Delhistä Keralaan ja kaikki siltä väliltä!?

(Luettu 2316 kertaa)

jalkalamppu

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Olemme lähdössä joulukuun puolessavälissä n. 5viikoksi reppureissaamaan intiaan. Matkareitti on vääntelyn ja kääntelyn jälkeen muokkautunut aika kunnianhimoiseksi... 

Delhi-Agra-Varanasi-Khajuraho-Ajanta/Ellora-Hampi ja viimeiseksi Kerala. Keralasta tarkoitus parin viikon chillailun jälkeen lentää Delhiin josta paluulento suomeen. Onko reissu aivan liian kunnianhimoinen vai ihan toteutettavissa? Matkaamme siis kaikki välit junalla tai bussilla paitsi tuo Kerala-Delhi väli lennetään. Ehkä voidaan vielä tiputtaa Khajuraho tai Hampi (mielipiteitä kumpi on enemmän näkemisen arvoinen??) ::)

Mihin päin Keralaa kannattaa suunnata jos haluaa käväistä rennon rannan lisäksi ainakin backwatersilla ja Munnarissa.  :P

Anna I

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Delhistä Keralaan ja kaikki siltä väliltä!?
« Vastaus #1 : 23.10.2010, 09:38:08 »
Vähän kiireiseltähän tuo aikataulu näyttää, etenkin kun 5 viikosta vähennetään parin viikon chillailu Keralassa (kuulostaa matkan parhaimmalta osalta!).

Jos pitäisi valita, kumman jättää väliin Khajurahon vaiko Hampin, niin itse ottaisin tuon jälkimmäisen. Mutta se on toki ihan makuasia. Totta puhuen, en edes tekisi valintaa noiden kahden välillä, sillä Varanasi ei vaan nappaa. Se on kanssa niitä asioita, jotka jokaisen on itse koettava ja muodostettava mielipiteensä sen mukaan.

Noin yleisesti olen sitä mieltä, että Intiassa ei kannata pitää kiirettä. Kartalla välimatkat eivät välttämättä näytä kauhean pitkiltä, mutta käytännössä matkoihin menee uskomattoman paljon aikaa busseilla ja junilla matkustettaessa. Bussit ja junat ovat kumminkin hyvä tapa matkustaa: näkee paljon ja tutustuu paikallisiin ihmisiin.

Omat reppureissut Intiassa olen tehnyt aina fiilispohjalta. Ei liikaa etukäteissuunnittelua. Jos olen tykästynyt johonkin paikkaan (esim. Kerala), olen jäännyt sinne pitemmäksi aikaa, ja toisaalta taas sellaiset vähemmän kiinnostavat paikat (esim. Agra) olen jättänyt taakseni nopeammin. Joskus on täytynyt pysähtyä myös sairastumisenkin takia (esim. Pushkar) tai siksi, että kaupungissa vaan on yksinkertaisesti niin paljon nähtävää (esim. Jaipur).

tiipii

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 23.10.2010, 12:20:22 »
Olen myöskin sitä mieltä, ettei kannata tehdä liikaa suunnitelmia ja aikatauluja, ne tulee muuttumaan ihan varmasti matkalla, joskus radikaalistikin... ;-)

Varanasista sen verran, että olen käynyt siellä itse kaksi kertaa. Ensimmäinen kerta oli helmikuun puoliväliä, jolloin Gangan pinta oli matalalla ja ghateja pitkin pääsi kulkemaan kätevästi paikasta toiseen, ja elämä (ja kuolema) ghateilla huokui pyhää meininkiä aamusta iltaan. Pidin paikasta tosi paljon.
Toisen kerran käydessäni oli syyskuun loppupuoli. Vesi valtasi ghatit ja joka puolella oli jotenkin ankeaa.. Ihmiset kulkivat päät painuksissa, kaupunki oli "hiljainen" ja kuuma kuin helvetin esikartano. En viihtynyt...

Kokemuksia Varanasista on varmasti yhtä monta kuin kävijääkin. Itse mietin ajankohdan tästä lähtien tarkkaan jos eksyn Varanasiin päin..
Vakratunda mahakaye, suryakoti samaprabha, Nirvighnam kurumedeva, sarva kareshu sarvada

jusa90800

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 23.10.2010, 16:19:40 »
Voihan tuota koittaa, jättää sit matkalla välistä jotain paikkoja jos siltä tuntuu.

Itse olen sitä mieltä, että vähän on turhan tiukka aikataulu, mutta toteutettavissa.

Khajuraho vaiko Hampi?   -Khajuraho

Djimbo82

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://killijalilli.blogspot.com
« Vastaus #4 : 27.10.2010, 20:21:33 »
Aika toki riittää jos löydät sopivat junat. Väleillä Ajanta-Hampi ja Hampi-Kerala se ei muistaakseni ollut mitenkään helppoa, sillä reitit ovat vähemmän liikennöityjä kuin suurten kaupunkien väliset radat. Siksi meilläkin jäi nuo paikat seuraavaan kertaan. Ainahan voi kuitenkin pari päivää tinkiä Keralan osuudesta, jos siltä tuntuu.
uka on väittänyt, että uutisten on pakko olla synkkiä päivästä toiseen?

Trivandrum

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 11.11.2010, 10:26:41 »
Keralassa rento ja pienehkö ranta löytyy Varkalasta. Siitä pääset tuk-tukilla halvalla Trivandrumiin -päiväseltään museoimaan. Varkalasta pohjoiseen on Koch - sen lähistöltä löytyy sitten joki- ja meriaktiviteetteja. Toisaalta rento oleskelu ilman aktiviteetteja saattaa olla kaikkein parasta - kukin tyylillään.

Menomane

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 11.11.2010, 11:25:06 »
Ei kannata liian monta paikkaa haukata yhdellä kertaa, menee helposti suorittamisen puolelle. 5 viikkoa Intiassa on kuitenkin suht lyhyt aika, ne junat ja bussit ei nimittäin aina niin sujuvasti kulje. Agraan en hukkais aikaani, mutta nää on aina mielipidejuttuja, joten loppupeleissä  ei hirveesti kannata muiden mielipiteitä kuunnella.