Jokaisen on itse käytävä heinäkuussa Roomassa.
En ole vieläkään kokeillut. Yksi viikko vapun jälkeen ja toinen syyskuun alkupuolella riittivät. Sekä pari kauhutarinaa ystävien elokuisilta reissuilta.
Itse olen käynyt pari kertaa heinäkuussa - edellisen kerran viime kesänä - eikä toi musta nyt niin järin "paha" ole ollut. Vettä siellä kyllä kuluu, mutta muuten pärjää kyllä ihan hyvin. Yllättävää on myös se, että kun vaivautuu lähtemään liikkeelle riittävän varhain tai liikkuu liikkuu muualla kuin ihan pahimmissa turistirysissä niin hiljaista oli. Esim. Pantheon käytännössä täysin tyhjä heti aamukasin jälkeen. Mutta nämä asiat tietysti tiedätkin

.
Pääsiäistä on kanssa tullut kokeiltua eikä ainakaan siltä ajalta ole jäänyt mieleen mitään suunnattomia ruuhkia tai jonotteluja. Ristikulkue oli itse asiassa aika hieno kokemus. Toki tästä on yli 25 vuotta aikaa, joten kuviot ovat voineet muuttua. Se mikä tuosta kevätreissusta jäi mieleen, että iltaisin saattoi tulla yllättävänkin kylmä, kun oli ulkona syömässä.
Omista käyntikerroista lokakuun alkupuoli on ollut toistaiseksi ehkä se suosikki. Sopivat säät ja hieman vähemmän turisteja. Maaliskuuta haluaisin kokeilla joskus. Ja mainitaan nyt sekin, että jos on kaltaiseni antiikin historia friikki, niin kannattaa käydä kyllä katsomassa Palazzo Valentinin "Domus Romane" virtuaalimuseo/raunio. Antaa huomattavasti paremman kuvan roomalaisesta huvilasta kuin pelkän kivikasan katselu. San Nicola in Carceren ja SS Giovanni e Paolon alla olevat rauniot on kanssa maininnan arvoisia kuten myös Palazzo Massimon museo. Olen jostain syystä aina hylkinyt jälkimmäistä, mutta päädyin sinne puolivahingossa viime kesänä. Eipä kaduttanut, sillä Livian Prima portan ja Trasteveren huvilan freskot ovat todella upeita.
Edit. Sen verran täytyy korjata sanoja heinäkuun säästä, että viime kesältä on yksi huono kokemus. Rautatieaseman allahan on se tavaransäilytyspiste ja nerokkaana poikana ajattelin käydä jättämässä kamani sinne vasta klo 12 checkoutin jälkeen enkä heti aamulla - säästyy näes rahaa ajattelin

No, muut olivat saaneet saman loistoidean, joten oli aivan helvetillinen jono ja ilmastoinnista ei tietoakaan. En voi suositella kenellekään... Menin sitten tosiaan palazzo Massimoon, kun oli "ilmaislippu" vielä jäljellä, jätin laukun museon säilytykseen ja kiersin näyttelyn. Ja erinomainen museo kysessä, kuten tuli mainittua.