Portugali vai espanja?

(Luettu 15284 kertaa)

Trion

• Aloittelija
    • Profiili
Portugali vai espanja?
« : 14.12.2010, 17:50:16 »
Minulla on hiukan kysyttävää ja pohdintoja liittyen kyseisiin kieliin. En ole varma, onko tämä oikea alue kysymykselleni, mutta uskoisin, että Etelä-Amerikan ja Brasilian kielen ja kulttuurin tuntijat osaavat minulle tähän parhaiten vastata :)

Olen siis suunnitellut hakevani koulun kautta vaihtoon Brasiliaan Sao Paulon yliopistoon. Itse opiskelen kaupallista alaa Suomessa. Etelä-Amerikka ja erityisesti Brasilia on kiehtonut minua aina kulttuurillisesti ja nykyään kiinnostaa myös markkina-alueena, jonka kanssa tulevaisuudessa haluaisin työni puolesta olla tekemisissä, joten koen hyväksi tavaksi yhdistää nämä molemmat ja lähteä sinne siis vaihtoon.

Ongelmana on kuitenkin kieli, jota en osaa vielä lainkaan. Halukas olen kuitenkin oppimaan. Nyt vaan pohdin sitä, kumpi olisi omalta osaltani fiksumpi vaihtoehto opiskella, espanja vai portugali?

Koulussamme pystyisin opiskelemaan espanjaa ja lähialueella kyllä myös portugalia, mutta portugalin opinnoista en saisi kerrytettyä niitä aina niin ihania ja tärkeitä opintopisteitä.

Tämän vuoksi mietin, että miten lähellä kielet todellisuudessa ovat toisiaan? Jos opiskelen espanjaa, niin pääsenkö sen kanssa alkuun brasiliassa vai joutuuko portugalin opiskelun aloittaa silti käytännössä ihan tyhjältä pöydältä?

Kumpaakaan kieltä en kuitenkaan kerkeä sujuvalle tasolle oppimaan, joten tällä hetkellä puhutaan vain perusteista. Kaavailemani koulu ei kuitenkaan vaadi ennestään portugalin kielen taitoa, mutta suosittelee, että kursseja otetaan ennen vaihtoon lähtemistä ja paikan päällä pystyy opintoja jatkamaan. Mutta nämä ovat koulun sivujen mukaan lähinnä koulun ulkopuolista elämää varten.

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Portugali vai espanja?
« Vastaus #1 : 14.12.2010, 18:44:01 »
Brassit ymmärtävät kyllä espanjaa, mutta kun sinä menet sinne espanjan alkeiden kanssa, voit olla melko hukassa. Itse olen suorittanut espanjan peruskurssin, enkä kyllä saa portugalista irti juuri mitään. Italiaa ymmärrän jonkun verran. Kielinerolla ei moista ongelmaa varmasti olisi  ::)

Ota portugali!

fuego

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • USAn Suomalaisten Foorumi
« Vastaus #2 : 14.12.2010, 19:13:17 »
Jos osaat sujuvaa espanjaa (tai italiaa) Brasiliaan mennessasi, 3-6 kk kuluessa opit melko sujuvaa portugalia kunhan kaytat kielta koko ajan ja valtat muita ulkomaalaisia. Mika tuskin on mahdollista vaihdossa.

Jos haluat Brasiliaan, opettele mieluummin ensin portugali niin saat enemman siella olosta irti.

Jos olet edelleen Suomessa paatoimisesti opiskelemassa sielta palaamisen jalkeen, opettele espanja sen jalkeen (tai siella ollessa) jolloin kielet eivat mene niin helposti sekaisin. Kun on yksi latinapohjainen kieli hallussa ne muut onnistuvat helpommin. Mutta niiden aloittamisella pitaa olla sen verran eroa etteivat mene sekaisin...

Jos osaat vain espanjan alkeita ja ei yhtaan portugalia sinne yliopistoon opiskelemaan mennessa, parjaat about yhta hyvin kuin osatessasi vain eestin alkeita (ja ei yhtaan suomea) Suomessa ollessasi vastaavilla yliopiston tunneilla, tai vain vahan ruotsia ja ei yhtaan Saksan yliopistojen luennoilla.
If a man is from Texas, he'll tell you. If he's not, why embarrass him by asking?
- John Gunther

Trion

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 15.12.2010, 01:02:00 »
Kiitos hyvistä vastauksista! Minulla oli lähinnä juuri hakusessa tuo tieto, että kuinka samankaltaisia kielet ovat, sillä eri tahoilta olen kuullut vähän eri asioita - osa sanoo, että brassit ymmärtävät espanjaa ja kielet ovat aika samanlaisia, osa taas päin vastoin.

