Bussilla liikkuminen Etelä- ja Väli-Amerikassa

(Luettu 10980 kertaa)

Kolmipainennaama

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Moi.

Takoituitus olisi lentää aivan etelään ja aloittaa sieltä kipuaminen ylöspäin kohti Yhdysvaltoja. Onko kenelläkään tietoa bussien hinnoista, turvallisuudesta ja luotettavuudesta etelä ja väli-Amerikassa? Vai onko kenties juna parempi vaihtoehto? Paljoa en haluaisi lentää, koska silloin jää arvokkaita maisemia näkemättä.

Ja kuinka helppoa on ylittää raja bussilla/jalan?

Kulje maisemareittiä, löydä se itse.

altteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Bussilla liikkuminen Etelä- ja Väli-Amerikassa
« Vastaus #1 : 11.12.2010, 09:36:58 »
Argentiina ja Brassit, varsinkin Argentiina on bussimatkaajan unelmamaita. Välimatkat on toki pitkiä, mutta bussien mukavuus on ihan omaa luokkaansa verrattuna liki mihin muuhun maailmankolkkaan tahansa.

Joku muu saa jatkaa siitä ylöspäin.

Garota

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 17.12.2010, 18:21:51 »
Täällä Chilessä on busseja sekä hintoja joka lähtöön eikä ainakaan mulla ole ollut rajanylityksessä kummempia ongelmia Peruun, Boliviaan tai Argentiinaan mentäessä. Rautatieverkosto on aika olematon ja bussimatkailun lisäksi maan sisäiset lennot on tavallisia, kun välimatkat on melkoisia.

Tuo "ihan etelästä" alottaminen ja matkareitin suunnittelu kannattaa suunnitella vaikka kartan kanssa. Puerto Williams on ihan etelässä, mutta sieltä ei voi aloittaa bussimatkailua: pois pääsee vain laivalla tai lentäen ja matka yhdysvaltoihin asti on julmetun pitkä.

Zaapas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 17.12.2010, 18:45:15 »
Moikkamoi!
Mullakin bussikokemuket Etelä-Amerikasta rajoittuu lähinnä Chileen ja Argentiinaan, ja voin vain sanoa hinta-laatusuhteen olevan oikein hyvä. Joitakin reissailijoita on tosin jostakin syystä yllättänyt bussien "hintavuus", muttei ne minusta mitenkään erityisen kalliita ollut. 50e/1000km on ihan ok-diili musta.

Sanoisin sama kuin ylläkirjoitellutkin, eli ainakaan ihan Chilen eteläkolkasta ei pääse ylöspäin muuten kuin laivalla tai lentämällä. Argentiinan puolella tosin taitaa yhtenäinen manner ulottua alemmas. Bussimatkojen pituudet voi kyllä olla hyvinkin puuduttavia ainakin aluksi, kannattaa suunnitella reitti oikein hyvin niin että näkee mahdollisimman paljon, eikä koko reissu mene bussissa kökkimiseksi. Toivottavasti sulla on paljon aikaa, rauhassa ja mahdollisimman paljon bussin ulkopuolella aikaa viettämällä tosta tulee varmasti hieno matka.

Rajojen ylittämiset on olleet ihan suht kivuttomia mitä olen itse kokenut akselilla Chile-Argentiina-Brasilia-Uruguay.

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 18.12.2010, 16:41:07 »
Juu, rautatieverkosto on valitettavasti ilmeisen tietoisesti ajettu alas. Etelä-Amerikassa olen istunut busseissa vain Brasiliassa, Väli-Amerikan kannaksella sitten jo vähän enemmän. Oman kokemukseni mukaan bussien taso kalleimmassa luokassa voittaa kevyesti suomalaiset linjurit ja silti hinta jää matkustuskilometriä kohden selkeästi edullisemmaksi. Jos on pakottava tarve säästää, on yleensä valittavana myös halvempia luokkia. Niiden taso taas saattaa olla jo melko...uh-huh...

