Oletteko saaneet EU-tuomioistuimen päätöksen mukaisia korvauksia?

 (Luettu 117209 kertaa)

HelsinkiFlyer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 232
    • Profiili
Et voi tietenkään saada vakiokorvauksen päälle mitään muuta. Sehän on koko ylimitoitetun vakiokorvauksen idea. Lentoyhtiöitä rangaistaan kohtuuttomilla vakiokorvauksilla ja siksi eivät niitäkään maksa nätisti. Tuollaisen kaukokoneen myöhästyminen maksaa sellaiset 200 000 euroa/lento jo vakiokorvauksilla. Miksiköhän eivät suosiolla maksa? Minulle sopisi pienempi korvaus, jonka kanssa maksaisivat ilman faittia.

lomppi

  • Aloittelija
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Juu, kyllähän tuo on täysin järkeenkäypää, mutta kuviota ei ole täysin selkeä ainakaan KKV:n sivujen mukaan. (http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Matkustaminen-ja-matkan-jarjestaminen/matkustaminen-ja-liikenne/lentomatkustajan-oikeudet/lennon-viivastyminen/ kohta: Korvaus viivästyksen aiheuttamasta vahingosta)

Omalla kohdalla tuo nyt ei ehkä toteudu, mutta joskus voi olla mahdollista että ei kannata hakea vakiokorvausta vaan korvausta vahingosta. Tosin ei myöskään mainita ovatko nämä toisiaan poissulkevia.

avery

  • Reissaaja
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Hoitelin pari viikkoa sitten paperit kuluttajariitalautakuntaan ja eilen sain sieltä vastauksen. Asia otetaan käsittelyyn ja päätöksen tekemiseen menee kuulemma arviolta 10 kk. Koitan muistaa raportoida tänne väliaikatietoja. Mulla oli vaatimuksena vakiokorvaus molemmille matkustajille viivästyskoron kera.

Pistin muuten eräästä viimekesäisestä myöhästyneestä mannertenvälisestä lennosta Air Berlinille postia. Pyysin kahdelle 600 € vakiokorvausta. He tarjosivat heti yhtä 100 € lahjakorttia sovinnoksi, mutta eivät ole ikinä kertoneet miksi kyseinen lento oli yli 4 tuntia myöhässä. Kannattanee viedä tuotakin tapausta eteenpäin.
Päivitän hieman tilannetta.

En siis luonnollisesti suostunut Air Berlinin tarjoamiin lahjakortteihin, mutta en myöskään jaksanut alkaa säätämään ulkomaalaisen yhtiön kanssa. 25.2. tein annoin tapauksen Airhelpin (www.getairhelp.com) hoidettavaksi. 10.3. AirHelp ilmoitti, että AirBerlin on hyväksynyt korvaushakemukseni, mutta että heillä voi mennä pari kuukautta korvauksen maksamiseen. 10.4. Airhelp ilmoitti, että AirBerlin on maksanut heille vakiokorvauksen täysimittaisena (600 € per naama = 1200 € yhteensä). Täyttelin  maksutiedot AirHelpin sivuilla ja rahat saapuivat päivässä tililleni. AirHelpin palkkio oli 25 %, joten 300 € tuli yhteensä maksettavaa. Kalliiksihan tuo tulee, mutta helpotti aivan älyttömästi. 900 € on parempi kuin ei mitään tai 100 € lahjakortti.

Ja sitten Finnairin tapaus. Finnair otti tuon kuluttajariitalautakunnan selvittelyn jälkeen minuun yhteyttä ensimmäisen kerran 25.3. Tällä kertaa heidän tarjouksensa oli 200 € rahaa per matkustaja tai 300 € lahjakortti per matkustaja. En tuohon tarjoukseen vastannut mitään, koska ajattelin, että jos Finnair yhtäkkiä nostaa tarjoustaan, niin sitten ei kyllä varmaan ole puhtaat jauhot pussissa. Tuo sovintatarjous oli voimassa 7.4. asti.

Nyt sitten tänään Finnairilta tuli viimein viesti, jossa ilmoitettiin, että he maksavat meille molemmille 400 €:n vakiokorvauksen tai vaihtoehtoisesti saamme 550 € -arvoiset lahjakortit. Lahjakorttikin alkaa tuntua hyvältä vaihtoehdolta, koska kesällä on tiedossa reissu Yhdysvaltoihin.


lomppi

  • Aloittelija
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Oli rapakon yli lennot kumpaankin suuntaan huomattavasti myöhässä...

