Vaihtoon Argentiinaan

(Luettu 17628 kertaa)

vilviis

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Buenos Aires
« Vastaus #20 : 30.12.2010, 14:22:03 »
Nykyään tosiaan ilmeisesti pitää aika varata ennakkoon maahanmuuttovirastoon. Voi yrittää myös soittaa sinne, jos saisi sitä kautta nopeammin ajan. Mä ite hoidin viisumin vasta viime hetkillä enkä tosiaankaan ensimmäisen 30 päivän aikana. En tästä 30 päivästä ole ennen myöskään kuullut. Varmasti riittää hyvin se, jos huhtikuulle varaa ajan.

Joku kyseli aikaisemmin tuleeko ongelmia jos paluulento on varattu 7kk päähän. Minä tiedustelin asiaa aikoinaan Argentiinan Suomen suurlähetystöstä ja ohjeistivat silloin, että joku matkalippu Argentiinasta pois päin pitäisi olla näyttää 6kk:n sisälle maahan saapumisesta. Itse sitten varasin E-Amerikan sisäiset menopaluulennot tätä varten. Ja hyvä että varasinkin, koska mulla oli välistoppi jenkeissä, ja siellä viranomaiset olivat sen verran tarkkoina, etteivät olisi minua varmastikaan lennolle päästäneet, ellei minulla olisi ollut noita lippuja näyttää. Käyttivät jopa aikaa tätä asiata tarkistaessaan puhelimitse jostain jne. Argentiinan päässä ei varmasti ongelmaa ole, eikä paluulippuja kysytä, mutta välikentillä on henkilökunta velvoitettu tarkistamaan nämä jutut vissiin sanktioiden uhalla. Esim. joku lauttalippu BA-Colonia, Uruguay riittää kyllä.

Toivottavasti oli jotain apua tästä..

ulala

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #21 : 30.12.2010, 17:45:04 »
Kiitos vilviis, on kyllä silti tosi jännä että jos vaihto kestää vaikkapa siihen heinäkuun loppuun, että viisumin hommaisi vasta huhtikuun aikoihin.. Mutta tosi hyvä kyllä tuo, että täytyy varata aika jotta ei tarvitse kadulla istua ja odottaa puolta yötä ;)

Pussijamssi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #22 : 30.12.2010, 18:23:22 »
Ikiliikkuja,
gracias por su respuesta! Kaipa sitä arjesta selviää siinä missä muutkin ja lohduttaudun ajatuksella, että jo parin kuukauden päästä olen jo edes hieman kärryillä miten tuolla päin maailmaa pelataan. Mitenköhän mahtaa olla polkupyöräilyn laita? Joissakin blogeissa on mainittu sen olevan yhtä kuin itsemurha, toisten mielestä onnistuu ihan hyvin, mutta jälkimmäiseen mielipiteeseen yhtyvät on tainneet kasvaa vastaavassa miljoonakaupungissa ja tottuneet siihen. Lontoossa näytti pyörällä vielä pärjäävän jos vain ajoi jumalattoman lujaa, mutta ehkä mie pääsen hengestäni tarvittaessa jalkaisinkin. Pyörällä ei vain tarvitsisi miettiä busseja niin paljon kun taas 10 kilometriä ei jaksa ihan joka päivä köpöttää.

vilviis, ihanko totta? Vaikka olisi opiskelijatodistus paikallisesta koulusta ja muut paperit, missä lukee että tämä ulkkari hankkii viisumin vasta koulunaloituksen jälkeen? Lennän (Frankfurtin ja) São Paolon kautta, mutta kai ne yhtä tarkkoja on sielläkin. Jenkeissä tonkivat aina kaikki farkkujen saumoja myöten ja passi herättää epäilyksiä, kun olen kuvassa lyhytmustatukkainen, silmälasipäinen, kulmakarvaton 13-vuotias ja nyt aikalailla vastakohta. Jännitysmomentti miten sillä enää matkustellaan, kun ei kelpaa edes henkkarina baariin.

Kuumottaa kyllä lähdön lähestyessä aina vain enemmän ja enemmän. Olen lukenut aivan liikaa kauhutarinoita ja välillä tuntuu että haukkaan liian suuren palan ja olisi pitänyt vain hakea siihen valmiiseen vaihtopakettiin business-ihmisten kanssa. Suomen koulun päästä ei paljon informaatiota heltiä, kv-koordinaattori totesi vain että "Argentiinan espanja on hyvin erilaista, kannattaa opiskella kieltä. Asunnot ovat kylmiä ja paikallinen talvi kylmä, kannattaa ottaa paksuja talvivaatteita mukaan. Muista vakuutus". Ei mitään mainintaa esimerkiksi tuosta lipusta pois maasta... Jos näin todella on, niin ilman muuta yritän varata jotain bussilippuja Viña del Mariin Chileen ystäväni luo - olen vain (naiivisti kai sitten) elellyt siinä uskossa, että hoidan sen reissun valmistelut vasta kun olen kotiutunut Bairesiin.

