Las Vegas-Death Valley-Sequoia-Yosemite

(Luettu 6325 kertaa)

jiiii

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Las Vegas-Death Valley-Sequoia-Yosemite
« : 01.04.2011, 11:27:21 »
elokuussa on luvassa road trip florida-kalifornia, ja nyt on mietinnässä LV-Yosemiten välinen reitti.
ajatuksena on että tohon reittiin kuluisi pari pv (jonka jälkeen pari pv Yosemitessa)
eli DV ja Sequoia ois vaan sellasia läpiajo kohteita, välillä vähän jääden kattomaan maisemia.
onko liian vähän 2pv tähän?
mikä ois "paras reitti" jotta matkan varrella olisi mahdollisimman paljon luonnon kauneutta?
oisko tämä ok reitti? http://maps.google.fi/maps?f=d&source=s_d&saddr=Las+Vegas,+Nevada,+Yhdysvallat&daddr=36.49496,-117.22698+to:CA-190+W+to:Yosemite,+Yosemite+National+Park,+Kalifornia,+Yhdysvallat&hl=fi&geocode=FdYQJwIdMJoi-SnRffWkgre-gDGjebPV5tXMOg%3BFXDeLAIdHEID-SkB6uPuVbLAgDFLRhzJZMxNHg%3BFQgzJwIdfCjv-A%3BFeXqPwId52rf-CmvY_I4_vGWgDFu4slULj8hGQ&mra=dpe&mrsp=1&sz=8&via=1&sll=36.307865,-117.48339&sspn=3.479172,4.938354&ie=UTF8&z=8

ps. käytin hakua, mutta en löytäny etsimääni tietoa. jos aihe on turha/vanha, niin modet voipi poistaa..

Elody

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Las Vegas-Death Valley-Sequoia-Yosemite
« Vastaus #1 : 01.04.2011, 12:40:58 »
Itse olen myös menossa tuonne suunnalle road tripille syyskuussa ja jonkin verran olen jo reittiä suunnitellut. Ajattelin tulla Death Valleyhyn Las Vegasin suunnasta Shoshonen kautta ja ajaa pohjoiseen Ubehebe Craterin suuntaan, koska mielestäni parhaat (eli minua eniten kiinnostavat paikat) olisivat siinä matkan varrella (mm. Badwater, Artists Palette, hiekkadyynit).

Death Valleysta jatkan Yosemiteen Sierra Nevadan itäpuolta, tietä nro 395. Sen varrella on kuulemma kauniit maisemat. Aion käydä katsastamassa Mono Laken ja Bodien "aavekaupungin" ennen Yosemiteen menoa. Yosemiteen ajan Tioga Passin kautta joka toivon mukaan on vielä tuolloin lumeton ja auki. Yosemiten kupeessa, länsipuolella, on Mariposa Grove jossa voi nähdä jätti-Sequoiat. Jos aiot mennä Sequoian kansallispuistoon vain nähdäksesi ko. puita, niin suosittelisin sinullekin että menet sen sijaan Mariposa Groveen ja ajat Yosemiteen itäkautta, koska kuulemani mukaan se on maisemallisesti parempi reitti.

Jos kuitenkin haluat ehdottomasti mennä Sequoian kansallispuistoon niin suunnitelemasi reitti on varmastikin ihan ok. Tosin vähän riippuu mihin olet menossa Yosemiten jälkeen, San Franciscon vai LA:n suuntaan? Jos menet LA:han niin joudut palailemaan samoja jälkiä takaisin (ellet sitten aja etelään rannikkoa pitkin kuten itse aion).

jyka

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvatuksia
« Vastaus #3 : 01.04.2011, 14:11:57 »
sequoia on myös käymisen arvoinen.. jos vain on aikaa venyttää myös sinne.
Mahtavan kokoisia puita:
http://jyka.sytes.net/albumit/ustour2009/ustour2009_2_054.sized.jpg

Ja tuolla muistaakseeni nähtiin myös peuroja ja karhu ihan tien vieressä :)
Tärkeintä on lähteminen muistaa jonkun sanoneen..
Reissukuvatuksia http://jyka.fi/gallery2/ & http://jyka.pallontallaajat.net

jiiii

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 01.04.2011, 15:00:57 »
Laitanpa tähän vielä google map-linkin suunnittelemaani reittiin. Minulla on se käsitys että Ubehebe Craterilta voisi päästä suorempaakin reittiä tielle 395 mutta Google ei nyt suostunut antamaan muuta vaihtoehtoa.

