Kirjoittaja Aihe: Rooma  (Luettu 286004 kertaa)

raparperi

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Rooma
« Vastaus #1520 : Helmikuu 27, 2013, 13:26:38 »
Osaisikohan joku täällä vastata, miten Paavin ero ja uuden paavin valinta mahtavat vaikuttaa Roomaan matkustamiseen?

Ilmeisesti paavia ruvetaan valitsemaan tuossa maaliskuun tienoilla. Tarkoittaako uuden paavin valinta sitä, että uskikset  kokoontuvat massoittain pyhän kaupungin kaduille? Ts. tuleeko Rooma olemaan jossain vaiheessa ihan tukossa paavifaneista? Osaako joku ennustaa, milloin tuo mahdollinen ruuhka olisi pahimmillaan?

Pius

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1521 : Helmikuu 27, 2013, 14:05:47 »
Roomassa on aina pyhiinvaeltajia, erityisen paljon pääsiäisenä ja todella paljon nyt, kun pääsiäinen ja uuden paavin valinta osuu samoihin aikoihin. Mutta ei Rooma niistä tukkoon mene. Pietarin kirkon aukio täyttyy ihmisistä, jotka arvailevat onko savu mustaa vai valkeaa ja Via della Conciliazione on täynnä eri uutistoimistojen ulkolähetysautoista. Näin oli ainakin v. 2005, kun viimeksi paavia valittiin. Muualla Roomassa ei tapahtumaa juuri huomaa.
Paavin valinta alkanee reilun viikon päästä, kun kardinaalit ovat päässeet paikalle. Valinta voidaan aloittaa ilman 15 päivän suruaikaa.
Hotellit ovat pääsisäisenä aina varattuja ja nyt varsinkin.
forsan et haec olim meminisse iuvabit

raparperi

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1522 : Helmikuu 27, 2013, 15:46:08 »
Kiitokset Infosta, Pius. Oma matka onneksi vasta toukokuussa, eli ehkä siihen mennessä on jo pahin paavihumu hälvennyt?

grenoli

• Aloittelija
    • Profiili
    • Matkakuvia Roomasta ja muualtakin
« Vastaus #1523 : Maaliskuu 05, 2013, 00:31:22 »
Hei, olemme lähdössä kesäkuussa Roomaan yhteensä neljän tytön voimin ja olisimme olleet kiinnostuneita vuokraamaan asunnon viikoksi tai varaamaan huoneistohotellin ja tietenkin mitä halvempi sen parempi. onko vinkkejä mistä kannattaa asuntoja etsiä?
Broidini oli perheineen viime kesänä viiden hengen voimalla Roomassa ja ainakin heillä asunnonvuokraus sujui ilman ongelmia. Hinnasta en osaa sanoa, mutta sijainti oli ainakin hyvä (satuin näet itse olemaan kanssa kaupungissa ja näin paikan suurinpiirtein). Navonan luoteiskulmassa on kirkko, jossa on Raffaellon freskoja ja siitä pikkaisen pohjoiseen on itä-länsisuuntainen kävelykatu, jonka varrella on paljon antiikkikauppoja sun muita putiikkeja. Kämppä oli ton varrella tai välittömässä läheisyydessä. Jos kiinnostaa, niin voin kysyä velipojalta, vieläkö löytyy yhteystietoja omistajan suuntaan. Ja onhan netissä paljon näitä Homeaway tyyppisiä sivustoja, joista noita asuntoja voi bongailla.

incubo

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1524 : Maaliskuu 05, 2013, 15:17:08 »
sijainti oli ainakin hyvä (satuin näet itse olemaan kanssa kaupungissa ja näin paikan suurinpiirtein). Navonan luoteiskulmassa on kirkko, jossa on Raffaellon freskoja ja siitä pikkaisen pohjoiseen on itä-länsisuuntainen kävelykatu, jonka varrella on paljon antiikkikauppoja sun muita putiikkeja.

Katu taitaa olla Via dei Coronari, jonka välittömästä läheisyydestä voi suositella ruokapaikaksi ainakin Osteria del Pegnoa ( Vicolo di Montevecchio 8 ). Tämä on hyvä paikka etenkin porukalle, jossa osa haluaa syödä pizzaa ja toiset periroomalaista ruokaa. Molemmat ovat varsin kelvollista tasoa. Sopii myös romanttisempaa tunnelmaa kaipaavalle.

