Miksi Kaakkois-Aasiassa ei osata vieraita kieliä?

(Luettu 21985 kertaa)

nomad.china

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Nomad China
    • Sähköposti
Vs: Miksi Kaakkois-Aasiassa ei osata vieraita kieliä?
« Vastaus #40 : 28.12.2011, 06:26:01 »

Tapasin myös japanilaisen pariskunnan, joka oli kiertänyt maailmaa kaksi vuotta. Kahdessa vuodessa kuvittelisi oppivan jonkin verran englantia, mutta ei; suomalaiset ala-asteen oppilaatkin osaavat paremmin englantia.

Suurin osa maailmaa ei silti puhu englantia, joten hyvin tota tuntuu pärjäävän ilmankin. Italialainen ystäväni Kiinassa puhuu englantia suht huonosti, koska ei ole sitä koskaan opiskellut, mutta sen sijaan osaa espanjaa, ranskaa, hindiä, kiinaa ja quechuaa ja tietysti italiaa. Tuntuu pärjäävän vallan mainiosti ympäri maailmaa.

yeren

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #41 : 06.01.2012, 10:23:27 »
Kiinassa oleskellessani muutama vuosi sitten tuo englannin kielitaidon puute todella teki asiat joskus vaikeaksi. Joku nuorempi henkilö yliopistokoulutuksella pystyi keskinkertaiseen keskusteluun. Toinen ryhmä oli ns. tulkit ja englanninkielen opettajat, jotka jopa innokkaasti tulivat harjoittamaan kielitaitoaan. Mutta yleensä ottaen et joka viikko saanut keskustelua aikaiseksi oman 'perhepiirin' ulkopuolelta.
Syitäkin pohdiskelin, ja tulin tulokseen, että miksi vaivautua, jos sitä et tarvitse koskaan. Kiina on tuhannen kolmensadan MILJOONAN ihmisen keskittymä, ja paikallsilla on enmmän tarvetta oppia kiinan kielien pikku vivahteet kuin englanti. Kiinan sisämaassa on miljoonia ihmisiä jotka eivät koskaan ole törmänneet länkkäriin livenä.
Samahan se on tilanne Suomessakin, ainakin täällä itä-Suomessa. Me saimme opiskella englantia, mutta meidän oli PAKKO opiskella ruotsia. Englantia olen tarvinnut koko elämäni, mutta ruotsia en koskaan ( miksi vaivautua, kun ruotsalaisetkin osaavat enkkua). Suomen ruotsalaiset on asia erikseen. Niidenkin on PAKKO opiskella suomea....mutta heikkoa se osaaminen on. Ja ei aina ole arvolle sopivaa puhua suomea.....bätre folke nääs, ja cultuuria täytyy vaalia.
Monta kertaa olen harmitellut, ettei ruotsin tillalla voinut opiskella venäjää, jolla olisi ollut tilausta sata miljoonaa kertaa enemmän.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #42 : 03.02.2016, 06:33:09 »
Nyt olen sellaisessa maassa, jossa ei ymmärretä edes enlanninkielen yleisintä sanaa.

Hotel, where hotel?
H-o-t-e-l?
Haloo?!?

Kuka arvaa, mikä maa?

Mikäpä muu kuin Thaimaa.

(Kokemus hotellin etsimisestä Hat Yaissa, syvässä etelässä.)

