Loukussa Keniassa, miten mahdollista?

(Luettu 44273 kertaa)

Dessembrae

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Loukussa Keniassa, miten mahdollista?
« Vastaus #60 : 03.04.2011, 21:42:07 »
Ja edelleen sitä mieltä, että voidaan kyllä hoitaa Suomessa myös ulkosuomalaiset, mutta se maksaa rahaa - sille hoidettavalle. Eikä nyt ole kyseessä mikään mummojenkääntelyvaluutta, vaan ihan euroja tarkoitan. Uskon, että jokainen henkensä ja terveytensä säilyttänyt ihan kiitollisena myös sitä pankkilainaa makselisi takaisin.

Ja minä olen sitä mieltä, että voidaan siinä sivussa hoitaa ne muutamat (mutuilen että liikutaan kymmenissä/vuosi, sori nyt ei irtoo tarkkaa dataa) terhit ilman, että ajetaan henkilö vielä syvempään taloudelliseen ahdinkoon.

En nyt ymmärrä, että mistä tässä oikeesti edes keskustellaa? Miks valtion nyt pitäis alkaa KENELLEKÄÄN tarjoamaan sairaanhoitoa mummojen kääntelyä vastaan? Miks jokainen ei vaan maksais siitä palvelusta (sairaanhoidosta), jota käyttää?

Oletan että puhut järjestelmästä noin niinkuin yleisesti? Minusta henkilökohtaisesti on mukava maksaa veroja, niillä saadaan pääsääntöisesti kivoja asioita aikaan. Minusta tämä hyvinvoinitivaltio on varsin hieno juttu. Mutta nyt myös ymmärrän miksi se on koko ajan rapistumassa.

Itse olen yrittanyt ehdottaa Kelalle, miksei voisi olla rajoitetusti Kelan jasenena vaikkei taytakaan kaikkia ehtoja kun kuitenkin uudestaan sisaan paasee kun suomeen muuttaa takaisin. Nain on ainakin itselleni kaynyt. Olisin oikein miellellani maksanut ulkomaan palkastani kellalle vakuutusmaksuja sen sijaan etta maksoin/maksan niita jollekin ulkomaiselle vakuutusyhtiolle.

Kuulostaa hyvältä idealta, eli kela ei varmaankaan pitänyt ajatuksesta...
Kun synnyit, itkit ja muut hymyilivät. Elä elämäsi niin, että kun kuolet, muut itkevät ja sinä hymyilet.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #61 : 03.04.2011, 21:57:24 »
Dessembrae, mita tarkoitat ulkosuomalaisilla? Ulkosuomalaisia niin kuin se yleensa kasitetaan on nimittain miljoona...  EUn ulkopuolella on jo varmaan satoja tuhansia, veikkaisian etta esim Jenkeissa on jo ihan alyton maara.

Felis Silvestris

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #62 : 03.04.2011, 22:01:53 »
Olen samaa mieltä monen kirjoittajan kanssa siitä, että ikävä tapaus. Toivon todella että Terhi pääsee kunnon hoitoon, mutta olen sitä mieltä, että omalla vastuullaan hän valitettavasti on. Löysin kuukkeloimalla hänen bloginsa, jonka informaatio-osiossa hän kertoo mitä teki ennen Suomesta lähtöä (mm. hoiti vakuutukset kuntoon). Ilmeisesti vakuutus ei ole enää voimassa tai ei jostain syystä kata tätä tilannetta. 

Uuden Suomen artikkeli herätti kyllä aika paljon kysymyksiä, mm. kyynisenä ihmisenä juuri Koneen ruhtinaan luettuani mietityttää se, että oli otettu yhteyttä juuri Usariin.