Ekku

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #5 : 18.12.2010, 17:49:48 »
Hei!
Olen matkustanut läpi Väli- ja Etelä-Amerikan busseilla ilman suurempia ongelmia. Toki bussi on muutaman kerran hyytynyt matkalle, rengas hajonnut tai bussi ollut muuten vaan useamman tunnin myöhässä, mutta aina olen perille päässyt ja kohtuu hintaan. Hinnat luonnollisesti riippuvat maan yleisestä hintatasosta, halvinta taisi olla Ecuadorissa n. dollari/tunti. Rajojen ylityksenkään en muista koskaan olleen erityisen vaikeaa vaikka jollain rajoilla (esim Costa Rica)aikaa vievää. Itse lämpimästi suosittelen busseja, niissä kun saa joskus olla ihan ainoa länkkäri, saa uusia tuttavuuksia ja matkustaminen tuntuu seikkailulle :)
Explore. Dream. Discover.
Mark Twain

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #6 : 26.12.2010, 21:42:23 »
Kokemusta on Uruguaysta, Brasiliasta, Paraguaysta, Boliviasta ja Chilestä. :)  Hyvin toimii, jopa lähtöajat pitävät suurinpiirtein kutinsa. Halvinta noista maista taisi olla Boliviassa. Bussiin astuvat virvoitusjuoma/snack-myyjät kaupittelevat välipalaa edullisesti.

matti.d

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 27.12.2010, 01:49:49 »
Sulle on varmaan ajankohtaisimmat maat ne mitka osuvat Interamericanin varteen.. Chilen bussit on mantereen hulppeimmat Argentiinan kanssa, joskin melko tyyriita. Toisaalta Cama Class bussien matkustusmukavuus on melkolailla on par First Class lentojen kanssa. Aivan kipean hienoa nukkua 12h dosamatkasta 10h _mukavasti_ ja herata perilta virkeana.

Valiamerikassa on sitten vahan eri homma.. joskin siellakin operoi muutama fancympi dosafirma kansainvalisilla reiteilla, mm. TicaBus ja TransNica. Ticabussilla on reitti Panama Citysta meksikoon eli kokolailla koko alueen lapi. Ota muuten huomioon etta Kolumbian ja Panaman valilla ei voi kaytannossa kulkea maitse, eli tuohon valiin tullee lento tai haastava laivakikkailu.

Chilea lukuunottamatta busseilu on varsin edukasta. Tanaan tultiin 300km Perun sisalla Punosta Arequipaan, hintaa Express bussilla 6h matkalle kertyi semmonen 6USD per naamari. Puoleen hintaankin paasisi jos perse kestaisi alkeellisimpia istuimia.

- matti
From the coast of gold / across the seven seas / I'm traveling on / Far and wide

Zaapas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 27.12.2010, 02:22:27 »
Onko tietoa noiden edullisten Perun bussien nettisivuista? Onko semmosia? Oon koittanu katella halpoja bussiyhteyksiä Perun sisällä mut löytyy vaa jotai luxusbusseja, niitä en nyt kaipailis. Samaten Bolivian bussit kiinnostais.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 20.01.2011, 23:16:14 »
Bussimatkustaminen on aivan eri tasolla Etelä-Amerikassa, todella hienoa. Bussilipun hintaan kuuluu usein jotain pikkupurtavaakin ja juoma, joskus jopa ateria.

Yksi kummallisuus yömatkalla Argentiinassa oli se, että bussi ei pysähtynyt ollenkaan lähtö- ja paluupaikan välillä. Ilmeisesti jonkinlainen turvallisuuskysymys. Perussa bussi myös kuvattiin videolle sisältä ihmisineen kaikkineen ennen lähtöä.

Perussa on paljon halpayhtiöitäkin, jotka kulkevat tavallisilla busseilla. Nämä bussit ovat aina täpötäynnä ja etenkin yömatkalla niitä kannattaa välttää. Luksusbussista kun saa poikkeuksetta itselleen koko penkkirivin ja siunatun unen (lähes) vaaka-asennossa. Perussa luksusbussiyhtiöt antavat alennusta kassalta, jos ostaa lipun juuri ennen lähtöä, kunhan vaan kysyy.

Boliviassa ja Ecuadorissa bussimatkailu on vähemmän luksusta. Ecuadorissa bussi hajosi pitkin matkaa useita kertoja eikä nukkumisesta muutenkaan tullut mitään, koska kaupungeissa on kilometrin välin hidasteita teillä eli jatkuvaa jumputusta ylös alas.

