Venäjän viisumin rekisteröinti

(Luettu 17366 kertaa)

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
« : 20.04.2004, 10:55:29 »
Tämä on nyt niin tyhmä kysymys, että meinasin kirjautua ulos ennen tämän kirjoittamista  :oops:

Meille kävi niin, että eräs matkatoimisto kämmäili Moskovan majoitusvarauksemme kanssa pari viikkoa ja sitten vielä ilmoitti, ettei anna viisumeista alennusta, vaikka meillä olisi yhden yön majoitus heiltä. Päätimme, että mehän varaamme sitten itse jonkun hostellin, kun kyllähän nekin rekisteröivät viisumeita.

Ystäväni on ollut yhteydessä hostelleihin ja varmistanut, että myös viisumin rekkarointi onnistuu. Useampi hostelli on sanonut, että joo, mutta vain siksi ajaksi kuin majoitutte tänne. Siis WTF???
Aiemmin olen Venäjällä rekisteröinnyt viisumin kerran ja se on riittänyt.

Ei kai viisumia sentään joka yöksi tarvitse rekisteröidä? Mitä tämä nyt oikein tarkoittaa?

Älkää vastatko, ettei niitä rekisteröintejä tod. näk. kysytä erit. jos poistuu maasta junalla. Tiedän sen kyllä, mutta tämä asiaa nyt häiritsee minua.

Voimmehan me rekisteröidä viisumin uudelleen Irkutskissa, jos se on välttämätöntä. Onpa ihme meininki. Auttakaa nyt joku viisaampi.
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

krazy_kat

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: Venäjän viisumin rekisteröinti
« Vastaus #1 : 20.04.2004, 14:44:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Ainuska"

Ei kai viisumia sentään joka yöksi tarvitse rekisteröidä? Mitä tämä nyt oikein tarkoittaa?

Nähdäkseni viisumi täytyy rekisteröidä jokaisessa eri kaupungissa, missä oleskelee yli 3 vuorokautta. Eli jos saapuu Pietariin ja on siellä 4 päivää, ja sen jälkeen Moskovassa 5 päivää, täytyy se molemmissa rekisteröidä.

Tässä on hyvä sivu, jossa viisumiasiat selitetään enemmän kuin perusteellisesti: http://www.waytorussia.net/RussianVisa/Registration.html

Siellä sanotaan näin: "...says that a foreign citizen should register at the place of his arrival in Russian Federation. (e.g. if you arrived in Irkutsk, and plan to stay there for longer than 3 days, you should register, even if you're going elsewhere after). The Article 23-3 also says that if a foreign citizen changes the place of his stay, he should register in the new place during the first three working days after his arrival."
enguage is that that we may mis-unda-stend each udda. -Krazy Kat

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 20.04.2004, 17:22:32 »
Kiitos linkistä. Olin minä tuolla joskus käynytkin, mutta nyt olen vain niin hertmostunut, etten enää muistanut mistä saa tietoa.

T.S.Eliot

krazy_kat

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 20.04.2004, 17:51:31 »
Kiitos linkistä. Olin minä tuolla joskus käynytkin, mutta nyt olen vain niin hertmostunut, etten enää muistanut mistä saa tietoa.

Olkaa hyvä. Muista sitten kertoa viisumi- ynnä muut kokemukset muille opiksi. Itselläni Venäjä-Kiina akselin reissu edessä elo-syyskuussa.

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 20.04.2004, 18:14:24 »
Lainaus käyttäjältä: "tmp"

Olkaa hyvä. Muista sitten kertoa viisumi- ynnä muut kokemukset muille opiksi. Itselläni Venäjä-Kiina akselin reissu edessä elo-syyskuussa.

jep, kerron toki.

Meillä oli alkuperäinen suunnitelma majoittautua Moskovassa yksi yö hotellissa/hostellissa ja toinen yö yksityisesti. Kun noita rekisteröintijuttuja tarkemmin tutkii, niin olipas hemmetin tyhmä idea.

En muuten suosittele Lähialuematkojen kautta hotellin varaamista. Prosessi eteni näin:
1)teimme hotellivarauksen ja varmistimme että saamme silloin viisumeista alennuksen
2)varaus vahvistettiin
3) soittivat, että hinnat ovat nuosseet hotellissa selvästi ja lisäksi emme saakaan viisumeista alennusta. Kertoivat, että hotellissa on halvempiakin huoneita, mutta eivät suostuneet varaamaan meille halpaa huonetta
4) soitimme seuraavana päivänä ja eri virkailija vastasi, hän suostui varaamaan halvan huoneen
5) alkuperäinen virkailija soitti ja ilmoitti, että halvat huoneet ovat huonoja, emme kuitenkaan suostuneet vaihtamaan varausta
6) parin päivän päästä virkailija soitti, että he eivät he varaakaan meille halpoja huoneita

että sillai

T.S.Eliot

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 21.04.2004, 12:59:05 »
"The Article 23-3 also says that if a foreign citizen changes the place of his stay, he should register in the new place during the first three working days after his arrival."

