Opiskelemaan Chileen vai Argentiinaan?

(Luettu 9686 kertaa)

AnnaBananah

• Tosireissaaja
    • Profiili
« : 13.10.2006, 18:56:14 »
Hei,
olisi ollut mielenkiintoista kuulla teidän mielipiteitänne siitä, kumpaan kohteeseen menisitte mielummin vuodeksi opiskelemaan (mikäli teillä on kokemusta kys. maista ja kaupungeista Buenos Aires vs. Santiago de Chile - ja opiskelusta). Olen yrittänyt ottaa selvää kummastakin maasta/kaupungista, mutta en ole oikein vielä osannut tehdä valintaa... Tarkoituksenani olisi opiskella (Universidad del Salvador/Buenos Aires tai Universidad Mayor/Santiago de Chile) ja tietenkin reissata. Mikäli jollakulla kokeneemmalla olisi neuvoja ja mielipiteitä kys. kaupungeista/kouluista, niin olisi tosi mielenkiintoista kuulla!
ylpeminen, ryyppääminen ja naiminen turmelevat terveyden. Mutta elämästä tekee elämän kylpeminen, ryyppääminen ja naiminen. -Roomalainen hautakirjoitus

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1 : 13.10.2006, 20:03:27 »
Luulen,etta valitset kumman maan tai kaupungin tahansa, tulet olemaan tyytyvainen valintaasi. Kumpikin maa on omalla tavallaan upea. Mitaan absoluuttisia totuuksia kaupunkien paremmuudesta ei ole olemassa. Yliopistojen paremmuudesta ehka ennemminkin.

Mutta miten saada vertailutietoa yliopistoista, se voikin olla hankalampi seikka. Oletko menossa jonkun oppilaitoksen kautta opiskelemaan, olisiko heilla valittaa tietoa aiemmin yliopistoissa opiskeilleista suomalaisista? Suurlahetystoilla on yleensa myos lista maassa asuvista suomalaisista. Ehka voisit kysya Suomen suurlahetystosta, tietavatko he ketaan yliopistoissa opiskelevia.

Itse tunnen maat ja kaupungit vain matkaajan nakokulmasta. Pidin enemman Buenos Airesista, mutta maana Chile ja chilelaiset miellyttivat enemman. Chilen nuoriso on tyyliltaan boheemimpaa ja taiteellisempaa kuin argentiinalaiset. Buenos Airesin koin kovin konservatiivisena ja bisneshenkisena kaupunkina, jossa tarkeinta oli olla erottumatta ja olla samanlainen kuin muut.

Toisaalta Buenos Airesilla on enemman tarjottavaa suurempana kaupunkina ja Buenos Airesin yoelama ainakin klubirintamalla hakkaa Santiagon 6-0. Jos taas tykkaa enemman baarihengailusta ja terasseista, joissa on hieman sama fiilis kuin Kallion kuppiloissa, niin silloin Santiago vetaa pidemman korren. Santiagossa on myos hauska tapa pitaa lauluiltoja baareissa. Naissa illoissa lauletaan ns. kansalauluja.

Miehistakin pitaa pari sanaa laittaa, tietty! Itseani miellytti kovasti chilelaiset porropaat, mutta tapaamieni brittityttojen mielesta italialaistyyliset argentiinalaiset taas olivat mantereen parhaimmistoa.

Niin ja hintatasoltaanhan Buenos Aires on halvempi kuin Santiago.