Mutta kuten jo on mainittu, internet tarjoaa Roomasta asuntoja loputtomiin. Jokainen löytää omalle kukkarolleen sopivan ja omia tarpeita vastaavan parhaiten lopulta ihan itse, joskin vähän joutuu näkemään vaivaa ja kokemattomimmat ikuisen kaupungin vierailijat ehkä hankkimaan ensin pohjatietoa Roomasta, sen mahdollisuuksista ja viriketarjonnasta.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2013, 20:21:51 kirjoittanut incubo »

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Musta turisti.
    • Profiili
« Vastaus #1525 : Maaliskuu 05, 2013, 19:26:11 »
Pietarin kirkon aukio täyttyy ihmisistä, jotka arvailevat onko savu mustaa vai valkeaa ja Via della Conciliazione on täynnä eri uutistoimistojen ulkolähetysautoista. Näin oli ainakin v. 2005, kun viimeksi paavia valittiin. Muualla Roomassa ei tapahtumaa juuri huomaa.

Vielä muistan... ehkä vähän enemmän tukossa kuitenkin, sillä ainakin Terminin, rautatieaseman aukion parkkipaikat ja kadunvarret muuallakin olivat ihan täynnä kaikenlaista pakettiautoa sun muita kulkineita, joilla ihmiset olivat tulleet tapahtumaa seuraamaan. Epäilemättä osa oli tienaamassa turistien kustannuksella, kuka mitäkin myyden tai varastellen. Todella huono hotellihuone maksoi 80 euroa yö, mutta mitäs siitä, kun pääsi aistimaan juhlahumua. Itse savuista myöhästyttiin muutama tunti, kun viesti paavin valinnasta tuli Tampereella Ryanairia odotellessamme.

Myöhemmin olen ollut Roomassa pääsiäisenä ja ruuhkaista oli. En menisi uudestaan. Illalla kannattaa ainakin olla syömässä aikaisin, muuten saa jonottaa pöytää pitkään ja hartaasti. Majapaikan sijainti on tärkeää, kun busseissa on usein normaalia ruuhkaisempaa.

Roomassa parasta aikaa ovat tammi- ja helmikuu. Ei ruuhkia missään.  ;)

Pius

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1526 : Maaliskuu 05, 2013, 21:09:38 »
Myöhemmin olen ollut Roomassa pääsiäisenä ja ruuhkaista oli. En menisi uudestaan. Illalla kannattaa ainakin olla syömässä aikaisin, muuten saa jonottaa pöytää pitkään ja hartaasti. Majapaikan sijainti on tärkeää, kun busseissa on usein normaalia ruuhkaisempaa.

Kyllähän ihmispaljous näkyy muuallakin kuin Pietarinkirkon kupeessa, mutten haluaisi pelotella ketään menemästä Roomaan. Turistit majoittuvat ja vaeltavat kuitenkin aika pienellä alueella, eikä tarvitse mennä paljoa syrjemmälle, niin jo on väljempää.

Pahimmat ruuhkat muistan kokeneeni, kun Opus Dein perustaja Josemaría Escrivá kanonisoitiin 2002. Koko espanjankielinen maailma tuli paikalle ja minä kai olen sitten espanjalaisen papin näköinen, kun kaiken aikaa oltiin kysymässä jotakin. Myös Johannes Paavali II:n autuaaksi julistaminen oli megatilaisuus. Mutta kun kävelee muita kuin Corsoja pitkin, eikä yritäkään mahtua busseihin 64, 40, 62 jne. voi kulkea ihan siedettävästi.

Tammi – helmikuu saa myös minun ääneni. Touko-elokuuta yritän välttää. On kuuma ja liikaa väkeä minun makuuni. Ja juuri tämä kuumuus ja jatkuva turistien kasvava määrä on minusta paljon pahempi kuin satunnaiset pyhiinvaeltajien kokoontumiset. Aikaisemmin olen kysyjille (en tällä forumilla) yrittänyt sanoa, ettei pääsiäinen tai kesäkuukaudet ole ihan parasta aikaa Roomassa, mutta nyttemmin olen kyllästynyt olemaan kaikesta kivasta varoittava eläkeläispappa. Jokaisen on itse käytävä heinäkuussa Roomassa.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Musta turisti.
    • Profiili
« Vastaus #1527 : Maaliskuu 05, 2013, 22:27:18 »
Jokaisen on itse käytävä heinäkuussa Roomassa.

