DAN-vakuutukset (Divers Alert Network)

(Luettu 31441 kertaa)

Thomez

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
DAN-vakuutukset (Divers Alert Network)
« : 15.11.2010, 19:41:09 »
Moikka!

Onko kellään kokemuksia tuosta DAN-vakuutuksesta? Se mitä olen itse lukenut siitä vaikuttaa todella hyvältä. Eli siis ainakin "DAN-sport silver"-vakuutus tuntuisi korvaavan hyvin sekä sukelluksessa että muualla tapahtuneet tapaturmat ja vain 85€ hintaan (+national tax mitä ikinä tarkoittaneekin).

Mutta mutta muutama kysymys nousee mieleen:

• Miten pian vakuutukset astuu voimaan kun on liittynyt tähän DAN:iin?
  • Voiko DAN:iin liittyä kesken reissun, esimerkiksi niin, että on kolme kuukautta reissussa jonka perus matkavakuutus turvaa, ja ottaa sitten perus matkavakuutuksen turvan loppuessa DAN-vakuutuksen?

lellu1

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: DAN-vakuutukset (Divers Alert Network)
« Vastaus #1 : 30.11.2010, 21:34:07 »
mua kiinnostais tietää myös kokemuksia tästä, kertokaahan joku! taitaa olla aikalailla paras vaihtoehto sukelluksen kannalta..mutta kattaako myös melko hyvin muut sairaus/tapaturmat..

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 30.11.2010, 23:07:16 »
osalla kotimaisista vakuutusyhtiöistä (muistaakseni Tapiola ja Lähivakuutus) tavallinen jatkuva matkavakuutus korvaa myös sukellustapaturmat. DANin vakuutuksista ei ole erityisempiä kokemusta, kun sillä varustetuille sukelluskavereille ei ole sattunut onnettomuuksia.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

Matt

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 30.11.2010, 23:38:21 »
Lainaus
Miten pian vakuutukset astuu voimaan kun on liittynyt tähän DAN:iin?
Jotain 10-15min.
Danin vakuutusmaksu AOWD oli pari vuotta sitten n 65e/vuosi.
Liittyä voi netin kautta missä vain.
Vaikka tuosta.
http://www.daneurope.org/web/guest/membership

Hermit

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 01.12.2010, 14:38:06 »
osalla kotimaisista vakuutusyhtiöistä (muistaakseni Tapiola ja Lähivakuutus) tavallinen jatkuva matkavakuutus korvaa myös sukellustapaturmat.

Itselläni on Tapiolan jatkuva matkavakuutus ja se ei kyllä korvaa sukellustapaturmia. Ruumis kyllä tuodaan kotiin.  ;) Pitäisi ottaa se lisävakuutus sukeltamiseen, että Tapiola korvaisi.

Pitäisi varmaan perehtyä tuohon DANiin, olisi ihan hyvä olla vakuutus myös sukeltaessa.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 01.12.2010, 19:58:17 »
eipä näköjään olekaan enää voimassa kummassakaan kotimaisessa yhtiössä, oli ennen. pitääpä vaihtaa vakuutus.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

lellu1

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 01.12.2010, 22:41:00 »
pitäis ottaa selvää joo noista kotimaisistakin et miten korvais sukelluksia, on vaan ollut kokoajan oletus että ei korvaa..ainakaan ilman muhkeita lisäkustannuksia  ::) tiedä sitten, kun jaksais ehtis joku päivä perehtyä, seuraava reissu tulee taas pian  8)

Dawn

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 22.12.2012, 21:51:43 »
Nostetaanpa ketjua ja kysytään kun ei omia silmiään usko, että ymmärsinkö oikein kun kuulostaa liian hyvältä. DAN Sport Member gold kun näyttäisi olevan voimassa koko vuoden ilman rajoituksia? Kun Silver ja Pronze kun ovat vain 90 ja 60 päivää yhtäjaksoisella matkalla. Ei muuten mutta hieman alle 200 euron hinta (+ national tax) ei todellakaan ole paha, jos matka venyy yli kolmen kk, johon joutuu jo suomalaisilta vakuutusyrityksiltä ostamaan lisäkuukausia (ja sitten se sukelluslisä tietty päälle..).

Tietääkö kukaan muuten, että onko DAN:lla rajoituksia suomalaisen sosiaaliturvan suhteen, kun hinta hakiessa kysytään kansalaisuus ja juuri olen sosiaaliturvaan päässyt takaisin mutta silti hieman arveluttaa mitä sanoisivat Kelassa, jos jotain sattuisi ja olisin taas reissussa...