Miten muuten teillä vakuutukset? UADE-yliopistoni vaatii ottamaan paikallisen Medicus-sairasvakuutuksen (800 USD dollaria/vuosi), joten ajattelin olla ottamatta Suomesta mitään. Pohjolan Easy nimittäin kattaisi oikeastaan kaiken, mutta maksaisi yli 600e/vuosi - ja jos mulla jo tuo Medicus sairasvakuutus on, niin onko järkeä laittaa tuota 600 euroa pelkkien matkatavaroiden vakuuttamiseen? Mukaan lähtee noin 3 euron arvoinen kännykkä ja mp3-soitin, vanhahko läppäri ja jokunen vaateriepu. Vaikka ne kaikki varastettaisi niin kokonaissumma jäisi silti alle 600 euroon (kun ei käytetystä, aikoinaan 700e maksaneesta läppäristä paljoa korvata) - mikäli mitään korvauksia edes saisi, koska ei paikallista poliisia varmaan kiinnosta jos joltain gringalta revitään rinkka selästä.

Turva-nimiseltä puljulta mulla tosin on jatkuvasti voimassa oleva matkavakuutus, mikä kustantaa alle 50e/vuodessa ja tosiaan sillä saa sen 3kk olla reissussa. Järkeilin, että jos omaisuuttani viedään niin todennäköisesti se on juurikin menomatkalla ja alussa kun olen ulkona kaikesta. Esimerkiksi kadonneet matkatavarat se Turvan vakuutus korvaisi.

Tenkkapoo tulee ehkä vuoden loppupäästä, kun toivon mukaan lähden sille Chile-(mahd. myös muita maita)reissulleni - tuo Medicus kun kattaa vain semesterien aikana tarvittavat lääkäri ym palvelut. Jos sairastun tai telon itseni sillä vapaa-ajan matkalla, käy ohraisesti. Tuota Turvan vakuutustakaan ei voi laittaa "alkamaan" vasta vuoden lopussa, vaan se turvaa siitä päivästä kun lähden.

Pahoittelen kilometriviestiä! Kannattaako ottaa riski, vai suosiolla ottaa tuo Easy? Se on tosiaan halvin vaihtoehto näillä näkymin, koska kaikkiin matkavakuutuksiin joista olen kysellyt, lisäkuukaudet tuon 3kk:n päälle kustantaa muutamia kymppejä ja loppusumma kasvaa sievoiseksi.

Vertailun vuoksi: vakuutus vuodeksi sinne Jenkkeihin maksoi n.360e kattaen kaiken. Nyt sama turva maksaisi n.1200e.

ulala

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #23 : 30.12.2010, 22:02:33 »
Nyt löytyi ratkaisu tähän viisumiprobleemaan!! Toivottavasti :D Kai tämäkin ehtii räjähtää käsiin vielä ;)
Uban sivuilta: Nota: El estudiante tendrá 30 días para regularizar su situación migratoria desde el inicio del ciclo lectivo
Eli minulla alkaa ciclo lectivo 17.3., olettaisin, että minulla on siis aikaa 17.4. asti hommata toi viisumi. Huhhuh. toivon todella. Koska teillä muilla alkaa koulut?

Vähän off topicia; hain joskus Espanjassa asuessani NIE-numeroa (ulkomaalaisen veronumero) ja tämän yhden numeron takia sain odottaa puoli vuotta tapaamista, jossa se myönnettiin - vasta tän jälkeen olin "kelpo työvoimaa" espanjalaisten työnantajien näkövinkkelistä, vaikka euroalueella on laillista työskennellä ilmankin sitä. Puoli vuotta oli aika tuskaa odotella :D

Hepuli

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 31.12.2010, 10:37:54 »
vilviis, ihanko totta? Vaikka olisi opiskelijatodistus paikallisesta koulusta ja muut paperit, missä lukee että tämä ulkkari hankkii viisumin vasta koulunaloituksen jälkeen? Lennän (Frankfurtin ja) São Paolon kautta, mutta kai ne yhtä tarkkoja on sielläkin. Jenkeissä tonkivat aina kaikki farkkujen saumoja myöten ja passi herättää epäilyksiä, kun olen kuvassa lyhytmustatukkainen, silmälasipäinen, kulmakarvaton 13-vuotias ja nyt aikalailla vastakohta. Jännitysmomentti miten sillä enää matkustellaan, kun ei kelpaa edes henkkarina baariin.

Olikos se niin, että sulla oli vuodeksi opiskelupaikka? Se on siinä mielessä eri juttu, kun mulla, koska mulla on vain lukukaudeksi ja paluulentoni lähtee elokuun puolivälissä, eli lukukausi on jo päättynyt. Mutta tietääkös joku, jos saan sen viisumin huhtikuussa, niin kuinka pitkälle se sitten myönnetään? Myönnetäänkö se siitä eteenpäin puoleksi vuodeksi eteenpäin vai siihen asti, kun mulla koulua on? Jos se puoleksi vuodeksi myönnetään, niin sittenhän mulla ei pitäisi olla ongelmaa ton paluulentopäiväni suhteen (olen ensin turistina maassa sen n. 90 päivää, ja sitten saan opiskelijaviisumin puoleksi vuodeksi, eli tuohon aikaan sisältyisi jo se mun 7kk:n maassa oleskelu). Jos mun ajatus nyt oikein toimii..