HEL-CDG-ATL-MIA
Menomatkalla kone hajosi Pariisiin ja kone lähti noin 3h myöhässä moottorivian myötä. Kuitenkin missatiin jatkolento ja jouduttiin jäämään yöksi Atlantaan. Perillä Miamissa noin 13h myöhemmin.

....


Air France vastasikin yllätävän nopeasti ja tarjosivat 300e kylmää käteistä tai 400e lahjakorttia. Olivat sitä mieltä, että en saa 600e korvausta, koska:
Lainaus
Kindly allow me to mention here that in line with the EC Regulation 261/2004, the compensation is reduced by 50%, in case where, the passenger arrives at his destination with a delay of more than 4 hours because of a missed connection and the total distance is more than 3500 km. Relevant in that case, both the flights were operated by the same carrier.  Since in your case, your flight AF688 arrived at Paris with a delay of 3 hours and 59 minutes and your connecting flight was operated by Delta Air Lines

Eikös tämä ole nyt ihan täyttä skeidaa, vaiko? Ainakaan tuosta EU:n pykälästä (http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:32004R0261&from=EN) en löydä mitään tuollaista ehtoa. Mielestäni joka paikassa on hyvin selkeästi sanottu, että 600e tulee jos olet määränpäässä myöhässä yli 4h ilman sen suurempia kikkailuja oliko jatkolento vai ei. Vai oletteko eri mieltä?

Onko sillä väliä, että jatkolennon operoija oli Delta? Ts. Air France oli 3.5h myöhässä kun saapui Atlantaan, mutta Deltalla ei ollut tarjota jatkolentoa kuin vasta 7h myöhemmin, joten oltiin yhteensä 11h myöhässä. Kaikki siis samalla lipulla
« Viimeksi muokattu: 16.04.2016, 16:24:21 kirjoittanut lomppi »

lentoguru

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 198
    • Profiili
EU-asetus koskee ainoastaan EU-maista lähteviä ja saapuvia lentoja, joten USA:n sisäiset lennot eivät todennäköisesti kuulu asetuksen piiriin.

avery

  • Reissaaja
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Eikös tämä ole nyt ihan täyttä skeidaa, vaiko? Ainakaan tuosta EU:n pykälästä (http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:32004R0261&from=EN) en löydä mitään tuollaista ehtoa. Mielestäni joka paikassa on hyvin selkeästi sanottu, että 600e tulee jos olet määränpäässä myöhässä yli 4h ilman sen suurempia kikkailuja oliko jatkolento vai ei. Vai oletteko eri mieltä?

Onko sillä väliä, että jatkolennon operoija oli Delta? Ts. Air France oli 3.5h myöhässä kun saapui Atlantaan, mutta Deltalla ei ollut tarjota jatkolentoa kuin vasta 7h myöhemmin, joten oltiin yhteensä 11h myöhässä. Kaikki siis samalla lipulla
En osaa sanoa tuosta mitään, että vaikuttaa asiaan se, että kyseessä on Delta. Mielestäni ei, jos lipun on kuitenkin myynyt Air France?

Meillä juuri kun tultiin Los Angelesista reittiä LA - Düsseldorf - Helsinki, niin tuo LA - Düsseldorf väli oli Air Berlinillä ja se oli myöhässä pari tuntia, minkä takia missattiin Finnairin jatkolento. Sitten Air Belin hommasi meille SASin lennot Kööpenhaminan kautta, ja oltiin lopulta Helsingissä 4,5 tuntia alkuperäisen saapumisajan jälkeen. Ja tästä Air Berlin maksoi täyden korvauksen.

Voi toki olla, että Delta vaikuttaa asiaan, mutta siinä tapauksessa Air Francen ei kai olisi tarvinut maksaa yhtään mitään, koska saavuit kuitenkin vaihtokentälle 4 tunnin aikarajan sisällä?

lomppi

  • Aloittelija
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Joo kyllä tuo vaikutta jotenkin huiputukselta, esim:
http://europa.eu/rapid/press-release_CJE-13-18_fi.htm

TLDR;

Lainaus
Sillä, että alkuperäinen lento ei ole viivästynyt siten, että viivästyksen kesto ylittää unionin oikeudessa vaaditut aikarajat, ei ole merkitystä korvausta koskevan oikeuden kannalta

Kun kyse on lennosta, johon kuuluu jatkolentoja, kiinteämääräistä korvausta on siis arvioitava sen perusteella, kuinka paljon lento on viivästynyt siihen aikaan nähden, jolloin sen oli aikataulun mukaisesti tarkoitus saapua lopulliseen määräpaikkaan, jolla tarkoitetaan asianomaisen matkustajan viimeisen lennon määräpaikkaa.