Reconquista

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 23.12.2012, 14:44:04 »
Halvin DAN vakuutus voimassa kolmatta vuotta (muistaakseni 54 euroa/v). En osaa sanoa sen toimivuudesta onnettomuustilanteissa kun minulle ei ole sattunut mitään. En ole kuullut kenenkään sitä haukkuvan. Minulla on lisäksi suomalainen jatkuvasti voimassa oleva matkavakuutus joka korvaa kaiken mikä ei liity sukellukseen. DAN vakuutus on voimassa siitä alkaen kun sen on ottanut ja luottokortilla maksanut. Varsinainen vakuutuskortti tulee postitse kotiosoitteeseen 1-2:ssa viikossa.

sembilan

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 29.01.2013, 04:41:54 »
Nostetaanpa ketjua ja kysytään kun ei omia silmiään usko, että ymmärsinkö oikein kun kuulostaa liian hyvältä. DAN Sport Member gold kun näyttäisi olevan voimassa koko vuoden ilman rajoituksia? Kun Silver ja Pronze kun ovat vain 90 ja 60 päivää yhtäjaksoisella matkalla. Ei muuten mutta hieman alle 200 euron hinta (+ national tax) ei todellakaan ole paha, jos matka venyy yli kolmen kk, johon joutuu jo suomalaisilta vakuutusyrityksiltä ostamaan lisäkuukausia (ja sitten se sukelluslisä tietty päälle..).

Tietääkö kukaan muuten, että onko DAN:lla rajoituksia suomalaisen sosiaaliturvan suhteen, kun hinta hakiessa kysytään kansalaisuus ja juuri olen sosiaaliturvaan päässyt takaisin mutta silti hieman arveluttaa mitä sanoisivat Kelassa, jos jotain sattuisi ja olisin taas reissussa...

Otin ite ton DANin gold-tason vakuutuksen, kun tipahin kelasta pois ja suomen vakuutukset ei oo enää mahollisia. Koitin lukee vakuutusehdot silmämuna kovana enkä löytäny mitään mainintaa tosta oman maan sosiaaliturvaan kuulumisesta, eli eiköhän tuo toimi kun rajotuksista ei missään mainita ja vakuutusta saa uusiakin tosta vaan aina vuodeks kerrallaan. Ja tosiaan, matkan pituutta ei oo rajotettu myöskään. Kelpo hinta todellakin, ainoa miinus on ettei sisällä matkatavararoille mitään vakuutusta.

_Sartsa

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 19.02.2013, 21:21:41 »
Matkatavarat luulisi voivan vakuuttaa missä tahansa suomalaisessa vakuutusyhtiössä vaikka ei kuuluisikaan suomen sosiaaliturvan piiriin. Riittää, että löytyy kotimainen osoite.

ukkonen

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #11 : 21.04.2013, 17:23:48 »
Tämä DAN-vakuutus taitaa olla kaikkein halvin tapaturma- ja sairausvakuutus?
Olisi kiva tietää, korvaako se ainoastaan jollain lailla sukeltamiseen liittyvissä
tapauksissa vai myös muissa sairauksissa yms.
Mitenkähän se kontrolloidaan, onko sukeltaja vai ei?
Minä en sukeltele sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta haluan halvan
vakuuutuksen.
Onko kenelläkään kokemuksia?

Olen ollut monta vuotta poissa Suomesta, enkä saa sieltä mitään vakuutuksia,
koska olisi pitänyt olla edellisinä vuosina vähintään 6 kk/vuosi Suomessa.

Olen lähdössä pitkäksi ajaksi Aasiaan, mutta asun Espanjassa (olen Suomen kansalainen).
Ainakin Longstay Travel Insurancen sivuilla mainitaan, että matkan pitää alkaa
kotimaasta.
Onkohan muilla firmoilla sama vaatimus?
Siinä tapauksessa pitää mennä Suomeen aloittamaan Aasian matka.

ellamaria

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 08.10.2013, 20:14:45 »
Moikka!

Olen lähdössä n. puolen vuoden reissulle ja tarkoitus on sukellella silloin tällöin.
Etsin sopivaa vakuutusta ja DAN Silver tai Gold -tasoa olen miettinyt.

Vakuutushan on voimassa vuoden. Vakuutusehtoja lukiessa jäi kuitenkin mietityttämään, kun Silver -tason
NON-DIVING RELATED MEDICAL EMERGENCY AND TRAVEL ASSISTANCE -kohdassa on kuitenkin rajattu vakuutettujen
matkapäivien määrä joko 90/per reissu tai 120/vuosi. Diving emergency -kohdassa, jossa luetellaan sukellukseen liittyvät asiat ei sen sijaan mainita mitään rajoituksia matkapäivien suhteen.

Eli korvaako Silver-taso myös sukellusonnettomuudet yli 120 päivää kestävällä reissulla ja matkapäivärajoitus koskee vain ei-sukellukseen liittyviä asioita?

Itärajan Ilpo

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 21.11.2013, 14:44:13 »
Omasta mielestä kovallakaan googlauksella en löytänyt.
Löytyykö jostain listaa DAN:n sopimussairaaloista tyyliin Eurooppalainen?
I'm just a extraordinary guy

Long-term travel changes people, almost always for the better

itikka2010

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 21.11.2013, 22:30:04 »
Moikka!

Olen lähdössä n. puolen vuoden reissulle ja tarkoitus on sukellella silloin tällöin.
Etsin sopivaa vakuutusta ja DAN Silver tai Gold -tasoa olen miettinyt.

Vakuutushan on voimassa vuoden. Vakuutusehtoja lukiessa jäi kuitenkin mietityttämään, kun Silver -tason
NON-DIVING RELATED MEDICAL EMERGENCY AND TRAVEL ASSISTANCE -kohdassa on kuitenkin rajattu vakuutettujen
matkapäivien määrä joko 90/per reissu tai 120/vuosi. Diving emergency -kohdassa, jossa luetellaan sukellukseen liittyvät asiat ei sen sijaan mainita mitään rajoituksia matkapäivien suhteen.

Eli korvaako Silver-taso myös sukellusonnettomuudet yli 120 päivää kestävällä reissulla ja matkapäivärajoitus koskee vain ei-sukellukseen liittyviä asioita?

Itse sain elokuussa 2013  Danilta vastauksen kysymykseeni koskien matkapäiviä.

The DAN diving insurance is valid all year round (12 months ) on all insurance levels ( bronze/silver/gold). For the sake of clarity, the 120 travel day restriction (on Bronze and Silver sport level) only affects the NON-diving emergency situations and the travel assistance.

Jepulis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissausta ja ruokaa: juttuja matkustelusta, ruoasta ja eri matkakohteista.
« Vastaus #15 : 22.11.2013, 00:45:20 »

Tuossa aiemmin oli tuo englanninkielinen vastaus DANilta, mutta selostan vielä miten minä olen asian käsittänyt: vain Gold-tason DAN-vakuutus kattaa kaikki mahdolliset sairastapaukset 90 pv pidemmillä reissuilla. Eli Silver- ja sen alemman tason vakuutukset eivät kata kaikkia sairastapauksia kuin vain noilla lyhyemmillä reissuilla. Ne kattavat koko vuoden ajan pidempienkin reissujen sukellukseen liittyvät sairastapaukset, mutta ei jos vaikka murrat jalkasi bungalowisi rappusia kavutessasi sitten kun olet ollut matkallasi yli 90 pv yhtä mittaan.

Hankin DANin Gold-vakuutuksen pari viikkoa sitten. Se tosiaan räpsähti voimaan heti kun täytin netissä lomakkeen ja maksoin sen (no, ehkä 15 min viive). Koska olin lähdössä matkoille vasta kuukauden päästä, laitoin lisätietoja-kohtaan että haluan että vakuutus tulee voimaan vasta tiettynä päivänä ja laitoin vielä sähköpostiakin perään, kun ilmeni että vakuutus tuli heti voimaan. Enhän halua maksaa turhaan yhdestä turhasta vakuutuskuukaudesta. Sain sieltä varmaan jo seuraavana päivänä sähköpostilla varmistuksen, että vaihtoivat alkupäivää (tosin tätä ennen ehti tulla sähköpostilla viesti, että "tervetuloa, vakuutuksesi on voimassa"). Halusin kuitenkin ostaa vakuutukseni ajoissa, jotta ehdin saamaan vakuutuskorttini mukaan reissulle. Kortin tulemisessa kesti parisen viikkoa.

Tuntuu tämä vakuutus vieläkin vähän liian halvalta ollakseen totta. Minä olen menossa ulkomaille yhtä mittaan 6 kuukaudeksi.

Tässä ketjussa kyseltiin vielä, että kontrolloidaanko sitä jotenkin, onko vakuutuksen ottaja sukeltaja. Sitä en tiedä, mutta netissä olevassa lomakkeessa, jolla viisumi hankitaan, kysyttiin ainakin että minkä verran sukeltaa. Tähän oli minunkin vaikea päättää mitä vastaan, kun sukeltelen niin vaihtelevassa määrin, enkä tiedä yhtään minkä verran sukellan seuraavan puolen vuoden aikana. En tiedä miten vastaus "0 kertaa olisi" vaikuttanut (ja oliko tuota vaihtoehtoa edes, ehkä "0-5" tms. oli yksi vaihtoehto). Kai lomakkeella kysyttiin mitkä sukelluskurssi on käynyt, tai sitten ei, en muista. Kannattaa testata lomaketta.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2013, 00:53:42 kirjoittanut Jepulis »
http://reissaustajaruokaa.wordpress.com/
Matkakohdetietoa, reppureissuelämää ja vegaaniruokaa.

Kerran elämässä

• Reissaaja
    • Profiili
    • Kerran elämässä
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 18.02.2014, 21:34:56 »
Käsittääkseni DAN on ainoa oikea vakuutus sukeltajalle. Vakavan onnettomuuden sattuessa se korvaa tuhansien eurojen hintaiset painekammiohoidot, lentoevakuoinnit jne. Suomalaisten vakuutusyhtiöiden matkavakuutukset eivät näitä todellakaan korvaa.

Toisaalta, itselleni ei ole tullut mieleenkään korvata DANin vakuutuksella tavallista kotimaista matkavakuutusta. Kotivakuutukseen liitettynä matkavakuutus ei vuodessa maksa montaa kymppiä, matkatavaroiden korvaussummaa voi halutessaan korottaa, ja mikä tärkeintä: varsinkin pikkuvahingon (lääkärikäynti, taskuvarkaus tms) sattuessa vahinkoilmoituksen tekeminen ja korvauksen saaminen on todella ripeää. Vaimolla oli aikoinaan World Nomads -vakuutus, ja yhden lääkärikäynnin korvaaminen kesti varmaan kaksi kuukautta. Itse sain vastaavan korvauksen kahdessa päivässä kotimaisesta yhtiöstä.

Huono puoli tavallisessa matkavakuutuksessa on, että yleensä on voimassa vain 90vrk (tai 45vrk) ja pidemmästä reissusta joutuu maksamaan aika suolaisen hinnan.

P.s. Kannattaa myös selvittää, onko itsellä jo voimassaoleva matkavakuutus esim työpaikan tai ammattiliiton jäsenyyden kautta.
Kerran elämässä
http://kerranelamassa.fi

Jookoskookos

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 03.07.2014, 18:22:06 »
Uppaillaankos vähän taas. Paljon kysymyksiä mutta vähän vastauksia. Sukeltajille joo DAN paras ja käytännössä ainoa joka korvaa sukellukseen liittyvät onnettomuuden sekä niiden hoidon mutta mitenkäs muut? Jos kaadun mopolla ja joudun sairaalaan? Korvaako sairaalakäynnit, lääkkeet, mopon yms? Tähän jos selkeän vastauksen saisi niiltä joilla omakohtaista kokemusta niin olisin onnellinen ;)

Jepulis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 26.07.2014, 16:03:39 »
Selkeä vastaukseni:
DAN:in Silver-tason vakuutus korvaa ei-sukellukseen liittyvät sairaskulut reissun pari ekan kuukauden ajalta.
DAN:n Gold-tason vakuutus korvaa ei-sukellukseen liittyvät sairaskulut koko reissulta, vaikka reissu olisi yhtäjaksoisesti vuoden pituinenkin.

Mopon rikkoutumisesta en tiedä.

Minulla ole kokemusta DANilta korvausten hakemisesta. Tammikuussa kun minun piti käydä korvatulehduksen (ei sukellukseen liittyvän) takia lääkärillä, otin korvaukset ammattiliittoni jäsenyyden kautta saamani vakuutuksen kautta, koska se oli tuossa vaiheessa vielä voimassa ja arvelin korvausten ottamisen olevan sitä kautta helpompaa (ja oli helppoa). Halusin myös "säästää" DAN-vakuutustani, koska olisivat voineet käydä hankaliksi, jos olisin reissullani myöhemmin joutunut anelemaan samasta syystä korvauksia (eli jos olisivat tulkinneet vaivan olevan krooninen). 

Jepulis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 05.12.2014, 05:38:09 »
DAN-vakuutukset ovat hieman muuttuneet siten, että nyt sekä Sport Silver - että Sport Gold -tasoille on valittavissa "Travel no limits" -lisäosa (Extend your travel cover to 365 days for non-diving related medical emergency and travel assistance abroad *). Ilman sitä Gold -tasolla matkapäivien maksimi on 120 päivää ja Silver -tasolla 90 pv.

Laskin omaa vakuutustasoani nyt Silveriin, kerran silläkin saa kattamaan vaikkapa 365 päivän yhtäjaksoisen matkailun. Silver -tasolla hinnaksi tuli nyt 381 euroa, Gold -tasolla olisi ollut 493 euroa. Eli kalliimmaksi tulleet pitkien matkojen tekijöille, mutta 120 pv tai vähemmän yhtäjaksoisesti matkaaville vähempi  kallis nyt ainakin tuo Gold -taso.

Harmittaa iso hinta, mutta koska aion sukellella taas seuraavan vuoden aikana niin tuo onpi aika välttämätön. Nyt sitten prkl sukeltamaan kun kerran on vakuutuskin...