Jotenkin kyllä tosi kummalta kuulostaa, että välikentillä alkaisivat tarkasteleen tollasia juttuja. Sehän on ihan absurdia, kun me jokatapauksessa saadaan mennä 90 päiväksi ilman viisumia maahan ja viisumit hommataan sitten vasta paikan päällä. Eihän sitä kukaan ulkopuolinen voi määritellä etukäteen, että mitä nyt sinne menen sitten tekemään ja milloin mun pitäisi olla maasta pois.

Kuumottaa kyllä lähdön lähestyessä aina vain enemmän ja enemmän. Olen lukenut aivan liikaa kauhutarinoita ja välillä tuntuu että haukkaan liian suuren palan ja olisi pitänyt vain hakea siihen valmiiseen vaihtopakettiin business-ihmisten kanssa. Suomen koulun päästä ei paljon informaatiota heltiä, kv-koordinaattori totesi vain että "Argentiinan espanja on hyvin erilaista, kannattaa opiskella kieltä. Asunnot ovat kylmiä ja paikallinen talvi kylmä, kannattaa ottaa paksuja talvivaatteita mukaan. Muista vakuutus". Ei mitään mainintaa esimerkiksi tuosta lipusta pois maasta... Jos näin todella on, niin ilman muuta yritän varata jotain bussilippuja Viña del Mariin Chileen ystäväni luo - olen vain (naiivisti kai sitten) elellyt siinä uskossa, että hoidan sen reissun valmistelut vasta kun olen kotiutunut Bairesiin.

Joo välillä on täälläkin aika epätoivoinen olo, että mitä oon mennyt oikein tekemään. Tulee niitä hetkiä, kun tekisi mieli perua koko homma! Välillä vaan tuntuu, että kaikessa tulee ongelmia ja päänvaivaa ja mikään ei suju, niin kuin "pitäisi". No mutta, toisaalta oon tähänkin mennessä saanut monta hermoromahdusta ja selvinnyt niistä, niin kai tää tästä eteenkin päin viä onnistuu  :D Ehkä tää free-moverina Etelä-Amerikkaan vaihtoon lähteminen ei ole näin heikkohermoisen hommaa. Hah. Toisaalta sit jos/kun tästä kaikesta joskus selviää, niin voi olla aika tyytyväinen itteensä, kun on melkosen suuren homman tehnyt ja ollut hyvinkin itsenäisesti liikkeellä. Tietääpä ainakin sen jälkeen, mihin pystyy ja mihin kaikkeen on ens kerralla valmis. Ja varmasti unohtumaton kokemus sekä hyvässä että pahassa!  :) Tähän pientä tsemppiä viä: olin vuosi sitten Intiassa ja Nepalissa 1,5kk ja olin tosta ajasta 5 viikkoa todella sairas, erinäisissä taudeissa. Se ei todellakaan ollut kivaa, ja olo oli kauhea, jopa pelokas, mutta en silti vaihtais totakaan kokemusta mihinkään! Silti mietin totakin reissua hymyssä suin ja kaipailen takaisin Intiaan. Jotenkin tällaisilla jutuilla yritän itteeni tsempata, jotta uskoisin siihen, että kyllä kaikesta selviää, ja olen taas monta elämänkokemusta rikkaampana ton Argentiinan vaihdon jälkeen!

Miten muuten teillä vakuutukset?

Mulla on Pohjolan easy-vakuutus ja otin siihen sitten 4 lisäkuukautta (mukaanlukien matkatavarat), ja hintaa tuli 200e lisää sen perusmaksun päälle. Onhan sekin periaatteessa aika paljon rahaa (jos mitään ei käy), mutta jotenkin on turvallisempi olo, kun on se vakuutus. Ja toisaalta koulu myös vaatii, että vakuutus on olemassa koko oleskelun ajalle.

Nyt löytyi ratkaisu tähän viisumiprobleemaan!! Toivottavasti :D Kai tämäkin ehtii räjähtää käsiin vielä ;)
Uban sivuilta: Nota: El estudiante tendrá 30 días para regularizar su situación migratoria desde el inicio del ciclo lectivo
Eli minulla alkaa ciclo lectivo 17.3., olettaisin, että minulla on siis aikaa 17.4. asti hommata toi viisumi. Huhhuh. toivon todella. Koska teillä muilla alkaa koulut?

Ahaa, olisikohan se sitten mullakin noin. Toivottavasti. Sitten olisi mullakin mahikset noudattaa lakia! Sain nyt varattua ajan 8.4. ja opetus pitäisi alkaa 14.3. Toi varattu aika on sillai, että oon siinä vaiheessa ollut 81 päivää maassa, aika tiukille menee! Joutuuko siinä viä jotenkin odottaan, että saa sen viisumin vai tuleeko se sitten saman tien tossa? Eli toi aika on siis migracionesiin oleskeluluvan hakemiseksi.

