Ystävystyminen ulkomailla

(Luettu 4379 kertaa)

Muppetti

• Vieras
Ystävystyminen ulkomailla
« : 03.10.2010, 10:47:58 »
En ole ikinä asunut ulkomailla, joten tämä asia kiinnostaa minua kovasti. Mietin siis lähinnä tilannetta, jossa ihminen asuu esim. työn tai opiskeluiden vuoksi pidemmän aikaa vieraassa maassa. Eli reppureissaus/paikasta toiseen siityminen suhteelliseen nopeaan tahtiin ei nyt käy. Kuinka helposti olet saanut ystäviä paikallisväestöstä (siis ihan oikeita ystäviä, eikä mitään hyvän päivän biletyskavereita)?

Harkitsin vaihtoon lähtemistä nykyisessä oppilaitoksessani, mutta tyrmäsin lopulta ajatuksen. Toki siitä olisi ollut enemmän hyötyä kuin haittaa, en sitä kiellä. Kuitenkin lähes poikkeuksetta jokaisen vaihdossa olleen tutun arki on ollut tätä: asutaan muiden vaihtareiden kanssa, biletetään niiden kanssa väh. 3 kertaa viikossa, reissataan niiden kanssa vaihtomaassa ja opiskellaan niiden kanssa.

En oikein näe, mitä muuta kulttuuriin sopeutumista tässä tapahtuu, kuin paikallisen joukkoliikenteen yms. arkiasioiden opettelua. Ja nämä taas oppii kuka tahansa omatoiminen tallaaja. Surullista/huvittavaa on se, etten tunne yhtäkään vaihdossa ollutta, joka olisi hankkinut yhtäkään "oikeaa" ystävää paikallisista ihmisistä. Sosiaaliset kontaktit ovat tietenkin aina hyvästä, enkä missään nimessä väheksy muiden "maahanmuuttajien" ystävyyttä. Minusta kuitenkin vaihdon idea on alunperin ollut päästä siihen paikalliseen elämään käsiksi.

Toki tämäkin asia on pitkälti itsestä, ja oleskelumaasta/-kaupungista kiinni. :)

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Ystävystyminen ulkomailla
« Vastaus #1 : 03.10.2010, 19:48:23 »
Ystävystyminen on tosiaan aika pitkälti itsestä kiinni (ja ehkä vähän myös siitä toisestakin) ja siitä kuinka sosiaalinen ja aktiivinen olet opiskelumeiningeissä. On totta, että vaihtarit pyörivät usein omissa porukoissaan, se on mielestäni ihan luonnollista. Vaihtarit ovat kaikki "samassa veneessä" monien asioiden suhteen ja esimerkiksi suorittavat omat orientoitumisjaksot lukukauden alussa. Jos mietit vaihtoonlähtöä lähinnä sen kannalta, saatko paikallisia ystäviä, kannattaa miettiä kuinka helposti tutustut ihmisiin Suomessa. Entä oletko itse tutustunut oman oppilaitoksesi vaihtareihin, tai peräti ystävystynyt heihin?

En oikein näe, mitä muuta kulttuuriin sopeutumista tässä tapahtuu, kuin paikallisen joukkoliikenteen yms. arkiasioiden opettelua.

En oikein ymmärrä tätä pointtia. Ei se paikallinen sydänystäväsikään paljasta sinulle maan kulttuurin saloja sormia napsauttamalla. Eikös kulttuuriin sopeutuminen ole nimenomaan niitä arkiaskareita ja jokapäiväistä elämää uudessa ympäristössä? Toki siihen liittyy kanssakäymistä paikallisten kanssa, mutta on siinä paljon muutakin.

Täällä Amerikassa on vähän niin päin asiat, että paikallisiin tutustuminen on helpompaa kuin vaihtareihin. Se johtuu osittain siitä, että meidän koulussa vaihtarit on melkein kaikki Aasiasta ja osittain siitä, että amerikkalaiset ovat luonnostaan aika sosiaalisia ja ystävällisiä. Paikalliset ovat tottuneet erilaisuuteen, koska Amerikka on etnisesti niin monimuotoinen, lukemattomien kansallisuuksien ja rotujen sulatusuuni. Vaihtarit otetaan vastaan siinä missä muutkin uudet opiskelijat, ainakin omien kokemuksieni perusteella.

