Kuntoilu lomalla?

(Luettu 3258 kertaa)

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Kuntoilu lomalla?
« : 06.02.2011, 21:19:34 »
Kertokaas nyt kaikki, miten pidätte kuntoa yllä reissun päällä? Intia olis suuntana mulla, ja vähän askarruttaa, että millaista urheiluaktiviteettia siellä voi suorittaa? Joogan lisäksi.

Ja jos joku osaa kertoa, että onks ylipäätään Aasian suunnilla uimahalleja tai mitään Stadikan tyyppisiä ratkaisuja, olisin kiitollinen.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Kuntoilu lomalla?
« Vastaus #1 : 07.02.2011, 18:27:56 »
Kertokaas nyt kaikki, miten pidätte kuntoa yllä reissun päällä? Intia olis suuntana mulla, ja vähän askarruttaa, että millaista urheiluaktiviteettia siellä voi suorittaa?

Ei minkäälaista.

Minulla kunto romahti Intiassa ihan siitä syystä, että Intiassa jo pelkkä kävely on tehty mahdollisimman vaikeaksi ja epämiellyttäväksi. Liikaa liikennettä, saasteita ja ahtaita paikkoja. Lisäksi kerran pienemmässä kaupungissa sain miehet perääni kun lähdin myöhäiselle iltalenkille.

Tosin on Intiassa kivojakin paikkoja kävellä. Yleensä hill stationit on tällaisia etenkin Ooty.

Monin paikoin myös kuumuus vaikeuttaa kävelyä. Mumbaissa lenkkeilijät käyvät lenkillä aamuviideltä.

Suurissa kaupungeissa on varmaan kuntosaleja ja uimiseen sopivia uima-altaita mm. (luksus)hotelleissa, mutta epäilisin, että päiväliput ovat kalliita (5-10 euroa). Kuntosaleilla Intiassa kun käyvät vain rikkaat ja joutilaat.

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 07.02.2011, 19:42:04 »
Ou nou! Tuskan hiki tulee jo ajatellessa sitä, että pääsee kesäksi kivasti rapakuntoon...

altteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 07.02.2011, 20:22:57 »
Kertokaas nyt kaikki, miten pidätte kuntoa yllä reissun päällä? Intia olis suuntana mulla, ja vähän askarruttaa, että millaista urheiluaktiviteettia siellä voi suorittaa? Joogan lisäksi.

Ja jos joku osaa kertoa, että onks ylipäätään Aasian suunnilla uimahalleja tai mitään Stadikan tyyppisiä ratkaisuja, olisin kiitollinen.

Meressä voi uida ja maalla juosta. Joet passaa olemaan Intiassa pääosin sellasia avoviemäreitä jotka haiseekin jo niin helvetin pahalle, etten suosittele kokeilemaan. ;D

Mihinkään sen kummempiin maauimaloihin en ole Intiassa törmännyt. Mutta lenkkeillä voi onneksi missä vaan ja skönessä on kliffa simmaa.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 07.02.2011, 23:42:19 »
lenkkeillä voi onneksi missä vaan ja skönessä on kliffa simmaa.

Niin voi. Itse olen juossut 12-miljoonaisessa Jakartassa autokaistoilla ja Iranissa kortteleita ympäri huivi päässä. Se, onko lenkkeily näissä olosuhteissa ollut hauskaa (ja terveellistä) on eri asia.

Meressä uiminenkin on vähän niin ja näin. Välillä aallokko on kova ja toisinaan pohjavirtaukset vaarallisia.

Toisaalta: Jos on tarpeeksi kova hinku päästä lenkille sitä juoksee vaikka missä olosuhteissa.

Toisaalta2: Naisille lenkkeily Intiassa asettaa omat haasteensa, koska asustuksen pitäisi olla paikallisen etiketin mukainen. Vartaloon hiestä liimautuneet vaatteet voivat herättää vääränlaisia signaaleja.

altteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 08.02.2011, 10:22:00 »
Niin voi. Itse olen juossut 12-miljoonaisessa Jakartassa autokaistoilla ja Iranissa kortteleita ympäri huivi päässä. Se, onko lenkkeily näissä olosuhteissa ollut hauskaa (ja terveellistä) on eri asia.

Samaa sitä tulee mietittyä näin aina välillä Suomessakin, kun lunta on satanut juuri sen 30 senttiä tai vielä parempaa, kun sen jäisille teille on satanut vettä ja kävellenkään ei meinaa pysyä pystyssä.

Ja toki meressä uimisessa on aina omat haasteensa, eli esim. voimakkaan laskuveden aikana joka paikassa ei todella kannata mennä kokeilemaan uimataitoaan. Mutta kun pysyttelee mahdollisimman lähellä rantaviivaa ja ui oikeaan aikaan, niin hengissä säilymisen mahdollisuudet kasvavat moninkertaisiksi.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 08.02.2011, 10:42:44 »
ja Intiassa kaduissa on koloja, lehmiä ja kakkakasoja, joiden väistely tekee lenkkeilystä varsin haasteellista.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

altteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 08.02.2011, 11:32:21 »
ja Intiassa kaduissa on koloja, lehmiä ja kakkakasoja, joiden väistely tekee lenkkeilystä varsin haasteellista.