Pitääköhän tuo tosiaan paikkansa? Olen ollut tähän asti siinä käsityksessä, että kun kerran rekisteröi viisumin siksi ajaksi, jonka aikoo Venäjällä oleilla, ei asiasta tarvitsisi enää kantaa huolta. Käsittääkseni olisi mahdollista rekisteröidä vuosiviisumikin vaikka koko ajaksi kertarysäyksellä, mutta se maksaa melko paljon. :?
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #6 : 21.04.2004, 19:13:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Jouni"
"The Article 23-3 also says that if a foreign citizen changes the place of his stay, he should register in the new place during the first three working days after his arrival."

Pitääköhän tuo tosiaan paikkansa? Olen ollut tähän asti siinä käsityksessä, että kun kerran rekisteröi viisumin siksi ajaksi, jonka aikoo Venäjällä oleilla, ei asiasta tarvitsisi enää kantaa huolta. Käsittääkseni olisi mahdollista rekisteröidä vuosiviisumikin vaikka koko ajaksi kertarysäyksellä, mutta se maksaa melko paljon. :?

No niin minäkin ajattelin ja niin olen kuvitellut joskus tehneenikin.

T.S.Eliot

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 21.04.2004, 21:45:37 »

No niin minäkin ajattelin ja niin olen kuvitellut joskus tehneenikin.

Heh, olisikohan tuo tulkittavissa niinkin, että jos vaihtaa maisemaa aina vähän ennen kuin kolme työpäivää tulee täyteen, ei tarvitsisi rekisteröidä ollenkaan? :roll:

-No kun en millään ehtinyt rekisteröidä ja nyt olen taas menossa uuteen paikkaan... :P

krazy_kat

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 22.04.2004, 10:56:22 »

Heh, olisikohan tuo tulkittavissa niinkin, että jos vaihtaa maisemaa aina vähän ennen kuin kolme työpäivää tulee täyteen, ei tarvitsisi rekisteröidä ollenkaan? :roll:

-No kun en millään ehtinyt rekisteröidä ja nyt olen taas menossa uuteen paikkaan... :P

Kai sen noin voisi tulkita. Tärkeämpää kuin oma tulkintasi lienee kuitenkin, että myös miliisi ja rajavartija tulkitsevat asian samalla lailla...   :P

Lasse

• Vieras
« Vastaus #9 : 04.07.2004, 21:22:21 »
Olen menossa Venäjälle 11.7 ja palaan 14.7. Kolmen vuorokauden aikaraja siis ylittyy. Luin kuitenkin jostain, että sunnuntaita (11.7) ei lasketa oleskeluvuorokaudeksi, eikä minun siten tarvitsisi rekisteröityä. Olenko oikeassa ?

AlexH

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 05.07.2004, 21:57:49 »
Rekisteröinnin aikaraja on kolme työpäivää, joten sunnuntaita ei lasketa.
 Alex

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 06.07.2004, 09:33:24 »
Minusta tuossa on kolme työpäivää (su 11.7., ma 12.7., ti 13.7., ke 14.7). Rekisteröinnistä en osaa sanoa sen kummempaa kuin että hotellissa tms. yöpymällä se hoituu kätevimmin. Omat reissuni eivät ole vielä yhtä lukuunottamatta sisältäneet kolmea työpäivää. Viime maaliskuussa menin Venäjälle tiistaina ja poistuin perjantaina. Hostellissa Novgorodissa tehtiin ilmaiseksi rekisteröinti, tosin en tiedä, oliko se juuri SE rekisteröinti, mikä pitäisi kolmen työpäivän sisällä tehdä. Nuijamaalta ei annettu maahantulokorttia, joten rekisteröintileima iskettiin passin mukana kulkevaan "kartotshkaan". Tästä virheestä Petserin rajavartijatäti piti minulle pitkän esitelmän. Täytyy muistaa pyytää maahantulokortti, kun seuraavan kerran menen Petserin kautta. :wink:

salaninja

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - salaninja@msn.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 06.07.2004, 15:38:20 »
http://www.pallontallaajat.net/interrail/keskustelu/viewtopic.php?t=993