Ihmisillä on erilaisia syitä vaihtoonlähdölle (uutta maisemaa, koulua, opettajaa, ystäviä, matkustelua, kokemuksia) ja vaikka "tavoitteet" eivät aina olisikaan toteutuneet, en ole koskaan kuullut keneltäkään mitään katumuksen sanoja. (Poislukien se joku aika sitten MTV3:n sivuilla pyörinyt uutinen jostain huijarivaihdosta jossain Oregonissa, tms.) Sen sijaan olen kyllä kuullut aika monen katuvan sitä, ettei ole aikoinaan käyttänyt tätä mahdollisuutta hyväkseen.

fuego

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • USAn Suomalaisten Foorumi
« Vastaus #2 : 03.10.2010, 21:41:15 »
Hei, ma en Suomessa yleensa tutustunut paikallisiin vaikka opiskelin jne.
Esim. Lahdessa jonkun aikaa asuessa kaveriporukka oli muualta, ryhma eri puolilta maailmaa (Italia, Espanja, Venaja, Ranska, USA, Skotlanti tms tms tms).

Mutta.. missa pain maailmaa oletkaan, ala ole muiden ulkomaalaisten ymparoimina niin onnistuuhan se paikallisiin tutustuminen. Opiskelu- tai tyon yhteydessa etsi asunto tai kamppikset niin etta ovat paikallisia, ja mielellaan tyo niin ettei siella ole pelkastaan muualta olevaa vakea.
If a man is from Texas, he'll tell you. If he's not, why embarrass him by asking?
- John Gunther

Niiskuneiti

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - millaelina@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #3 : 03.10.2010, 21:42:23 »
Samoilla linjoilla eli kyllä se on susta itsestä kiinni, toisissa paikoissa se käy helpommin siitä kulttuurista riippuen.
Itse ulkomailla töissä ollessani olen kyllä aina saanut paikallisväestöstä hyviä ystäviä jotka ovat myös jääneet ystäviksi pois muutettuani. Ja se kulttuuri tulee paljolti sitten niiden arkiaskareiden kautta kun opettelee elämään maan tavalla.

Ja voihan se olla että toiset ei vaan ole niin kiinnostuneita kulttuurista vaihtariaikana ja keskittyvät siihen bailaamiseen :)

Ruusa

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 04.10.2010, 07:16:53 »
Juu, olen samoilla linjoilla - itsestähän tämä on kiinni. Monet korkeakouluvaihtarit jumittuvat usein nk. Erasmuslandiaan ja asuvat tietyissä kampuskomplekseissa muiden vaihtareiden kanssa. Osaa ei paikallinen yhteiskunta, kulttuuri tahi kieli kiinnosta tippaakaan. Tapasin Virossa sellaisia espanjalaisia vaihtareita, jotka eivät tienneet edes, mikä valtiomuoto vaihtomaassa vallitsee. Mun parhaat vinkit ystävystymiseen paikallisten kanssa:
1. Älä asu vaihtariasuntolassa. Vuokraa vaikka yksityiseltä taholta kimppakämppä, jossa asuu paikallisia. Tämä auttaa varsinkin, jos et halua joka päivä pitää kaljabileitä muiden vaihtareiden kanssa. Tulee opiskeltua!
2. Hanki paikallinen kielituutori ja opettele kieltä. Hyödynnä tuntemiesi paikallisten asiantuntemusta ja osoita aidosti kiinnostusta KAIKKEEN.
3. Tee ainakin osa-aikaista vapaaehtoistyötä. Olemassa on monia kansainvälisiä kansalaisjärjestöjä, joiden parissa puuhaillessa tutustuu ehkä paikallisiin, samanhenkisiin ihmisiin :)

rommitommi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 04.10.2010, 08:38:32 »
Täällä kiinassa paikallisiin tutustuminen on ainakin aivan hemmetin vaikeeta, ihan sen takia, että täällä ei kukaan puhu englantia ja itse osaan puhua pari sanaa kiinaa.

Olin kyllä täällä jo 2007, mutta silloisella yliopistolla tuli edes jotenkin toimeen englannilla, ja oli tosiaan niitä vaihtareita kavereina ympäri maailmaa, jotka puhuivat englantia, ja tunsivat myös kiinalaisia, jotka osasivat englantia. 

Nyt asun myöskin yliopiston dormissa, jossa on kyllä ulkomaalaisia opiskelijoita eri puolilta aasiaa, ainut rajoite vaan kanssakäymiseen on se, että koko n. 100 huoneen dormissa asuu yksi englanninkielentaitoinen saksalainen, joka on ollut täällä jo pari vuotta, ja pyörii ihan omissa porukoissaan...

