Noniin lentovelhot, pientä pistepuljausta Americanin Advantage-ohjelmaan liittyen:
Olenko ymmärtänyt oikein, että lentojen lippuluokka katsotaan lipun kirjoittaneen yhtiön mukaan? American Airlines sanoo sivuillaan, että se antaa kaikista Etihadin lennoista 100 prosentin mailit. Entä, jos Etihadin lennoista valtaosan operoi Air Berlin (economysta huonommat pisteet)? Minkä mukaan mennään? Välillä noissa lipuissa on vähän epäselvää, kumpi yhtiö sen oikein loppujen lopuksi kirjoittaa.
OneWorldillä menee sen mukaan kenen lennon numerolla on myyty. Poikkeuksena jos operoiva yhtiö ei ole OneWorldissä ollenkaan niin tällöin ei yleensä saa pisteitä/maileja kuin sen yhtiön ohjelmaan, jonka numerolla on myyty (tämä on kyllä sama melkein kaikissa ohjelmissa allianssista riippumatta).
SkyTeamissa menee pääosin samalla tavalla kuin OneWordissä markkinoivan yhtiön (eli sen kenen numerolla myyty) mukaan. Star Alliancessa sen sijaan menee jonkun hämärän logiikan mukaan operoivan yhtiön mukaan sen mukaan mitä operoivan yhtiön lippuluokkaa myyty lippu vastaa. Eli käytännössä code share lennoissa ei *A:ssa voi oikein ihan varma olla paljonko pisteitä tulee (vai tuleeko) ennen kuin lento on lennetty.
Itse suhtaudun periaatteessa nykyään aika väliinpitämättömästi pisteisiin -- niiden arvo on hiljalleen vuosien mittaan alaspäin ja riippuu paljolti mm. siitä pystyykö työmatkoilla niitä keräämään. Halvimman/fiksuimman lennon valinta palkitsee enemmän kuin pakottautuminen tiettyyn allianssiin.
Tämä oli omasta mielestänikin juuri naulan kantaan. 10-15 vuotta sitten pisteillä oli oikeasti jotakin arvoa ja niitä pystyikin käyttämään sujuvasti vaikka mihin. Nykyään ei oikeastaan voisi vähempää kiinnostaa tuleeko lennsota pisteitä vai ei.
Riippuu vähän... ei ne missään nimessä arvottomia kyllä nykyäänkään ole. Jos listahinnalla laskee kaiken pisteillä lunastamani arvon niin varmasti oltaisiin kymmenissä tuhansissa ja "reaaliarvolla":kin tuhansia euroja sieltä on takaisinpäin tullut hotelliöinä ja lentomatkoina/tasokorotuksina.
Toki nyt kovin isoa hintaeroa ne eivät kata per lento varsinkaan lyhyissä lennoissa, mutta jos lipunhintojen ero on muutaman kympin niin kyllä pisteohjelmat saattaa vaakaa kallistaa. Saati sitten tilanteessa jossa hintaero on euro pari. Ja ainahan ne talteen kannattaa ottaa allianssiyhtiöillä ainakin.
Lisäksi jos kaukolentoja lentää parikin reissua vuodessa niin tasokortit alkaa olemaan ihan saavutettavissa, ja ilmaiset matkavarat/matkustusluokankorotoukset ei nekään nyt ihan arvottomia ole.
Toki jos ei paljoa lennä niin silloin pisteilläkin on vähemmän arvoa, ja usein tällöin merkittävä tekijä ohjelmanvalinnassa on se kuinka nopeasti pisteet vanhenee. Jenkkiohjelmissahan tyypillisesti mailit ei vanhane koskaan jos lentää kerran puoleentoistavuoteen ja Deltalla ei vanhene koskaan vaikkei lentäisikään.
Ja tietysti arvoon vaikuttaa paljon se fiksu käyttäminenkin. Johonkin 3kk etukäteen ostettavaan Helsinki-Tukholma menopaluulentoon jos pisteensä käyttää niin varmasti niillä ei mitään arvoa olekaan.