Pallontallaajat.net

Yksin matkustelu Egyptissä vs. ryhmämatkat

(Luettu 2189 kertaa)

AnniinaH

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Yksin matkustelu Egyptissä vs. ryhmämatkat
« : 21.09.2010, 22:59:02 »
Hei,
kova matkustuskärpänen pukkaa taas päälle, mutta matkaseuraa ei tunnu löytyvän. Suunnitelmat ovat suuret ja haluaisin vierailla Niilin ympäristöstä Dahabiin päin ja ehkä jopa aavikolle Siwan tietämille. Selaillessani Lonely Planetin keskusteluita, kaikki tuntuvat sanovan, että ei missään nimessä järjestetyille matkoille, yksin matkustaminen on helpoin, halvin ja paras tapa matkustaa Egyptissä. Mitä olisitte mieltä: olen vasta 19- vuotias tyttö, jolla on kyllä paljon seikkailunhalua, mutta surullisen vähän kokemusta matkailusta vähän eksoottisemmissa maissa. Olen kyllä matkaillut runsaasti ja itsenäisestikin, mutta lähinnä Euroopassa. Onko Egyptissä todella niin paljon yksinmatkustavia, että sieltä löytää aina seuraa, eikä jää yksin kyhjöttämään joutuen Egyptiläisten miesten iskuyritysten kohteeksi?

Olen miettinyt Oasis Overland- yhtiötä, jota on paljon kehuttu. Hintakaan ei ole paha, 10 päivän reissu maksaa nelisen sataa euroa kattaen majoituksen, kuljetuksen ja ruoat, ja reissun pitäisi olla "off-the-beaten-track". En haluaisi kokea kaikkea yksin, haluaisin, että on joku jonka kanssa jakaa matka. Kyseinen matkayhtiö järjestää myös monia muita mielenkiintoisia ja suht. halpoja matkoja, esim. ympäri Afrikan liki vuoden pitkä kiertomatka ei ollut mikään superkallis - kyllä sitä eläessäkin menee sen verran rahaa (olisikohan se nyt ollut 5000€, jonka verran siis maksaa jo vapaaehtoistyöskentely Afrikassa..).

Kaipailisin kokemuksia ja mielipiteitä. Yksin matkustaessa säästäisin ehkä 100 - 200€, mutta toisaalta - näkisinkö ja kokisinko kaikkea mitä ryhmän kanssa?

Sitä pohtiessa.
Anniina

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Yksin matkustelu Egyptissä vs. ryhmämatkat
« Vastaus #1 : 22.09.2010, 17:56:03 »
Olin itse yksin liikenteessä puolitoista viikkoa Kairo+Luxor, eli tuollainen aika perus setti sellaisille matkailijoille jotka ei halua jumittaa koko aikaa jossain turistirannalla.

Aivan ylivoimaisesti suurin osa turisteista näillä alueilla menee jonkin ryhmän mukana. Toisin sanoen sellaisia perusavuttomia italialaisia, jenkkejä sun muita jotka ei osaa mitään tehdä omin päin ja jotka kulkee kuin hanhen poikaset oppaan perässä joka sitten selittelee itsestäänselvyyksiä. Minulle ainakin tuli se fiilis, että olin kutakuinkin ainoa omin päin matkustava. Mutta Kairossa on mielenkiintoisia alueita joissa turisteja on vähän, ja Luxorin temppeleille voi mennä aamu 06-07, joten ei siihen sinänsä pää hajoa. Omin voimin kannattaa mennä mahdollisimman paljon, niin jää parempi fiilis jälkeenpäin, ja tulee pakostikin tehtyä kaikkea sellaista mitä eläkeläisryhmissä ei näe. Itse esim. päädyin Kairon tärkeimpään moskeijaan, joka oli todella tunnelmallinen ja josta luin jälkikäteen että sinne pääsee sisään vain muslimit  ;D
Thebesissä ehjä jokin asiansa osaava "day tour" olisi ollut kova sana, omani oli lähinnä vittumainen taksikuski (ja ne mestat on parin kilometrin etäisyydellä toisistaan)

Egyptiläiset on aika kovia flirttailemaan, mukaanlukien nuoret naiset. Minä kyllästyin kommunikointiin paikallisten miesten kanssa aika helvetin nopeasti (itse olen siis mies). Jos on nätti tyttö eikä paikalliset miehet kiinnosta, niin voi olla että siihen alkaa hajoilemaan jossain kohtaa.

