Mitä tehdä Chilessä?

(Luettu 10432 kertaa)

sunnuntailapsi

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - jontti86@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Mitä tehdä Chilessä?
« : 13.11.2007, 13:01:27 »
Moi. Oon menossa kuukaudeksi Keski-Chileen joulu-tammikuussa. Onko kellään vinkkejä tai suosituksia mitä tehdä seudulla Santaigo-Viña del Mar? Olen yrittänyt kuumeisesti lukea LP:tä, muta en oikein ota selvää minne oikeasti kannattaa mennä...

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
Mitä tehdä Chilessä?
« Vastaus #1 : 13.11.2007, 15:04:33 »
Hakusanalla Chile löytyi joitakin ketjuja, joista ehkä voisi olla sullekin apua:

Peru/Chile rantakohteita
Peru, Ecuador, Chile 2006

semimatkaaja

• Tosireissaaja
    • Profiili
Mitä tehdä Chilessä?
« Vastaus #2 : 20.11.2007, 21:14:08 »
chilessa kannattaa kayda santiagossa juhlimassa ja ostoksilla etc, sielta bussilla valparaisoon joka on kaunis ja varikas kaupunki kukkuloilla ja rannalla. suosittelisin myos san pedro de atacamaa pohjoisessa jossa on suuri autiomaa ja tulivuoria. sielta jarjestetaan muutaman pvan retkia boliviaan ja takas katselemaan ihan torkeen mageeta suola-aavikkoa geysireita yms.
quot;linja-autossa ompi tunnelmaa, linja-autossa matka katkeaa"

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Mitä tehdä Chilessä?
« Vastaus #3 : 20.11.2007, 22:21:11 »
San Pedroon kannattaa varata kuitenkin reilusti aikaa, jos haluaa käydä Bolivian puolella. Matkaa bussissa tulee 24h ja sitten vielä suola-aavikolla istutaan koko aika kämäisessä jeepissä. Istumalihakset saa harjoitusta, ja ihan vain oleskeluun kannattaa varata pari päivää jossain välissä.

Mendoza Argentiinan puolella on ihana, 8h Santiagosta (Yöbussi) ja Argentina on huomattavasti Chileä halvempi.

Chilloe etelässä on taas todella kaunis, ja ottaen huomioon Chilen naurettavan pitkät välimatkat, kohtalaisen bussimatkan päässä.
She rides rollercoasters but never screams

raoul

• Reissaaja
    • Profiili
Mitä tehdä Chilessä?
« Vastaus #4 : 10.01.2008, 03:48:12 »
Lainaus käyttäjältä: "semimatkaaja"
suosittelisin myos san pedro de atacamaa pohjoisessa jossa on suuri autiomaa ja tulivuoria. sielta jarjestetaan muutaman pvan retkia boliviaan ja takas katselemaan ihan torkeen mageeta suola-aavikkoa geysireita yms.

Haluaisiko joku tuon reissun tehny kertoa lisää kokemuksia alueesta? Esim. mikä oli parasta, mitkä ratkaisut olisi voinut tehdä toisin, ym.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Mitä tehdä Chilessä?
« Vastaus #5 : 10.01.2008, 17:10:58 »
^Kuten mainitsin, lyhyellä matkalla voi tulla kiire. San Pedroon päädyttyäsi otat yhteyttä johonkin kymmenistä matkan tarjoajista. Jeeppiin mahtuu 5-6 ihmistä, ja se lähtee, kun auto on täynnä. High seasonilla tuskin joutuu kauaa odottamaan, ja autoja lähteekin monta päivässä. Rajamuodollisuudet hoidetaan Chilen puolella ennen rajan ylitystä, mutta Bolivian puolella vasta Uyunissa, eli pari päivää itse Bolivian saapumisen jälkeen. Jos olen väärässä, korjatkaa. Oman suola-aavikon matkani tein Tupizasta Uyuniin, ja rajan Chilestä ylitin "muuten vain", en siis kiertänyt Salaria toista kertaa. Kuten sanoin, istumalihaksia koetellaan mutta maisemat ovat sen arvoisia. Kaikki suolarakennelmat, flamingot yms. kannattaa mielestäni kokea Bolivian puolella, missä on huomattavasti halvempaa- Chile on kallis.

