Dormitorien turvallisuudesta

(Luettu 9752 kertaa)

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Dormitorien turvallisuudesta
« Vastaus #20 : 15.07.2010, 12:41:18 »

Sinäänsä upeaa, että ihmiset näyttävät vielä luottavan toisiinsa :)

Mä en kyllä luota keneenkään. Ne muutamat kerrat, kun jotain on hävinnyt, se on aina hävinnyt hostellissa. Kannattaa muistaa, että maailmalla kulkee aika monta reppureiskaa, jotka rahoittavat matkustuksensa varastamalla kanssamatkustajilta. Viimeisimpänä opetuksena oli, kun tulin tosi kiireessä dormiin, ja mulla oli kädessä vaihtorahoja, jotka olin juuri saanut. Oli kiire netille, ja survasin rahat rinkan etutaskuun (kyseessä oli siis noin kymmenen euroa), ja kas kummaa, kun tulin takaisin, ne olivat kadonneet.

Lisäksi multa on pari kertaa myllätty rinkka läpi, ja kerran katosi kaikki "paremmat" vaatteet- mekkoni ja pari toppia, sekä kosmetiikkaa. Kyllä vitutti.

Parasta on, kun lukitsee arvokamat, mutta myös se, ettei ota reissuun mukaan mitään mitä ei välttämättä tarvitse. Hieno puhelimeni jää aina kotiin, ja matkaan lähtee ikivanha ja luotettava Nokian tiiliskivi, jota kukaan ei takuulla halua varastaa.

Mielummin vähän paranoidi kuin ryöstetty.
She rides rollercoasters but never screams

theworldismyoyster

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 18.07.2010, 01:43:06 »

Lontoossakin kun olin tossa toukokuussa dormissa joidenkin afrikkalaisten kanssa, niin ihan luottavaisesti hekin jättivät läppärinsä pitkin sänkyjä, ja lähtivät bisselle sun muualle, ja pyysivät vaan lukitsemaan oven kunnolla mennessäni.
Sinäänsä upeaa, että ihmiset näyttävät vielä luottavan toisiinsa :)

Mun mielestä tollanen toiminta nyt on vaan idioottimaista. En ikinä jättäis mitään arvokasta dormiin lojumaan, vain siksi että "yleensä mitään ei varasteta". Ei se tarvi kun sen yhden epärehellisen läppärin tarpeessa olevan kanssamatkaajan, ja edessä on uuden läppärin hankinta.

Maailma on täynnä epärehellisiä ihmisiä, joten mulle se, että on backpackeri, ei tee ihmisestä yhtään luotettavampaa.

rommitommi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #22 : 18.07.2010, 08:50:12 »
Kuten itse aikaisemmin sanoinkin, niin kaikki suuri omaisuus itselläni kulkee mukana, mitä nyt se kännykkä joskus unohtunut sinne, mutta eipä ole lähtenyt, tosin se johtunee ehkä puhelimestakin ;D Itsekin Suomessa käytän kohtuullisen kallista puhelinta, mutta reissussa mukana kulkee Nokia 1110.

Repussa yleensä on reilun 2e arvosia Kiinasta ostettuja t-paitoja,niveaa, alusvaatteita ja maastohousutkin löytyy kunnon ryyppyreissuja varten, mutta arvoltaan siis yleensä bägini sisältö on jossain 30e hujakoilla, joten jos joku noi mun räkäset kledjut haluaa, niin siinähän on sitten hyvä ja ottaa. Astmalääke saattaa joskus olla repussa, ja sen häviäminen saattaisi jo hatuttaa, mutta yleensä olen dormeissa vain Euroopassa, niin onhan noita saatavilla...

Eikai sitä kannata koko omaisuuttaan mukana kantaa reissatessa, mitä vähemmän tavaraa, sitä rauhallisemmilla mielin voi olla. Itse ehkäpä kuitenkin olen niinkin paranoidi että jos läppäri olisi mukana, ottaisin oman huoneen, läppäriä kun ei viitsi raahata mukana koko ajan...

jenkkilady

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 18.07.2010, 13:11:10 »
Yleensä on tosi turvallista jättää jonkun verran tavaroita levälleenkin, mut useimmiten lukkojen taakse menee passi, lentoliput ym tärkeet paperit ja passi. Tosin ihmisille kelpaa myös vaatteet et ainakaan uusia vaatteita en jätä kovasti näkösälle, halvemmatkin kun kelpaa jollekin...