Ko. casessa Air Francella oli kaksi ensimmäistä lentoa, mutta kolmas São Paulo - Asunción tuskin oli Air Francen operoima  ::) Eli aikalailla samatapaus mitä itselläni. Silti Air France on ollut korvausvelvollinen.

Enkä ole löytänyt tuosta 50% vähennyssäännöstä mitään muuta mainintaa kuin:
Lainaus
Jos matkustajalle tarjotaan matkan uudelleenreititystä 8 artiklan mukaisesti siten, että hän pääsee lopulliseen määräpaikkaansa vaihtoehtoisella lennolla, jonka saapumisaika verrattuna alun perin varatun lennon aikataulun mukaiseen saapumisaikaan ei ylitä
a)      enintään 1 500 kilometrin pituisten lentojen osalta kahta tuntia, tai
b)      yhteisön sisäisten lentojen osalta, joiden pituus on yli 1 500 kilometriä, ja muiden lentojen osalta, joiden pituus on yli 1 500 mutta alle 3 500 kilometriä, kolmea tuntia, tai
c)      lentojen osalta, joihin ei voida soveltaa a tai b alakohtaa, neljää tuntia,
lennosta vastaava lentoliikenteen harjoittaja voi alentaa 1 kohdassa säädettyä korvausta 50 prosentilla.

Ja tämäkään ei päde omalla kohdallani
« Viimeksi muokattu: 18.04.2016, 18:40:30 kirjoittanut lomppi »

viller

  • Aloittelija
  • Viestejä: 6
    • Profiili
    • Sähköposti
No ei olla saatu.

Tarina:

Lento Vaasa-Helsinki-Lontoo-Miami, Finnairin lippu. Helsingistä ei hieno A350 lähtenytkään, vaan oli rikki. Toisella koneella pari tuntia myöhässä Lontooseen, missä myöhästyttiin jatkolennolta. Uudelleenreititys Lontoo-Philadelphia-Miami, yö Philadelphiassa. Lontoossa luvattiin, että hotelli järjestetään, mutta ei. Philadelphiassa sanottiin, että kysykää infotiskiltä apua. Se oli suljettu, soiteltiin sitten itse hotellia ja odotettiin hotellin shuttlea puoli tuntia. Neljän tunnin unten jälkeen klo 04:20 kentälle ja perillä Miamissa 15,5 h alkuperäisestä aikataulusta myöhässä. Laukku ei tullut perille koko 8 päivän matkan aikana. Vuokra-autosta laitoin viestiä, että tullaan vasta seuraavana päivänä, pitäkää varattuna. Eivät olleet pitäneet, piti ottaa kalliimpi ja maksaa 177 euroa lisää.

Paluu (Miami-New York-Helsinki-Vaasa) vähän iisimpi. Miami-New York 2 h myöhässä, ei ehditty Helsingin koneeseen, uudelleenreititys New York-Lontoo-Tukholma-Vaasa, perillä 6,5 h alkuperäistä aikataulua myöhässä.


Korvaushakemus Finnairille:

Kahden henkilön menomatkasta vakiokorvaus 2 x 600€, hotelli Philadelphia 198€, autovuokrauksen lisäkulu 177€, käyttämätön Miamin yö 165€, kahden henkilön paluumatkasta vakiokorvaus 2 x 600€.
Matkatavaroista erillinen hakemus: kahden henkilön kahdeksan päivän hygieniatarv. ja vaatteet ja matkalaukku.


Finnairin vastaus:

2 x 200€ voucher, Philadelphian hotellista 129€ hyvitys ("keskimääräinen majoituskulu").
Matkatavaroista 70€ + puolet ylimenevästä osasta.


Ja Finnairin selityksiä:

"Kyseessä on ollut apuvirtalähteen ilmavuoto yhdessä uusimmista A350 – koneistamme. Vika havaittiin valmistajan vaatimassa toistuvaistarkastuksessa, ja se oli korjattava välittömästi. Ottaen huomioon, että kyseessä oli aivan uusi A350 -lentokone ja vika oli yllättävä ja arvaamaton, on vian todennäköisimmin aiheuttanut valmistus- tai suunnitteluvirhe. Lennon liikennöi toinen koneyksilö heti kun se oli mahdollista ja kun kone oli käytettävissä kyseistä lentoa varten. Finnairin näkemyksen mukaan kyseessä on poikkeuksellinen olosuhde eikä vakiokorvausta makseta."