Ikiliikkuja

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • @ .
« Vastaus #25 : 31.12.2010, 11:37:14 »
Sen visan pystyy jatkamaan 90 päivällä maan sisällä ennen
edellisen umpeutumista kerran, maksaa 300 pesoa. Tai sitten
käy Uruguayssa BA:sta, maksanee saman tai vähemmän lautalla..
Saa uuden 90 päivää.

Mutta näkeepähän sitten Uruguayn samaan rahaan. Tarkistakaa
tämä jostain ennen kokeilua, en ole ihan 100% varma.

Joku tuossa ylempänä ihmetteli että mistäs kukaan tietää mitä
on menossa johonkin tekemään, no rajahenkilökunta voi sitä
kysyä ja sitten jos valehtelee niin onhan se huono homma jos
narahtaa siitä. Mutta jos on kaikki systeemit kunnossa ja on
varannut ajan sinne ihme viisumitilaisuuteen mistä en ollut
kuullutkaan (kun ei ole itseä koskenut), niin onhan se kumma
jos eivät voi tarkistaa ja siitä kitisemään rupeaisivat, kun kerta
on maahan arvokkaaksi vieraaksi kutsuttuna tulossa.

Rajahenkilökuntahan sen päätöksen tekee aina pääseekö joku
maahan ja miksi ajaksi, ei se mikään automaatti ole että jos on
viisumi tai ei jos ei sitä tarvitse, että pääseekö. Mutta turhaa
panikointia ei kannata harrastaa vaan varata kaikki dokumentit,
yhteysnimet ja numerot valmiiksi. Ja voihan sieltä kouluiltakin
sitä tiedustella, että onko ongelmia odotettavissa/onko muilla ollut.

Edit. tai uusia sen oleskeluajan 90 päivän jatkolla, en siis tarkoittanut
visaa tuossa alussa...
« Viimeksi muokattu: 31.12.2010, 11:45:28 kirjoittanut Ikiliikkuja »

ulala

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #26 : 31.12.2010, 13:49:30 »

Miten muuten teillä vakuutukset?

Mullakin on tuo Pohjolan easy samalla jatkoajalla kuin Hepulilla. Lisäksi vuosimaksu nousi easyn perusvuosimaksusta eli 20 eurosta 67 euroon kun nostin varmuuden vuoksi vakuutussumman 4000 euroon. Mutta nyt voi ainakin lähteä hyvillä mielin vaikka mulla ei taida olla omaisuutta edes tuon edestä ;) Olettehan muistaneet pyytää vakuutusyhtiöltä ilmaisen todistuksen sitä viisumia varten?

Ahaa, olisikohan se sitten mullakin noin. Toivottavasti. Sitten olisi mullakin mahikset noudattaa lakia! Sain nyt varattua ajan 8.4. ja opetus pitäisi alkaa 14.3. Toi varattu aika on sillai, että oon siinä vaiheessa ollut 81 päivää maassa, aika tiukille menee! Joutuuko siinä viä jotenkin odottaan, että saa sen viisumin vai tuleeko se sitten saman tien tossa? Eli toi aika on siis migracionesiin oleskeluluvan hakemiseksi.

Luulisi saavan heti kätösiin, kun kerran sitä varten pitää varata aika. Vois kuvitella että tuo ajanvarausjärjestelmä on sitä varten että ne ehtii hoitaan paperiasiat kuntoon ennen tapaamista.
Yritin varata itsellenikin jo ajan, mutta BA:n alueella aikoja ei saa kuin 3-4 arkipäivää eteenpäin, eilen noita katsellessa viimeinen mahd aika olis ollut 5.1! ja sulla venähtää jo suorilta käsin sinne huhtikuulle Córdobassa..Kyllä on suuret erot resursseissa vaikka ovat isoja kaupunkeja molemmat.

Joku tuossa ylempänä ihmetteli että mistäs kukaan tietää mitä
on menossa johonkin tekemään, no rajahenkilökunta voi sitä
kysyä ja sitten jos valehtelee niin onhan se huono homma jos
narahtaa siitä. Mutta jos on kaikki systeemit kunnossa ja on
varannut ajan sinne ihme viisumitilaisuuteen mistä en ollut
kuullutkaan (kun ei ole itseä koskenut), niin onhan se kumma
jos eivät voi tarkistaa ja siitä kitisemään rupeaisivat, kun kerta
on maahan arvokkaaksi vieraaksi kutsuttuna tulossa.

Elikkäs mitenkä sinne nyt sit lopulta pitäisi mennä..? Turistina ajattelin ihan automaattisesti sillä tässä ei voi sitä citaakaan varata etukäteen. hmm.

Tuosta Argentiinan poliisilta haettavasti rikosrekisteriotteesta kysyisin, että antavatko sen mitä dokumenttia vastaan?

Ikiliikkuja

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • @ .
« Vastaus #27 : 31.12.2010, 15:19:12 »

Elikkäs mitenkä sinne nyt sit lopulta pitäisi mennä..? Turistina ajattelin ihan automaattisesti sillä tässä ei voi sitä citaakaan varata etukäteen. hmm.