Tasmanian tuholainen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 14.10.2006, 18:53:45 »
Itse olin vajaan vuoden Buenos Airesissa ja ensimmäisen puoliskon tuosta opiskelin UBA:ssa joka on julkinen yliopisto. Vastaukseni kysymykseesi on erittäin selvä ja ehdoton, mene Buenos Airesiin. Makuasioista on joskus turha kiistellä, mutta kyllä Buenos Aires pesee Santiagon ainakin aktiviteettien määrässä ja hintatasossa mennen tullen. Kävin Santiagossakin muutamia kertoja ja tunnen kaupungin asukkaita. Heidänkin mielestään Santiago on Buenos Airesiin verrattuna tylsä provinssikeskus. Buenos Airesissa tekeminen ei kovin äkkiä lopu, kun taas Santiago on aika äkkiä nähty. Lisäksi Chilessä kaikki yliopistot ovat maksullisia, Argentiinassa vain yksityiset. Argentiinassa on myös huomattavasti enemmän nähtävää kuin Chilessä, onhan se paljon isompi maa. Joitain etuja tietysti Chilellä ja Santiagollakin on; ilmasto on ehkä vähän parempi, siis kuivempi, ja santiagolaisilla on lähellä Viña del Marin ja Valparaíson rannikkokaupungit. Argentiinassa Mar del Plata on n. kuuden tunnin matkan päässä pääkaupungista eikä ole mielestäni ihan yhtä viihtyisä kuin em. Chilen lomakaupungit. Chileläiset ihmiset ovat tosiaankin vähemmän "latinoja" eli jäyhempiä ja järjestelmällisempiä kuin eteläamerikkalaiset yleensä. Kummassakaan maassa ei muuten puhuta kovin helppoa ja selkeää espanjaa, vaikka niiden puhetyylit ovatkin keskenään hyvin erilaisia. Toisaalta jos oppii puhumaan espanjaa Chilessä, niin sen jälkeen ei pitäisi olla ymmärtämisongelmia juuri missään muussakaan espanjankielisessä maassa.

hellgren

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 26.10.2006, 23:32:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Tasmanian tuholainen"
Lisäksi Chilessä kaikki yliopistot ovat maksullisia, Argentiinassa vain yksityiset.

Nyt en jaksa hakukoneeseen kajota vaan kysyn heti tässä: Ovatko Argentinan (Buenos Aires) julkiset yliopistot lukukausimaksuttomia myös ulkomaisille opiskeijoille (jos tietoa on)? Kova Espanjan opiskelu käynnissä ja Argentina mielessä =)

Tasmanian tuholainen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 27.10.2006, 18:47:58 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
Lainaus käyttäjältä: "Tasmanian tuholainen"
Lisäksi Chilessä kaikki yliopistot ovat maksullisia, Argentiinassa vain yksityiset.

Nyt en jaksa hakukoneeseen kajota vaan kysyn heti tässä: Ovatko Argentinan (Buenos Aires) julkiset yliopistot lukukausimaksuttomia myös ulkomaisille opiskeijoille (jos tietoa on)? Kova Espanjan opiskelu käynnissä ja Argentina mielessä =)

UBA ainakin on, mitä nyt 200 dollaria piti maksaa joidenkin "hallinnollisten kulujen" takia. Muista paikoista en osaa sanoa joten kannattaa ottaa yhteyttä suoraan sinne mikä kiinnostaa.  Tässä osoitteessa olisi linkit kaikkien yliopistojen kotisivuille. Vaihto-ohjelmien kauttahan monesti välttyy lukukausimaksuilta, mutta jos hakee paikan itse kuten minä tein, niin niistä voi tulla este. Hakuprosessi oli yllättävän helppo ja byrokratia paikan päälläkin hoitui aika kivuttomasti. Tosin jos nyt menisin uudestaan, niin en ehkä valitsisi samaa yliopistoa, mutta kokemushan siinä on tärkein, eikä opintojen edistymisellä niin väliä...

Djimbo82

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://killijalilli.blogspot.com
« Vastaus #5 : 01.11.2006, 20:18:27 »
Kylla kaikki julkiset yliopistot on Argentiinassa munkin tietaakseni ilmaisia myos ulkomaalaisille. Yksityisissa yliopistoissa hinnat varmasti vaihtelee kouluittain mutta esimerkkina mainittakoon, etta lukukausi UCA:ssa maksaa noin 3500 pesoa eli vajaat tuhat euroa. UCA on siis jonkun katolisen jarjeston yllapitama yliopisto, jota ainakin taalla opiskelevat pitavat UBA:n kilpailijana korkeimman koulutuksen tasalla Argentiinassa. Tieda sitten onko totta. Kokoeroa kouluista ainakin loytyy. UBA:ssa on opiskelijoita kasittaakseni yli kaksisataatuhatta! Tasmis osaa varmaan paremmin kertoa milta tuntuu opiskella tuollaisessa valtavassa laitoksessa mutta ma kylla tykkaan enemman vahan pienemmasta koulusta.

Opiskelu ei ainakaan taalla UCA:ssa ole kovin vaativaa, tai siis opeteltavat asiat eivat ole hirvean vaikeita. Joskus vaikuttaa silta, etta mikali vain osaisin kielta paremmin, niin tama olisi vahan kuin lukion ja yliopiston valilta Suomessa. Tietysti vaikeitakin kursseja ja asioita on.

Kaupungin valintaan on Santigossa kaymatta vaikea ottaa muuta kantaa kuin, etta kannattaa lahtea Buenos Airesiin. Opiskelupaikka vailla vertaa, silla yoelama ei lopu koskaan ja muutakin tekemista valtavasta kaupungista loytyy aina :lol: . Koulun valintaan kannattaa kiinnittaa aika paljon huomiota ja ennen kaikkea valita sellainen paikka, johon on hyvat kulkuyhteydet (varsinkin jos akateeminen taso ei ole tarkein kriteeri). Kaupungin koosta johtuen liikkuminen ei nimittain aina ole kovin nopeaa ja kolmekin tuntia bussissa paivittain syo ikavasti aikaa muulta tekemiselta.
uka on väittänyt, että uutisten on pakko olla synkkiä päivästä toiseen?

AnnaBananah

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 05.11.2006, 17:40:51 »
Kiitos vastauksista! :) Kyllä se varmaan sitten se Argentiina on.
Tarkoituksena olisi mennä koulun vaihto-ohjelman kautta, joten lukukausimaksuista ei tarvitse huolehtia. Reissuhan ei vielä siis ole selvä, mutta jompaan kumpaan tulen hakemaan nyt ensisijaisesti. Muita hakijoita on yleenä kys. maihin ollut vähän, joten mahkut ovat kuulemma hyvät...

Hieman ehkä pelottaa tuo kieli, kun siitä on varoiteltu... Olen lukenut syventäviin asti espanjaa koulussa ja pärjännyt sillä kyllä Espanjassa. Kannattaisiko silti mennä sille intensiivi-kurssille paikan päällä vai ymmärtääkö sitä??  :wink:
ylpeminen, ryyppääminen ja naiminen turmelevat terveyden. Mutta elämästä tekee elämän kylpeminen, ryyppääminen ja naiminen. -Roomalainen hautakirjoitus

stereokid

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 05.11.2006, 18:43:27 »
Hyvään tulokseen tulit, sillä Argentiina on kyllä ihmeitä täynnä. Chilestä tiedän vain sen verran, että siellä matkustaminen on kuulemma vaivalloista pitkien välimatkojen takia. Argentiinalla on kyllä mielestäni paljon enemmän tarjottavaa.

Djimbo82

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://killijalilli.blogspot.com
« Vastaus #8 : 05.11.2006, 20:59:38 »
Itse olin lukenut espanjaa vahan yli vuoden verran yliopistossa. Ja ihan kohtuullisesti olen parjannyt. Usein en tietenkaan ymmarra, mita mulle puhutaan mutta eihan se nyt niin kovasti haittaa :lol:. Ja tenttivastauksia lukiessa on varmaan ollut opettajilla naurussa pitelemista. Mutta on niita tentteja lapikin mennyt eli ei mitaan ylitsepaasematonta vaikeutta. Intensiivikurssi on tietty aina ihan hyva ajatus, silla kyllahan sita reissusta nauttii sita enemman mita paremmin kielta osaa. Valttamatonta sellaisen kayminen ei kylla ole, silla parjaat syventavilla opinnoillasi taalla ihan hyvin. Muutenkin kielitaitoa tarkeampi asia vaihtoon lahtiessa on oma asenne. Hyvalla fiiliksella parjaa, vaikka ei paljoa puhuisikaan.
uka on väittänyt, että uutisten on pakko olla synkkiä päivästä toiseen?