Ja yhdeksän tunnin olosta Philadelphiassa, kun oltiin täysin omillamme (huolenpito tasan nolla):

"Pahoittelen lennon viivästymisestä teille aiheutunutta harmia ja vaivaa. Näissä olosuhteissa Finnair tarjoaa huolenpitoa. Mikäli teille on huolenpidostamme huolimatta aiheutunut viivästyksen aikana kohtuullisia ylimääräisiä ateria- ja puhelinkuluja ja sinulla on mahdollisuus skannata kuitit, voit lähettää ne meille sähköisesti alla olevan vastauslinkin kautta."

Paluulennosta Finnair ei korvaa mitään, koska:
"Koska viivästyneen lennon paluumatkalla on liikennöinyt American Airlines, korvaushakemus on lähetettävä suoraan AA:lle. "



Seuraava osoite on sitten kuluttajariitalautakunta.
Ilmeisesti on kuitenkin noin, että vaikka on Finnairin lippu, niin paluumatkasta pitää tehdä AA:lle korvaushakemus, koska heidän koneensa oli myöhässä?
Silloin ei EU:n säädökset päde. Onko kellään kokemusta millaista korvausta voi hakea ja miten?

Matkatavaroista Finnairilta korvaamatta jäänyt osa saatiin matkavakuutuksesta.



HelsinkiFlyer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 232
    • Profiili
Autonvuokrauksen lisäkulun ja käyttämättömän hotellin Miamissa voitte unohtaa, niihin ei ole oikeutta. Ne korvataan juurikin tuolla vakiokorvauksella, joka sisältää mielipahan, hukkaan menneen ajan ja varaukset eli kaiken.

viller

  • Aloittelija
  • Viestejä: 6
    • Profiili
    • Sähköposti
Näinpä juuri. Laitettiin vaan siihen molemmat muistutukseksi, että jos eivät vakiokorvausta maksa, niin sitten syntyneiden kulujen mukaan.
Mutta ei saada kumpaakaan, mikä on väärin.

lentoguru

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 198
    • Profiili
American Airlinesin paluulennosta on turha pyytää vakikorvausta. EU 261/2004 -asetusta sovelletaan ainoastaan ETA-alueelta lähteviin lentoihin ja eurooppalaisten lentoyhtiöiden ETA-alueen ulkopuolelta lähteviin ETA-alueelle saapuviin  lentoihin (kts. asetuksen artikla 3). http://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:32004R0261&from=EN

juhaaa

  • Aloittelija
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Eli hiljaista on korvaukset tälläisessä tapauksessa?

Finnairin lippu oli perille asti eli HKI - MCI
HKI - JFK (Finnair) - CLT (AA) - MCI (AA)

Ensin JFK-CLT lento lähti 5,5h myöhässä ja jatkona ollut CLT-MCI lento peruttiin  kokonaan -> Odotusaikaa 7 tuntia seuraavaan CLT-MCI lentoon. Myöhästyminen kohteesta  yhteensä siis reilu 12h

Finnairin vastaus korvaushakemukseen oli, että yhteyttä pitäisi ottaa American Airlinesiin ei heihin, koska se operoi nämä myöhästyneet lennot ja hiljaista on, että siltä suunnalta jotain korvauksia saisi?

wysig

  • Vieras
Joo AA:n lentoja ei operoitu EU:ssa, EU:sta tai EU:hun, joten 261 ei päde.
Täältä voit lukea miten AA korvaa:
https://www.aa.com/i18n/customerService/customerCommitment/customerServicePlan.jsp

juhaaa

  • Aloittelija
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Joo AA:n lentoja ei operoitu EU:ssa, EU:sta tai EU:hun, joten 261 ei päde.
Täältä voit lukea miten AA korvaa:
https://www.aa.com/i18n/customerService/customerCommitment/customerServicePlan.jsp

Jes. Pistin tuossa Perjantaina AA:lle palautetta ja nyt tuli vastaus "Pahoittelut ja lähetämme sinulle lento voucherin"
Nyt jännityksellä odottelen, että onko tuleva voucheri kympin vai viiden arvoinen :)
Kyllä sitä pitää tuohonkin olla tyytyväinen, koska vastauskin tuli nopeasti ja oli asiallinen.