Tällä hetkellä siis kanssakäymistä on lähinnä suomalaisten kanssa, jotka hekin asuvat kaukana yliopistolta.

Eli jos siis oikeasti haluaa paikallisiin tutustua, niin kannattanee mennä sellaiseen maahan, jonka kieltä osaat, tai jossa tiedät osattavan kieliä joita puhut.

Jännää, että tuli tavattua enemmän ulkomaisia ihmisiä viikon reissulla Pekingissä ja Qingdaossa kuin reilussa 3 viikossa Shanghaissa ::)

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 04.10.2010, 10:33:15 »
niin, paikallisiin tutustuminen on usein vaikeaa, varsinkin, ellei itse puhu maan kieltä. Sujuva englanninkielen taito ei ole niin yleistä kuin kuvitellaan ja vieraan kielen puhuminen on monelle paikalliselle aika rasittavaa. Kyllähän tämän foorumin porukka ehkä Suomessa oleviin ulkomaalaisiin tutustuukin, mutta yleisesti Suomessakin ulkomaalaiset ovat omissa porukoissaan. Uusien ystävien hankkiminen on suorastaan rankkaa työtä: Kuinka monta uutta hyväää ystävää olet aikuisiällä saanut edes Suomessa ollessa vuoden aikana? Poislukien ehkä opiskelun aloitus, jolloin koko porukka vertautuu mielestäni hiukan vaihtareihin, eli kaikki ovat kaikille vieraita. vaihto-ohjelmaahan mennään usein "kesken" opintojen, joten muiden piirit ovat jo syntyneet. Työskennellessä hiukan sama juttu. Paikallisilla ihmisillä on jo ystäviä eikä heillä ole välttämätöntä tarvetta uusien ystävyyssuhteiden solmimiseen. En tarkoita, etteikö itse voisi asiaan vaikuttaa, mutta mielestäni ei voi sanoa, että on YKSINOMAAN itsestä kiinni. Silti, kyllä niitä paikallisia ystäviä saa, mutta muihin ulkomaalalaisiin tutustuu helpommin ja laiskuuttaan moni ei viitsi enempää uusia tuttavuuksia hankkia.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

Muppetti

• Vieras
« Vastaus #7 : 04.10.2010, 12:17:22 »
Hienoa, keskustelu on lähtenyt niille raiteille joille toivoinkin sen lähtevän. Korostin ehkä aloitusviestissäni liikaa nimenomaan vaihto-opiskelua. Se oli vain yksi näkökulma, josta olin asiaa pohdiskellut. En myöskään ole tyrmännyt vaihtoon lähtöä kokonaan - itseasiassa päätin, että jos jatko-opiskelupaikka vielä irtoaa, pyrin vaihto-opiskelijaksi ja työharjoitteluun ulkomaille. Sittenpähän näen itse mitä se on, niin ei tarvitse täällä huudella. :)

Arvelen myös itsekin, että kielitaito on on suhteellisen ratkaiseva tekijä ystävystymisessä (joo-o, mullakin välähtää aina joskus :D). Ulkomaille hakeutuneet ihmiset nyt vain keskimääräisesti ovat kielitaitosempia. Näin on sitten ihan luonnollista, että heidän kanssaan kommunikointi on helpompaa, jos kohdemaan kieli ei itselle aukea ja paikalliset eivät esim. englantia hyvin osaa. Kielitaitoisuuden lisäksi "vapaaehtoiset maahanmuuttajat" ovat todennäköisesti keskimääräistä kiinnostuneempia vieraista kulttuureista, ja jopa sosiaalisempiakin?

Parhaimmat ystävät ovat varmaan meille jokaiselle niitä, joiden kanssa yksinkertaisesti synkkaa. Tietää siis ilman sanoja, mitä toinen ajattelee yms. Aika vaikea on tällaista syvää yhteyttä saavuttaa, jos vastassa on kielimuuri tms. kommunikoinnin esteet ja vaikeudet. Lueskelin tuossa keskustelua maailman rumimmista kielistä, jossa usea mainitsi tiettyjen kielien kuulostavan vihaiselta/huutamiselta kieltä osaamattoman korvaan. Itse ainakin huomaan reagoivan keskustelussa äänenpainoihin, intonaatioon, äänen korkeuteen yms. paljon enemmän kuin itse sanoihin. Olisi siis varmaan hiukkasen vaikea aluksi tunnistaa kanssakeskustelijan tunnetiloja, jos osaisi käytettävästi kielestä ainoastaan sanat. Voisi siinä ystävystymiseenkin mennä sitten tovi jos toinenkin.