Ottasin siis ainakin lukon mukaan ja lukitsisin rinkan, jos pystyy.. Joskun oon itekkin nukkunut repun kanssa ihan varoiks, mut riippuu ihan paikasta et kuinka herkästi jotain viedään, halvemmissa hostelleissa, kun asuu henkilöitä joille kelpaa myös ruoka... Et nykyään sekin pysyy lukkojen takana meikäläisellä... Hostellien hintatasostakin voi päätellä jotain..

Puhun siis omasta kokemuksesta, on viety ruokaa, vaatteita...

Meba

• Reissaaja
    • Profiili
    • Syö Matkusta Rakasta -blogi
« Vastaus #24 : 24.07.2010, 01:33:14 »
Onks mitään muita ku varastamiseen liittyviä kuumotuksia kanssa-asujat kenellekään aiheuttaneet? Tyyliin naisena ahdisteltu tai vastaavaa?

jenkkilady

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 24.07.2010, 09:26:56 »
Noh kyllähän noi miehet yrittää ahdistella ihan muuallakin kuin Suomessa ja samaan malliin.... vuosia sitten sain mielenkiintoisen aamuherätyksen hostellin kundi tuli sänkyyn asti herättelee, mut ei varmaan tulis enää.... Useimmiten kanssamatkustajat on antaneet mun nukkua rauhassa..... Mieluummin nukun nykyisin aina kun mahdollista tyttödormissa...

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : 24.07.2010, 11:11:37 »
Noh kyllähän noi miehet yrittää ahdistella ihan muuallakin kuin Suomessa ja samaan malliin....

Alkaa olemaan jo sen luokan yleistysta etta paivaa. >:(

Matkailu avartaa.

jenkkilady

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #27 : 08.08.2010, 06:54:24 »
Noh kyllähän noi miehet yrittää ahdistella ihan muuallakin kuin Suomessa ja samaan malliin....

Alkaa olemaan jo sen luokan yleistysta etta paivaa. >:(

Matkailu avartaa.

Olishan mä voinnut tietysti sanoa et idioottimiehet, ei mua naiset oo hostelleissa kuitenkaan ahdistelleet. Ja todetakseni tähän perään viimeisin tapaus mulle tapahtui pari viikkoa sitten...Olin San Diegossa ja hostellin työntekijä "rakastui" minuun... kerroin hänelle toistamiseen ei kiinnosta ja toisena iltana jätkä tuli omalla avaimella mun sängyn vierään ja oli tulossa ihan sänkyyn asti mut siinä vaiheessa meikäläinen heräs... Mä en ymmärrä edelleenkään et miksei osa miehistä ymmärrä sanaa ei ja jos sen ein toistaa kymmeniä kertoja niin sittenkinkö tarkottaa kyllä??

saa-mari

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #28 : 08.08.2010, 12:24:59 »
Kyllä se on helppo aikuisten miesten puhua että julmaa yleistystä, mutta kun tottahan se on että aika todennäköistä se on että dormeissa tulee miehet ahdistelemaan, jos ei huoneessa niin käytävillä, respassa ym. itelle on näitä tullut melkein jokaisessa hostellissa vastaan ja yleensähän ne on kännissä kun käet, mutta mitään sen vakavampaa ei oo tullu kun kähmintä yrityksiä ja loistavia iskurepliikkejä... paitsi kerran eräs mies joka seurasi mua kaupungilla ja huoneen ovelle asti :/ ei ollut edes huonekavereita silloin. mutta yleensä jos kokee olonsa oikeasti ahdistuneeksi niin on muita asukkaita (miehiä) jotka ainakin on minua tullut puolustamaan ja auttamaan.

sophia

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 12.09.2010, 22:06:56 »
Itse olen ollut dormeissa Australiassa ja Englannissa . Ensimmäisellä reissulla lukitsin kyllä rinkkani aina koko matkan ajan, ja pyrin pitämään mahdollisimman vähän käteistä missään laukussa. Passit ja muut arvotavarat pidin sängyssä nukkuessa, muuten ne olivat joko mukana tai laukussa lukkojen takana. Säilytyslokeroita ei hostellissa tainut olla. Mitään ei viety hostellilta. Tämä oli siis englannissa.