En ole vieläkään kokeillut. Yksi viikko vapun jälkeen ja toinen syyskuun alkupuolella riittivät. Sekä pari kauhutarinaa ystävien elokuisilta reissuilta.

Tulin eilen jäänviileästä Pariisista. Lähellekään vastaavaa en ole kokenut Roomassa koskaan, viihdyin kyllä siitä huolimatta.

Mutta samaa mieltä toki siitä, että ennemmin kannattaa lähteä kuin jäädä kotiin, jos valinnanvaraa ajankohdan suhteen ei ole.

Pius

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1528 : Maaliskuu 06, 2013, 09:17:31 »

PHen-X

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1529 : Maaliskuu 06, 2013, 12:16:33 »
Tammi – helmikuu saa myös minun ääneni. Touko-elokuuta yritän välttää. On kuuma ja liikaa väkeä minun makuuni. Ja juuri tämä kuumuus ja jatkuva turistien kasvava määrä on minusta paljon pahempi kuin satunnaiset pyhiinvaeltajien kokoontumiset. Aikaisemmin olen kysyjille (en tällä forumilla) yrittänyt sanoa, ettei pääsiäinen tai kesäkuukaudet ole ihan parasta aikaa Roomassa, mutta nyttemmin olen kyllästynyt olemaan kaikesta kivasta varoittava eläkeläispappa. Jokaisen on itse käytävä heinäkuussa Roomassa.

Riippuu tietenkin siitä, minkälaisessa lukaalissa asuu, mutta itse olen juuri Roomassa tullut siihen tulokseen, että on parempi paahtua kuin hitaasti paleltua.
"vaan minä lähden, on mulle se vahva ja vaativa pakko"

grenoli

• Aloittelija
    • Profiili
    • Matkakuvia Roomasta ja muualtakin
« Vastaus #1530 : Maaliskuu 07, 2013, 06:54:37 »
Jokaisen on itse käytävä heinäkuussa Roomassa.

En ole vieläkään kokeillut. Yksi viikko vapun jälkeen ja toinen syyskuun alkupuolella riittivät. Sekä pari kauhutarinaa ystävien elokuisilta reissuilta.
Itse olen käynyt pari kertaa heinäkuussa - edellisen kerran viime kesänä - eikä toi musta nyt niin järin "paha" ole ollut. Vettä siellä kyllä kuluu, mutta muuten pärjää kyllä ihan hyvin. Yllättävää on myös se, että kun vaivautuu lähtemään liikkeelle riittävän varhain tai liikkuu liikkuu muualla kuin ihan pahimmissa turistirysissä niin hiljaista oli. Esim. Pantheon käytännössä täysin tyhjä heti aamukasin jälkeen. Mutta nämä asiat tietysti tiedätkin  :).

Pääsiäistä on kanssa tullut kokeiltua eikä ainakaan siltä ajalta ole jäänyt mieleen mitään suunnattomia ruuhkia tai jonotteluja. Ristikulkue oli itse asiassa aika hieno kokemus. Toki tästä on yli 25 vuotta aikaa, joten kuviot ovat voineet muuttua. Se mikä tuosta kevätreissusta jäi mieleen, että iltaisin saattoi tulla yllättävänkin kylmä, kun oli ulkona syömässä.

Omista käyntikerroista lokakuun alkupuoli on ollut toistaiseksi ehkä se suosikki. Sopivat säät ja hieman vähemmän turisteja. Maaliskuuta haluaisin kokeilla joskus. Ja mainitaan nyt sekin, että jos on kaltaiseni antiikin historia friikki, niin kannattaa käydä kyllä katsomassa Palazzo Valentinin "Domus Romane" virtuaalimuseo/raunio. Antaa huomattavasti paremman kuvan roomalaisesta huvilasta kuin pelkän kivikasan katselu. San Nicola in Carceren ja SS Giovanni e Paolon alla olevat rauniot on kanssa maininnan arvoisia kuten myös Palazzo Massimon museo. Olen jostain syystä aina hylkinyt jälkimmäistä, mutta päädyin sinne puolivahingossa viime kesänä. Eipä kaduttanut, sillä Livian Prima portan ja Trasteveren huvilan freskot ovat todella upeita.