Giroud

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #43 : 03.02.2016, 07:01:49 »
En oo hetkeen tänne kommentoinut, mutta nyt on pakko :D sun tekstejä luettuani ni sun on pakko olla trolli :D et vaan voi olla tosissasi näitten juttujen kanssa. Ja jos et ymmärrä mitä tarkoitan ni oon sanaton... :D Ensin valitat kun nuoriso dokaa ja bilettää ja ei kunnioita kulttuuria filippiineillä ja nyt "puolialastomat aussikundit on veljellisiä" ja kaikkien pitäisi osata kulttuurista huolimatta englantia (joo perussanoja tarkoitat mutta silti.........) ei sillä, hyvät naurut saa aina sun juttuja lukiessa :D mutta joo, jos et oo trolli ni tavallaan oon kateellinen sulle, että sulla ei tätä suurempia murheita ole :D naurattaa snadisti

psyc0

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #44 : 03.02.2016, 08:22:35 »
Filippiineilla puhutaan ihan sujuvasti englantia ja myos singaporessa. Huvittavaa oli se etta Vietnamissa Nha Trangissa  mua tervehdittiin venajaksi jossain pikku kaupassa. Luultavasti Malesiassa puhutaan melko monta kielta, samoin Singaporessa on liikennekyltit monella eri kielella...

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #45 : 03.02.2016, 12:49:51 »
UsvaAuerin aiempi kommentti tässä ketjussa sivulla 1

"Olen kaynyt huomattavasti koyhemmissa paikoissa kuin Bali ja Thaimaa mm. maailman koyhimmissa maissa Nigerissa ja Burkina Fasossa ja kylla siella ranska luistaa turistikohteissa."

No johtuiskohan siitä, että molemmat ovat olleet Ranskan siirtomaita? Kertoo aika paljon ihmisen kyvystä käsittää maailmaa, jos ei edes tällaisia perusasioita ymmärrä. Jotenkin todella vastenmielinen asenna Usvalla ihan kaikkea sellaista kohtaan, joka ei ole juuri sellaista mitä hän itse osaa/tekee/haluaa. Milloin ihmiset syö väärin ja milloin ne ei osaa tarpeeksi kieliä ja alkoholiakin kuluu kaikilla muilla liikaa paitsi Usvalla.  ::) Suosittelin rakentamaan himaan bunkkerin vaikka kuljetuslavoista ja pysymään siellä. Matkustaminen ei selkeästi vain sovi kaikille.

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #46 : 03.02.2016, 16:49:58 »
Ehkä UsvaAuer on Anneli Auer? Nythän sillä on rahaa ja aikaa reissata, eikä ainakaan kannata Suomessa viettää aikaa.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #47 : 03.02.2016, 17:34:43 »
Luultavasti Malesiassa puhutaan melko monta kielta

Malesiassa näkee monesti kyltit myös arabiaksi. Kysyin yhdeltä nuorehkolta mieheltä, osaavatko malesialaiset todellakin lukea arabialaisia kirjaimia. Kuulema vanhemman sukupolven miehet osaavat.

Malesialaiset ovat ihania. Puhuvat nätisti englantia.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2016, 17:36:34 kirjoittanut UsvaAuer »

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #48 : 03.02.2016, 17:54:33 »

Mun mielestä kielimuuri on toisaalta hyvin positiivinenkin asia, sillä se on matkailun ydin: vieraaseen kulttuuriin tutustumista ja sen olemassaolon hyväksymistä. Jos kaikki puhuisivat englantia (saati sit suomea), maailma olisi paljon tylsempi paikka. Opetelkaa itse paljon kieliä, jos haluatte paljon matkailla.

Me maailmankansalaiset olemme yhdessä sopineet seuraavaa:  Jotta ymmärtäisimme toisiamme, opettelemme kaikki yhden kielen: englannin.

Ärsyttävää, että jotkut laistavat tästä sopimuksesta.

Ja mitä siitäkin tulisi, että matkustaa sadassa maassa ja pitää jokaisessa opetella uusi kieli. Pöh.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #49 : 03.02.2016, 23:03:44 »
Ehkä UsvaAuer on Anneli Auer? Nythän sillä on rahaa ja aikaa reissata, eikä ainakaan kannata Suomessa viettää aikaa.

Usva on ollut täällä jo reilusti yli 10 vuotta. Tauotta.