Mitään en olisi tehnyt toisin  :wink:  San Pedrossa aika tuntuu pysähtyneen ja siellä voi hengata muutamankin päivän. Jos osaat ratsastaa, vuokraa ihmeessä hevonen. Jos mielit parin päivän jeeppiajelulle juuri tuonne Bolivian puolelle, en suosittelisi ihan kaikkein halvinta paikkaa. Monilta loppui ruoka kesken ja autot hajoili jatkuvasti. Meidän hajoisi vain kolme kertaa, ja ruuat riitti hyvin. Lisäksi opas puhui riittävästi englantia. Varaa kuitenkin mukaan omaa vettä ja jotain naposteltavaa varalle, ja musiikkia- viidentoista tunnin ajaminen päivässä voi käydä tylsäksi.
She rides rollercoasters but never screams

raoul

• Reissaaja
    • Profiili
Mitä tehdä Chilessä?
« Vastaus #6 : 10.01.2008, 17:33:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Strange Little Girl"
Bolivian puolella vasta Uyunissa, eli pari päivää itse Bolivian saapumisen jälkeen. Jos olen väärässä, korjatkaa. Oman suola-aavikon matkani tein Tupizasta Uyuniin, ja rajan Chilestä ylitin "muuten vain", en siis kiertänyt Salaria toista kertaa. Kuten sanoin, istumalihaksia koetellaan mutta maisemat ovat sen arvoisia.

Tuo Bolivian puolen passinleimaus Uyunissa onkin hyvä tietää. Jos jollakin tosiaan on varma tieto, niin ilmoitelkaa. Suunnittelin mahdollisesti jatkavani sieltä matkaa Boliviassa.

Mites tuo Tupiza? Onko vain läpikulkumesta vai kannattaako poiketa reitiltä sen takia?

Lainaus käyttäjältä: "Strange Little Girl"

...Monilta loppui ruoka kesken...

Tämä onkin hyvä varoitus, täytyy varautua. Kiitoksia näistä tiedoista.  :wink:

Testailija

• Tonnitallaaja
  • 137 lentoa takana, mutta vain kaksi Ryanairilla.
    • Profiili
Vs: Mitä tehdä Chilessä?
« Vastaus #7 : 28.03.2008, 06:37:22 »
Vastaan käänteisesti eli mitä ei kannata tehdä. Tällä hetkellä ei vissiin kannata mainostaa olevansa suomalainen, kun toi korvajuttu saataa kaihertaa paikallisia.
Donde el viento me lleve... ja reppua en kanna, enkä rinkkaa omista, mutta kodissani on vieraillut 21 eri kansallisuutta.

Lonely rider

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Matkakuvia
« Vastaus #8 : 28.03.2008, 19:06:50 »
Rajamuodollisuudet hoidetaan Chilen puolella ennen rajan ylitystä, mutta Bolivian puolella vasta Uyunissa, eli pari päivää itse Bolivian saapumisen jälkeen. Jos olen väärässä, korjatkaa.
No nyt pitää kyllä korjata, kyllä se passi leimataan heti Boliviaan saapuessa. Raja-asema näyttää tältä
« Viimeksi muokattu: 28.03.2008, 21:18:58 kirjoittanut Lonely rider »

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 28.03.2008, 20:33:54 »
Lainaus käyttäjältä: semimatkaaja
suosittelisin myos san pedro de atacamaa pohjoisessa jossa on suuri autiomaa ja tulivuoria. sielta jarjestetaan muutaman pvan retkia boliviaan ja takas katselemaan ihan torkeen mageeta suola-aavikkoa geysireita yms.

Haluaisiko joku tuon reissun tehny kertoa lisää kokemuksia alueesta? Esim. mikä oli parasta, mitkä ratkaisut olisi voinut tehdä toisin, ym.

Itse suosittelen hyviä yöunia ennen Bolivian-matkaa. Ensimmäinen päivä San Pedrosta on fyysisesti raskas korkeuserojen takia ja ensimmäinen yö on myös kylmin ja alkeellisimmissa olosuhteissa. Toisaalta nähtävyyksiltään eka päivä on huikein. Kannattaa myös varautua matkaan lämpimin vaattein. Juomasta ja ruoasta ei tullut omalla reissulla koskaan pula (valitsin LP:n suositteleman järjestäjän).

