Taj Mahal

(Luettu 29034 kertaa)

millimia

• Aloittelija
    • Profiili
Taj Mahal
« : 04.02.2011, 00:15:47 »
Hei!

Millaista hintaa delhiläiset matkanjärjestäjät pitävät nykyään Agran päiväreissuilla? 1997 delhi-agra (tah majal)- delhi maksoi ilmastoidussa bussissa n. 800 rupiaa, mitkä ovat käytännöt nykyään ja mitä maksaa?

kiitos kaunis :)

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Taj Mahal
« Vastaus #1 : 04.02.2011, 10:06:58 »
Tietoa mulla ei ole, mutta mua myös kiinnostaa, että kuinka kaun Delhistä kestää Agraan?

Yritin saada Bangaloresta/ Goalta lentoja Agraan, mutta ei onnannut. Mietinkin nyt, että jos ssen Taj Mahalin ihmettelyn hoitaisi sitten Delhin kautta...

Matt

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 04.02.2011, 10:37:42 »
Matkaa n 200km ja 6-8h/sivu

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 04.02.2011, 23:21:11 »
Jos Delhistä sinne suuntaa, niin kannattaako melkein sitten siellä Agrassa yöpyä, vai onko mesta nähtynä niin, että puksuttaa sinne heti aamusta ja illalla takas?

millimia

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 05.02.2011, 04:52:05 »

Matt, paljonko maksoi ja millä menit? Kallka, ainakin aiemmin olen käynyt päiväreissuja sinne, aamulla 5 aikaan lähtö ja illalla myöhään takas Delhiin

Matt

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 05.02.2011, 09:07:33 »
Mä vuokrasin auton+kuskin lentoaseman ulostulo aulasta.2vrk 100e.Kannattaa yöpyä Agrassa.TajMahaliin tutustuminen ottaa aikaa.

Skönäri

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #6 : 05.02.2011, 10:16:18 »
Stoget kulkee New Delhin steissiltä Agraan ja takaisin varmaan parikymmentä kertaa päivässä, ja nopeimmat ottaa aikaa alle 3 timmaa. Sikaosaston liput 2009 muistaakseni 64 rupiaa zipale. Reilu satanen lisää ja pääsee mukavampaan (väljempään) sleeper luokkaan. Agrassa voi palkata tuktuk kuskin viemään nähtävyyksille, maksoimme puolen päivänajelutuksista 600 rupiaa/2hlö, missä oli varmaan 400 liikaa (eka päivä Intiassa :D)

Taj Mahalin sisäänpääsymaksu suolaiset 750 rupiaa, jos ei ole Etelä-Aasialainen (20rupiaa)
Vapaus on sitä, kun ei tiedä missä nukkuu seuraavan yön. Fotoja:
http://www.merikauhu.kuvat.fi/kuvat/

puutikku

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 10.02.2011, 19:41:28 »
Vuonna 2007 1500 rupiaa per nuppi (3henkilöä, delhi/agra/delhi) ilmastoidulla autolla ja omalla kuljettajalla. Aikaisin aamulla lähdettiin ja ilta myöhään palattiin. Taj Mahal todellakin ottaa oman aikansa, tontti on valtava, rakennukset upean yksityiskohtaisia, nähtävää on todella paljon. Oma kuljettajamme oli kyllä huippu tyyppi, matkan varrella pysähdyttiin kun siltä tuntui.

Vaikka hinta olikin suht suolainen, mutta oli täysin sen arvoinen.
pelimiespelimies
Ruotsi, Eesti, Saksa, Hollanti, Cypros, Bulgaria, Turkki, Egypti, Intia, Thaimaa, Italia, Vatikaani . . .

Marvin

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 20.02.2011, 03:05:37 »
2009 joulukuussa oli muistaakseni 800 rupsukkaa Taj Mahal + plus se Krishnan syntymä-temppeli kierros, kesti n. 13-tuntia. Eli ei mun mielestä ollenkaan paha tuohon tunti-määrään nähden.

Toki jos ei halua tuota ryhmä-matkaa ahtaassa bussissa, niin kannattaa vuokrata se taksi, toki hieman kallimpaa mutta varmasti antoisaa matkaa.

Amiina123

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 20.02.2011, 14:23:47 »
En muista hintoja, mutta meillä ainakin meni aikaa liikenneruuhkissa niin, että en jättäisi paluuta Delhiin samalle päivälle (kenties niin, että nukkuisi yön bussissa? en tiiä, onko käytännössä mahdollista).

