Haiti

(Luettu 3980 kertaa)

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Haiti
« : 25.01.2011, 23:17:50 »
En ainakaan löytänyt yhtään Haiti-aiheista ketjua, joten...

Onko kenelläkään mitään kokemusta Haitista? Allianssin kautta pääsisi Haitille vapaaehtoistyöhön, mutta mietin vaan, että onko se tällä hetkellä vähän liian hardcorea, vai kuinkahan vakaa tilanne siellä on? Kiinnostaisi kyllä kovasti. Ja siellä saletisti auttavia käsiä tarvitaan.

Kaikki kokemukset Haitista kiinnostaa, joten jakakaa, josko kellään on!!!

KiMLi85

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Haiti
« Vastaus #1 : 30.06.2011, 18:40:03 »
Tulin juuri viikko sitten takaisin Haitista. Olin vapaehtoistyötä tekemässä 7 viikon ajan, kuukauden päästä lähden takaisin. Ei kyllä ole mitenkään hardcorea, ainakaan minun mielestä, ei ollut turvaton olo koko aikana. Poliittinen tilanne on kyllä aika epävakaa tällä hetkellä, mutta jos on asiallinen NGO jossa työskentelee niin turvassa kyllä pysyy. Auttavia käsiä kyllä tarvitaan ja monenlaista apua, ei tarvitse olla mikään ammattilainen jotta voi auttaa.

Kaunis maa ja kauniita ihmisiä. Suosittelen.

Limoo

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 03.09.2011, 22:05:42 »
Minua kiehtoisi ajatus lähteä Haitin puolelle myös, kk päästä lähden nimittäin Dominikaaniseen Tasavaltaan.. Jos voisi tehdä pienen reissun - en tiedä sitten. Tähän väliin ei mikään avustustyö/vapaaehtoisuus onnistu, mutta ehkäpä vielä joku kerta. Mietimme tätä tätini kanssa heti maanjäristyksen jälkeen..
Ikuisesti kuumeessa.

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 25.02.2015, 06:57:09 »
Kuka kertoisi reissukokemuksistaan Haitilla? Sain hetki sitten loistoidean lähteä pakoon Kanadan pakkasia ja jotenkin Haiti alkoi kiehtomaan.

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 18.03.2015, 15:44:12 »
Hiljaiselta vaikuttaa tämä ketju, kerronpa jotain josko joku muukin miettii Haitin matkaa.

Vietin Haitissa reilun viikon, Port-au-Princessä ja Jacmelissa. Lensin sinne New Yorkista ja siirryin bussilla naapurimaahan Dominikaaniseen tasavaltaan. Olin liikkeellä yksin, en puhu ranskaa kuin muutaman lauseen ja yksittäisiä sanoja, kreolea en senkään vertaa.

Minulla oli saapuessani PaP:issa sohvasurffausisäntä. Se helpotti kovasti! Kaupunki on melkoinen paikka, tuskin olisin osannut edes liikkua paikasta toiseen, löytää busseja jne yksin. Nyt pääsin "nauttimaan" moottoripyörän kyydissä nähtävyyksistä.

Maa on köyhä mutta yllättävän kallis. Hotellit ovat ylihintaisia kuntoonsa nähden, ruoka supermarketeissa on kallista, valikoima pikkukaupoissa on hyvin vaatimaton  Taksi lentokentältä kaupunkiin on superkallis, muuten kulkeminen busseilla, mototakseilla tai takseilla on halpaa.

Liikenne on kaaottista! "Jalkakäytävät" ovat onnettonia jos sellaisia on (täynnä ihmisiä myymässä kaikkea maan ja taivaan väliltä/tukossa parkkeeratuista moottoripyöristä/rikki ja täynnä reikiä eli varovasti varsinkin illalla kun katuvalojakaan ei aina ole). Monesti kävely tapahtuu ajoradalla ja siellä motot ja taksit menevät ohi TODELLA läheltä. Ei kannata heilutella käsiään tai ne osuvat moton peiliin....

Suurin turvallisuusriski on siis liikenne. En tosin liikkunut yksin pimeään aikaan. Sohvasurffari-isäntäni ei suostunut lähtemään "Rauta-torille" viiden aikaan iltaoäivällä, sanoi että poliisit poistuvat paikalta silloin ja alue muuttuu turvattomaksi. Kannattanee kysellä paikallisilta jos on epävarma jonkun alueen turvallisuustilanteesta.

Yhteenvetona sanon, että olen todella iloinen että kävin Haitissa, mutten ole ihan varma menisinkö uudelleen  ::) Ranskaa nyt ainakin haluaisin osata enemmän ja reissata paksumman lompakon kanssa jos sinne lähtisin uudelleen.

hanna71

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 18.03.2015, 15:55:16 »
Rahasta piti vielä sanomani että minulla oli mukana dollareita joita oli helppo vaihtaa. Euron kurssi oli niin surkea että ei kannattanut niitä vaihtaa. Pankkiautomaatteja on harvakseltaan, en käyttänyt niitä. Jossain hotelleissa kelpasi luottokortti.