lentoyhtiöistä ja pistejärjestelmistä

 (Luettu 17436 kertaa)

smee

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 412
    • Profiili
Vs: lentoyhtiöistä ja pistejärjestelmistä
« Vastaus #20 : 11.11.2012, 16:12:30 »
Konkurssissa pisteistä tulee yleensä arvottomia. Yleensä siksi, että joissain tapauksissa pisteohjelmaa pyörittää eri yhtiö, mutta SAS:n tapauksessa näin ei ole. Yleensä kai joku muu saman allianssin yhtiö on ystävällisesti kyllä pelastanut tasokorttiasiakkaat tarjoamalla ns. status matchin, eli oman vastaavan tasokorttinsa joko ihan suoraan tai ainakin helpotetuilla ehdoilla. Itse pisteet tosin alkavat näissäkin tapauksissa nollilta. Ainoa tapa vaihtaa bonusohjelma on liittyä toiseen ja alkaa jatkossa laittamaan lentonsa sille. Jo kerättyjä pisteitä ei voi siirtää.

ojala

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 86
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: lentoyhtiöistä ja pistejärjestelmistä
« Vastaus #21 : 11.11.2012, 16:25:30 »
Itse suhtaudun periaatteessa nykyään aika väliinpitämättömästi pisteisiin -- niiden arvo on hiljalleen vuosien mittaan alaspäin ja riippuu paljolti mm. siitä pystyykö työmatkoilla niitä keräämään.  Halvimman/fiksuimman lennon valinta palkitsee enemmän kuin pakottautuminen tiettyyn allianssiin.

Kannattaako joku riippuu tietysti siitä miten pisteitä haluaa käyttää.  Itse olen mm. Finnairin pisteet todennut melko hyödyttömiksi, niiden parhaimmat käyttökohteet on American Airlinesilla ja Qantasille, eli melko työläitä.  Niitä myös kertyy varsin nihkeästi, toisaalta suomalaisena niitä on helppo kerätä koko ajan hiljalleen mm. luottokorteilla.

Lentopisteet on kerätty jo pitkään BA:lle Finnairin sijaan -- käytännössä ellei lennä Finnairille jatkuvasti lyhyitä lentoja (lue: Bryssel poliitikoille tai Nokialaiset ennen Ouluun), niiden kerääminen on työlästä ja saa lentää oikeasti paljon ja bisneksessä jotta saa status.  BA:n kortin sai ennen paljon helpommin, nythän systeemi taas muuttui.

Toisaalta BA:n mailien käyttäminen muuttuu myös.  Perinteisesti upgrade oli hyvä kohde mutta nykyään se on aika kallis vaihtoehto vaikka itse upgrade onkin edullinen.  Euroopassa paras kohde on BA:n tarjouspistelennot, esimerkiksi Helsinki-Lontoo-Madrid/Barcelona voi tulla puoli-ilmaiseksi suoraan lentoon nähden.  Suorat Finnairin Aasian lennot on myös varsin kustannustehokkaita, Cathay Pacificin Aasian sisäisistä lennoista puhumattakaan.  Esimerkiksi me lennetään nyt talvireissu pisteillä molempiin suuntiin Aasiaan ja iso osa Aasian sisäisistä lennoista -- tulipa jopa otettua kokeeksi Hong Kong - Seoul väli Cathayn ykkösessä, rahalla ja pisteillä joilla saisi about Euroopan sisäisen lennon.  Myös mm. Hong Kong - Perth vaikutti varsin kustannustehokkaalta vaikka ei tällä kertaa osukaan reitille.

Summa summarum, pisteitä kannattaa kerätä mutta keräämisen lisäksi kannattaa miettiä miten niitä käyttää.  Päälle tietysti arvonta siitä tuoko lentäminen statusta vai ei.

wysig

  • Vieras
Vs: lentoyhtiöistä ja pistejärjestelmistä
« Vastaus #22 : 11.11.2012, 17:20:38 »
ege:
Lainaus
Ilmeisesti bonus-systeemiä voi vaihtaa esim. eurobonuksesta Miles and Moreen? Onko kenelläkään kokemuksia tästä, eli miten se käytännössä tapahtuu?
- Pisteiden siirtäminen esim ohjelmasta toiseen ei ole mahdollista
- ota Miles & More-kortti käyttöön
- käytä eurobonuspisteet tililtä pois palkkion muodossa nopeasti.

Konkurssitilanteessa esim SAS:n pisteet ovat mennyttä.