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #63 : 03.04.2011, 22:12:32 »
Hyvinvointivaltio (varsinkin pohjoismainen malli) on mielestäni erittäin hieno asia, ja suomalaisina saamme olla siitä kiitollisia. Hyvinvointivaltio rahoitetaan verorahoilla, joita Suomessa asuvat maksavat. Näin ollen hyvinvointivaltion sairausvakuutus on osa sosiaaliturvaa, jonka piiriin kuuluvat Suomessa vakituisesti asuvat ja näin ollen Suomeen veroja maksavat. Jos Suomessa asu, eikä Suomeen veroja maksa, ei kuulu Suomen sosiaaliturvan (eikä siis myöskään Suomen sairausvakuutuksen) piiriin. Tällöin on siis omalla vastuulla hankkia itselleen asianmukainen sairausvakuutus.

Jos Suomen hyvinvointivaltio olisi velvollinen tarjoamaan saman sosiaaliturvan myös ulkosuomalaisille, saattaisi tulla pieni verokorotus Suomeen veroja maksaville, jotta saataisiin tarjottua hyvinvointivaltion sosiaaliturva myös ulkosuomalaisille. Siihenkö olisi syytä mennä? Vaiko arvottaisiin aina vuosittain, että keille ulkosuomalaisille näitä hyvinvointivaltion palveluita tarjotaan ja kelle ei?

Jepulis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissausta ja ruokaa: juttuja matkustelusta, ruoasta ja eri matkakohteista.
« Vastaus #64 : 03.04.2011, 22:19:51 »
Vissiin jos Keniassa olisi ollut maanjäristys, niin kaikki olisivat kuitenkin silloin valmiina komppaamaan sitä, että siellä vahingoittuneita suomalaisia autettaisiin? Kukaan ei varmaan Kaakkois-Aasian tsunamin yhteydessä piipittänyt että näin sitä veronmaksajien rahoja käytetään? Jos joutuu liikenneonnettomuuteen, niin sitten onkin asenne että "mitäs läksit?".

Miettikää nyt itse jos menisitte useammaksi vuodeksi asumaan vapaaehtoistöihin, miten hoitaisitte asiat?

Entä jos itse ottaisit äkkilähdön Thaimaahan, unohtaisit ottaa vakuutuksen ja joutuisit onnettomuuten?

Entä jos hajamielisempi perheenjäsenesi tai ystäväsi olisi tuossa tilanteessa?

Ei voi muuta sanoa kuin että on inhottavaa lukea tässä keskustelussa, että ne ovat "ihme punikkeja", jotka haluavat että onnettomuuden uhria autettaisiin. Ketä tuollaisilla ihmisvihamielisillä asenteilla autetaan? Aika kylmiä asenteita, hyi.

Ja en ymmärrä, miksi tätä asiaa ei ratkaista lainan ottamisella. Vastikkeetta en meinaa, että kaikki pitäisi antaa, eli tuollaisen jälkeen loppukoon vapaaehtoistyö (mikä on kyllä tosi surullista, koska tuollainen katutason kehitysyhteistyö on mahtava juttu) ja lainoja makselemaan.
« Viimeksi muokattu: 03.04.2011, 22:24:40 kirjoittanut Jepulis »
http://reissaustajaruokaa.wordpress.com/
Matkakohdetietoa, reppureissuelämää ja vegaaniruokaa.

keitai

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #65 : 03.04.2011, 22:27:30 »
Ei jokaista ihmisen ajattelemattomuudesta johtuvaa poikkeustapausta varten pidä säätää omaa lakia jolle varata budjettista siivua verovaroista. Virallistettuna tuollainen järjestelmä on kallis, käytänössä syntyisi virasto päättämään kuka on oikeutettu tulemaan pelastetuksi ulkomailta ja kuka ei.

Paljon parempi tapa on yksinkertaisesti järjestää keräys. Tuollainen 14000e ei ole mitenkään mahdoton summa kerättäväksi, itsekkin osallistun jos (kun?) keräys Terhin pelastamiseksi järjestetään.