Mun mielestä vaan mukavaa, että heittelee hiukan kärjistettyjäkin mielipiteitä. Ne kuitenkin pysyy asiassa ja tuntuu kutittelevan sopivasti foorumin mukasuvakkeja, joiden mielestä kaikki käy ja on aina ok, eikä mitään saa kritisoida. Ja mikä pääasia, herättää keskustelua.

Bolpoco

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #50 : 04.02.2016, 11:01:07 »
Joo kyllä UsvaAuerin kirjoitukset näyttäisivät herättävän ihan mukavasti keskustelua, hyvä näin ! Ei pidä provosoitua liiaksi, ystävät hyvät, jos nyt vähän kärjistellään että saadaan keskustelut aikaiseksi  ;D ! Et Usva sattumoisin ole ammatiltasi journalisti ? Jotenkin sellaiset vibat olen saanut näitä kirjoituksia lukiessani, syy tähän siinä että mielestäni nykyjournalismi suosii tällaisia "shokkiotsikoita" sekä keskustelua herättäviä kirjoituksia, tyyliin "Suomalaisturisti avautuu balilaisten asiakaspalvelusta: 'Tuntuu siltä että...' " yms. jne.

Olen vieläkin sitä mieltä ettei se kielitaito nyt NIIN huono ole siellä Kaakkois-Aasiassa, aina olen pärjännyt ja saanut itseni ilmaistua paikallisille ! Taiwanissa oli Lukangissa vähän jännää kun siellä ei pahemmin kukaan puhunut englantia ja hotelliinkin kirjauduttiin sisään siten että respan työntekijä löi nenän alle a4:sen jossa oli kaikki tärkeimmät asiat tästä prosessista enkuksi kirjoitettuna, keskustelua tuossa tilanteessa oli turha käydä sillä englanti ei taittunut tältä työntekijältä joka meitä palveli ! Itselleni tämä sekä se kun meni syömään ja huomasi ettei ruokalistat kääntyneet ymmärrettävään muotoon oli osa sitä seikkailua  8). Sure, kyllä varmasti jossain kohtaa harmitti kun oli väsynyt ja verensokerit alhaiset ja sitten ei kielimuurista päässyt ylitse...mutta se on semmoista joskus !

Australiassa tein duunia kroatialaisen sukutaustan omaavalle farmarille ja hänen isänsä oli asunut Australiassa 1970-luvulta saakka ja tämän isän englannin kielen taito oli suhteellisen vaatimaton, ottaen huomioon kauanko oli maassa viihtynyt...

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #51 : 10.02.2016, 16:27:09 »
Kylttejä Phi Phin Viewpointilta:

Walk to the other.  ???
Keep point.  ::)
That left a cigarette butt.  :o
Do not litter and cigarette butt in this area.  :(
Thakn you.  :'(

P.S. Bolpoco, olet tajunnut jotain olennaista tyylistäni.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2016, 16:30:35 kirjoittanut UsvaAuer »

psyc0

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #52 : 10.02.2016, 16:48:36 »
Jotkut kuvat voisivat olla asiallisia noista kylteista. Eipa siina mitaan mutta tekisi tasta kekustulusta paljo huvittaman.

servechilled

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #53 : 10.02.2016, 18:13:34 »
Kyllä Kaakkois-Aasiassa pärjää globaalilla skaalalla erittäin hyvin englannilla vaikka varmasti löytyy jengiä jotka eivät puhu kieltä sanaakaan.

Mutta jos ei ole kokemusta niin kokeilkaapa matkustakaa Venäjällä, Kiinassa, Etelä-Amerikassa tai jossain Afrikan maassa joka ei ole entinen brittien siirtomaa niin rupeaa arvostamaan jonkun random khmerin englantia ihan eri tavalla...

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #54 : 11.02.2016, 02:35:17 »
Luultavasti Malesiassa puhutaan melko monta kielta

Malesiassa näkee monesti kyltit myös arabiaksi. Kysyin yhdeltä nuorehkolta mieheltä, osaavatko malesialaiset todellakin lukea arabialaisia kirjaimia. Kuulema vanhemman sukupolven miehet osaavat.

