta. Muistan lukeneeni karmaisevan tarinan Guineasta, missä turisti oli kuvannut hallintorakennusta. Poliisit tulivat paikalla, alkoi vääntö maksamisesta. Jossain vaiheessa ulkkarit olivat soittaneet Brittien suurlähetystöönkin, missä oli kerrottu, että tämä on maan tapa, maksamaan mars.

No, ehkä jollain ovelalla taktiikalla (mikä lie?) olisi voinut luistaa maksamisesta, mutta Afrikassa se on hyvin hankalaa, jos poliisin kanssa tulee yhteenottoa.

Tässä tapauksessa poliisin taskuun siirtyi jotain 100-150 USD.

Juuri tätä meinasin... Sisko ja miehensä olivat Nigeriassa ja
hallintorakennusten ynnä poliisien jne kuvaaminen oli kielletty
ihan "virallisesti", kaikki tiesivät sen. Mutta kun maassa on
"snap me!" kulttuuri että kaikkia pitää aina jokapaikassa kuvata
pyydettäessä omalle kameralle niin sitten on semmoinenkin kuva
että porukka poseeraa hallintorakennus kohtuullisen matkan päässä
mutta "pääkohteena" ovat kuvatut ihmiset.

Salakuva joka on kai kovin kielletty löytyy myös lahjuksia karhuavasta poliisipartiosta, kuva otettu bussista. Tai ei sitä tiedä varmaksi,
kulemma 50 senttiä joutuu käytännössä aina maksamaan kun
pysäytetään ettei mene vaikeaksi. Vai oliko se 5 senttiä... Mutta kuitenkin.

Kenyah

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 22.09.2010, 13:14:31 »
Tuohon valokuvaamiseen liittyen. Itse koitan nykyään katsella onko näkypiirissä minkäänlaista kieltoa kuvaamisesta tai yksityisalueen merkkiä. Muutama vuosi sitten Nairobissa jouduin poliisiasemalle aidan kuvaamisesta ja minun aitojen kuvaaminen tutkittiin perinpohjin ja varsin tiukkaan sävyyn. Mutta siihen kieltämättä oli syynsä, sillä olin kuvannut Usan suurlähetystöä!!! (ja voitte arvata että se ei ole hyvä juttu!!!) Siellä vain ei ollut mitään kylttiä näkyvissä. Tein opiskeluun liittyvää tutkimusta ja pidin tiukasti omasta tarinasta kiinni,ja tilanne päätyi loppujen lopuksi ihan ok.. Tosin kuuluihan siihen pientä kusetusta mun osalta... Olen aikaisemmin täällä kertonut koko tarinan joten se varmaan löytyy tuolta jostakin..niin voi lukea koko tarinan.
Elämä laajenee tai kutistuu oman rohkeutemme mukaan.
(Anais Nin)

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #17 : 22.09.2010, 13:57:50 »
Guatemalassa joillakin rajoilla maksatetaan saapuessa tai lahtiessa laittomia maksuja, kannattaa yrittaa pyytaa kuittia, voi olla etta siten pystyt valttaamaan maksun.

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 28.09.2010, 00:03:20 »
Ukrainassa on miliisi ryöstänyt kolme kertaa, kerran Kiovassa ja kahdesti Odessassa. Kahdesti lähti kaikki setelit ja toisella Odessan keikalla asemalla pohdittiin mitähän tässä tehtäisiin. Ratkaisuna oli käydä ostamassa kallista amerikkalaista viskiä. Päällikkö vielä painotti, että litran pullo pitää olla.

Toisella Odessan keikalla miilisikolmikko vei metsään ja putsasi siellä käsirautoja naaman edessä heilutellen. Ukko tuumasi rahat ja kortin löydettyään "credit card you take, money i take." Kyselivät passiakin, mutta eivät välittäneet, kun sanoi sen olevan kämpillä ja kopiotakaan ei ollut.

Ikiliikkuja

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • @ .
« Vastaus #19 : 28.09.2010, 03:10:26 »
^oh yeah, Odessa. Luulin olleeni jo ennenkin "pahoissa" paikoissa mutta niin vain e-amerikkakin vaikenee!

Nimim. tarina a1:hevoskoulutus, murhanhimoiset miliisit, alastomuus sellissä,
lompakosta varastettu opintotuki, putkassa oleminen, hymy- painu vittuun täältä.
tämä siis venäjän turinoita, itselle ei vielä ihan noin käynyt.

TERVEISIN,viekää mun vaatteet, ne on mun aatteet,,,,