Kyllä, velkasaneerauksella eli USA:n Chapter 11:lla siivotaan firmaa.
- Reittikannattavuudella ei ole mitään suoraa verrannollisuutta täyttöasteeseen. Tärkein tekijä on lipun keskihinta, millä kone on täytetty. Liian halvoilla lipuilla täytetty kone ei ole usein kannattava täytenäkään. Lisäksi täytyy aina huomioida lento kokonaisuutena, vaikka HEL-CHI olisi täynnä, niin oliko CHI-HEL. Samoin saadaanko kone tuottavammin käyttöön muualla, tyypillisesti se syy, minkä vuoksi halpalentoyhtiöt ovat vetäytyneet Helsingistä.
- Koneen rotaatio Helsinkiin ei ole täysin optimi, eli sama kone ei kykene hoitamaan vuoroa kääntöaikojen puitteissa (nyt ei huomioda teknistä huolletavuutta), koska kone seisoo Helsingissä. Lisäksi seisontamaksaa 2t jälkeen extraa.
- AA supistaa tuotantoaan Chicagosta, keskittäen toimintoja Dallasiin sekä Miamiin.
Eihän minkään reitin tulevaisuus ole ikinä täysin varmaa, mutta pointti oli varmaan ettei Chapter 11 niin dramaattinen asia ole, että sen voisi automaattisesti olettaa johtavan merkittäviin reitistökevennyksiin.
Reitin kannattavuus muuten on sitten asia erikseen, mutta tuskin sen aloitusta oltaisiin aikaistamassa ja reittiä siirtämässä ympärivuotiseksi, jos tuottoa ei tulisi, huomioiden koneiden kierrot, seisonnat, lippuhinnat jne. Se on toki totta, että täyttöasteesta pelkästään ei voi päätellä mitään: Koneen täyttäminen ja hyvän keskihinnan saaminen ovat helppoja hommia, vaikeaa on vain tehdä molemmat yhtä aikaa.
Sen sijaan vaikka täyttöaste molempiin suuntiin ei täysin sama välttämättä olekkaan, niin aika epätodennäköiseltä kuulostaisi, että kone tulisi aina tyhjänä tänne ja palaisi täytenä takaisin. Vai onko tämä joku uusi Pohjois-Amerikan muuttoaalto mikä niitä koneita täytää?