Malesialaiset ovat ihania. Puhuvat nätisti englantia.

Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin kyseessä ei ole arabia, vaan jawi, eli arabialaisilla aakkosilla kirjoitettu malaji.

Ja kyllä sitä monet Malesian malesialaiset nuoretkin, jotka asuvat "hartaammissa osavaltioissa", joissa sitä vielä näkyy,  esim. JB ja Kelantan, jossain määrin osaa. Mutta esim. KL:ssä, jossa sitä ei näy kun ehkä moskeijoissa, ei puhujiakaan juuri ole.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #55 : 11.02.2016, 09:14:38 »
Jotkut kuvat voisivat olla asiallisia noista kylteista. Eipa siina mitaan mutta tekisi tasta kekustulusta paljo huvittaman.

"Walk to the otherin" arvoitusta en ole vieläkään pystynyt selvittämään. Se oli polun varressa, matkalla huipulle. Olen toistellut lausetta mielessäni: ehkä se onkin filosofinen viisaus?

"Keep point" oli roskakorin yllä.

Tänään kävin ravintolassa.
Usva: Hot tea, please.
Tarjoilija ojentaa cola-tölkin.
Usva: Tea.
Tarjoilija: Lipton?
Usva (ilahtuneena): Yes!
Tarjoilija ojentaa mehutölkin (Lipton Ice T
ea).
Usva: No, hot.
Tarjoija (valaistuneena): Hot tea!

Ei siinä mitään, mutta olin käynyt saman keskustelun samassa ravintolassa saman tarjoilijan kanssa kolme päivää aikaisemmin.

Giroud

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #56 : 11.02.2016, 09:54:21 »
Ei oo tarkotus kritisoida, ihmettelen vaan. Käyt aika turistipaikoissa näköjään ja silti siellä ei osata puhua englantia mikä on kyllä tosi outoa.  En mä mikään tositravelleri ole ja aina mee off-the-track reittejä, mutta joskus joo ja silti englannilla pärjää suhtkoht hyvin ja aika moni paikallinen kuitenkin perussanastot ymmärrää... Mutta joo, hassua vaan.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #57 : 11.02.2016, 09:59:34 »
Usvalla nyt vaan on tapa kärjistää ja varmaan hän provosoi myös paikallisia puhumalla itse epäselvästi, niin saa "hauskoja" tilanteita. Ei kai tuollainen muuten ole mahdollista. Ei mulla ainakaan ole ollut tuollaisia vaikeuksia pärjätä englannilla maailmalla.

servechilled

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #58 : 11.02.2016, 12:51:56 »
yksi moka jonka moni joskus tekee on puhua liian hyvää englantia kun vastapuolella on selkeästi ongelmia kielen kanssa. sen sijaan että väännät täydellisiä lauseita oxfordin aksentilla kannattaa reilusti puhua vain avainsanoilla tyyliin hotel - room - single - price...

keskivertosuomalainen puhuu sen verran hyvin kieliä että aiheuttaa vaan paniikkia puhuessaan asioista kaikki apuverbit ja prepositiot kohdallaan...

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #59 : 11.02.2016, 16:32:07 »
yksi moka jonka moni joskus tekee on puhua liian hyvää englantia kun vastapuolella on selkeästi ongelmia kielen kanssa. sen sijaan että väännät täydellisiä lauseita oxfordin aksentilla kannattaa reilusti puhua vain avainsanoilla tyyliin hotel - room - single - price...

Paitsi sen kerran kun aloittaa keskustelun suoraan tuollaisella yksinkertaistetulla englannilla käykin niin, että vastaus tulee lähes natiivitasoisella englannilla ja saa hävetä silmät päästänsä omia ennakkoluulojansa.

Nimim. kokemusta on.