Turistina varmaan sitten on teidän mentävä, Tuolla
lukee kyllä että niin ei saisi oikeastaan tehdä...

http://www.migraciones.gov.ar/accesibleingles/?categorias

"TOURISTS

SECTION 24 SUBSECTIONS TO THE LAW 25.871, ORDER 616/2010

It is considered a transitional resident any foreigner who obtain from the National Direction of Migration, an admission in that nature.

TOURISTS: for rest or recreation, with sufficient means to do so. "

Tiedä sitten. Tarkoitin vain tuota hepulin pohdintaa että mitä se kenellekkään kuuluu mitä menee tekemään jne,että jos kysytään (tuskin kysytään tietenkään) niin parempi sanoa sitten että opiskelemaan tulossa eikä jotain muuta. Kannattaa uskoa mitä sieltä koulusta ja lähetystöstä jne sanovat ennemmin kun mun jaarituksia kuunnella :-)

Tasmanian tuholainen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : 01.01.2011, 21:31:32 »

Tuleeko kenellekään mieleen mitään erityistä ressattavaa? Allekirjoittanutta ahistaa raha. : D Ei sen puute, se on normaalia, vaan mm. se kun colectivot kulkee pelkillä monedoilla, joita on kuulemma vaikea saada.

Kolikoita kertyy kyllä aika nopeasti, jos ei niitä ole pakko muualla käyttää eikä aja ihan älyttömästi eri busseilla. Tosin Buenos Airesiin puuhataan yhtenäistä julkisen liikenteen järjestelmää: http://www.sube.gov.ar/

Joillain linjoilla tämä näyttäisi jopa jo toimivan: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1230165

Vaihtorahan puute tuntuu tosin usein stressaavan muutenkin, jotenkin tuntuu että Argentiinassa on ihan väärä rahayksikkö... Samaa ongelmaa ei ole esim. naapurimaissa.

Pussijamssi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 03.01.2011, 16:40:08 »
Hei taas! Sain vastauksen suurlähetystöstä tuohon maahanmenoasiaan:

"Turistien kohdalla on tosiaan sääntö, että paluu pitää olla 6 kk:n sisällä menosta (koska turisti voi pidentää oleskelua maahanmuuttovirastossa toiset 90 päivää) mutta sääntö ei koske opiskelemaan menijöitä, sinulla pitäisi siis olla joku todistus yliopistolta, että olet menossa opiskelemaan siltä varalta, että joku sitä paluuta kyselisi. Aina sitä ei edes kysytä mutta lentokentillä pitäisi kyllä olla jo tiedossa, että opiskelijaviisumit haetaan vasta Argentiinasta maahanmuuttovirastosta. Se on siellä Frankfurtissa, jossa sitä voidaan kysyä, muualla tuskin kysellään mitään.

Ystävällisin terveisin,

Elina Ramirez
Argentiinan suurlähetystö"

Eli yliopiston hyväksymiskirje erittäin hyvään jemmaan. Yksi ressi vähemmän, muy bien.

Kurssivalikoimakin tuli, melkein 4000... Joista toki esim. portugalin ryhmiä on parisenkymmentä, mutta kyllä tässä silti on työnsarkaa kääntää mitä kaikki aineet edes tarkoittavat, kaivaa sieltä sellaisia, jotka hyväksytään tutkintooni ja sellaisia joita haluan huvikseni lueskella. Jännät aikataulut kyllä: aamun luennot alkaa 07:45-11.45, iltapäivän 14-18.00 ja illan 18.30-22.30 ja varmaan noissakin on se pieni puolen tunnin-tunnin jousto..
Hauska ajatus istua koulussa iltakymmeneltä. Tai mennä baariin aamukolmelta. Edes kerran elämässä luontainen vuorokausirytmini on luontainen muillekin!

Turva-nimisen vakuutusyhtiön terveiset: n.380e pelkkä sairasvakuutus 10 kuukaudelle, tavaroiden kera sitten toki enemmän.
Taidan vain mennä riskillä, matkavakuutukseni on sen 45 päivää voimassa (onnetonta, luulin että 90), sen jälkeen Argentiinan sairasvakuutus turvaa lukukausien ajan ja valtaisaa omaisuuttani ei suojele mikään tuon 45 päivän jälkeen. Menköön jos on mennäkseen, hevoseton mies on onnellinen ja niin pois päin ja toivon ettei Machu Picchulla katkea käpälä, kun siellä reissatessani ei ole lukukausi päällä.
Vielä saa haukkua typeräksi, en vain osaa ajatella riskejä, kun sillä n.600 euron vakuutuksella maksaa kolmen kuukauden vuokrat siellä...

Andrés

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #30 : 03.01.2011, 20:26:18 »
Heh, tääpä hauskaa. Olin ite Buenos Airesissa vaihdossa juurikin UADE:ssa 7/2009-12/2009, ja nyt intin jälkeen oon suuntaamassa takaisin Argentiinaan vailla mitään muuta järkevää päämäärää kuin syventää espanjantaitoja, ja kappas, tänne eksyttyäni löytyy jengiä joka on lähdössä ekalle Buenos Airesin reissulleen.