Demonyte

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 161
    • Profiili
Vs: lentoyhtiöistä ja pistejärjestelmistä
« Vastaus #23 : 11.11.2012, 19:17:43 »
Itselle ei noita pisteitä juurikaan kerry 1-2 lomareissusta vuodessa, mutta tulipa nyt varalta käytettyä Eurobonuksessa olleet reilut 3000 pistettä ylihinnoiteltuun mutta reissatessa kulutustavaraa olevaan matkalaukkutagiin, niin voi sitten tulevan reissun tietoihin hyvällä mielellä vaihtaa M&M-tilin numeron.

jais

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: lentoyhtiöistä ja pistejärjestelmistä
« Vastaus #24 : 11.11.2012, 20:47:13 »
Nykyisin lentopisteistä ei ole paljoa hyötyä kun palkintolentoon tulee maksettavaksi verot ja muut maksut. Viimeksi kun olin varaamassa euroopan lentoa pisteillä niin maksut olisivat olleet enemmän kuin Norskin lennot. Pisteistä on toki hyötyä kun niillä voi maksaa osan lennon hintaa, itse säästin parisataa muuten kalliista lipuista.

Paljon lentävät varmasti arvostavat loungeen pääsyä enemmän kuin itse pisteitä.

Tämä vielä olisi puuttunut jos verottaja voisi katsoa firman maksamien lentojen pisteet veroeduksi. Onneksi KHO oli teki asiassa järkipäätöksen että pisteet eivät ole palkkaetua. http://www.kho.fi/paatokset/54131.htm


smee

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 412
    • Profiili
Vs: lentoyhtiöistä ja pistejärjestelmistä
« Vastaus #25 : 11.11.2012, 22:24:47 »
Tämä vielä olisi puuttunut jos verottaja voisi katsoa firman maksamien lentojen pisteet veroeduksi. Onneksi KHO oli teki asiassa järkipäätöksen että pisteet eivät ole palkkaetua. http://www.kho.fi/paatokset/54131.htm

Itse asiassa tuossa päätettiin vain, että pisteistä ei tarvitse periä ennakonpidätystä ja maksaa työnantajamaksuja kun niitä saadaan. Verottaja yhä tulkitsee ne veronalaiseksi tuloksi, jos työmatkoista tienatut pisteet käyttää yksityisesti. Eri asia sitten millä sitä valvoo, mutta jos varman päälle haluaa pelata, niin kannattaa käyttää ne esimerkiksi työmatkojen upgradeihin.

travelmate

  • Reissaaja
  • Viestejä: 43
    • Profiili
Vs: lentoyhtiöistä ja pistejärjestelmistä
« Vastaus #26 : 11.11.2012, 22:37:30 »
Nykyisin lentopisteistä ei ole paljoa hyötyä kun palkintolentoon tulee maksettavaksi verot ja muut maksut. Viimeksi kun olin varaamassa euroopan lentoa pisteillä niin maksut olisivat olleet enemmän kuin Norskin lennot. Pisteistä on toki hyötyä kun niillä voi maksaa osan lennon hintaa, itse säästin parisataa muuten kalliista lipuista.




Riippuu yhtiöstä. SAS:n lennoista saa nykyään ihan hyvin pisteitä ja pisteet säilyvätkin viiden vuoden ajan (mikäli yhtiö pysyy nyt tolpillaan). Esimerkkinä Helsinki - Tokio menopaluu kerryttää halvimmassa hintaluokassa 12 400 pistettä ja tällä hetkellä Point Bargains -tarjouksena taisi olla Hampuri 10 000 pisteellä + about 50e. Tämä myöskin esim Oulusta ja Turusta.

jais

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 204
    • Profiili
Vs: lentoyhtiöistä ja pistejärjestelmistä
« Vastaus #27 : 12.11.2012, 13:45:26 »
Itse asiassa tuossa päätettiin vain, että pisteistä ei tarvitse periä ennakonpidätystä ja maksaa työnantajamaksuja kun niitä saadaan. Verottaja yhä tulkitsee ne veronalaiseksi tuloksi, jos työmatkoista tienatut pisteet käyttää yksityisesti. Eri asia sitten millä sitä valvoo, mutta jos varman päälle haluaa pelata, niin kannattaa käyttää ne esimerkiksi työmatkojen upgradeihin.