Joo, ei mulla mitään pointtia tässä ole. Kiinnostaa vain kuulla muiden kokemuksia ja näkemyksiä asiasta.

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #8 : 19.10.2010, 20:17:39 »
Mulla meni Italiassa melkeinpà vuosi, ettà sain solmittua edes yhden kestàvàn ystàvyyssuhteen. Ja puhuin maan kieltà jo sujuvasti muuttaessani tànne, eli siità se ei takuulla ollut kiinni. Tàmà kaveri (naispuolinen tosin) oli kiinnostunut Suomesta ja suomen kielestà, joten annoin hànelle yksityistunteja. Siità syntyi sitten ystàvyys. :)  Hànen kanssaan synkkasi heti, melkeinpà kaikkien muiden potentiaalisten tuttujen kanssa taas ei.
Nyt olen tosin uudessa tyòpaikassa saanut muutamia uusiakin kavereita, mutta emme ole vielà kauaa ehtineet tuntea, joten mitààn sen syvàllisempàà ei ole ehtinyt kehkeytyà. Ystàvystyminen riippuu mielestàni aika paljon henk.koht. kemiasta ja ympyròistà, jossa pyòrii. Itse en ole koskaan ollut vaihtarina, ja olen tekemisissà làhes yksinomaan alkuasukkaiden kanssa. Mutta vaikeaa se silti on, aivan yhtà vaikeaa kuin Suomessakin.

nansikka

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 02.11.2010, 21:42:24 »
Lähde paikkaan, jossa ei juuri muita ulkomaalaisia ole ;D Itse asuin Kiovassa puoli vuotta ja koska paikalliset eivät juuri puhuneet englantia/maassa ei hirveästi majaile ulkomaalaisia, oli paikallisiin lähes pakko solmia kontakteja.

Mitään erityisvinkkejä en osaa antaa paikallisiin tutustumiseen. Pitää olla aktiivinen, aktiivinen ja vielä kerran aktiivinen. Ja hyväksyä tietynlainen yksinäisyyden tunne, mikä saattaa välillä vaivata. Itse tein vapaaehtoistyötä, joten paikalliseen elämänmenoon tutustui väkisinkin. Joten voin suositella vapaaehtoistyötä yhtenä tutustumisen muotona niin kuin joku edellinenkin postaaja!

Kannattaa myös opiskella kyllä maan kieltä maassa kuin maassa, koska se oikeasti auttaa sisälle maan kulttuuriin paremmin. Yritä hankkia harrastus ja ja yritä jutella paikallisten kanssa aina kun on tilaisuus, äläkä jumitu muiden ulkomaalaisten kanssa, niin helppoa kuin se onkin. En yhtään väheksy vaihtarikavereita, he ovat loistava tuki uudessa maassa, mutta paikallisiin tutustuminen auttaa oikeasti ymmärtämään paikallisia tapoja paremmin ja pintaa syvemmältä.

Suosittelen myös Couchsurfing-palvelua! Sen kautta järkätään yleensä näitä yleisiä tapaamisia, jonne tulee yleensä myös mukaan paikallisiakin. Voit myös pyytää jotain paikallista näyttämään sinulle kaupunkia. Siinä on mahdollisuus myös pysyvämmän kaverisuhteen solmimiseen. :)

Itse tapasin myös järjestöni kautta monia ulkomailla asuneita ukrainalaisia, mikä oli hyvä juttu siinä mielessä, että he osasivat sekä asettua ulkomaalaisen kenkiin että näyttää mulle paikallisia tapoja. Ja olivat innokkaita tutustumaan muhun. Kannattaa kysellä vaikka paikallisten ex-vaihtareiden/vapaaehtoisten kontakteja ja kysyä, olisko heillä kiinnostusta tutustua/näyttää paikkoja. Yleensä ovat innokkaita tutustumaan, itsekin nyt takaisin Suomessa otan mielelläni hyysättäväksi kaikkia vaihtareita :D
Jos sua elämä ahdistaa, siitä ei masentua saa
Voithan ryhtyä pakkaamaan
Kummasti mielikin virkistyy, kun matkaan käy
Vaikka kukkaro ohenee, elonlaatu kohenee
Kun matkustaa

[email protected] maailman y

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 03.11.2010, 19:05:56 »
Paikallisilla ihmisillä on jo ystäviä eikä heillä ole välttämätöntä tarvetta uusien ystävyyssuhteiden solmimiseen.