Multa voi kans siis kysellä noita käytännön juttuja jos haluaa, ja oon ite lähdössä paikan päälle helmikuun alkupuolella. Etenkin tosta UADE:sta osaan paremmin kertoilla. Vastailen varmaan aika nopeella aikaspannilla kun oon kans alkanu tässä päivittäin surffaileen Buenos Aires -sivuilla.

ulala

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #31 : 03.01.2011, 21:45:15 »

Eli yliopiston hyväksymiskirje erittäin hyvään jemmaan. Yksi ressi vähemmän, muy bien.

Hyvä kuulla että menon kanssa ei pitäisi olla ongelmia jos on hyväksymiskirje messissä. Minulla varmaan riittää sitten tuo hyväksymissähköposti ja muut viestittelyt koulun kanssa, sillä oman hyväksymiskirjeeni saan kouraan vasta paikan päällä. UBA:n taideosasto ei siis turhia lähtenyt kirjeitä lähettelemään.. mitäpä suotta :D
Mullakin on nyt BA:n lentoliput ostettu (27.1.) ja paluukaupungiksi valitsin Rion (22.8.), eli jos tulisi ongelmia tuon 7 kk oleskelun kanssa, minun pitäisi jotenkin saada lentokenttähenkilökunta vakuuttuneeksi siitä, että olen jo Brasseissa ennen kuin tuo 6kk tulee täyteen Argentiinassa. Mutta toivomma että se sähköposti riittää.

Pussijamssi, tuo sun kurssivalikoima teettää varmaan muutaman päivän työn ;)

Multa voi kans siis kysellä noita käytännön juttuja jos haluaa, ja oon ite lähdössä paikan päälle helmikuun alkupuolella. Etenkin tosta UADE:sta osaan paremmin kertoilla. Vastailen varmaan aika nopeella aikaspannilla kun oon kans alkanu tässä päivittäin surffaileen Buenos Aires -sivuilla.

Kivaa kun avun ja vinkkien tarjoajia riittää :) Kysynkin sitten heti sinulta, että kuinka hoidit rahanostot? Oliko sulla argentiinalainen tili käytössäsi ja jos niin kuinka sen järjestelit? Olen kuullut että pitäisi mennä poliisiasemalle ilmoittamaan että haluaisi DNI:n pankkitilin avaamista varten. Käytännössä hoituisi niin, että pollarit tulevat seuraavana päivänä asemalla käymisestä hostellille tsekkaamaan osoitteen, jossa henkilö majoittuu. Sitten antavat veronumeron ja tämän kanssa voi käydä Banco Nacionalissa tms avaamassa tilin. Pitääköhän tämä paikkansa?

Ois mukava tavata teidät kaikki siellä Bairesissa sitten! Toivottavasti Hepulikin pääsee sinne joskus käymään, viimeistään silloin äänestysten alla ;)

Andrés

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #32 : 04.01.2011, 15:19:27 »
Mä en missään vaiheessa pitäny argentiinalaista pankkitiliä, ei vaan tullu ees mieleen ennen kuin tajusin et pärjään ihan hyvin pelkällä suomitilillä. Mulla oli siis Visa Electron ja Visa matkassa, oikeastaan käytin vaan Electronia, sillä pysty maksaan melkein missä vaan ruokakaupoissa, vaikka käteinen onkin kingi lattareissa. Sit aina välil kävin nostaan jotain 700 pesoo kotio josta sit otin tavaraa lompakkoon aina tarpeen mukaan.

Andrés

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #33 : 04.01.2011, 15:25:02 »
Niin ja Visa Electronia en ottanu enää sen jälkeen ikinä yörientoihin mukaan kun mun kännykkä pöllittiin. Ja kandee hommaa joku halpispuhelin Argentiinaa varten, mul oli joku aivan rupu Nokia koko sen loppuajan, ja oli kiva ku ei tarvinnu ressaa enää siitä. Esim. tätä IPhonea ei tee mieli siel alkaa raahaan.

En missään vaiheessa hommannu DNI:a, mun käsittääkseni siihen vaaditaan Suomesta rikosrekisteriote, virkatodistus (syntymätodistus tms, saa kirkkoherranvirastosta), sit ne tarvii kääntää paikan päällä, ja niihin viel hakee argentiinalainen rikosrekisteriote.

ulala

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #34 : 04.01.2011, 21:57:37 »
En missään vaiheessa hommannu DNI:a, mun käsittääkseni siihen vaaditaan Suomesta rikosrekisteriote, virkatodistus (syntymätodistus tms, saa kirkkoherranvirastosta), sit ne tarvii kääntää paikan päällä, ja niihin viel hakee argentiinalainen rikosrekisteriote.

Juu nuo on kaikki jo hommattuna sitä opiskelijaviisumia varten muutenkin :) ja kyllä niihin sai rahaa kulumaan.. tänään tuli postissa Hkin maistraatista syntymätodistus espanjankielellä apostillella varustettuna = hintaa 30 euroa. Rikosrekisteriote apostillella irtosi 20 eurolla :/ UBA vaatii viisumin, joten vaihtoehtoja ei ollut..
Ja se argentiinalainen ote täytyy kuitenkin hakea myös, joten ehkä samalla se dni:kin sitten..saa nyt nähdä.