Ja tosiaan, kannattaa varata aikaa, siellä ei ole kiva juosta rakennuksia kiireessä läpi :)

Plantago

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 28.03.2011, 13:08:06 »
Ekalla keralla kun kävin Taj Mahalissa 2006 tulimme junalla Udaipurista sinne noin klo 12.00. Silloin sinne oli jo ihan tolkuton jono. No Intiassa on sellainenkin "ammatti" et auttavat jonon ohi. Maksoin ihan mielelläni kun oli tosi kuuma ja jonotus olisi kestänyt tunteja. Toisella kerralla tulimme junalla Varanasista ja olimme jo aamusta Taj Mahalilla. Eli kannattaa olla hyvissä ajoin liikkeellä. Kummallakin kerralla vietiin aluksi rinkat säilytykseen sinne juna-asemalle mistä lähtee Delhin junat.
Sellainen pikku juttu et reppuja yms kasseja ei saa viedä taj Mahaliin sisälle vaan niille on lukollinen kaappi systeemi. Kannattaa viedä kamat sinne ja vasta sitten jonottamaan niin ei tule kahta jonotusta (passit rahat ja kortit omaan matkaan).
Kummallakin kerralla olemme ottaneet junan Delhiin sitten illasta, ilman sen kummempia paikkavarauksia. Ekalla reisulla meinasivat heittää meidät pois junasta kun joimme viskiä mahatautia vastaan ja toisella kerralla meitä oli 8 hengen loosissa ainakin 15 matkajaa. Mutta tulipahan tutustuttua paikallisiin ihmisiin.

hunio

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 14.04.2011, 10:24:01 »
Me otettiin juna Delhistä, sleeper class luokalla Agraan. (kesto muutaman tunnin) ja siitä eteenpäin tuktukilla tsekkailee taj ja agra fort. Suosittelen junaa, nopea ja kätevä tapa (+ mielenkiintoinen) :)

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 23.04.2011, 04:35:51 »
Onko kellään tietoa tai kokemusta, että tehdäänkö Taj Mahaliin mitään turisti-reissuja Goalta käsin? Tai meneekö Agraan Goalta suoraa bussia?

Anna I

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 23.04.2011, 08:15:17 »
Ihan ensimmäiseksi on sanottava, että omakohtaiset Goa-kokemukset ovat jo vuosien takaa, mutta ainakin silloin, kymmenen+ vuotta sitten Goalta järkättiin reissuja Agraan. Ne olivat sellaisia lyhyitä pyrähdyksiä, joilla kierrettiin tärkeimmät nähtävyydet. Itse en ole tällaiselle reissulle osallistunut, kun tykkään kulkea omaan verkkaiseen tahtiini fiilistellen näkemääni.

Tuskinpa Goalta suoraa bussiyhteyttä Agraan on (lukuunottamatta matkatoimistojen charter-busseja), mutta Mapusasta Puneen pääsee bussilla ja sieltä junalla Agraan. Ainakin 'silloin joskus' bussi lähti illalla 9-10 välillä ja oli perillä Puneessa aamun varhaisina tunteina. Mulla oli taaimmainen yläpeti käytössä ja matka vuorien yli oli mielenkiintoinen. Sattui olemaan kunnon kuutamoinen yö, joten näkymät olivat aika ajoin suorastaan huikeat (silloin en vielä ollut ajellut pohjoisen vuoristoteillä...)

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #14 : 17.09.2011, 03:08:58 »
Agrassa voi palkata tuktuk kuskin viemään nähtävyyksille, maksoimme puolen päivänajelutuksista 600 rupiaa/2hlö, missä oli varmaan 400 liikaa (eka päivä Intiassa :D)
Agran rautatieaseman edustalla on prepaid taksi/autoriksakioski, jonka seinässä olevasta taulusta näkee yleisimpien turistivaihtoehtojen hinnat ja muutkin matkat saa oikeaan hintaan, kun ostaa ne tästä paikasta. Se, kuinka monta matkustajaa on kyydissä, ei vaikuta hintaan. Agran riksa- ja taksikuskit ovat erityisen tunnettuja kusettajina, jotan olkaa varuillanne ja tiukkana!

Mitä pitkänmatkantakseihin (esim. Delhi-Agra-Delhi) tulee, niin oikea hinta on suunnilleen yhtä paljon kuin mitä pelkkä bensa maksaisi Suomessa vastaavalla matkalla. Tämä pitää sisällään siis kuskin yöpymis- ja ruokailukulut, tietullit yms. Osavaltioiden, kaupunkien ja ajankohtein välillä on kuitenkin suuria eroja, joten kyseessä on vain summittaisarvio.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 25.03.2015, 18:54:23 »
Jos Delhistä sinne suuntaa, niin kannattaako melkein sitten siellä Agrassa yöpyä, vai onko mesta nähtynä niin, että puksuttaa sinne heti aamusta ja illalla takas?

Minun Taj Mahalini oli nähty puolessa tunnissa.

Ensimmäiset kymmenen minuuttia olin haltioitunut (ihaillessani Taj Mahalia ulkopuolelta), sitten olin vaan kyllästynyt. Taj Mahalin sisällä oli epämiellyttävää. Vartijat puhaltelivat pilliin, ihmisiä oli liikaa, kaikki joutuivat kulkemaan kehää. Eikä sisällä todellakaan ollut mitään nähtävää. Tästä kokemuksesta viisastuneena jätin muidenkin rakennusten sisätilat omaan rauhaansa.