Olen ihan samaa mieltä! Paremmat mahdollisuudet saada ystäviä on pyöriä vaihtariporukoissa kuin yrittää tunkea paikallisten piireihin.

Ja miksi paikallisten ystävyys olisi muka arvokkaampaa kuin vaihtareiden? Samanlaisia ihmisiä yhtä kaikki.

Eev

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : 04.11.2010, 06:58:44 »
Paikallisilla ihmisillä on jo ystäviä eikä heillä ole välttämätöntä tarvetta uusien ystävyyssuhteiden solmimiseen.

Olen ihan samaa mieltä! Paremmat mahdollisuudet saada ystäviä on pyöriä vaihtariporukoissa kuin yrittää tunkea paikallisten piireihin.

Ja miksi paikallisten ystävyys olisi muka arvokkaampaa kuin vaihtareiden? Samanlaisia ihmisiä yhtä kaikki.

Tottakai jos kyse on vaan saada kavereita siinä merkityksessä, sit kantsii mennä sinne vaihtari porukoihin.

Itse olen sitä mieltä, että pois pois pois vaihtariporukoista ja maan tavisten piiriin.

Samanlaisia ihmisiä ne joka maassa on, kyllä kaikilla on yhtäläinen halu ystävystyä. Voihan vaihtareillakin olla tarve vaan poimia ne cooleimmat tyypit porukkaansa, ei niilläkään välttämättä kiinnosta tutustua suomalaiseen jos niillä on jo koolimpia vaihtarikavereita.

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #12 : 06.11.2010, 19:44:27 »
Paremmat mahdollisuudet saada ystäviä on pyöriä vaihtariporukoissa kuin yrittää tunkea paikallisten piireihin.

Totta tuokin, mutta vaihtareissa on se ongelma, ettà yleensà 6-12 kk jàlkeen he karistavat maan tomut jaloistaan, ja sitten oletkin yhtàkkià nollapisteessà. Toki netin vàlityksellà voi pitàà yhteyttà, mutta on se silti eri asia, koska jos sà asut vaikkapa Saksassa ja vaihtarikaveri palaa Jenkkilààn, niin kovin helposti ei kahville làhdetà...

Zaapas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 26.12.2010, 22:23:58 »
Vaihto-opiskelusta puhuessanne taidatte tarkoitta lähinnä yliopistovaihtoa. Itse olen ollut ihan "perusvaihdossa" lukioaikana, ja ei ollut kyllä mitään ongelmia solmia pysyviä paikallisia kommentteja, kun koko kaupungista muita ulkomaalaisia sai hakemalla hakea. :D

Muita vaihtareita toisinaan tavatessani huomasin kyllä kuinka paljon helpompaa heidän kanssaan ystävystiminen oli. Alussa englanti yhteisenä kielenä, ja paljon yhteisiä juttuja, myös tuen ja turvan hakemista.

Itsestä toki riippuu aina ystävystyminen, ja paikallisen kielen sujuva puhuminen auttaa kummasti. Oli mullakin vaihtariaikoina tuskien hetket kun ei alkuaikoina meinannut saada mitään järkevää muutaman sanan rakennelmaa suustaan. Onneksi luokkalaiset ja muut kuitenkin jaksoi yrittää kunnes opin puhumaan espanjaa. :D

Yhtä tuskaa tämä tosin nykyään on kun vaihtomaa tosiaan sijaitsee suunnilleen toisella puolella palloa eikä lennot ole ihan halvimmasta päästä. Silti tiedän että vaikka tässä ennen takaisin pääsyä hetki menisikin, on mua siellä ihmisiä odottamassa! Enkä jaksa odottaa että ne näkisin.

wilhelm-

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 27.12.2010, 08:55:54 »
Itse olin opiskellessani työharjoittelussa Saksassa n. 40.000 asukkaan kaupungissa. Opiskelin ainoastaan saksaa paikallisessa korkeakoulussa, muuten tein töitä. Olin ensimmäinen suomalainen ko. kaupungissa vaihdossa ollut, ja muutenkin vaihtareita oli vain neljä. Heidän kanssaan tuli toki hengattua hieman kielen opiskelun merkeissä, mutta muuten mulle osui hyvät tutorit ja hyvä työpaikka mitä kautta tutustuin ja ystävystyin ihmisten kanssa.