Pussijamssi

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Opiskelemaan Chileen vai Argentiinaan?
« Vastaus #9 : 04.04.2010, 16:58:55 »
Vähän on vanha topic, vaan ei se mitään.
Mie taidan olla menossa vuodeksi opiskelemaan turismoa UADEen, lähtö olisi helmikuussa 2011. Espanjaa olen lukenut nyt kaksi kurssia ja syksyllä ehdin hornaista vielä kolmannen ja sitten pitäisi pärjätä, jännäksi mennee.
En ole vielä oikein sulattanut, että useamman vuoden haave toteutuu, mutta onneksi lähtöön on vielä hetki ja ensin pitää nauttia reilireissusta^^

Guarana

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 09.08.2010, 13:34:10 »
Heippa! Itse olen kahden vaiheilla, mihin tahdon lähteä ammattikouluni päätyttyä opiskelemaan, ja nimenomaan tuo Buenos Aires on yksi vaihtoehdoistani. Kieltä puhun jonkun verran, en tosin ihan sujuvasti, mutta vielähän tässä on aikaa sitä opiskella, ja paikan päällähän oppii myös varmasti nopeasti sitä sujuvuutta. Kyselisinkin lähinnä, mitenhän tuolla toimii tuo yliopistoon pääsy ammattikoulun papereilla? Suomessahan yliopistoihin saa jo hakea amispapruilla, mutta mitenhän on Argentiinan laita. Tai onko Buenos Airesissa joitain Suomen ammattikorkeakouluja vastaavia kouluja? Entä miten pääsykokeet, onko niitä? Ajattelin siis ihan koko tutkinnon suorittamista paikan päällä, en ole lähdössä vaihdossa tms.

Zaapas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 26.10.2010, 23:40:30 »
Ekasta postauksesta jo niin paljon aikaa että varmaankin olet jo valintasi tehnyt ja reissukin ohi, mutta kirjoitanpa nyt kuitenkin. Varmaan joku muukin eksyy tänne valintojaan pohtiessa. :)

Vuoden Chilessä vaihtarina majailleena ja maahan ja chileläisiin täysin ihastuneena vastaan ilman muuta Chile.
Ihmiset ovat ihania ja jotenkin sympaattisempia kuin Argenttiinalaiset, ovat vähän jotenkin nokka pystyssä ainakin Buenos Airesissa mielestäni. Myös järkyttävän karmiva argentiinalainen aksentti oli kaameaa mun korville. Nyt voisi tosin joku tulla sanomaan jotain chileläisten aksentista mutta hehee  ;D

Bs As ja Santiago eivät tosin olleet mieleeni kumpikaan. Matkustusajankohtakin saattoi vaikuttaa, molempiin kaupunkeihin tutustuin enimmäkseen alkukeväästä ja sattui olemaan vielä melko kylmä ja pilvinen sellainen. Santiagon tunnelma oli silti mielestäni mukavampi, Bs As varsinkin ihmisiltään oli tosiaan melko mitäänsanomaton... Ei vain ollut minulle mitään sen kummempaa kuin paikoittaisia nättejä paikkoja ja sitten peruskurjaa suurkaupunkia.

Jos valinnanvaraa on niin suosittelisinkin jotain muuta Chilen kaupunkia, ovat aivan ihania! Toki Santiagokin kelpaa jossei muualle pääse. On sellainenkin hassu juttu, että molemmat pääkaupungit ovat sunnuntaisin vai olikohan lauantaisinkin peräti en muista  ::)  aivan aavekaupunkeja, kun taas ainakin ihanan Pohjois-Chilen rannikkokaupungeissa sykki elämä.

rasmussen

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 06.12.2010, 12:59:20 »
Myös järkyttävän karmiva argentiinalainen aksentti oli kaameaa mun korville.

No älä muuta sano, heti "¿cómo te zzzamas?"-kohdassa alkaa tulla äitiä ikävä..  ;)

Hepuli

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 14.12.2010, 20:25:52 »
Hola!

Oon lähdössä vaihtoon UNC:iin (Universidad Nacional de Córdoba) ens lukukaudeks (maalis-heinä 2011) ja olis hauska kuulla kokemuksia kyseisestä yliopistosta tai kaupungista! Onko ketään muita täältä lähdössä tonne suunnalle?

Mua vähän hämmentää viä se, että pääsenkö niille suunnittelemilleni kursseille. Selviääkö se vasta paikan päällä vai pitäisikö saada selvyys etukäteen jo?

Mites on ton tuutoroinnin/vaihtari"palveluiden" laita Argentiinassa? Oon hommannut ite paikan eli en lähde minkään vaihto-ohjelman kautta. Törmääkö helposti muihin vaihtareihin?  :)