Mielestäni keräykseen osallistuminen on paljon parempi tapa osoittaa pehmeitä arvoja kuin sokea usko että "valtio pelastaa, kyllähän sillä rahaa riittää".

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #66 : 03.04.2011, 22:30:06 »
Ei ole nyt kyse mistään ihmisvihasta tai siitä, että en haluaisi, että ihmisiä autetaan. Kyse on (mun osalta ainakin) pääperiaatteista. Suomen sosiaaliturvaa kattaa tietyt perustuslakiin kirjatut sosiaalioikeudet. Kansalaisilla on myös omat velvollisuutensa, ei kaikki asiat tule suomalaisillekaan hopeatarjottimella.

Mielestäni on myös hieman eri asia, että puhutaanko me siitä, että joku on reissussa ilman vakuutusta ja joutuu liikenneonnettomuuteen kuin että joku olisi reissussa ja joutuisi siellä keskelle maanjäristystä tai tsunamia.

Itse en kertakaikkisesti lähtisi MINNEKÄÄN ilman asianmukaisia vakuutuksia. Ja samaa odotan myös muilta vastuuntuntoisilta ihmisiltä. Sitten, kun on aika lähteä pidemmäksi aikaa ulkomaille, aion ajoissa selvittää vakuutusasiat ja ottaa kunnolliset sairausvakuutukset. Ei ne maksut niin suuriksi nouse, ettäkö kannattaa alkaa niissä säästämään.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #67 : 03.04.2011, 22:31:08 »
Vissiin jos Keniassa olisi ollut maanjäristys, niin kaikki olisivat kuitenkin silloin valmiina komppaamaan sitä, että siellä vahingoittuneita suomalaisia autettaisiin? Kukaan ei varmaan Kaakkois-Aasian tsunamin yhteydessä piipittänyt että näin sitä veronmaksajien rahoja käytetään? Jos joutuu liikenneonnettomuuteen, niin sitten onkin asenne että "mitäs läksit?".

Luonnonkatastrofit on ihan eri asia. Niissä yleensä ihminen tarvitsee apua ihan siksikin, että monet vakuutukset ei välttämättä kata tuollaisia tapauksia. Niihin siis ei voi ennalta varautua.

Lainaus
Miettikää nyt itse jos menisitte useammaksi vuodeksi asumaan vapaaehtoistöihin, miten hoitaisitte asiat?

Kyllä miettisinkin ja hoitaisin asian niin, että selvittäisin etukäteen miten asia hoituu jos joudun sairaalaan. Hyvin monissa maissa, myös Tansaniassa asuu jatkuvasti pysyvästi ulkomaalaisia. Näiltä saa usein aika helposti tietää, että millä tavalla asia kannattaa järjestää.

Lainaus
Entä jos itse ottaisit äkkilähdön Thaimaahan, unohtaisit ottaa vakuutuksen ja joutuisit onnettomuuten?

Entäpä jos ostat ihan yllättäen vaikka naapurilta auton ja ajat sillä kolarin ennen kuin ehdit/muistat sen vakuuttaa. Pitäisikö valtion maksaa siksi että unohdit? Eikö kannattais unohtaa seuraavallakin kerralla?

Lainaus
Entä jos hajamielisempi perheenjäsenesi tai ystäväsi olisi tuossa tilanteessa?

Yrittäisin auttaa niinkuin toivon tässäkin tapauksessa ystävien ja perheen tekevän. Valtion asia tai velvollisuus se ei ole.

Lainaus
Ei voi muuta sanoa kuin että on inhottavaa lukea tässä keskustelussa, että ne ovat "ihme punikkeja", jotka haluavat että onnettomuuden uhria autettaisiin. Ketä tuollaisilla ihmisvihamielisillä asenteilla autetaan? Aika kylmiä asenteita, hyi.

No itse olet varmasti jo sitten lahjoittanut rahaa ja auttanut parhaan kykysi mukaan?