Hyvänä asiana oli se, että muita suomalaisia ei ollut matkassa ja että muutenkin vaihtareita oli vähän sekä se, että itselläni oli koko ajan tavoitteena ottaa kontaktia nimenomaan paikallisiin. Kieltä oli pakko oppia kun eivät tuolla Saksan itäpuolella kovin hyvin englantia puhuneet ja nimenomaan halusivat että minäkin opin saksaa. Joten kun joutui koko ajan kommunikoimaan saksaksi tutustui ihmisiin paremmin ja koska vaihtareita oli vähän enkä linnoittautunut heidän seuraansa tuli tutustuttua mukavasti paikallisiin. Eli itsestähän se on paljon kiinni. Jos muita vaihtareita on paljon on toki varmasti suuremmat houkutukset jämähtää pyörimään vain heidän kanssaan. Ikävänä juttuna uusia ystäviä saatuaan on se, että he jäivät sinne kun itse palasin kotiin. Toisaalta jos ja kun tulee reissattua sinnepäin joskus niin sielläpä on sitten ystäviä odottamassa.
Matkakertomuksiani lattareista 2012:

www.villek.blogspot.com

Kuukauden reissu eteläisessä Afrikassa 2013

http://www.villek2.blogspot.fi/

Pussijamssi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 27.12.2010, 22:45:15 »
Vähän ressailee, mitä sitä kavereita tuolta Argentiinasta hankitaan... Lukiovaihdossa Jenkeissä oli aika helppoa, kun oli tosiaan pikkukaupungin ainoa vaihtari, ja kaikkia kiinnosti että kuka sää oot ja mistä sää tuut, mutta Buenos Airesissa ei yksi uusi naama paljon katukuvassa silmiin pistä ja tuttavuuksien solmiminen on vaikeampaa ihan jo kielenkin takia. Ennen tuota ensimmäistä vaihtoa olin tajuttoman ujo ja sen takia sinne lähdinkin, oppimaan lärpättelemään. Ei se sitten vissiin vielä riittänyt, kun taas olen menossa. : > Luulen, että mulle tekee tuollainen hipeltelykulttuuri - Suomessa en halaile edes omaa äitiäni, niin voisi kai sitä vähän lauhkeammaksikin opetella.

No, kai se siitä.

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #16 : 27.12.2010, 23:31:18 »
Tässä kun aloin miettimään, niin omasta ystäväpiiristäni ei juurikaan löydy paikallisia, vaikka kaikki täällä ovat nyt jo pidempään asuneetkin. Mutta eipä tuo kyllä ole haitannut, vaikkeivat skotteja olekaan, mahtavia tyyppejä joka tapauksesa.
 Eli siis asetelmana on koko tutkinnon suorittaminen Skotlannissa. Uskoisin, että sattuman kauppaa oli, että ekoina koulupäivinä tapasin mm. norjalaiset ja saksalaiset tytöt, joista sittemmin tuli sydänystäviäni, ja sitä ovat edelleen. Yhtä hyvin oisin voinut alkaa puhumaan skottilaiselle luokkakaverilleni, tai niille miljoonille puolalaisille joita täällä on, mutta nyt vaan satuin valikoimaan pohjois-eurooppalaiset kaikkien uusien opiskelijoiden joukosta :D
Toki ystäväpiiriini kuuluu muitakin kun nuo kaksi edellämainittua  ;D, mutta tosiaan suurin osa on kansainvälistä porukkaa, vaikkei missään vaihtaripiireissä tai asuntoloissa asutakaan. Itse olen nimenomaan vältellyt asuntoloita. Eli kämppikseni olivat paikallisia, samoin työkaverit, mutta ei niistä niin sydänystäviä tullut.

Olin myös vaihtarina ranskankielisessä Kanadassa, jossa tutustuin yhteen paikalliseen, häneenkin sen takia, että hän oli ollut minun koulussani vaihdossa. Tai no jaa, olihan noita kämppiksia tietenkin, mutta ei me kyllä hengailtu muuten ku kämpillä, hyvä jos edes siellä..kielimuuria ja sitä rataa. Koulussa tutustuin moniin moniin eri kansallisuuksiiin, saksalaiset (mistä niitä riittää??) ja englanninkieliset kanadalaiset olivat niitä joiden kanssa hengailin eniten. Ja yhden englanninkielisen kanadalaisen kiedoin pikkusormeni ympärilleni ja hän tuli mukanani skotlantiin ;) Ah vaihtarielämän ihanuutta ;D