tuolla on keskusteltu siitä rekisteröinnistä aika paljon
olenha minä kuule

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 07.07.2004, 00:43:45 »
Me ollaan myös lähdössä Venäjälle ensi viikolla, ja sain kutsun lähettäneeltä Suomen Moskovan suurlähetystössä työskentelevältä ystävältäni vinkin, että matka kannattaa ehdottomasti suunnitella niin, että kolme arkipäivää ei ylity. Rekisteröinti omatoimisesti on ilmeisen aikaavievää puuhaa (sanoo eräs, joka on jo kyllästynyt ihan vaan jonottelemaan viisumia Venäjän lähetystön portilla..). Niiden arkipäivien kanssa vaan saa olla tarkkana: kuulemma esim. jos astuu junaan Helsingissä to-iltana ja palaa samaten yöjunalla su - ma-välisenä yönä, tulee käyttäneeksi luvalliset kolme työpäivää viikonlopun lisäksi, siis to, pe ja ma. Loogista..
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #14 : 29.07.2004, 00:47:55 »
Kummastuttaa! Kyselin venäläissyntyiseltä ystävältäni jälleen kerran tuosta viisumin rekisteröinnistä, ja vastaus oli tuttu, ettei siellä todella tartte mitään viisumia rekisteröidä?! Tiedän kyllä monia muita frendejä jotka ovat käyneet hänen kanssa Pietarissa, asuneet frendini tuttujen luona parikin viikkoa ja koskaan eivät ole viisumia rekisteröineet. Ihmetyttää vaan, koska frendi kiven kovaan väittää, ettei tarttisi rekisteröidä ja ei mukana olleillakaan ole mitään ongelmia siitä tullut. :shock:

x26

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 30.07.2004, 19:02:52 »
Voihan Suomessakin esimerkiksi ajaa autoa ilman voimassa olevaa ajokorttia, mutta suositellaanko sitä turisteille?  :?

Luin joskus jostain että miliisi voi "tarkistaa" viisumin ja sakottaa vapaasti jos ei ole rekisteröinyt.

Itse asuin kaverin luona Pietarissa sellaiset kuusi päivää ilman rekisteröintiä --> ei ongelmia.

Ipana

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 30.07.2004, 23:45:26 »
Ihan pakko kysyä, että mikä helvetin rekisteröinti  :o
Olen Venäjällä käynyt monta kertaa ja yli kolmen päivän (miten liittyneekään aiheeseen). Viisumi minulla on ollut, mutta en minä sille mitään ole tehnyt, en ainakaan rekisteröinyt.

Olenko rikollinen apua apua?
o matter where you go, there you are. - Earl MacRaugh

janix

• Reissaaja
    • Profiili
    • http://jani.arola.org
« Vastaus #17 : 10.06.2005, 16:08:52 »
Käväsin eilen SMT:ssä tilaamassa Viisumia ja he kysyivät että minne päin Venäjää olen menossa.. noh vastasin Pietariin (vaikka aluksi menen Petroskoihin ja siitä sitten viikon päästä pietariin).. eli
tämä saattanee olla tyhmä kysymys.. mutta... tuleeko viisumiin määränpää? vai miksi he kysyvät tuollaisia? jotain he mumisivat keskenään että jos tilaa viisumin muualle kuin moskovaan tai pietariin niin viisumihakemukseen tulee jotain lisäkysymyksiä.. ööh?
Joten sanoin vain että menen (loppupeleissä) pietariin vaikka aluksi menen petroskoihin.. eli vaikuttaako tämä jotenkin rekisteröintiin? ei kai?

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 11.06.2005, 15:26:47 »
Lainaus käyttäjältä: "janix"
eli tämä saattanee olla tyhmä kysymys.. mutta... tuleeko viisumiin määränpää? vai miksi he kysyvät tuollaisia? jotain he mumisivat keskenään että jos tilaa viisumin muualle kuin moskovaan tai pietariin niin viisumihakemukseen tulee jotain lisäkysymyksiä.. ööh?

Ei viisumiin tule enää mitään merkintöjä matkakohteista. En tiedä, miksi siinä hakemuksessa vielä kysytään matkakohdetta. No, siihen voi laittaa huoletta vaikka Pietarin ja sillä selvä. Ei tule kukaan kysymään yhtään mitään ja hotellit tms. rekisteröivät viisumin sujuvasti missä vain.

rkandolin

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
viisumin rekisteröinti on...
« Vastaus #19 : 30.08.2005, 11:56:21 »
kyseessä on taas viranomaisten rahastuskeino. jos viisumin rekisteröi, se maksaa yhtä paljon kuin sakko, jonka mahdollisesti saa rajalla kun paperit tarkastetaan. maksaa voi jos haluaa ja jonottaa jos ei ole muuta tekemistä, mutta ei siinä kyllä ole mitään järkeä. ei kannata ottaa asiaa niin henkilökohtaisesti. olin itse juuri kaksi viikkoa maassa enkä tehnyt asian eteen mitään eikä minua lähetetty siperiaan, ei edes toruttu.
peetta