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #68 : 03.04.2011, 22:35:04 »
 Kyse taitaa tässä loppujen lopuksi olla siitä, että kyseinen Terhi ei halua maksaa itse sairauskulujaan lainarahalla vaan haluaa maksattaa ne muilla. Tyhmyyksiä teemme kaikki, mutta me muut maksmme niistä itse. Myös silloin, jos lähtee ilman matkavakuutusta äkkilähdölle Thaimaahan. Miksi ylipäätään kannattaisi kenenkään ottaa matkavakuutuksia, jos hätätilassa valtio maksaisi kuitenkin viulut? Olisitko valmis siirtämään verorahoja tähän vaikkapa vanhustenhoidosta?
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

Dessembrae

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #69 : 03.04.2011, 22:47:11 »
Onhan noita ulkosuomalaisia melkoinen määrä, mutta jotenkin epäilen etteivät kaikki miljoona tule tarvitsemaan hoitoa Suomessa. Enkä ole tarjonnut mitään täyttä sosiaaliturvaa, vaan apua sitä todella tarvitseville.

Olisi ihan mielenkiintoista tietää, paljonko noita terhejä on vuodessa, hieman taustoja ja miten ovat selvinneet. Moniko on oikeasti kuollut kun vakuutusta ei ollut tai se ei korvannutkaan hoitoa.

Kyse taitaa tässä loppujen lopuksi olla siitä, että kyseinen Terhi ei halua maksaa itse sairauskulujaan lainarahalla vaan haluaa maksattaa ne muilla. Tyhmyyksiä teemme kaikki, mutta me muut maksmme niistä itse. Myös silloin, jos lähtee ilman matkavakuutusta äkkilähdölle Thaimaahan. Miksi ylipäätään kannattaisi kenenkään ottaa matkavakuutuksia, jos hätätilassa valtio maksaisi kuitenkin viulut? Olisitko valmis siirtämään verorahoja tähän vaikkapa vanhustenhoidosta?

Koska valtio voisi vaatia jonkinlaista korvausta esim. työpanoksen muodossa, joten se vakuutus kannattaisi kuitenkin ottaa? Vanhustenhoitoon en koskisi, johan tuolla aikaisemmin kerroin mistä rahoista ne siirrettäisiin.
Kun synnyit, itkit ja muut hymyilivät. Elä elämäsi niin, että kun kuolet, muut itkevät ja sinä hymyilet.

Jepulis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissausta ja ruokaa: juttuja matkustelusta, ruoasta ja eri matkakohteista.
« Vastaus #70 : 03.04.2011, 22:56:31 »
Kannattaa kertoa täällä, jos joku keräys on tästä olemassa, sellaiset ovat hyviä ideoita, jos ihmisellä itsellään ei ole varaa johonkin akuuttiin sairaanhoitoon.

Se on se laina, joka tämmösessä pitäisi ottaa ja edelleenkään en ymmärrä onnettomuuden uhria ja sen sukulaisia, että miksei tämä muka hoidu.

Mutta periaatteita pohdiskelen tässä, että miksi siinä on niin suuri, ero että tapahtuuko suomalaiselle onnettomuus Keniassa vai Suomessa? Koska yhtälailla valtiolla (tai kunnille tai kuntyhtymille...) on kallista hoitaa suomalaisia Suomen rajojen sisällä. Että onko se sen kalliimpaa maksaa lasku ulkomaan sairaalakuluista kuin mitä Suomessa tapahtuneet onnettomuudet kustantavat?
http://reissaustajaruokaa.wordpress.com/
Matkakohdetietoa, reppureissuelämää ja vegaaniruokaa.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #71 : 03.04.2011, 23:15:34 »
Pienta tasmennysta:

Se mita Terhin puuhista kirjoitetaan, Terhi harjoitti lahinna hyvantekevaisyytta (ei kehitysyhteistyota).