http://maps.google.fi/maps?f=d&source=s_d&saddr=Las+Vegas,+NV,+United+States&daddr=Shoshone,+CA,+United+States+to:36.15522,-116.77462+to:Furnace+Creek,+Death+Valley,+CA,+United+States+to:Ubehebe+Crater,+Death+Valley,+CA,+United+States+to:Big+Pine,+CA,+United+States+to:Bodie,+CA,+United+States+to:Yosemite,+Yosemite+National+Park,+Kalifornia,+Yhdysvallat+to:Mariposa+Grove+Road,+Yosemite+National+Park,+CA,+United+States&geocode=FdYQJwIdMJoi-SnRffWkgre-gDGjebPV5tXMOg%3BFZrnJAId3dcR-SmfFnPzr1fGgDGVo9iUKvkvBg%3BFVSvJwIdJCkK-Slt-JeNQODGgDFR-UGI1iF3EQ%3BFZhjLAIdH5AI-SFCIdW-liMh8A%3BFQ66NAIdvtv_-CnRvywo1Di_gDHbNtuX22JWVg%3BFYMXNwIddgvz-CnNtgU-40m-gDGTrSStZXLzvQ%3BFSwSRwIdCQXo-CnLwGj6K8qXgDGfQa5e9OgNFA%3BFeXqPwId52rf-CmvY_I4_vGWgDFu4slULj8hGQ%3BFdFdPAIdxfPe-ClBlTAhqJqWgDHA51ZfCQ9YyA&hl=fi&mra=ls&via=2&sll=37.055177,-117.487793&sspn=4.164023,6.921387&ie=UTF8&ll=36.923548,-116.334229&spn=4.43462,9.228516&z=7

oukkei,vaikuttaa varsin varteenotettavalta toi sun reitti.
juu, eukko niitä puita haluaisi nähdä joten siksi mietin sequoiaa..mut,mut,saman näköistähän siellä mariposassa (googlen kuvahaun perusteella) näyttäis olevan.
matkamme jatkuu yosemitesta varmaankin santa cruzin suuntaan, ja sieltä rantatietä LA:han josta paluu lennot.
San Francisco jää todennäköisesti aikataulun takia kokonaan välistä..
lisää ehdotuksia otetaan vastaan  :)
ja myös yosemiten parhaista paikoista vinkkejä jne

jiiii

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 01.04.2011, 15:25:35 »
btw Elody..
missä meinasit majoittua tolla LV-yosemite reitillä? tuskin yhdessä päivässä ehtii? ja mitä olen lueskellu niin yosemitessa se majoitus on melko kallista.
joten oisko parempi vaihtoehto olla yötä jossain matkalla, ja sit mahd. aikaisin aamulla kohti yosemitea..?

Elody

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 01.04.2011, 19:04:19 »
btw Elody..
missä meinasit majoittua tolla LV-yosemite reitillä? tuskin yhdessä päivässä ehtii? ja mitä olen lueskellu niin yosemitessa se majoitus on melko kallista.
joten oisko parempi vaihtoehto olla yötä jossain matkalla, ja sit mahd. aikaisin aamulla kohti yosemitea..?

Yritän välttää yöpymistä Yosemitessa juuri sen kalleuden vuoksi. Yritän mätsätä aikataulun niin että lähden tutkimaan Death Valleyta heti aamusta ja iltaan mennessä koetan ehtiä jonnekin Bishopin / Lee Viningin tienoille ja olla siellä motellissa yötä. Siitä ei olekaan enää pitkä matka (suhteellinen käsite...) Yosemiteen. Voi tietysti olla että paikan päällä suunnitelmat heittää kuperkeikkaa mut näin nyt alustavasti.

Itsekin meinasin jatkaa Yosemiten jälkeen joko Montereyhin tai Santa Cruziin ja siitä sitten alas LA:han. Sinähän voitkin kertoo täällä sitten vinkkejä kun ehdit ajamaan tuon reitin just minua ennen =)

jiiii

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 01.04.2011, 23:01:28 »
täytyy myöntää että toi sun ehdottama reitti rupee näyttää todennäköisimmältä vaihtoehdolta.
jep, mä voin laittaa sit infoo matkasta, meil on 4.8-2.9 matka.
jos sulla on joitain muitakin tipsejä (luonnon) nähtävyyksien suhteen tolla reissulla niin laita infoa vaan.
btw..mistä aloitat reissun? me aloitetaan road trippi orlannosta..

Elody

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 03.04.2011, 20:49:32 »
Minun reittini lähtee Las Vegasista ja päättyy LA:han, aikaa yhteensä reilut 2 viikkoa. Tosin ensin täytyy tehdä koukkaus "väärään" suuntaan Grand Canyonille ennen kuin jatkan länsirannikkoa kohti. Itseäni kiinnostaa myös ns. aircraft graveyardit joita tuolta suunnalta löytyy useita, ja meinasin käydä katsastamassa yhden Kingmanissa, Arizonassa. Alueelle ei ilmeisesti ole yleisöllä pääsyä mutta täytyy tyytyä kurkistelemaan koneita aidan takaa. Ko. paikka sattuukin juuri matkan varrelle kun käyn Grand Canyonilla.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 04.04.2011, 11:47:19 »
Kaksi päivää näyttäisi ainakin meidän marraskuisten kokemusten valossa hyvältä ajalta siirtyä Vegasista Yosemiteen. Tai siis olisi toteutunut meilläkin ilman lumimyrskyä.