Eli mitään yksiselitteistä vastausta ei ole, kaikissa vaihtoehdoissa on puolensa.

« Viimeksi muokattu: 22.09.2010, 17:59:27 kirjoittanut Vandit »
Reissukuvia sieltä sun täältä: http://picasaweb.google.com/Anttipics

Nallis03

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 22.09.2010, 19:36:54 »
Olen Vanditin kanssa samaa mieltä että Egyptissä yksin matkustaessa naisena voi ajoittain kokea tunnelman hieman ahdistavaksi. Jopa niin paljon että ystäväni joka asui aikoinaan kairossa yhteensä 8kk sanoi tämänkesäisen Egyptin matkansa jälkeen olleensa todella kyllästynyt ja ahdistunut ainaisesta flirttailusta. Ryhmässä voi hakea tukea muista ja erityisesti jos ryhmässä on länsimaisia miehiä.

AnniinaH

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 22.09.2010, 21:23:52 »
En tarkoita ryhmämatkalla mitään eläikeläisiä pursuilevaa reissua, vaan sellaista, joita käyttävät pääosin 20 - 30 vuotiaat nuoret - seikkailumatkoja, kuten tuo Oasis Overland tarjoaa. Siksi ehkä mietinkin sitä hartaasti. Yksin matkustaminen ei ehkä tule kyseeseen, ellen sitten satu löytämään jotain reissukaveria itselleni.

Hermit

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 22.09.2010, 22:49:01 »
Itse vietin viime joulun tienoolla nelisen viikkoa Egyptissä. Olen 22v blondi nainen ja matkaan lähdin yksin. Aikaisempaa kokemusta oli vain Kaakkois-Aasiasta. Kairossa meinasi itku tulla ekana yönä, massiivinen kulttuurishokki. Itse koin, että Kairossa sekä Luxorissa ei kannata puhua kenellekään kadulla. Aurinkolasit päähään ja päättäväisesti eteenpäin vaikka kuka huutelisi mitä. Jos pysähdyin vastaamaan jotain niin takiainen seurasi seuraavat 20min. Aina tuli samat kysymykset: Are you married? Do you have a boyfriend? Would you like to have a boyfriend? Egyptian man, good man. Very strong!

Kairossa olin siis yleisesti ahdistunut enkä tavannut juurikaan muita reissareita. Vitutti! Toisaalta Kairossa tapasin ystävällisimmän ja rehellisimmän taksikuskin koskaan! Osti minulle vielä falafelin paluumatkalla pyramideilta. :) Siwassa ahdistus jo helpotti, siellä pystyi kävelemään rauhassa ja jopa juttelemaan paikallisten kanssa. Ja mikä parasta, pääsin siellä asuvan britti perheen joulubileisiin! Matkalla Siwasta Bahariyaan tapasin kaksi ranskalaista, joiden kanssa päädyin telttailemaan aavikolle matkalla Luxoriin. Aavikko on ehkä yksi parhaista jutuista Egyptissä! Luxorin paras paikka oli Hotel Oasiksen kattoterassi, jossa sai istua rauhassa. Toisaalta siinä vaiheessa olin jo vähän tottunut meininkiin.

Dahabissa puolestaa tapaa ehdottomasti paljon ihmisiä! Ja meininki on muutenkin chilliä. Huippu paikka! Tarkoitukseni oli Dahabin jälkeen viettää vielä muutama päivä Kairossa, mutta Dahab voitti. Kairoon palattuani otin taksin suoraan kentälle.

Joten Egypti yksin naisena... Joskus vitutti ja ahdisti, välillä aika paljon. Niitä muutamia paikallisia, jotka eivät yrittäneet iskeä taikka myydä mitään, ajattelen lämmöllä. Kaikesta huolimatta oli aivan huippu reissu! Egyptiin haluasin huolimatta palta ehdottomasti vielä uudestaan. Tai oikeastaan kolmannen kerran, sillä kävin Dahabissa vielä hiihtolomalla uudestaan moikkaamassa sinne jääneitä kavereita. Maanantaina tulin Kööpenhaminassa, jossa pidimme Team Dahabin reunionin. Jäi aivan mahtavia kavereita!

Muoks: En nyt tiedä auttoiko tämä yhtään päätöksen teossa, mutta näin itse koin meiningin kun Egyptissä pyörin. Olen tyytyväinen, että lähdin yksin, sillä näin pystyin muuttamaan suunnitelmiani parin minuutin varoitusajalla.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2010, 22:51:46 kirjoittanut Hermit »

UsvaAuer

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 22.09.2010, 23:27:08 »
Minusta tuo Overlandin reissu kuulostaa kivalta. Olen nähnyt vastaavia rekkareissaajia muualla Afrikassa: se on omanlaisensa maailma ja yhteisö.