Australiassa ollessani noin 2 kuukautta, rinkkani sekä muut arvotaavrat pysyivät lukkojen takana tasan yhden yön. Sen jälkeen hostelleissa laitoin passit, luottokortit ja muut arvotavarat lokeroihin(jos sellaiset oli) silloin kuin muistin. Aika luottavaisin mielin olin matkalla, eikä mitään kadonnut. Hävettää melkein, kuinka usein 'kiireessä' mitkä vain tavarat lojuivat sängyllä en enemmän niistä huolehtimatta. Mielestäni kuitenkin suuremmalla todennäköisyydellä se käsilaukku pöllitään kuin tavaraa rinkasta. Eli passi oli AINA mieluummin siellä rinkan taskussa kuin mukana.

Sinipiika

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #30 : 13.09.2010, 16:16:53 »
Minulta ei ole ikinä kadonnut hostelleissa mitään, mutta en kyllä dormeissa ole koskaan tavaroita pahemmin levitellytkään. Säilytyslokeroita on joissain paikoissa, mutta monesti liian pieniä kokonaiselle rinkalle. Eli rinkka on lojunut siinä sängyn vierellä, olin sitten paikalla tai kaupungilla. Passit, rahat sun muut tärkeät paperit on yön aikana ollut rahavyössä, joka on ollut joko päällä tai tyynyn alla.

Irlannissa matkustaessa ei ainakaan ollut mitään ongelmia tavaroiden kanssa. Harrastin myös kamojen tunkemista tyynyliinaan yön ajaksi, isommat  möntit (kuten kameran) laitoin käsilaukkuun jonka asetin nukkumaan mennessäni itseni ja seinän väliin, tai sitten suljin laukun kunnolla ja laitoin lattialle mahd. lähelle naamaani. Päivisin oli ihan turvallista jättää tavalliset tavarat - kuten vaatteet ja saippuat, lopulta uskalsin myös jättää ostamani cd:t (ne tosin tungin keskelle matkalaukkuani) - huoneeseen kun lähti kaupungille. Ei siellä kovin helposti porukat ala toisten tavaroita penkomaan, etenkin kun huoneessa on yleensä useampi ihminen kerrallaan (tai ei ainakaan ole varmuutta siitä, milloin joku hyppää ovesta sisään!). Vähän ehkä saa suuntaa siitä, miten kanssamatkustajat jättää huoneeseen tavaroitaan (melko rentoa meininkiä ollut, ja rinkka/matkalaukku melkein jokaisella huoneessa).

Mutta tosiaan minulla on kokemuksia vain Irlannista, joka yleisesti ottaenkin kai käsitetään melko turvalliseksi. :)

Muoks. Pointti nyt oli lähinnä se, että "tavallisten" tavaroiden kanssa ei kannata välttämättä olla ylettömän huolissaan, mutta mitään arvokasta ei tietenkään kannata huoneeseen jättää. :D
« Viimeksi muokattu: 13.09.2010, 16:20:08 kirjoittanut Sinipiika »

coraxo

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #31 : 27.09.2010, 14:08:14 »
Meballe ja muillekkin sellainen huomio, minkä oon sattunut huomaamaan että jokaisessa hostellissa missä ite oon yöpynyt Ukrainasta länteen päin, on ollut vähintään yksi kamera, että mikäli sattuisi tosiaan katoamaan jotakin tärkeää dormista niin sieltähän voi pyytää tarkistusta että kuka on käynyt ja ilmoitella poliisille.
Tosin pienissä paikoissa se nyt voi olla näönkin vuoksi siellä seinällä, eikä hostelli vahdi ketkä kulkee sisälle ja ulos. Jos kuitenkin hostelli on selkeesti laiminlyöny vartiointia ja turvallisuutta, eikä oo piitannu ylimääräisten ihmisten hengailusta hostellin tiloissa, niin hostelworld.comiin tai muualle noottia asiasta niin saavat ainakin varoituksen tai lisenssi mitätöidään tms.

Itellä ei oo hävinnyt hostelleista tai dormeista mitään. Amsterdamissa hotellin auton parkkeeraajat käänsi kaverilta videokameran, joten siinä suhteessa hotelleista huonompia kokemuksia ku hostelleista :D

Meba

• Reissaaja
    • Profiili
    • Syö Matkusta Rakasta -blogi
« Vastaus #32 : 29.09.2010, 21:16:24 »
Ekat dormeilut koettu Itä-Euroopan suunnilla yksin matkstavana tyttönä, oli ihan loistavaa, hyvät hostellit ja loistavaa porukkaa! Mitään ei viety eikä olo ollut turvaton oikeastaan kertaakaan.

Ehdottomasti tästä lähtien dormeihin jatkossakin. :)