Jos aikoo Boliviaan, San Pedron ympäristön nähtävyydet kalpenevat. Useille reissulle lähdötkin ovat aikaisin aamulla, joillekin jopa ennen auringonnousua. Ei siis must, jos Bolivia odottaa.

San Pedro ei myöskään ole niin kallis kuin huhut väittävät. Halpojakin huoneita löytyy, jos vaan jaksaa kiertää (mikä sekään ei ole vaikeaa, kun kylä on pieni). Pari halpaa voileipäkioskiakin löytyy, mutta illalliset kannattaa syödä ravintoloissa, jotka tarjoavat varsin tunnelmalliset puitteet nuotioineen musiikin kera. San Pedrossa on itse asiassa romanttinen tunnelma! Päivisin kylässä ei tosin ole mitään tekemistä.

Miqel

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 29.03.2008, 09:58:00 »
Villaricalle kiipiminen Puconissa oli mulle yks Chilen tahtosista! Muuten Puconissa ei montaa paivaa tarvii haaskata. Toinen hyva juttu oli Matisyahon keikka Santiagossa, kannattaa goolgaa etukateen jos jotain vastaavaa olis sun vierailun aikana, iso kaupunki, isoja bileita..

nebbis

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #11 : 03.06.2008, 08:56:36 »
Hola!
Ajattelin vierailla Uyunissa Chilen puolelta, ja tahtoisi siis vähän lisäinfoja retkestä. Olen löytänyt netistä monta retkitarjoajaa, mutta olen löytänyt vain sellaisia, jossa lähdetään Chilestä ja retki päättyy Boliviaan, mutta meikä haluaisi tulla takaisin Chileen :-\ Eli onko joku ollut retkellä, joka on lähtenyt ja päättynyt Chileen?
Täällä on puhuttu parin päivän retkistä, joten onko siis Chilen puolelta Uyuniin tehtävät retket 2 pvä/1 yö, kun olen lueskellut, että Bolivian puolelta retket kestävät 3 päivää? Osaisiko joku vielä heittää noin-hintaa Chilen puolelta tehdylle retkelle?

Olen ikionnellinen, jos joku viitsii vähän valottamaan tietämätöntä  :)

penikka

• Reissaaja
    • Profiili
    • http://www.brutus.fi
« Vastaus #12 : 03.06.2008, 11:35:04 »
Hola!
Ajattelin vierailla Uyunissa Chilen puolelta, ja tahtoisi siis vähän lisäinfoja retkestä. Olen löytänyt netistä monta retkitarjoajaa, mutta olen löytänyt vain sellaisia, jossa lähdetään Chilestä ja retki päättyy Boliviaan, mutta meikä haluaisi tulla takaisin Chileen :-\ Eli onko joku ollut retkellä, joka on lähtenyt ja päättynyt Chileen?
Täällä on puhuttu parin päivän retkistä, joten onko siis Chilen puolelta Uyuniin tehtävät retket 2 pvä/1 yö, kun olen lueskellut, että Bolivian puolelta retket kestävät 3 päivää? Osaisiko joku vielä heittää noin-hintaa Chilen puolelta tehdylle retkelle?

Olen ikionnellinen, jos joku viitsii vähän valottamaan tietämätöntä  :)

Itse lähdin retkelle (3 päivää, 2 yötä) Uyunin puolelta, mutta samassa autossa istui 4 ranskalaista, jotka tekivät reissun Chilen puolelta, San pedro de atacamasta. Homma toimi siten, että he olivat istuneet retkeä edeltävän päivän maastoautossa Atacamasta Uyuniin. 110$ maksoivat nämä ranskalaiset siitä ilosta muistaakseni. Mene täyden kuun aikaan sinne, mikäli on varaa valita ajankohta. http://www.brutus.fi/node/109
Alcohol, coffee and tobacco are not drugs, and certainly not problems.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 10.06.2008, 00:39:32 »
Eli onko joku ollut retkellä, joka on lähtenyt ja päättynyt Chileen?