Fuego selvensit hyvin esimerkein, miten yhtäläisiä kielet ovat.

Nyt siis selvittelemään portugalin opiskelumahdollisuuksia ja jatkamaan vaihtohaaveiluja :)

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 15.12.2010, 09:11:30 »
Portugalin puhujat ymmartaa espanjaa erittain hyvin mutta toiste pain on vaikeampaa. Tiedan espanjankielisia ihmisia jotka kuvittelevat puhuvansa portugalia kun puhuvat taysilla espanjaa (kaikki ymmartavat kuitenkin)....

Saa olla aika fakiiri etta pystyy pitamaan latinokielet erossa toisistaan, mielestani se kylla vaatii jonkinlaista lahjakkuutta (itse en ainakaan pysty vaikka pohja on vankka). ja aika fakiiri myos jos portugalin kielen halluttaa muutamassa kuukaudessa, mielestani portugali on erittain vaativa kieli. Jo pelkastaan refleksien saaminen (osaa kayttaa oikeaa verbimuotoa valittomasti) vie useamman kuukauden.

Jos Brasilia kiinnostaa, lue vaan portugalia paaset enemman/nopeammin sisaan kieleen ja maahan.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 15.12.2010, 12:46:59 »
Nyt siis selvittelemään portugalin opiskelumahdollisuuksia ja jatkamaan vaihtohaaveiluja :)

Varmasti hyva valinta. Omat kokemukset on kovasti samaa luokkaa; kun kysyin espanjaksi vaikkapa majoitusjuttuja Brasiliassa, he kylla ymmarsivat, mita halusin, mutta vastauksesta en tajunnut sitten yhtaan mitaan. Luulin, etta ehka se vain johtuu espanjan tasostani (tyydyttava/valttava) mutta kun matkakaverinikaan (jonka espanja on hyvinkin sujuvaa) sanoi samaa, niin taytyy myontaa etta kielesta se johtui...luettua portugalia viela ymmartaa; puhetta ei niinkaan.
She rides rollercoasters but never screams

fuego

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • USAn Suomalaisten Foorumi
« Vastaus #6 : 15.12.2010, 19:07:38 »
Siksi jos et loyda ohjattua kielen opiskelua, kirja JA vahintaan aani-CD:t ovat tarpeellisia.
Eli ennen kuin lahdet sinne, opettele kuuntelemaan portugalia.
Ja jos loydat seka Brasilian etta Portugalin portugalin kursseja tai aantamisia, ota se brasilialainen kayttoosi. Niissakin on isoja eroa. Brasilian on helpompi kuunnella (kieliopilla ei ole niin kauheasti eroa).
Pohjois-Brasiliassa asumisen ja tyoskentelyn jalkeen (jossa valtin ei-brassien seuraa) silti kamppiksen vanhemmat Portosta (eli Portugalin portugalia) oli vaikeita ymmartaa puhelimessa....
Tosin jos loydat vain Portugalin-portugaliksi aannettya kayhan toki sekin. Lyhyt oppimaara eroista... parissa paivassa paikan paalla kuulet ja opit aantamisen eron, ja kieliopista sen verran etta kukaan ei ole tu; (Eu) amo você.
If a man is from Texas, he'll tell you. If he's not, why embarrass him by asking?
- John Gunther

Trion

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 15.12.2010, 22:19:15 »
Saa olla aika fakiiri etta pystyy pitamaan latinokielet erossa toisistaan, mielestani se kylla vaatii jonkinlaista lahjakkuutta (itse en ainakaan pysty vaikka pohja on vankka).

Tarkoitatko, että kielet vain menevät sekaisin vai onko hankalaa oppia toista kieltä ylipäätänsä?

ja aika fakiiri myos jos portugalin kielen halluttaa muutamassa kuukaudessa, mielestani portugali on erittain vaativa kieli. Jo pelkastaan refleksien saaminen (osaa kayttaa oikeaa verbimuotoa valittomasti) vie useamman kuukauden.

Tarkoitukseni ei olekaan oppia täydellistä portugalia opiskeluun mennessä. Opiskelu tapahtuisi pääsääntöisesti englanniksi, mutta olisi kiva pystyä asioimaan myös paikallisten kanssa ilman tulkkia :). Ja monet tiedot koulun sivuillakin ovat portugaliksi, joten uskoisin, että helpottaa huomattavasti myös koulussa asioimista.