Mikä näistä kohdista ei päde Suomen kevääseen? ;D Täällä vaan on lehmät peltiä ja niiden mielenliikkeitä ei pysty arvioimaan sitäkään vähää, kun niiden elikoiden.

Amiina123

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #8 : 11.02.2011, 19:32:19 »
opettele joogaamaan, sitä voi tehdä (lähes) missä vaan :) ja sit kävele paljon!

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 11.02.2011, 23:23:33 »
Joogan opettelu on ollu mieles jo pitkään. Mut se ei ihan taida riittää meikäläiselle... Epätoivoissani jo mietin, että jaksaakohan missään hostellihuoneessakaan kummosta jumppatreeniä yksin itteleen vetää... Vai tuleeko kuumuuskuolema alta aikayksikön...

Amiina123

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #10 : 11.02.2011, 23:48:55 »
Joogassa riittää kyllä haastetta vaikka moneksi vuodeksi, ja olenpa tavannut joogaopettajia, jotka eivät harrasta muuta liikuntaa ja ovat todella hyvässä kunnossa :)  mutta toki jos etsii jotain vauhdikasta lajia ni sit ei ehkä.

wilhelm-

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 12.02.2011, 10:45:20 »
Kuinka säilyttää jonkilainen kunto reissatessa? Samoja ongelmia ollut pidemmällä matkalla. Kuten joku mainitsikin, minä tein lihaskuntoreeniä huoneessa 2-3 kertaa viikossa jos ei muuta voinut, eli punnerruksia, vatsoja, selkiä, leukoja jos oli sopiva ovenkarmi tms, ojentajia sängyn laidalla, olkapäitä ja hauiksia rinkalla tai viiden litran vesitonkalla yms mitä nyt keksikään.

Lenkkeily oli kyllä tuskaa, vaikka lähti tropiikissa aamusta liikkeelle tuntui silti kuolevan siihen helteeseen. Kuntosalitouhu sopisi mulle parhaiten mutta hotellien salit tuntuivat aina olevan kertamaksajille kalliita. Seuraavalla pitkällä reissulla pitää aktiivisemmin kysellä ja etsiä niitä punttisaleja.

Pyörän vuokrasin useasti ja sillä heitin lenkkejä samalla nähtävyyksiä katsellen, se oli mukavaa puuhaa. Paitsi esim. Kiinassa jossa ei ollut usein saatavilla kuin niitä "kansanpyöriä". Aja niillä nyt sitten pitempiä matkoja.. Joskus voisi pyöräillä kyllä jonkun maan kokonaan läpi.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2011, 10:47:07 kirjoittanut wilhelm- »
Matkakertomuksiani lattareista 2012:

www.villek.blogspot.com

Kuukauden reissu eteläisessä Afrikassa 2013

http://www.villek2.blogspot.fi/

Ka

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 12.02.2011, 14:06:12 »
Onko siis niin, että edes alkeelliset kuntosalit voi unohtaa Aasian suunnalla? Ellei siis halua maksaa omaisuutta yhdestä käynnistä.  ???
"Not all those who wander are lost." – J. R. R. Tolkien

DonHessu

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 12.02.2011, 22:18:28 »
Hyppynaru on helppo ottaa mukaan ja sillä saa ihan hyvät rääkkitreenit. Se joka sitä hyppynarua väheksyy, koittakoon hyppiä 40 min kovalla tahdilla niin jo on kumma jos ei kyyneleet tipu ja jalkoja polttele :)

Toki sitten näitä perus punnerrus liikkeitä, vatsalihaksia (eri variootaioita, dragon flag, linkkuveitsi ym.) ja paljon muitakin tällaista. Varjonyrkkeily ja hyppynaru on oiva aerobisen kunnon pitämiseen, muut sitten lihaskunnon. Toki sali parempi mutta sellaista ei aina tahdo löytyä...
But what you do... Makes you who you are.

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 12.02.2011, 23:31:04 »
Pyöräily ja hyppynaru oli ihan loistavia ideoita, miten ei tullukaa ittelle ees mielee... Mut joo, tartten jotain vähän vauhdikkaampaa, ku jooga. Tai ainaki sen lisäks...

Ei huvittais ihan rapakuntoon saattaa itseään, pohjalta on meinaa taas pitkä matka ylös...

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 13.02.2011, 01:05:28 »
^ Toisaalta... luin juuri jonkun lehden kuntovinkkejä ja siinä joku asiantuntija sanoi, että on ihan hyväkin pitää vuodessa joku muutaman viikon tauko. Tavallaan antaa kehon levätä.

Itse olen huomannut sen, että jos on reissulla tiukka ohjelma (vaihtaa kaupunkia 1-4 vuorikauden välein) kuntoilun ajoittaminen on tosi hankalaa. Syöminen on epäsäännöllistä, samoin nukkuminen. Kun tähän tiukkaan matkaohjelmaan yrittää vielä sovittaa kuntoilun, palautumiseen ei välttämättä ole riittävästi aikaa.

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 13.02.2011, 08:33:36 »
Pari viikkoo meniskii helposti, mut oon reissussa viis viikkoo, enkä ihan solkenaa vaihda kaupunkia. Koko aikaa ei viitti ihan ilman treeniä olla. En haaveilekaa toki treenaavani samaa tahtia, ku kotona, mut pari kertaa viikossa ois hyvä edes jotain pientä yrittää, ettei sitte kotiin palattua lysähdä aerobic-tunnille...