Ehkä olis jäänyt eri fiilis jos olisi onnistunut *ensin* näkemään rauhalliset paikat ja vasta lopuksi pikaisesti turistimeiningin, mutta tuohan on käytännössä mahdottomuus, jos saapuu junalla...
Eipä tuo kyllä ihan mahdotonta ole. Me tultiin Venetsiaan yöjunalla Roomasta, ja oltiin perillä joskus aamulla viiden ja kuuden välillä. Kadut olivat lähes autioita ja punainen aurinko alkoi kohota horisontista... Itse asiassa varsin positiivinen ensivaikutelma!

Siinä mielessä myös "positiivinen" kokemus, että se on ainoa kaupunki jossa olen selvinpäin menettänyt suuntavaistoni täydellisesti - karttaa tuli ikävä. Eli jännittäväkin kokemus oli, kun ei tiennyt löytääkö enää ajoissa takaisin asemalle (löysihän sinne, kun ensin oli löytänyt kartan).

Kun lähdimme sieltä joskus kahdeksan(?) maissa aamulla, niin kaduilla oli jo vähän enemmän väkeä ja alkoi kyllä jo aistia sen, että kaupunki tuskin pysyy yhtä uinuvana koko päivää...
Muutenkin mun on tosi hankalaa sanoa mitään varsinaisia "pettymyksiä"... Onhan niitä tietysti ollut vähän tylsempiä/ei-erikoisia paikkoja aina välillä, mutta mielummin niistäkin aina tekee omat arvionsa kuin vain sokeasti uskoo muita. Tai sitten ei vain ole ollut mitään ennakko-odotuksia, joten ei ole ollut pettymyksiäkään...
Ainoa sellanen varsinainen _pettymys_ oli ensimmäinen Alppien ylitys. Olin odottanut sitä aika paljon, mutta sitten kun mentiin siitä ohi niin oli niin sumuista ettei huippuja näkynyt. Lisäksi juna meni loppumatkan piiitkässä tunnelissa - se maisemista. Noh, toisella kerralla siihenkin sitten oli varannut kunnolla aikaa (yöpymisiä laaksoissa ja kiipeilyä rinteille) ja reititkin oli valinnut paremmin (juna nousi vuorenrinteille).