Kayttaessaan boda-bodaa Terhi otti erittain suuren (tietoisen) riskin. Hyvin monet tyonantajat (esim omani) kieltavat niiden kayton kokonaan.

Veronmaksulla ei ole mitaan tekemista sosiaaliturvaan kuulumisen kanssa, voi olla verovelvollinen eika kuulua sosiaaliturvaan.

Tassa tuo aikaisempi matkavakuutukseton tapaus:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Kaasur%C3%A4j%C3%A4hdyksess%C3%A4%20palanut%20jumissa%20Egyptiss%C3%A4%20-%20ei%20varaa%20ambulanssilentoon/art-1288336642528.html

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #72 : 03.04.2011, 23:18:02 »
Suomen sosiaaliturvan sairausvakuutushan kattaa OSAN sairaanhoitokuluista, ei se Suomessakaan kokonaan kaikkia kuluja kata.

Ja se on nimenomaan tarkoitettu Suomessa asuville ja Suomeen veroja maksaville, kuten jo mainitsinkin. Ja uskoisin, että melkoisen suuri siivu tulisi maksettavaksi valtiolle, jos se lähtisi korvaamaan sairaalamaksuja myös ulkomaille. Jo pelkästään byrokraattiset kulut nousisivat pilviin.

Itse en ymmärrä, että miksi on niin vaikeaa hoitaa itselleen asianmukaiset vakuutukset jos matkustaa/ muuttaa ulkomaille? Onko meidän hyvinvointivaltio opettanut meidät niin kermaperseiksi, että oletamme, että valtio maksaa kaikki kulumme? Mielestäni saisimme olla kiitollisia siitä, että saamme edes tuon lähes ilmaisen terveydenhuollon Suomessa. Näinhän ei monessakaan maassa (varsinkaan EU:n ulkopuolella) ole, vaan niissä maissa KAIKKI sairaanhoitokulut maksetaan itse tai maksetaan jatkuvaayksityistä sairausvakuutusta.

Jos joudut Suomessa liikenneonnettomuuteen, ei valtio silloinkaan maksa kaikkia sairaanhoitokuluja, vaan maksat osan itse, ellei sinulla ole asianmukaista tapaturmavakuutusta.

Itse en myöskään koskaan haluaisi äidilleni/ läheisilleni järjestää omalla vastuuttomuudellani sellaista tilannetta, että joutuvat takiani ottamaan 15 000€:n pankkilainan pelastaakseni nahkani. Joskin uskon, että sen tekisivät. Ilman iltapäivälehtien lööppejä.

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #73 : 03.04.2011, 23:24:25 »
Siinä mielessä veronmaksulla tietty on tekemistä sosiaaliturvan kanssa, koska sairausvakuutusmaksetaan veroluonteisena maksuna palkkaverotuksessa, eli jokainen veroja maksava maksaa joka kuukausi palkastaan sosiaaliturvamaksua. Ja kaikki Suomess asuvat kuuluvat sosiaaliturvan piiriin. Eli jos on verovelvollinen Suomeen, niin kuuluu sosiaaliturvan piiriin.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #74 : 03.04.2011, 23:36:41 »
Ja kaikki Suomess asuvat kuuluvat sosiaaliturvan piiriin. Eli jos on verovelvollinen Suomeen, niin kuuluu sosiaaliturvan piiriin.

Ei ole. Verovelvollisuus ja oikeus kuulua sosiaaliturvaan eivat ole yhteyksissa. Itse en talla hetkella kuulu Kelaan enka maksa veroja. Jos muuttaisin suomeen vaikka 8 kk:ksi, joutuisin maksamaan veroja, mutten paase sosiaaliturvaan. Toisaalta jos tekisin kehitysyhteistyota suomalaiselle organisaatiolle heidan lahettamanaan jossain kehitysmaassa, voin anoa Kelaan kuulumista vaikken maksaisikaan veroja.