Edit. Sen verran täytyy korjata sanoja heinäkuun säästä, että viime kesältä on yksi huono kokemus. Rautatieaseman allahan on se tavaransäilytyspiste ja nerokkaana poikana ajattelin käydä jättämässä kamani sinne vasta klo 12 checkoutin jälkeen enkä heti aamulla - säästyy näes rahaa ajattelin :) No, muut olivat saaneet saman loistoidean, joten oli aivan helvetillinen jono ja ilmastoinnista ei tietoakaan. En voi suositella kenellekään... Menin sitten tosiaan palazzo Massimoon, kun oli "ilmaislippu" vielä jäljellä, jätin laukun museon säilytykseen ja kiersin näyttelyn. Ja erinomainen museo kysessä, kuten tuli mainittua.

Pius

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1531 : Maaliskuu 11, 2013, 13:44:06 »
Uusi reittihaku on julkistettu tänään http://www.muoversiaroma.it/muoversiaroma/articolo.aspx?id=2400

Uutta on nyt, että hakua voi muuttaa kartalla. Vihreää merkkiä siirtämällä voi katsella toisia lähtö- tai tulopaikkoja. http://www.muoversiaroma.it/muoversiaroma/percorso.aspx

Artikkelissa annetaan kaksi osoitetta mobiililaiteille, joista jälkimmäinen tuntuu toimivan paremmin, ainakin ipadilla http://www.agenziamobilita.roma.it/en/

Pius

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1532 : Maaliskuu 11, 2013, 19:45:01 »
Scuderie del Quirinalella on nyt app http://english.scuderiequirinale.it/articoli/tiziano-exhibition-official-app.html

Sitä voi käyttää näyttelyssä wifillä äänioppaana.
App on ilmainen ja ilmeisesti tämä ei ole näyttelykohtainen ohjelma, kuten aikaisemmat, vaan tähän tulee jatkossa muutakin. En löytänyt tästä mainintaa, mutta sellaiselta tämä tuntuu.

SdQ:n näyttelyt ovat upeita, en jätä yhtäkään väliin. SdQ on erikoinen siinä mielessä, että se on maanantaisin auki. Mieleen tulee toinenkin maanantai-museo Roomassa: Chiostro del Bramante. Siellä kannattaa vierailla jo pelkän rakennuksen vuoksi. (Ja onhan vielä Vatikaani myös ma auki.)

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Musta turisti.
    • Profiili
« Vastaus #1533 : Maaliskuu 11, 2013, 22:06:02 »
Uusi reittihaku on julkistettu tänään http://www.muoversiaroma.it/muoversiaroma/articolo.aspx?id=2400

Artikkelissa annetaan kaksi osoitetta mobiililaiteille, joista jälkimmäinen tuntuu toimivan paremmin, ainakin ipadilla http://www.agenziamobilita.roma.it/en/

Kiitokset - päivitin allekirjoitukseni.  :)

Pius

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1534 : Huhtikuu 14, 2013, 08:18:18 »
Vatikaanin museot auki myös iltaisin http://biglietteriamusei.vatican.va/musei/tickets/do?action=booking&codiceLivelloVisita=17&step=1

Netti-varaus pakollinen ja varaus nostaa lipun hinnan kahteenkymppiin (16+4). Mutta ehkäpä siellä on vähän väljempää iltaisin, tai sitten ei. Joka kuun viimeinen sunnuntai on ilmainen sisäänpääsy museoihin. Jos tykkää kulkea hulluilla päivillä, niin silloin tuonne jonon jatkoksi.

Pius

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1535 : Huhtikuu 25, 2013, 07:12:59 »
Keskustan pikkubussin 119 reitti on muuttuu 29.4. Reitille tulee lisää pituutta, kun käydään kiertämässä piazza Cavouria. http://www.atac.roma.it/page.asp?p=1

Uusi reitti ei näy vielä reittihaussa, mutta tästä voi ladata pdf-kartan http://www.atac.roma.it/files/doc.asp?r=2300
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2013, 07:49:53 kirjoittanut Pius »