Kolumbiassa minibussit ovat suosituin matkustustapa. Ajavat jumalatonta vauhtia eikä jalka- yms.tilaa ole samalla lailla kuin busseissa.

Kaikkineensa Lattarit on helppo maanosa matkustaa.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2011, 23:18:09 kirjoittanut UsvaAuer »

Lauritania

• Aloittelija
    • Profiili
Bussiliput Argentiinassa ja Brasiliassa
« Vastaus #10 : 30.01.2011, 11:40:49 »
Moi! Sellaista tiedustelisin, että onko kukaan onnistunut ostamaan bussilippuja argentiinalaisten tai brasilialaisten bussiyhtiöiden online-palveluista?

Homman nimi on seuraava: minulla on menolippu Buenos Airesiin ja siitä muutaman viikon päästä paluulippu Rio de Janeirosta Suomeen. Välissä pitäisi hilautua bussilla Iguazun putouksille ja sieltä Rioon. Nyt mietityttää se, a) ruvetaanko Buenos Airesin lentokentällä nillittämään siitä, että minulla ei ole matkalippua pois Argentiinasta Brasiliaan, ja b) ovatko bussit täpötäysiä, kun siirryn Iguazulta kohti Rioa pari päivää ennen karnevaalien alkua? Näistä syistä haluaisin siis ostaa liput etukäteen netistä, mutta vaikka bussiyhtiöiden nettisivut väittävät sen olevan mahdollista, tosiasiassa homma ei pelitä ollenkaan...

Lisäksi kyselisin kokeneemmilta Buenos Airesin matkailijoilta, että kannattaako luottaa siihen, että kun ostaa bussilipun "Buenos Aires - Puerto de Iguazu", niin bussi lähtee sitten jostain Buenos Airesin kaupungin pääbussiasemalta eikä esimerkiksi jostain maakunnan syrjäisimmästä nurkasta jonne pitää ottaa oma pitkän matkan bussinsa?  :o

Kiitoksia jo etukäteen avituksesta!  8)

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Bussiliput Argentiinassa ja Brasiliassa
« Vastaus #11 : 30.01.2011, 14:18:38 »
a) ruvetaanko Buenos Airesin lentokentällä nillittämään siitä, että minulla ei ole matkalippua pois Argentiinasta Brasiliaan

Kohdekentän imigraatio ei ole se, joka valittaa yhdensuuntaisista, vaan lentoyhtiöt check-inissä. Luulisin kuitenkin, että paluulento Brasiliasta riittää nippa nappa rauhoittamaan vauhkot lentokenttävirkailijat.

Mitä taas tulee bussilippuihin... jos lippua ei saa ostettua etukäteen, niin sitten ei saa. Jos Rion bussit on täynnä, niin sitten vaan Sao Paulon tai Curitiban bussiin ja sieltä Rioon.

luu-mu

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Bussiliput Argentiinassa ja Brasiliassa
« Vastaus #12 : 30.01.2011, 14:26:17 »
Hei Lauritania... Pari kertaa Argentiianssa ja Brasiliassa käyneenä. Mille kentälle mahdollisesti laskeudut? EZE? Sillä kentällä eivät kysele paluulippua (Ainakaan minulla ei ole kysytty). Eikä ole kysytty edes sitten lentokentän Check Inn:ssä. Sen verran sinun täytyy tietää tai "huijata", että sinulla pitää olla joku hostelli ainakin olevinaan. Koska sinun täytyy täyttää maahantulokaavake jossa kysytään majoitusta ja sen osoitetta. Joten ota ainakin jonkun hostellin nimi ja osoite muistiin, jos et ole oikeasti hostellia varannut etukäteen.
Siitä ei ole kokemusta, että olisin ostanut lippua netin kautta... Meinasitko Buenos Airesissa viettää aikaa, vai lähdetkö heti Iguazulle? Vinkkinä annan. Kun menet Iguazulle. Se on hyvin pieni ja rauhallinen Bussiasema.. Mene heti sinne saavuttuasi ostamaan luukulta lippu Rion bussiin sille päivämäärälle, kun haluat Iquassulta Rioon. Saat sen 100 prosentin varmuudella.. Yhtiöitä ja linjoja on niin paljon tarjolla... :)

Ja bussit lähtevät aina pääbussiasemilta. Buenos Airesissa pääset sinne helpoiten metrolla. Ja Puerto de Iguazu on niin paljon pieni paikka, että kävelet jokaiselta hostellilta bussiasemalle, ja päinvastoin :)

Pari viikkoa on aika lyhyt aika. (anteeksi vain) Buenos Aires-Iguazu väli bussilla on noin 20 h... Ja Iguazu - Rio saman verran kokolailla..