Death Valleyn parhaat palat tuli lueteltua tuossa alkupään viestissä, vain komea näköalapaikka Zabriskie point puuttui. Emme majoittuneet laaksoon, joka oli nimensä mukainen, vaan jatkoimme pohjoiseen ja päädyimme yöksi Lone Pineen. Se olisi hyvä paikka, jos jatkaisi itäistä reittiä Yosemiteen, mutta kun kävi selväksi, että tuota kautta emme pääse koko puistoon, oli kierrettävä etelän kautta ja siihen meni kokonainen päivä..

Sequioassa oli marraskuussa niin paljon tietöitä, että emme olisi päässeet ajamaan näppärästi läpi puiston (osa reiteistä suljettu, muilla liikenne sallittu tunnin-kahden välein), niinpä ajoimme suosiolla Yosemiteen ja ihmettelimme isoja puita siellä.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

S_antruska

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 24.09.2018, 16:06:05 »
Moikka!
Ollaan menossa marraskuussa mm. Yosemite-Deathvalley-vegas akseli, onko antaa vinkkejä majoituksista? Mistä niitä kannattaisi katsoa että aamusta pääsisi heti puistoon ihmettelemään?
Incline, wawona kohdilta? Ollaan varmaan kaksi yötä Yosemitessa ja sit Deathvalleyta kohti.
Miten nää puistot toimii, ajetaan autolla teitä myöten ja pysähdellään ottaa kuvia? Onko siellä jotain parkkista mistä lähteä patikoimaan?
Kaikki vinkit otetaan ilomielin vastaan!

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 24.09.2018, 20:20:00 »
Miten nää puistot toimii, ajetaan autolla teitä myöten ja pysähdellään ottaa kuvia? Onko siellä jotain parkkista mistä lähteä patikoimaan?

Kannattaa aloittaa puistojen www-sivuilta. Tai jos on jo paikan päällä, puistoissa on yleensä hyvät informaatiopisteet ja niissä avuliasta henkilökuntaa. Yleensä homma toimii niin, että puistojen rajalla maksetaan pysäköinnistä ja sisältä löytyy parkkipaikkoja. Joissain puistoissa busseja käyttämällä voi säästää pysäköinnistä ja ruuhkista, mutta marraskuussa tuskin ruuhkat ovat ongelma. Pysäköinti voi olla aika hintavaa ja jo muutaman kansallispuiston kiertävällä reissulla vuoden voimassa oleva passi saattaa kannattaa.

https://www.nps.gov/planyourvisit/passes.htm

S_antruska

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 26.09.2018, 18:54:58 »
Kiitti, täytyykin tutustua nettisivuihin. Joku myös vinkkas et facebook sivut kannattaa ottaa seurantaa, päivittelevät sinne vissii ruuhkista ja muista.

Ajattelimme ottaa vuotuisen passin kansallispuistoihin koska ainakin 3 puistoa kierretään. Mutta pitääkö sen lisäksi siis maksaa vielä erikseen pysäköinnkstä, vai sisältyykö se tuohon vuosipassiin?

Olen myös muista keskusteluista ymmärtänyt että puistot ovat niin isoja että siellä siis kuljetaan omalla autolla. Tai busseilla, ilmeisesti Grand canyonilla kulkee joku ilmainen bussi puiston sisällä. Olisikohan tälläisen hyödyntäminen järkevää vai kiertääkö bussi vain suosituimmat turistinäköalat  ::)

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 27.09.2018, 16:15:45 »
Reilu kolme vuotta sitten ei erillisiä pysäköintimaksuja  peritty Yosemiten, Death Valleyn, Zionin, Petrified Forestin eikä Grand Canyonin kansallispuistoissa. Puistoja on eri kokoisia, mutta nuo ovat kaikki niin isoja että ainakin pääosa liikkumisesta tapahtuu autolla ellette sitten jotain koko päivän tai useamman päivän vaelluksia suunnittele.

Noista mainituista Yosemitessa on ilmainen (ts. pääsymaksuun kuuluva) bussikuljetus Yosemite Valleyn alueella: se on siis vain pieni osa itse Yosemiten kansallispuistosta mutta kaikkein eniten kävijöitä vetävä (eikä ihme, se on hillittömän upea). Sillä pääsee lähinnä lyhyiden kävely- ja vaelluspolkujen alkupisteisiin ja niitä polkuja pitkin sitten näköalapaikoille, joista suurimmalle osalle siis on joka tapauksessa käveltävä, ei pääse autolla. Vernal Fallsin polun ainakin jaksaa kaltaiseni lievästi ylipainoinen sohvaperunakin.

Grand Canyonilla tosiaan on joku vastaavan tapainen eteläreunalla, mutta en tiedä siitä tarkemmin koska itse olen käynyt vain pohjoisreunalla. Ison Kanjonin kävijöistä muuten n. 90% käy eteläpuolella, joten pohjoisessa on paljon väljempää.

Majoitusvinkkejä kun kysyttiin niin Yosemite Bug oli kiva, se tosin on itse puiston ulkopuolella. Oltiin liikkeellä kesäkuussa jolloin puistojen akueella olevat majapaikat olivat täynnä, sikakalliita tai molempia. Marraskuu oletettavasti on siinä suhteessa parempi aika.
http://ihmeellisiaasioita.blogspot.fi/

Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen.
-Ääntenlaskija 1956