Pitufo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 16.12.2010, 00:32:15 »
Saa olla aika fakiiri etta pystyy pitamaan latinokielet erossa toisistaan, mielestani se kylla vaatii jonkinlaista lahjakkuutta (itse en ainakaan pysty vaikka pohja on vankka).

Tarkoitatko, että kielet vain menevät sekaisin vai onko hankalaa oppia toista kieltä ylipäätänsä?

Minulta ei kysytty, vastaan silti :) Omalla kohdallani siis niin, että espanja (ja vähän katalaania) pohjalla portugalia oli helppo oppia, mutta kielet voivat alkaa mennä keskenään sekaisin. Itse opin siis ensin espanjaa, ja pari vuotta myöhemmin ryhdyin opiskelemaan portugalia.

Kielet pysyvät minulla suht erillään, jos niitä ei tarvitse käyttää samaan aikaan, mutta suoraan portugalintunnin jälkeen oli kyllä hankala yhtäkkiä puhua kaverille espanjaa, ja heikommin osaamaani portugaliin sujahtaa espanjasta sanoja, jos en tiedä tai muista niitä portugaliksi. On tosin myönnettävä, että portugalin puhumisesta "livetilanteissa" minulla on aika vähän kokemusta, ja sekin Portugalista, ei Brasiliasta.

Oli miten oli, koska olet menossa Brasiliaan, sinuna opiskelisin sitä portugalia, koska portugalin perusteet ovat varmasti enemmän hyödyksi kuin espanjan, ja samalla opit kuulemaan kieltä. Mutta varmasti myös espanjan opiskelusta on enemmän apua kuin siitä, jos ei opiskele mitään romaanista kieltä ennen lähtöään.
Yo llevo en el cuerpo un motor
que nunca deja de rolar
llevo en el alma un camino
destinado a nunca llegar.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 16.12.2010, 09:24:34 »

ja aika fakiiri myos jos portugalin kielen halluttaa muutamassa kuukaudessa, mielestani portugali on erittain vaativa kieli. Jo pelkastaan refleksien saaminen (osaa kayttaa oikeaa verbimuotoa valittomasti) vie useamman kuukauden.

Tarkoitukseni ei olekaan oppia täydellistä portugalia opiskeluun mennessä. Opiskelu tapahtuisi pääsääntöisesti englanniksi, mutta olisi kiva pystyä asioimaan myös paikallisten kanssa ilman tulkkia :). Ja monet tiedot koulun sivuillakin ovat portugaliksi, joten uskoisin, että helpottaa huomattavasti myös koulussa asioimista.

Itsellani ainakin menee latinokielet sekaisin, niiden rytmi on niin samanlainen etta toisen kielen sanat uppoaa helposti toiseen kieleen. Eika sita valttamatta itse edes huomaa, sitten vasta kun vastapuoli on h.moilasena.

Mutta tietty niiden opiskelu on paljon helpompaa kuno saa toista pohjalla eika passsivinen ymmartaminen siita karsi, pain vastoin. Olen lukenut kolmea lattarikielta, joista portugalia osaan (viela) erittain hyvin mutta jos puhun aktiivisesti portugalia joutuu italian tai ranskan kielen muodostamiseen kayttamaan todella paljon energiaa. Toisaalta ymmarran espanjaa aika hyvin ja jopa puhunkin sita paremmmin kun joku jatko-opiskelija vaikken ole koskaan lukenut espanjaa.

Kommenttini portugalin oppimisen nopeudesta oli tarkoitettu jollekin toiselle joka sanoi etta parissa kuussa vaan sen oppii espanjan pohjalta. Muut latinokielet pohjalla itseltani meni varmaan pari vuotta ennen kuin portugalintaitoni oli sujuvalla tyokielitasolla. Mutta ensimmaisen latinokielen oppimiseen menee vahan aikaa joten kannattaa vaan aloittaa heti.

Mielestani portugali on mielenkiintoinen kieli ja sita on hauska puhua, sen lisaksi brasseillla on ihan hulvattomia sanontoja ja muutenkin paljon huumoria kielenkaytossa, joten itse myos rohkaisen portugalin oppimiseen.

Edit lisayksena: olen siis kylla samaa mielta Pitufon kanssa.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2010, 09:30:08 kirjoittanut mpala »

Tasmanian tuholainen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 01.01.2011, 21:36:28 »
Portugalin ja espanjan suuri ero on ääntämisessä, kirjoitettuna ne eivät eroa enempää kuin esim. skandinaavikielet keskenään. Espanjan alkeilla tuskin kovin pitkälle pääsee Brasiliassa, sujuvampi osaaminen voi olla jo eri asia.