Olin alueella noin viiden aikaan iltapäivällä. Viivyin sulkemiseen asti - odotellen niitä Taj Mahalin marmorin ihmeellisiä värimuutoksia auringon laskiessa. Se, mitä minä näin, oli että ensin Taj Mahal oli valkoinen ja sitten harmaa.  ::)

Ilta oli mielestäni siinä mielessä hyvä ajankohta, että väkeä ei ollut paljon. Ja koska Taj Mahalin alue on niin valtava, väkimäärä ei itse asiassa häirinnyt.

Olin hereillä myös aamulla, kun ensimmäiset turistit jonottivat sisään. Aamu ei sääolosuhteiltaan vaikuttanut ihanteelliseltä. Oli kovin utuista, epäkirkas sää.

Vaikka yövyin Agrasssa, en ole varma, onko tämä paras tapa lähestyä Taj Mahalia. Taj Mahalia ympäröivä osa kaupunkia on nimittäin häpeäksi maan kuuluisimmalla nähtävyydelle: meluisa, sotkuisa, epämääräinen. Seedy, sanoisivat englantilaiset. Ja jos Taj Mahalin läheisyydessä haluaa yöpyä, kannattaa ilman muuta valita sellainen majapaikka, joka on riksaesteiden sisällä. Esim. eteläportin edustalla on kaksi majapaikkaa.

Muu osa Agraa ei välttämättä ole yhtä hirveää. Kaupungissa on valtavia viheralueita, jotka hieman piristävät perus-intialaista ankeutta.

Yhteenvetona: Jos Agra on reittisi varrella, yövy ja käy katsomassa Taj Mahal illalla. Jos Agra ei ole reittisi varrella, tee suosiolla päiväretki Delhistä. Pari, kolme tuntia on ihan maksimi (vrt. Jodhpurin linnoituksessa vietin 6,5 tuntia).

P.S. Sellainen pieni huomio, että aamujunat Agrasta Delhiin olivat kaikki myöhässä. Ensimmäinen viitisen minuuttia (7.30), toiset jopa lähes kolme varttia. Kannattaa myös muistaa, että kaikki junat eivät kulje New Delhin asemalle asti.

kkarhu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 25.03.2015, 20:55:22 »

Taj Mahalin sisällä oli epämiellyttävää. Vartijat puhaltelivat pilliin, ihmisiä oli liikaa, kaikki joutuivat kulkemaan kehää. Eikä sisällä todellakaan ollut mitään nähtävää.

Olin alueella noin viiden aikaan iltapäivällä. Viivyin sulkemiseen asti - odotellen niitä Taj Mahalin marmorin ihmeellisiä värimuutoksia auringon laskiessa. Se, mitä minä näin, oli että ensin Taj Mahal oli valkoinen ja sitten harmaa.  ::)

... käy katsomassa Taj Mahal illalla.
Asiat voi nähdä monella tavalla. Menemällä sisään klo 6 aamulla itäportilta ehtii sisällä rakennuksessa ennen väenpaljouden tuloa tutustua sen symmetriaan syvemmin ja nähdä koko alueen kauneuden. On tosiaan harmillista, ettei Tajissa enää voi kävellä vapaasti ja varsinainen aitaamaton hautakammio on suljettu. Agran ilman laatukin on niin huono, ettei rakennus ulkoapäin nähtynä muuta paljon olemustaan edes monsuunin pesemänä.

matkamies31

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 02.09.2016, 16:29:25 »
3 päivän päästä tuonne. onko tuolla  hyttysiä tähän aikaan vuodessa?  onko millainen malaria riski ?

sunshineen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 18.09.2017, 19:17:39 »
Onko joku käynyt lähiaikoina Taj Mahalilla ja osaisi kertoa missä vaiheessa puhdistus on menossa? Lähinnä mietin, onko alkuvuodesta kenties rakennustelineitä vielä pilaamassa näkymää vai pitäisikö mahdollista reissua siirtää vielä tovilla eteenpäin.

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : 19.09.2017, 01:28:16 »
Onko joku käynyt lähiaikoina Taj Mahalilla ja osaisi kertoa missä vaiheessa puhdistus on menossa? Lähinnä mietin, onko alkuvuodesta kenties rakennustelineitä vielä pilaamassa näkymää vai pitäisikö mahdollista reissua siirtää vielä tovilla eteenpäin.
Viime lokakuussa kakkoiskulman "minareetti" oli läpinäkyvien rakennustelineiden verhoama ja Tajin itäseinällä oli telineitä. Ei se paljon häirinnyt, mutta toisaalta rakennus tavoittelee täydellisyyttä ja jokin voi särkyä jollei kaikki ole kohdallaan. Itseä harmittaisi eniten, jos eteläpääty olisi korjauksen alla tai ettei eteläportista enää päästettäisi sisään. Sinne pitää kai mennä sillä asenteella, että materia ei voi ikinä olla täydellinen. Kiinnittäsin enemmän huomiota väkijoukon määrään eli valitsisin aikaisen aamun ja alkuviikon päivän. Alkuvuodesta odottaisin tammikuun usvan haihtumista ja kuun otollista kulmaa.