Hintaan sanottakoon sen verran, että Egyptissä pärjää kyllä hyvin halvalla, jos  matkaa omatoimisesti. Majoitus omassa huoneessa maksaa noin 10 euroa yö.

Itse olen reissannut vain Kairossa ja Alexandriassa, yhteensä kolmisen viikkoa. Kairo on takuuvarma kulttuurishokki, jos ei ole juurikaan matkustanut kolmannessa maailmassa. Se on yksi maailman kiihkeimmistä, liikennöidyimmistä ja väkirikkaimmista kaupungeista. Ilmanlaatu on todella huono, pari ekaa päivää menee varmasti kurkussa pistellen.

Kaikesta huolimatta - tai ehkä juuri siksi - Kairo on yksi suosikkikaupunkejani. Se on valtava kokemus, niin rikas elämänvoimassaan. Mutta Kairolle pitää antaa aikaa, parissa kolmessa päivässä ei ehdi alkushokkia pidemmälle. Eikä Kairoon pidä missään tapauksessa tunkea vääränä vuodenaikana eli silloin kun on liian kuumaa.

Moni on valittanut Egyptin miehistä, mutta minä en kokenut heitä liian hankaliksi. Tunisia ja Marokko ovat tässä mielessä mielestäni haasteellisempia. Ymmärtääkseni Luxor ja rantakohteet (poislukien Dahab) ovat pahempia kuin Kairo.

4NN4

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 06.10.2010, 13:37:42 »
Kiitos teille Egyptin kokemuksien jakamisesta, itsekin suunnittelen juuri matkaa sinne ja googlailemalla alkaa olla jo melko hyvä kuva siitä, mitä haluaisin reissulla tehdä. Pari seikkaa kuitenkin vielä askarruttaa, osaisitteko auttaa?

- Turistien liikkumisestä puhutaan mm. ulkoministeriön matkustussuositussivulla, eli että turistit eivät voisi liikkua kaupunkien välillä kuin saattueissa? Tämä ei varmaankaan pidä paikkaansa omatoimimatkailijoiden kohdalla? Oliko teillä vaikeuksia liikkua kaupunkien välillä ja käytittekö enemmän junaa vai bussia?

- Haluaisin mennä Luxorista Hurghadan kautta Sharm el Sheikhiin ja siitä edelleen Dahabiin, onko teillä kokemuksia tuosta reitistä (lautan hinnoista / aikatauluista) vai oletteko taittaneet matkan bussilla mantereen kautta?

- Jonkinlainen Niilin risteily ja aavikkoseikkailu kiinnostaisi myös, onko teillä kokemuksia niistä tai suosituksia edullisista matkanjärjestäjistä?

Matkaan on tarkoitus lähteä reppu selässä kohtuullisella budjetilla pariksi viikoksi, joten muitakin hyviä reissu/hostelli/ruoka/matkustusvinkkejä otetaan mielellään vastaan! :)

phanatic

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 06.10.2010, 14:46:20 »
Oliko teillä vaikeuksia liikkua kaupunkien välillä ja käytittekö enemmän junaa vai bussia?

Ei vaikeuksia, junat ja bussit toimivat ihan normaalisti kuten muissakin maissa.

Lainaus
- Haluaisin mennä Luxorista Hurghadan kautta Sharm el Sheikhiin ja siitä edelleen Dahabiin, onko teillä kokemuksia tuosta reitistä (lautan hinnoista / aikatauluista) vai oletteko taittaneet matkan bussilla mantereen kautta?

Lautta taisi olla suhteellisen kallis (30-40 e), mutta ehdottomasti järkevämpi tapa matkustaa Siinaille kuin maata pitkin. Tosin ainakin aikanaan lautta kulki vain kerran päivässä aamuvarhaisella, joten siihen ehtiäkseen piti viettää yö Hurghadassa. Ajansäästöä ei näin ollen varmaankaan kerry verrattuna bussimatkaan Luxorista Sharmiin. Mukavampaa kuitenkin nukkua hotellissa kuin bussissa. Lautta on pienehkö ja aallot suuria joten merisairaita oli melkoisesti, tämä varoituksena niille jotka ovat herkkiä heilumiselle.