Totta juu. Päätöshän koski vain yrityksiä että niiden ei tarvitse maksaa veroja ja muita maksuja pisteistä. Todella paljon lentävät todennäköisesti käyttävätkin pisteet juuri upgradeihin. Vapaa-ajalla tuskin haluaa kovinkaan paljoa lennellä. Vähemmän lentävillä etu on taas niin pieni että verottajan on ihan turha olla kateellinen näistä eduista. Onhan lennoista maksettu veroa ihan tarpeeksi valtion kassaan. Verottajan pitäisi myös samalla tavalla valvoa ruokakauppojen etukortti ostoja. Yrityksen työntekijä voi ostaa omalla etukortilla juotavaa ja syötävää firman pikkujouluihin jolloin bonukset tulevat omalle tilille.


lentoguru

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 198
    • Profiili
Vs: lentoyhtiöistä ja pistejärjestelmistä
« Vastaus #28 : 16.11.2012, 15:56:32 »
Konkurssissa pisteistä tulee yleensä arvottomia. Yleensä siksi, että joissain tapauksissa pisteohjelmaa pyörittää eri yhtiö, mutta SAS:n tapauksessa näin ei ole. Yleensä kai joku muu saman allianssin yhtiö on ystävällisesti kyllä pelastanut tasokorttiasiakkaat tarjoamalla ns. status matchin, eli oman vastaavan tasokorttinsa joko ihan suoraan tai ainakin helpotetuilla ehdoilla. Itse pisteet tosin alkavat näissäkin tapauksissa nollilta. Ainoa tapa vaihtaa bonusohjelma on liittyä toiseen ja alkaa jatkossa laittamaan lentonsa sille. Jo kerättyjä pisteitä ei voi siirtää.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että esim. Malevin, Spanairin, Swissair yms. konkurseissa allianssipartnerien lennoille kirjoitettuja lippuja ei peruttu. Eli muutoskelpoinen palkintolento jonkun *A yhtiön lennolle on kohtuullisen varma tapa hyötyä Eurobonus-pisteistä vaikka yhtiö menisikin nurin. Jos suunnitelmat muuttuu & SAS pystyssä, lipun voi perua kohtuu kuluin (muistelisin sen olevan n.30 euroa) ja pisteet saa takaisin...

Lissukka

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 256
    • Profiili
Vs: lentoyhtiöistä ja pistejärjestelmistä
« Vastaus #29 : 22.11.2012, 18:57:15 »
Jos lentelee Lufthansalla noin kerran vuodessa menopaluun Eurooppaan tai kauemmaksikin, niin kannattaisiko ottaa Luffen oma kortti, vai kerätä Eurobonus-pisteet (lennän kuitenkin enemmän Lufthansalla kuin SASilla)?
Eli onko joku perehtynyt tarkemmin, miten pienestä määrästä pisteitä hyötyy kummassakin järjestelmässä, vai onko juuri eroa?

Eurobonuspisteitä on tilillä "huikeat" 2000 :) ja ensi kuussa on tulossa pitkä Aasian menopaluu Lufthansan siivillä, mutta ehtisin vielä tilaamaan Miles&More- kortin, ja ottamaan tulevat pisteet sinne.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2012, 18:59:49 kirjoittanut Lissukka »

wysig

  • Vieras
Vs: lentoyhtiöistä ja pistejärjestelmistä
« Vastaus #30 : 22.11.2012, 19:17:28 »
Nykästä lainatakseni 50-60 tilanne.
Eurobonuksen riippakivi on mahdollinen konkka (tähän joku sanoo, että se on vältetty).
Jos kerran lennät Lufthansalla enemmän, suosittelen M & M, koska heillä on lisämailikampanjoita omilla lennoillaan.

culture

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 171
    • Profiili
Vs: lentoyhtiöistä ja pistejärjestelmistä
« Vastaus #31 : 22.11.2012, 19:27:22 »
Jos lentelee Lufthansalla noin kerran vuodessa menopaluun Eurooppaan tai kauemmaksikin, niin kannattaisiko ottaa Luffen oma kortti, vai kerätä Eurobonus-pisteet (lennän kuitenkin enemmän Lufthansalla kuin SASilla)

Nykyisin nuo kantissysteemit on vedetty niin tiukille, että noin vähillä lentomäärillä se on aivan se ja sama kumman firman korttia höylää.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2012, 19:30:38 kirjoittanut culture »

lentoguru

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 198
    • Profiili
Vs: lentoyhtiöistä ja pistejärjestelmistä
« Vastaus #32 : 25.11.2012, 23:49:58 »
Jos lentelee Lufthansalla noin kerran vuodessa menopaluun Eurooppaan tai kauemmaksikin, niin kannattaisiko ottaa Luffen oma kortti, vai kerätä Eurobonus-pisteet (lennän kuitenkin enemmän Lufthansalla kuin SASilla)

Nykyisin nuo kantissysteemit on vedetty niin tiukille, että noin vähillä lentomäärillä se on aivan se ja sama kumman firman korttia höylää.