Uyunissa näitä matkatoimistoja on hurumykky, joten aivan varmasti pääsee Chileen.

San Pedrosta Uyuniin tehtävät retket ovat kaksi yötä ja kolme päivää pituudeltaan. Paluumatka Uyunista San Pedroon kulkee eri reittiä ja on kestää vain yhden yön ja kaksi päivää. En tiedä, millainen paluumatka on nähtävyyksiltään, mutta ilmeisesti hyvin paljon vaatimattomampi kuin SP-Uyuni -reitti.

aaro

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 11.06.2008, 19:58:21 »
Absurdein kokemus Chilessä oli päiväretki Santiagosta Los Andesin kaupunkiin, n 1,5 tuntia bussilla. Ei siinä kaupungissa muuten mitään, mutta kävin Lonely Planetin suosittelemassa Museo Arquelogicossa. Museota pyörittävä vanha ukko paljastui jonkin sortin Suomen-ystäväksi kansallisuuden kerrottuani. Aluksi luulin tämän olevan normaalia kohteliaisuutta, mutta mies kävi laittamassa soimaan vanhan suomalaisen tangolevyn. Oli aika hassua tutustua Chilen historiaan, kun kaiuttimista kuului "Satumaa" ja "Elsa-kohtalon lapsi".  :D
Stansted - the worlds largest homeless shelter - full of people too tight to buy a hotel room for the night.

sunnuntailapsi

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - jontti86@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 17.06.2008, 02:55:47 »
Nyt itse Chilessä käytyäni voin suositella ainakin liftaamista Pan Americanaa pitkin. Liftasin siis Talcasta Los Angelesiin ja LAsta Rancaquaan. Kyydin sai helposti paikallisilta rekkakuskeilta, jotka olivat ystävällisiä. Yksi poikkesi jopa reitiltään näyttääkseen Saltos del Lajo -vesiputoukset. En tosin liftannut yksin vaan yhden chileläisen ja yhden thaimaalaisen kanssa. Silti suosittelen kokeilemaan ja säästämään rahaa.

Toinen kokemisen arvoinen tapahtuma on uusi vuosi Valparaisossa/Viña del Marissa. Kaksoiskaupungin lahdella on toistakymmentä ilotulituslaivaa ja niistä ammuttavat raketit ovat upeita. Paikallisten mukaan siellä on Etelä-Amerikan hienoimmat ilotulitukset. Paikalle saapuu n. 100 000 ihmistä ympäri Chileä juhlimaan ja bileet ovat sen mukaiset.

Edwin

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 08.03.2009, 09:44:32 »
Monet ovat tassa kertoneet, etta Bolivian puolella on ne parhaat nahtavyydet Atacaman alueella. Pitaako paikkaansa, siis eiko San Pedro de Atacamsta nae kaikkea oleellista? Ainakin auringon laskut ja nousut silla kuivalla aavikolla ja kunnon nakymat tahtitaivaalle luulisi onnistuvan?

Paaseeko sielta sitten miten Peruun jatkamaan? Bussi/juna/lento?
oma reissu kun on RTW ja tulen Uuden seelannin suunnalta ja sitten pitaisi Peruun paasta jotenkin, josta lento sitten Eurooppaan.

Apli

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #17 : 25.04.2011, 10:33:42 »
Millainen on yöelämä santiagossa?

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : 26.04.2011, 13:10:04 »
Millainen on yöelämä santiagossa?

Aika kiva! Santiagossa on oma bailukaupunginosansa, missä katujen varsilla on lukuisia terasseja. Yöt ovat usein hyytävän viileitä, joten kannattaa pukeutua sen mukaan. Viileydestä huolimatta nimenomaan terasseilla on kiva istuskella. Chileläiset kaljoittelevat aika reippaaseen tahtiin, joten meininki loppuillasta muistuttaa koto-Suomea.

Ihaninta Santiagossa on kuitenkin sellaiset baarit, missä järjestetään lauluiltoja. Chileläiset vallankumouslaulut elävät yhä! Ei mitään karaoke-meinikiä vaan reipasta yhteislaulua. Jos olet laulajatyyppiä, opettele ihmeessä joku suomalainen käännös (Kiitos elämälle esim.) ja hurmaa yleisö!