Suunnitelmasi varmasti etenevät; kerronpa avuksi vuoden takaisesta reissustamme Marokkoon. Teimme matkan julkisilla, enkä usko, että muukalaisen kannattaa vuokrata autoa Marokossa, sen verran hanakasti siellä pysäyteltiin jopa paikallisia takseja opastusmielessä, kun nähtiin turisteja kyydissä. Yöjuna Tangerista Marrakeshiin oli hyvin siisti, peteihin tuotiin puhtaat lakanat ja peittokin löytyi. Lippu oli kohtuuhintainen, mutta en valitettavasti muista tarkemmin. Muut matkat teimme bussilla tai grande taxilla. Bussiliput olivat nekin halpoja, mutta normaalit firmat ajavat uuvuttavan rauhalliseen tahtiin; ihmisiä poimitaan joka risteyksestä jne. Siksipä suosittelenkin ehdottomasti CTM:n busseja etenkin pidemmille etapeille.
Lensimme Malagaan ja suuntasimme siitä Gibraltarinsalmen yli Tangeriin. Kaupunki oli juuri niin epämääräisen luotaantyöntävä kuin ennakkokuvauksista voi kuvitella; illastimme ja jatkoimme yöjunalla Marrakeshiin, jossa oli vastassa ihan eri maailma. Marrakeshissa oli aika huoahtaa ja kuljeskella rauhassa medinassa ja puutarhoissa - viihdyimme viisi päivää. Museoissa saa hyvän käsityksen marokkolaisesta palatsielämästä, tosin moni oli viime joulun tietämissä kiinni. Osuimme kuitenkin esimerkiksi erääseen virastona toimivaan palatsiin (El Glandoui, muistelen). Hotellia emme varanneet etukäteen, ja niitä olikin hyvin tarjolla, muistaakseni maksoimme noin 40 euroa hyvälaatuisesta majoituksesta medinassa (mm. Hotel Foucauld, kivenheiton päässä keskusaukiolta ).
Jatkoimme Marrakeshista bussilla huikaisevaa Korkean Atlaksen halki kulkevaa vuoristotietä kohti Ouorzazatea. Reitti on kaunis; lumihuippuiset vuoret ja vehmaus muuttuvat itään päin ajettaessa Saharaa enteileväksi kivikoksi. Matkalla poikkesimme yhdessä hiekasta rakennetussa kasbahissa, Ait Benhaddoussa. Niitä on tuhansittain, mutta tämä sattuu olemaan Unescon suojelukohde ja kuuluisa elokuvista. Palvelun tarjoajia ei ollutkaan enää yhtä paljon kuin Marrakeshissa; kävelimme hyvän matkaa kohti kylää, kunnes paikallinen perhe tarjosi kyytiä jauhosäkkien päällä. Kasbaheissa on mahdollisesti yöpymispaikkoja, ja erityisesti tuolla Ouorzazaten liepeillä pitäisi olla mukavia kyliä.
Jatkoimme kimppatakseilla Ouorzazateen ja heti kohti Todra Gorgesia. Jos tahtoo jylhiin maisemiin taatelipuiden varjoon, lienee suositeltavaa valita joko tämä tai vähän sen eteläpuolella sijaitseva Draan laakso. Todra Gorgesin laakson tiukimmassa käänteessä (laakson perällä..) sijaitsee mukavanoloinen hotelli, jossa oli lämmitys - toisin kuin siinä tienvarren paikassa, jossa me säästäväisinä yövyimme.
Matkan kohokohta odotti Erfoudin itäpuolella. Jouduimme harvojen bussiyhteyksien vuoksi ajelemaan sinne grande taxilla, mutta edes kahdestaan hinta ei ollut huimaava, noin 35 euroa. Normaalisti taksit odottavat, että kyytiin tulee kaikki kuusi henkeä, jotka sinne mahtuvat, ja kunkin matkan standardihinta jaetaan kaikkien matkustajien kesken; tuo noin 35 € veloitettiin meiltä koko taksista parinsadan kilsan matkalta. Isot taksit liikennöivät kaupunkien välillä, ja niiden asema voi olla bussiaseman vieressä tai muuten yleisesti tunnetussa paikassa.
Erfoudin lähistöllä sijaitsee läntisin osa Saharaa, omalaatuisessa hiekalla täyttyneessä laaksossa keskellä kivierämaita. Merzougasta löysimme mainion Kasbah Timbuktun, josta käsin teimme myös kameliretken yön yli. Tähtitaivaan alla elämä hymyili!
Saharasta kiiruhdimme suoraan Fesiin. Maisemat olivat huikaisevia, pääosin kivikkoisia mutta keskemmällä maata vehmaitakin. Tällä matkalla ohitimme myös yhden maan tärkeimmistä hiihtokeskuksista, jossa ei kuulemma ole ollut lunta vuosiin - alppikylämaista tunnelmaa oli toki. Olen aika skeptinen laskettelumahdollisuuksien suhteen; maassa ei ole satanut myöskään vettä aikoihin, joten Ouorzazaten lähistön golfkenttäkin taisi olla suljettuna ja valtavat vesialtaat tyhjillään.
Fesiä pidetään Marokon kulttuurisena keskuksena, ja siellä on laaja lähinnä keskiajalta säilynyt vanhakaupunki. Meiltä oli kuitenkin jo puhti poissa, osin siksikin, että sain matkan ainoat ruokamyrkytyksen oireet muuten hienon ja hyvän ravintolan ruoasta. Usko opaskirjoja, älä maksa turhaan hienosta palatsiruoasta! Katukuppiloista emme tauteja saaneet, niissä lienee parempi vaihtuvuus. Fesin lisäksi pohjoisessa Marokossa ehdottomasti käymisen arvoinen olisi Meknesin historiallinen kaupunki noin sadan kilometrin päässä Fesistä - me emme sinne ehtineet.
Toivottavasti sait jotain haaviisi tästä kuvauksesta.. oikeasta afrikkalaisesta kulttuurista kuvailemallani vauhdilla kiitäminen on tietenkin kaukana, mikä saattaa aiheuttaa skismaa. Selvisimme kuitenkin karkeasti tekemämme matkaohjelman puitteissa, kun olimme valmiita joustamaan lähtöajoissa tai maksamaan enemmän kuin paikallisbussin hinnan (vrt. grande taxit, joita toki paikallisetkin käyttävät).