Eikö sulla sitten kulunut kauheasti rahaa niihin automaattinostoihin? Minulla ei ole Electronia mutta pelkkä Visa kylläkin, onko Electronilla halvempi nostaa?

Pussijamssi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #35 : 04.01.2011, 23:47:04 »
En ole miekään ajatellut DNI:tä hankkia kun en näillä näkymin ole pysyvästi sinne muuttamassa - opiskelijaviisumisota riittänee toivon mukaan. Jännä, että UBAan meno vaatii tuon syntymätodistuksen kun taas UADElle riittää pelkkä tuo rikosrekisteriote, hm. Toivottavasti ei tule mitään yllätystä, että minultakin sitä aletaan penäämään. Ei kuitenkaan lukenut tuossa dokumenttilistassa niin ehkä en vainoharhaile vaan vien mitä pyydetään^^

Mie lähen pelkän Visa Electronin kanssa. Nostot on sillä kyllä valitettavan kalliita, jos sen 100e nostaa niin melkein 5e menee hukkaan. Toivonkin, että vuokran pystyisi maksamaan verkkopankissa landlordin tilille, ettei tartte jumalattomia pesotukkoja vettää automaatista joka kuukausi. Ruokakaupoissa tosiaan käsittääkseni suositellaan korttiostelua kuten Andres kirjoittikin, mutta muuten vissiin vaan käteisellä, lukuunottamatta jotain ökyhotelleja. Vaikka en kyllä jaksa ressata kortin kopiointia, kun aion pitää käyttötilillä aina korkeintaan jotain 100 euroa ja sitten loput toisella. Verkkopankisa pystyy sitten venksaamaan niitä.

Puhelinkin on varsin harmiton, vuodelta 2004 oleva mollukka jossa ei ole muuta khuulia kuin värinäyttö. : D Mietin, että pitäisikö ottaa toinen varalta, tuollainen 29 euron Samsung, siltä varalta että yksi viedään. Argentiinassa kuulemma elektroniikka (ja kaikki muutkin tuodut vekottimet) törkeän kallista, niin siellä ei välttämättä parin kympin puhelimia ees myyä.

Kurssit alkaa hahmottua! Tekee vain mieli ahnehtia, tällaista opinjanoa ei ole sitten ala-asteen tainnut allekirjoittanut tuntea heh.

Rehvit ois mukava siellä paikan päällä sitten. Tuskin siellä mitenkään liikaa maamiehiinsä loppujen lopuksi törmää^^

Andrés

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #36 : 05.01.2011, 07:10:51 »
Ulala: kandee se syntymätodistus tilata myös suomeks, koska mun kaverille kävi niin, et kun se hommas DNI:tä, vain Argentiinassa käännetty kävi. En tiedä miten sit on noitten viisumien kans et päteeks tähänkin vai ei.

Pussijamssi: mä en tiedä onko pankista riippuvainen mut ainakaan 2009 ei mun Osuuspankin tililtä pystyny maksaan argentiinalaiselle tilille. Voi olla että tein jotain väärinkin.

En sit tiedä noista, että onko halvempaa nostaa Visalla vai Electronilla. Ja joo, miitti paikan päällä vois olla ihan kiva. Varsinkin kun aluks saattaa taas olla vähän hukassa. :)

Hepuli

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #37 : 05.01.2011, 08:38:54 »
Pussijamssi: mä en tiedä onko pankista riippuvainen mut ainakaan 2009 ei mun Osuuspankin tililtä pystyny maksaan argentiinalaiselle tilille. Voi olla että tein jotain väärinkin.

En sit tiedä noista, että onko halvempaa nostaa Visalla vai Electronilla. Ja joo, miitti paikan päällä vois olla ihan kiva. Varsinkin kun aluks saattaa taas olla vähän hukassa. :)

Mä just eilen maksoin nettipankin kautta espanjan kurssimaksua Argentiinaan, ja se ei oo ihan perustilisiirto, vaan maksaa n. 6-7e ja siinä kestää kai ainakin viikko, että rahat on saajan tilillä. Toivottavasti maksu meni oikein! Miten te jo Argentiinassa asustelleet ootte maksellut vuokrat yms.? Kuin paljon muuten ootte käyttänyt dollareita siä (esim. just vuokraan tai mihin vaan)?

Mä muuten juttelin puhelimitse Elinan, Argentiinan konsulaatista, kanssa ja hän ihmetteli tuota online-varaussysteemiä. Etenkin, kun siellä ei oikeastaan ollut sellaista vaihtoehtoa, että hakisi opiskelijaviisumia eli ainakin mun tapauksessa transitorio olisi se oleskelulupa, mikä mulle pitäisi myöntää. Hän sanoi, että temporaria on aivan eri hintaluokkaa (400e), joten pitääpä olla tarkkana, mitä paperia pyydän! Eli mulla on nyt siis turno, mutta se on periaatteessa vääränlaiseen tarkoitukseen (temporaria por dos años). Pitää varmaankin selvittää asiaa lisää paikanpäällä. Ja joo, kuten Pussijamssi tuossa kirjoittelikin, niin ei periaatteessa pitäisi tulla ongelmia noista lentoajoista, kun on menossa opiskelemaan. Ja tosiaan kerran voi Argentiinan sisällä uusia 90 päivän oleskelun ja sen jälkeen ilmeisesti rajattoman määrän voi käydä uusimassa rajojen ulkopuolella. Ja kun on käynyt uusimassa rajan ulkopuolella, voi muistaakseni taas uusia sen maan sisällä.