Demonyte

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 161
    • Profiili
Jes. Pistin tuossa Perjantaina AA:lle palautetta ja nyt tuli vastaus "Pahoittelut ja lähetämme sinulle lento voucherin"
Nyt jännityksellä odottelen, että onko tuleva voucheri kympin vai viiden arvoinen :)
Kyllä sitä pitää tuohonkin olla tyytyväinen, koska vastauskin tuli nopeasti ja oli asiallinen.
Me saatiin $100/nassu voucherit siitä että olivat sotkeneet totaalisesti meidän avustustarpeisen varauksen paluumatkalle (kenttähenkilökunta onneksi sai tilanteen korjattua hieman ennen boardausta vaikka näytti hyvin epätoivoiselta). Huono puoli AA:n vouchereissa on se, että ne toimivat vain täysin paperilla, eli saat tosiaan paperivoucherin jonka voi käyttää ainoastaan postittamalla sen takaisin AA:lle - taitavat olla viimeinen ns. isoista yhtiöistä joilla tuo toimii vielä noin kivikautisesti.

juhaaa

  • Aloittelija
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Jes. Pistin tuossa Perjantaina AA:lle palautetta ja nyt tuli vastaus "Pahoittelut ja lähetämme sinulle lento voucherin"
Nyt jännityksellä odottelen, että onko tuleva voucheri kympin vai viiden arvoinen :)
Kyllä sitä pitää tuohonkin olla tyytyväinen, koska vastauskin tuli nopeasti ja oli asiallinen.
Me saatiin $100/nassu voucherit siitä että olivat sotkeneet totaalisesti meidän avustustarpeisen varauksen paluumatkalle (kenttähenkilökunta onneksi sai tilanteen korjattua hieman ennen boardausta vaikka näytti hyvin epätoivoiselta). Huono puoli AA:n vouchereissa on se, että ne toimivat vain täysin paperilla, eli saat tosiaan paperivoucherin jonka voi käyttää ainoastaan postittamalla sen takaisin AA:lle - taitavat olla viimeinen ns. isoista yhtiöistä joilla tuo toimii vielä noin kivikautisesti.


ah, no niimpä tietenkin.. Loppuosa lennon hinnasta maksetaan varmaan sitten šekillä? ;)
Oliko postitus sentään Suomeen tai edes Eurooppaan?
AA:n hyvitykset suoraan kentällä oli 5,5h odotuksessa sämpylöitä ja virvoitusjuomia, yön yli olleessa 7h odotuksessa $12 voucheri kentälle, jossa käytännössä oli Starbucks auki. Poiskaan kentältä ei viitsinyt lähteä, koska TSA oli kiinni ja takaisin olisi päässyt vasta aamulla. Loungetkin olivat yön kiinni.
No se on kaikki mennyttä aikaa :)

Demonyte

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 161
    • Profiili
Oliko postitus sentään Suomeen tai edes Eurooppaan?

Jenkkeihin. :D

jyka

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 381
    • Profiili
    • Reissukuvatuksia
Jokohan postasin(?)

Eli sain 600€ hyvitysvoucherin air berliniltä siitä hyvästä että lentoni oli vuorokauden myöhässä Miamista Saksan kautta Suomeen.
Toki myöhästyin vuorokaudella töistä ja jatkokyytini Suomessa kusivat - mutta olin silti hyvin tyytyväinen tuohon korvaussummaan.
Tärkeintä on lähteminen muistaa jonkun sanoneen..
Reissukuvatuksia http://jyka.fi/gallery2/ & http://jyka.pallontallaajat.net

juhaaa

  • Aloittelija
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Oliko postitus sentään Suomeen tai edes Eurooppaan?

Jenkkeihin. :D

Haha, niimpä tietenkin :)
Kerros vähän miten se meni käytännössä, pitikö haluttu lento kertoa ensin savumerkeillä ja sitten katsella taivaanrannan taakse hyväksyntää, jonka jälkeen pistettiin Pony Express asialle kuskaamaan voucheria perille? :)

Demonyte

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 161
    • Profiili
Jenkkeihin. :D

Haha, niimpä tietenkin :)
Kerros vähän miten se meni käytännössä, pitikö haluttu lento kertoa ensin savumerkeillä ja sitten katsella taivaanrannan taakse hyväksyntää, jonka jälkeen pistettiin Pony Express asialle kuskaamaan voucheria perille? :)

Ei olla käytetty noita, saatiin ne viime vuoden lopulla eli varmaan lienevät voimassa vielä ainakin puolisen vuotta. Mutta suoraansanottuna on aika epätodennäköistä että niitä tulisi edes käytettyä - ensi talven reissun lennot ostettiin Lufthansalta ja muuta pidempää reissua (eli sellaista jolle meidän näkökulmasta AA ylipäätään myisi lippuja) ei ole suunniteilla, tulevalle Prahan pyrähdyksellekään noista ei ollut hyötyä.

Mutta ulkomaan elävän kokemuksista tuollaisen lunastamisesta voi lukea vaikka tuolta (omalla vastuulla jos haluaa ylläpitää mitään illuusiota siitä että sillä lappusella on jotain oikeaa arvoa ;)): http://onemileatatime.boardingarea.com/2015/08/25/redeem-american-airlines-paper-travel-voucher/