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #75 : 03.04.2011, 23:42:03 »
Siis joo, ne ei täysin käsikädessä kulje, mutta (yritin ainakin) tarkoitin, että sosiaaliturvaa maksetaan pääasiassa verorahoilla.

Toki, jos muutat takaisin Suomeen pääset takaisin Suomen sosiaaliturvan piiriin. Suomessa sosiaaliturvan piiriin kuuluvat myös Suomessa vakituisesti asuvat muiden maiden kansalaiset.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #76 : 03.04.2011, 23:50:31 »
Siis ei voi olla totta, tallaista uuden suomen jutun mukaan:

" Raportin mukaan Lehtinen sekä suomalaisnainen liikkuivat torstain ja perjantain välisenä yönä moottoripyörätaksilla Mombasassa."

YOLLA!  :o  :o  :o

Ko artikkalissa oli myos muuta lisatietoa:

". Nairobin-suurlähetystö on avustanut Lehtistä vakavassa tilanteessa. Sairaalalaskua ministeriö ei kuitenkaan voi kuitata sellaisenaan. - Lain mukaan emme voi maksaa laskua veronmaksajien rahoilla. Konsuliapua annamme, eli neuvoja ja muuta apua, lähetystöneuvos Teemu Turunen sanoo Uudelle Suomelle."

Eli miksi tama alkuperainen kirjoittaja on edes tasta kysellyt, hehan ovat tehneet sen minka voivat suomen lakien mukaan,

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #77 : 03.04.2011, 23:52:48 »
Suomeen takaisin muuttaessa sosiaaliturvaan paasee jos muuttaa suomeen vakituisesti. Esim 8 kk:ksi muuttaminen ei todennakoisesti kelpaisi, yritin kerran kysellla jotain aikarajaa mutteivat eivat antaneet. Ymmarsin etta hyvalla onnella joku vuosi voisi menna.

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #78 : 04.04.2011, 00:21:01 »
Jos joudut Suomessa liikenneonnettomuuteen, ei valtio silloinkaan maksa kaikkia sairaanhoitokuluja, vaan maksat osan itse, ellei sinulla ole asianmukaista tapaturmavakuutusta.
Tuollainen onnettomuus Suomessa tapahtuneena menisi onnettomuusajoneuvon pakolliseen liikennevakuutukseen, tai jos joudut vakuuttamattoman (ja maksukyvyttömän ihmisen kuljettaman) ajoneuvon kolhaisemaksi, Liikennevakuutuskeskuksen piikkiin.

Tapaturmavakuutuksen ehdoissa yleensä taas liikennevahingot suljetaan pois.

Toivottavasti asia saadaan Terhin osalta pikimmiten järjestykseen. 15 000€ ei pitäisi nyt kuitenkaan mikään mahdoton summa olla kerätä. Onkohan muuten Keniassa ihan laillista pitää velallista "vankina" panttina velastaan? Passin takavarikointihan ei sinällään pitäisi olla mikään ongelma, uuden passin voi lähtetystö varmasti tarvittessa järkätä.

Nykyinen tilanne ei jokatapauksessa palvele ketään. Jos uhrilla ei niitä 15 000€ ole, hän tuskin niitä ansaitseekaan "panttivankina" Keniassa, eristyksisänä työmahdollisuuksistaan.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Graniitti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #79 : 04.04.2011, 00:35:05 »
Lainaus

Muuten olen asiasta täysin samaa mieltä kanssassi, mutta korjataan tämä yksi asia.

Suomalainen liikennevakuutus ( joka on pakollinen kaikissä yli 15km/h kulkevissa ajoneuvoissa) kattaa aina kuskin, matkustajien ja vastapuolien vahingot. Näihin ei siis tarvita tapaturmavakuutusta, eikä näitäkään korvaa valtio. Näin siis vain Suomessa, monessa muussa maassa korvaa tapaturmavakuutus.