M&M velottaa järjettömät polttoainelisät & pisteet voimassa kolme vuotta (Eurobonuksessa 4-5 vuotta), joten siltä kannalta asialla merkitystä... Eurobonuksen ongelmana taas on lentoyhtiön vakavaraisuus.

Enemmän SASilla lentäville esim. Aviancan Lifemiles voi olla kiinnostava vaihtoehto. 100% mukaan pistekertymä SASin lennoista, ei polttoainelisiä *A palkinnoistaan, ainoastaan 40% maileista omistettava (loput voi ostaa hintaan 1,2 senttiä mailia) varattaessa. Toki aina muistettava se, että Euroopan sisällä lennettäessä lentomaileista ei hirveästi hyötyä vaan suurimman hyödyn saa käyttämällä mailit esim. Etelä-Amerikan tai Aasian sisäisiin lyhyisiin mutta kalliisiin lentoihin...

Mr. Voyageur

  • Moderaattori
  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 330
    • Profiili
Vs: lentoyhtiöistä ja pistejärjestelmistä
« Vastaus #33 : 24.03.2015, 21:38:10 »
Noniin lentovelhot, pientä pistepuljausta Americanin Advantage-ohjelmaan liittyen:

Olenko ymmärtänyt oikein, että lentojen lippuluokka katsotaan lipun kirjoittaneen yhtiön mukaan? American Airlines sanoo sivuillaan, että se antaa kaikista Etihadin lennoista 100 prosentin mailit. Entä, jos Etihadin lennoista valtaosan operoi Air Berlin (economysta huonommat pisteet)? Minkä mukaan mennään? Välillä noissa lipuissa on vähän epäselvää, kumpi yhtiö sen oikein loppujen lopuksi kirjoittaa.

Testailija

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 803
  • 137 lentoa takana, mutta vain kaksi Ryanairilla.
    • Profiili
Vs: lentoyhtiöistä ja pistejärjestelmistä
« Vastaus #34 : 12.04.2015, 16:52:23 »
Jos lentelee Lufthansalla noin kerran vuodessa menopaluun Eurooppaan tai kauemmaksikin, niin kannattaisiko ottaa Luffen oma kortti, vai kerätä Eurobonus-pisteet (lennän kuitenkin enemmän Lufthansalla kuin SASilla)

Nykyisin nuo kantissysteemit on vedetty niin tiukille, että noin vähillä lentomäärillä se on aivan se ja sama kumman firman korttia höylää.

M&M velottaa järjettömät polttoainelisät & pisteet voimassa kolme vuotta (Eurobonuksessa 4-5 vuotta), joten siltä kannalta asialla merkitystä... Eurobonuksen ongelmana taas on lentoyhtiön vakavaraisuus.

Enemmän SASilla lentäville esim. Aviancan Lifemiles voi olla kiinnostava vaihtoehto. 100% mukaan pistekertymä SASin lennoista, ei polttoainelisiä *A palkinnoistaan, ainoastaan 40% maileista omistettava (loput voi ostaa hintaan 1,2 senttiä mailia) varattaessa. Toki aina muistettava se, että Euroopan sisällä lennettäessä lentomaileista ei hirveästi hyötyä vaan suurimman hyödyn saa käyttämällä mailit esim. Etelä-Amerikan tai Aasian sisäisiin lyhyisiin mutta kalliisiin lentoihin...

Onko tietoa tai jotain näppituntumaa, kauanko kestää, että Lufthansalla lennetyt mailit näkyvät LifeMiles-tilillä?
Donde el viento me lleve... ja reppua en kanna, enkä rinkkaa omista, mutta kodissani on vieraillut 21 eri kansallisuutta.

pallontallustaja

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Vs: lentoyhtiöistä ja pistejärjestelmistä
« Vastaus #35 : 26.07.2015, 09:28:23 »
Itse suhtaudun periaatteessa nykyään aika väliinpitämättömästi pisteisiin -- niiden arvo on hiljalleen vuosien mittaan alaspäin ja riippuu paljolti mm. siitä pystyykö työmatkoilla niitä keräämään.  Halvimman/fiksuimman lennon valinta palkitsee enemmän kuin pakottautuminen tiettyyn allianssiin.