Miitti olis kyllä tosi jees! Harmi, että ehdin häippästä BA:sta jo tammikuun vikalla viikolla todennäköisesti. Mut ehkäpä voin tehdä pikku reissun jossain vaiheessa  ;) Ja tulkaa toki Córdobassa käymään, lupaan esitellä kaupunkia! Siä ei ainakaan taida pahemmin oman maan kansalaisia hengailla.

Ai nii, taidan olla mega huono-onninen, kun nyt huomasin Kelan asiointipalvelussa, että joku selvityspyyntöjuttu on lähtenyt eilen postissa liittyen opintotukeen. Ah, niiiiin ihanaa kun lähtö on kahen viikon päästä ja kauheita kuumotuksia koko ajan! Tää on melkein jo surkuhupaisaa, kuinka takkuinen mun taival on ollut!  :D Mutta jumaleissön, aion olla loppuun asti jääräpäinen ja sinnikäs, NYT EN LUOVUTA! Haha.

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Vaihtoon Argentiinaan
« Vastaus #38 : 05.01.2011, 20:42:49 »
Jaoin tämän opiskelukeskustelun omaksi ketjukseen, ettei Buenos Airesista tietoa haluavat joudu selaamaan tämän teeman keskustelua sivukaupalla. Jatketaan opiskelusta ja siihen liittyvästä tässä ketjussa.

Pussijamssi

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Vaihtoon Argentiinaan
« Vastaus #39 : 07.01.2011, 13:26:16 »
Hyvä, että ihan oma keskustelunsa, kun ei tosiaan ihan jokaisella Bairesin reissaajalla ole opiskelut mielessä. En vaan koskaan ole uskaltanut perustaa keskustelua tänne^^

Saan nykyään unta aamuneljän-viiden välillä. Jaa mikä ressi! :D Kaiken järjen mukaan asiat järjestyy kyllä mutta minkäs teet. Tajusin, että tuossa mun hyväksymiskirjeessä ja muussa sähköpostissa sieltä koululta puhutaan vain nyt tästä tulevasta "kevät"lukukaudesta, vaikka sieltä tuli kyllä aiemmin viestiä, että oo vaan koko vuosi. Kurssivalinnat voin tehdä nyt kuitenkin vain yhdelle lukukaudelle. Kysyisin sieltä UADEn kv-ihmisiltä, että mitäs mitäs, mutta siellä ollaan lomalla 19.1. asti... Ja nämä Kelan ym paperit ei oikein voi odottaa niin pitkään. :/

Onkohan se siis ihan ok jos nyt valitsen vaan kevääksi, teen learning agreementin vain yhdelle lukukaudelle ja sitten postittelen toisen paikan päältä Suomeen elokuussa? Mitenköhän tuon koulun maksaman tuen kanssa, kun 80% pitäisi tulla nyt ennen lähtöä (8*200e) ja lopuilta kahdelta kuukaudelta sitten kun palaan takaisin Suomeen. Maksaakohan ne nyt sitten mulle vain sen 80% yhdelle lukukaudelle maksettavasta tuesta?
Ei sillä että siihen maailman kaatuisi, toki mulla on säästöjä.

Maanantaina opintotoimistoon tenttaamaan miltä nämä mun valinnat näyttää ja heruuko niistä pisteitä... Tarkoituksena olisi opiskella keskiviikkoisin historia Argentina del siglo XX, torstaisin geografía turística Argentina ja perjantaisin turismo sustentablea ja inglés 3. Ke ja to istuntoja 14-18 ja perjantaina kevyt 07.45-18.00 mutta kai sen kertansa kestää neljän päivän viikonlopun voimin!
Onko luennoillekin muuten ihan ok mennä tyylikkäästi puoli tuntia myöhässä? Eikö kaikkialle ole? :D Sitten ei välttämättä tarvitse herätä vielä viideltä vaan vasta puoli kuudelta. Iltaluentoja 18-22.30 en uskaltanut ottaa kun en ole kiinnostunut hiipparoimaan yksikseni tuolla päin kaupunkia iltapimeällä.

Sitten ihan muuta asiaa: tietääkö kukaan silmälasien hinnoista Argentiinassa? Vaatteet, elektroniikka ym on kallista, mutta mitenköhän kakkulat. Käytän piilareita ja toki sielläkin, mutta reissuilla hiekassa ja möyriessä lasit olisi ehkä kätevät. Nämä vanhat on kuitenkin olleet käytössä lähinnä kotona tietokoneella enkä mielelläni käyttäisi julkisesti... Voisi kuvitella, että jotkut yksiteho-hengettömät saisi alle 300 eurolla sieltä toisin kuin täältä.