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #13 : 30.01.2011, 16:38:53 »
Siirsin viestit aihetta käsittelevään ketjuun.

Bussit lähtevät Retiro-asemalta, joka on pääbussiasema. Metrolla pääset saman nimiselle juna-asemalle, mutta bussiasema on samassa yhteydessä kävelymatkan päässä. Syksyllä 2009 bussimatka Iguazuun kesti Buenos Airesista 17 tuntia. Väliä ajaa useampi yhtiö, joten lippua tuskin tarvitsee hankkia ennakkoon.

Vej91

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 06.02.2017, 20:58:59 »
Hello! Onko kukaan matkustanut Chilen Patagoniasta takaisin Santiagoon bussilla? Minkälaisia kokemuksia on? Mä oon maaliskuun lopussa matkustamassa lentäen Punta Arenasiin ja sieltä haluisin lentämisen sijasta matkustaa bussilla pohjoiseen. Ymmärtääkseni bussit kulkevat Argentiinan kautta, mikä ei haittaisi lainkaan, samalla näkisi El Chalten ja El Calafaten. Netistä ei tunnu bussiyhteyksistä löytyvän kunnolla tietoa, mut ilmeisesti mahdollista se on ja rajojen ylitykset hoituvan melko iisisti. Osaako kukaan sanoa miten lippujen osto onnistuu? Ja monessa osassa matka tulee taittaa? Mulla olisi noin puolitoista viikkoa aikaa päästä Santiagoon, voisiko olla riittävä? Kiitos!!

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 06.02.2017, 23:38:58 »
Moi! Itse tein kyseisen reitin pääasiassa liftillä, mutta voi sen myös bussilakin tehdä. On periaatteessa kaksi vaihtoehtoa, riippuen kuinka paljon sulla on aikaa käytettävä.

1) Suosittelen ehdottomasti Torres del Paine luonnonpuistoa Puerto Nateleksessä - Punta Arenassa ei ole paljakaan nähtävää, sen sijaan Torres del Paine on yksi maailman hienoimpia luonnonpuistoja. Siellä tosin menee helposti viikko, mutta voi kai kolmekin päivää olla riittävästi, että näkee edes jotain. Puerto Nataleksestä menee bussi El Chalteniin ja El Calafateen pari kertaa päivässä (ostin bussilipun paikan päällä päivää ennen). El Chaltenista menee bussi Barilocheen Los Antiguoksen kautta luullakseni, ja täällä kun olin top seasonin aikaan 2014 meni busseja vain kolme viikossa, ja ne täyttyivät jo useita päiviä ennen, jolloin moni jäi sinne jumiin. Itse pääsin liftillä kahdessa päivässa Los Antiguokseen, mutta se on käsittääkseni yönylireissu bussilla. Sieltä on kaksi vaihtoehtoa - joko Argentiinaa pitkin El Bolsoniin ja Barilocheen tai sitten Chilen kautta koukkaus, josta kerron vaihtoehdossa B. Barilochesta taas voit poiketa takaisin Chileen San Martin de los Andesin kautta, ja sieltä pääsee suoraan Santiagoon. Tuolla ostin lipun päivää ennen Barilochesta Puerto Varakseen, eikä ollut mitään ongelmaa. Chilessä on jo enemmän busseja eikä tarvitse pelätä jumiin jäämistä, vaan voi huoletta ostaa lipun vaikka samana päivänä asemalta.

2) Toinen vaihtoehto on Los Antiguoksesta poiketa Chile Chicoon ja sieltä Puerto Tranquilon kautta Coyhayqueen, edelleen kohti La Juntaa, ja lopulta Futaleufusta takaisin rajan yli. Siitä onkin enää pari tuntia El Bolsoniin. Tämä on mielestäni koko Patagonian upeinta seutua, täynnä turkooseja järviä, lumihuippuisia vuoria, pieniä kyliä, kuumia lähteitä ja vesiputouksia. Ikävä kyllä tie on todella huonokuntoinen ja busseja on todella vähän, jonka vuoksi suurin osa siellä käyvistä turisteista on joko omalla autolla tai liftaa.

Kaikenkaikkiaan koen 1,5 viikon olevan todella vähän tuolle matkalle, sillä pelkästään bussissa istumiseen saatte varata kolme kokonaista vuorokautta. Mutta kai voisitte taitaa sen esim Punta Arenas - Puerto Natales - El Calafate - El Chalten - Bariloche (voi olla suoria busseja, en tiedä) - Osorno (?)- Santiago. Juoksemiseksi menee, mutta ei tuossa ajassa ole oikeen muuhun mahdollisuutta. Itse käytin tuohon samaan matkaan viisi viikkoa, mutta ymmärrän, ettei kaikilla ole siihen mahdollisuutta.

En ikävä kyllä osaa neuvoa voiko ostaa netistä lippuja, silloin kun minä asuin Argentiinassa (2014) ei lippuja voinut netistä ostaa, ja itse muutenkin lähinnä liftailin. Mitä rajanylityksiin tulee, todella helppoa ja leppoista, koko homma hoituu yleensä viidessä minuutissa.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2017, 23:41:49 kirjoittanut AnniinaH »
http://maailmanlopunpaivakirja.blogspot.fi
Tarinoita ja seikkailuja kotoa ja kaukaa.

porte

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 05.03.2017, 19:43:19 »

En ikävä kyllä osaa neuvoa voiko ostaa netistä lippuja, silloin kun minä asuin Argentiinassa (2014) ei lippuja voinut netistä ostaa, ja itse muutenkin lähinnä liftailin. Mitä rajanylityksiin tulee, todella helppoa ja leppoista, koko homma hoituu yleensä viidessä minuutissa.

Minä olen puolestani ostanut netistä lippuja suomalaisella Visalla jo kymmenen vuotta sitten, mutta tiedä sitten jos asiat ovat jossain vaiheessa muuttuneet. Kortilla maksoin kyllä myös neljä vuotta sitten, mutta en tainnut syystä tai toisesta suoraan netistä ostaa yhtäkään lippua.

Aivan kaikki bussit eivät mene Retiron kautta, mutta ylivoimainen enemmistö kylläkin. Jos ostat lipun pääbussiasemalta, kyseinen kyyti lähtee myös sieltä. Netin valikoissa ei usein ole Buenos Airesia vaan linja-autoaseman nimi eli Retiro, Liniers jne.

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 07.03.2017, 00:09:17 »

Minä olen puolestani ostanut netistä lippuja suomalaisella Visalla jo kymmenen vuotta sitten, mutta tiedä sitten jos asiat ovat jossain vaiheessa muuttuneet. Kortilla maksoin kyllä myös neljä vuotta sitten, mutta en tainnut syystä tai toisesta suoraan netistä ostaa yhtäkään lippua.

Aivan kaikki bussit eivät mene Retiron kautta, mutta ylivoimainen enemmistö kylläkin. Jos ostat lipun pääbussiasemalta, kyseinen kyyti lähtee myös sieltä. Netin valikoissa ei usein ole Buenos Airesia vaan linja-autoaseman nimi eli Retiro, Liniers jne.

Niinpä näyttää saavan, veikkaan, ettei silloin ainakaan minun aikana viitsinyt kukaan ostaa mitään Argentiinassa muulla kuin käteisellä, koska mustilta markkinoilta sai tuplasti paremman kurssin. Eikä yleensä ollut mitään syytä ostaa netissä lippua, koska busseissa oli tilaa - paitsi juurikin Patagonian busseissa. Rajanylibusseja silti ei näytä näkyvän ollenkaan netissä, ainakaan omnilinesin sivuilta mistä ite katoin, eli joutuu varmaan menemään ko. bussifirman sivuille.
« Viimeksi muokattu: 07.03.2017, 00:13:01 kirjoittanut AnniinaH »
http://maailmanlopunpaivakirja.blogspot.fi
Tarinoita ja seikkailuja kotoa ja kaukaa.