Tämä oli omasta mielestänikin juuri naulan kantaan. 10-15 vuotta sitten pisteillä oli oikeasti jotakin arvoa ja niitä pystyikin käyttämään sujuvasti vaikka mihin. Nykyään ei oikeastaan voisi vähempää kiinnostaa tuleeko lennsota pisteitä vai ei.

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: lentoyhtiöistä ja pistejärjestelmistä
« Vastaus #36 : 31.07.2015, 17:10:06 »
Noniin lentovelhot, pientä pistepuljausta Americanin Advantage-ohjelmaan liittyen:

Olenko ymmärtänyt oikein, että lentojen lippuluokka katsotaan lipun kirjoittaneen yhtiön mukaan? American Airlines sanoo sivuillaan, että se antaa kaikista Etihadin lennoista 100 prosentin mailit. Entä, jos Etihadin lennoista valtaosan operoi Air Berlin (economysta huonommat pisteet)? Minkä mukaan mennään? Välillä noissa lipuissa on vähän epäselvää, kumpi yhtiö sen oikein loppujen lopuksi kirjoittaa.
OneWorldillä menee sen mukaan kenen lennon numerolla on myyty. Poikkeuksena jos operoiva yhtiö ei ole OneWorldissä ollenkaan niin tällöin ei yleensä saa pisteitä/maileja kuin sen yhtiön ohjelmaan, jonka numerolla on myyty (tämä on kyllä sama melkein kaikissa ohjelmissa allianssista riippumatta).

SkyTeamissa menee pääosin samalla tavalla kuin OneWordissä markkinoivan yhtiön (eli sen kenen numerolla myyty) mukaan. Star Alliancessa sen sijaan menee jonkun hämärän logiikan mukaan operoivan yhtiön mukaan sen mukaan mitä operoivan yhtiön lippuluokkaa myyty lippu vastaa. Eli käytännössä code share lennoissa ei *A:ssa voi oikein ihan varma olla paljonko pisteitä tulee (vai tuleeko) ennen kuin lento on lennetty.
Itse suhtaudun periaatteessa nykyään aika väliinpitämättömästi pisteisiin -- niiden arvo on hiljalleen vuosien mittaan alaspäin ja riippuu paljolti mm. siitä pystyykö työmatkoilla niitä keräämään.  Halvimman/fiksuimman lennon valinta palkitsee enemmän kuin pakottautuminen tiettyyn allianssiin.

Tämä oli omasta mielestänikin juuri naulan kantaan. 10-15 vuotta sitten pisteillä oli oikeasti jotakin arvoa ja niitä pystyikin käyttämään sujuvasti vaikka mihin. Nykyään ei oikeastaan voisi vähempää kiinnostaa tuleeko lennsota pisteitä vai ei.
Riippuu vähän... ei ne missään nimessä arvottomia kyllä nykyäänkään ole. Jos listahinnalla laskee kaiken pisteillä lunastamani arvon niin varmasti oltaisiin kymmenissä tuhansissa ja "reaaliarvolla":kin tuhansia euroja sieltä on takaisinpäin tullut hotelliöinä ja lentomatkoina/tasokorotuksina.
Toki nyt kovin isoa hintaeroa ne eivät kata per lento varsinkaan lyhyissä lennoissa, mutta jos lipunhintojen ero on muutaman kympin niin kyllä pisteohjelmat saattaa vaakaa kallistaa. Saati sitten tilanteessa jossa hintaero on euro pari. Ja ainahan ne talteen kannattaa ottaa allianssiyhtiöillä ainakin.

Lisäksi jos kaukolentoja lentää parikin reissua vuodessa niin tasokortit alkaa olemaan ihan saavutettavissa, ja ilmaiset matkavarat/matkustusluokankorotoukset ei nekään nyt ihan arvottomia ole.

Toki jos ei paljoa lennä niin silloin pisteilläkin on vähemmän arvoa, ja usein tällöin merkittävä tekijä ohjelmanvalinnassa on se kuinka nopeasti pisteet vanhenee. Jenkkiohjelmissahan tyypillisesti mailit ei vanhane koskaan jos lentää kerran puoleentoistavuoteen ja Deltalla ei vanhene koskaan vaikkei lentäisikään.
Ja tietysti arvoon vaikuttaa paljon se fiksu käyttäminenkin. Johonkin 3kk etukäteen ostettavaan Helsinki-Tukholma menopaluulentoon jos pisteensä käyttää niin varmasti niillä ei mitään arvoa olekaan.


"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani