Split - Sarajevo - Belgrad

(Luettu 6892 kertaa)

Heri

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Split - Sarajevo - Belgrad
« : 08.05.2011, 10:21:21 »
Tsau!

Otsikon mukainen reissu olis suunnitteilla elokuun lopusta kaksi viikkoa eteenpäin. Lennot Hki - Split (Norwegianilla tajuttoman halpa!) jossa muutama yö. Tarkoitus oli alunperin mennä siitä suoraan Sarajevoon, mutta ihmiset ovat Mostaria niin älyttömästi kehuneet, että ajattelin, josko se olisi vaikka yhden yön pysäkki sitten matkan varrella (käsitykseni mukaan Mostarista pääsee helposti bussilla Sarajevoon)...

Vaikka hirveästi olen näitä keskusteluja lueskellut ja tutkiskellut vaihtoehtoja, niin muutama kysymys kuitenkin askarruttaa...

Eli ensinnä. Ajattelin varata Splitissä majoituksen valmiiksi, etten sorru siihen "ihan sama, mikä ho(s)telli, kunhan pääsen äkkiä - meininkiin ja tyydy ottamaan kaupungin kalleinta lukaalia vain kulttuurinälkäisenä (tai sitten ihan oikeasti nälkäisenä :D ). Tämän jälkeen ajattelin jättää majoitukset varaamatta, niin jää vähän pelivaraa. Kaupungeissa käyneet: löytääkö Mostarista, Sarajevosta ja Belgradista helposti majoitusta vain paikalle pärähtämällä. Jostain keskusteluista sain ainakin sellaisen kuvan, että Sarajevossa hostelleja / muista edukkaita majoitusvaihtoehtoja olisi vähemmän. Pitääkö paikkaansa?

Majoituksen avoimeksi jättäminen on lähinnä vapauttavaa. Jos ei huvitakaan lähteä tällä bussilla - otan seuraavan. En aikaisemmin alueella ole reissaillut, mutta sain käsityksen, että bussiyhteydet on helppo paikantaa ja ovat tosi edullisia - toivotaan siis niin :D

Onko muita vinkkejä tai mielipiteitä matkan varrelle? Mielelläni otan kaikki ideat vastaan ihmisiltä, jotka tuolla on reissannu... Yleensäkin valitsin kohteet sen takia (okei, Splitiä ei lasketa, mut sinne oli niin halvat lennot) etten tiedä paikoista oikeastaan yhtään mitään. Just ja just sijainnit ja pääkaupungit :D Okei, tottakai olen ottanu selvää ja googletellu, mut mun mielestä on kiva vierailla paikoissa, joista ei ole niin kamalasti kuvaa ennestään: oppii varmasti paljon ja on avoin kaikelle. Siitä on hyvä matka tehty :)

mariminen

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Split - Sarajevo - Belgrad
« Vastaus #1 : 08.05.2011, 11:19:27 »
Viime kesänä mentiin Dubrovnikista Sarajevoon bussilla. Ilman etukäteisvaroitusta kulkuneuvoa piti vaihtaa bussista junaan ja taas bussiin, onneksi muut matkustajat neuvoivat meitä kun ei meinattu asiaa tajuta. Itse tykkäsin Sarajevosta todella paljon, aikaa vaan oli aivan liian vähän joten tuli pyörittyä vain keskustassa. Yllätyin keskustan nykyaikaisuudesta, olin odottanut jotain vähän rosoisempaa. Meillä oli varattuna etukäteen hostelli joka osoittautuikin oikein mukavaksi paikaksi. Hostellin pitäjä sattui vielä olemaan töissä kaupungin info-pisteessä joten häneltä sai hyviä neuvoja.

En tiedä paljonko sinulla on aikaa mutta kävisin kyllä Splitistä jollakin saarella kääntymässä, jos kauniit merimaisemat yhtään kiinnostavat. Itse yövyimme Korcula-saarella leirintäalueella, taisi olla edullisin vaihtoehto. Olin aivan lumoutunut Adrianmeren sinestä ja onnistuttiin näkemään vieläpä delfiinejäkin. Itsekin lähdin matkaan aika tietämättömänä joten oli aivan ihanaa kun tuli paljon mukavia ja positiivisia kokemuksia eteen.

mia102

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 08.05.2011, 14:55:46 »
hei,

kannattaa pysähtyä Mostarissa. Paikka on pieni, joten päivä varmaan riittää. Vanha kaupunki on turistirysä mutta todella kaunis kyllä! Ihmiset ovat ystävällisiä ja todella auttavaisia. Sodan jäljet näkyvät kaikkialla, vaikea uskoa millaisen tuhon keskellä ihmiset ovat vielä 1990-luvulla eläneet. Hostelleista suosittelen ehdottomasti Majda'sia, hostelworldissa arvostelut näyttäisivät olevan 97% luokkaa. Yksi parhaista hostelleista missä olen ikinä ollut. Menen Mostariin uudelleen puolittain tämän hostellin vuoksi. Majda ja hänen veljensä ovat uskomattomia tyyppejä. Kannattaa tiedustella myös heidän järjestämistään retkistä Mostarin ulkopuolelle, ovat todella suosittuja ja ikimuistoisia. Sarajevosta suosittelen tunnelimuseota, hätkähdyttävä ja koskettava kokemus. Sarajevo on myös uskomaton kaupunki. Bosnia-Hertzegovina voittaa jopa Kroatian mielestäni. Belgrad on sitten taas aivan erilainen, kaupunkimaisempi paikka. Pidin kyllä siitäkin omalla tavallaan.

kimmo

• Himoreissaaja
  • kimmonreissut.wordpress.com/
    • Profiili
    • kimmon reissut
« Vastaus #3 : 08.05.2011, 19:47:05 »
Tuo "Splitin" lentokenttä on itseasiassa Splitistä syrjässä. Trogirin kaupunki on kenttää lähempänä. Ainakin itse tykkäsin Trogirista enemmän. Tietenkin jos haluaa Hvar jne saarille, niin laivat/autolautat lähtee Splitin satamasta. Bussiyhteydet pelaa molemmista - kuten Balkanilla yleensäkin.
The Journeyman, because I can  - World trips since '83

Heri

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 10.05.2011, 00:51:41 »
Tsau!

Kiitos vinkeistä. Tarkensin nyt sitten vähän omia suunnitelmia ja tulin siihen tulokseen, että ehkä mä niitä hostelleja varailen ja sitten jos jotain käy, ni soittelen niihin, et sorry, tämä tyttö on nyt jäänyt juntturaan :D Splittiin tosin varaan vain kaksi ensimmäistä yötä. Olen kuullut niin paljon noista saarista hyvää, et ajattelin sit pistäytyä jollain niistä, katostaan mitä keksin. Splittiin jää siis pari päivää, yö saarella, siitä taas yö Splitissä, sitten Mostariin (jossa tiedän jo mihin majoitun, kiitos erinomaisesta vinkistä!) ja siitä Sarajevoon ja Belgradiin molempin Neljäksi päiväksi. Kuulostaa paremmalta kuin itse uskonkaan :D Matkakuumetta on ilmassa jo enemmän kuin laki sallii, huomenna pitäisi vielä varmistaa loma ja sitten vaan lentoja varailemaan :)

Sal Paradise

• Vieras
« Vastaus #5 : 13.05.2011, 11:41:39 »
Ainakin Splitissä ja niillä saarilla oli pari vuotta sitten kun kävin paljon mummoja tarjoamassa majoitusta kotiinsa satamissa ja juna-asemalla. Yövyinkin kerran, oma huone, jossa vessa ja suihku, en muista paljon maksoi mutta halpa oil.
Sarajevossa riittää halpoja hostelleja.

Nata

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 03.06.2011, 12:31:08 »
Hei! Mahtavia matkakohteita oot valinnut!
Tultiin just parin viikon pyörähdykseltä noilta seuduilta :)

Splitissä yövyttiin LerO:n hostellissa (http://www.hostels.com/hostels/split/lero/35036), josta oltiin varattu twin bedroom jaetulla kylppärillä - ja saatiin kokonainen asunto keittiöllä, olohuoneella, makuuhuoneella ja kylppärillä! Lienee tosin johtuneen siitä, että sesonki ei vielä ollut huipussaan, mutta mieletöntä silti :) Hostellin omistaja oli mukava puhelias nuorimies, joka haki meidät juna-asemalta ja kertoi samalla kaupungista. Maksu hoitui jättämällä rahat pöydälle ja avain jätettiin ikkunalla olevan kukkaruukun alle... Sijaintikin hyvä, kaupunkiin alle 10 minuutin kävely. Ja oli hauska asua paikallisten keskellä!

Splitistä jatkettiin laivalla Korculan saarelle Vela Lukaan ja siitä saman tien eteenpäin bussilla Korculan kaupunkiin. Saari on ihan mielettömän kaunis ja Korculan vanhakaupunki vei kyllä tämän naisen sydämen :) Siellä asuttiin bussiasemalta meidät napanneen Marian (vanhempi nainen) luona, eikä kaduttu hetkeäkään valintaa! Hintaa tuli n. 12 euroa per henki yötä kohden (2hh) ja siihen sisältyi oma huone omalla kylpyhuoneella ja pienellä parvekkeella. TODELLA siisti ja kaunis huone. Huoneita voi varata etukäteenkin soittamalla, voin antaa yhteystiedot jos jotakuta kiinnostaa. Niin ja sijainti siis keskellä vanhaa kaupunkia!

Sarajevostakaan ei oltu varattu majoitusta valmiiksi, mutta suunnatiin sitten Lonely Planetin johdolla City Center Hostelliin (http://www.hcc.ba/), joka ei sekään tuottanut pettymystä. Yövyttiin 4 h dormissa. Hostelli oli erittäin siisti, varmasti juuri remontoitu ja kalustettu. Hyvä keittiö ja todella mukavat yhteiset tilat sisältäen kaikkea tietokoneista kitaraan. Sijainti hyvin keskeinen ja henkilökunta mukavaa ja avuliasta. Suosittelen lämpimästi!

Belgradista varattiin päivää ennen majoitus San Mara's hostellista (http://www.sanmarashostel.com/). Tuntuu, että tää koko viesti on ollut yhtä hehkutusta, mutta vielä on pakko jatkaa. Tämä paikka oli nimittäin ehdottomasti kaunein hostelli (tai hotelli) jossa oon ikinä käynyt. Nettisivuilla olevat kuvat on osittain vanhentuneita, joten muutoksia on varmasti tapahtunut ihan lähiaikoinakin (eriyisesti oleskeluhuoneessa). Olo oli kuin olisi asunut Belgradin Eirassa :) Korkeat huoneet ja kylpyhuone kuin kuningattarella... Lisäksi paikka oli todella siisti ja henkilökunta mukavaa (respan mies piti loistavan perehdytyksen kaupunkiin). Sijaintikin oli hyvä, joskaan ei ihan keskellä kaupunkia, mutta kävellen pääsi silti joka paikkaan.

Yhteen vetona sen verran, että oltiin matkassa off-seasonin aikoihin, ja silloin ainakin majoitusta oli tarjolla enemmän kuin tarpeeksi, vaikka paikan päältä varasikin. Elokuussa saattaa kuitenkin olla eri juttu, joten ei varmaan huono idea valmiiksikin jotain varailla. Tosin mummomajoituksista harva ottaa etukäteisvarauksia, joten niihin saattaa päästä sesongin aikoihinkin... :)

Nata

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 03.06.2011, 12:41:25 »
Ai niin! Jäi vielä sanomatta, että vaikka Sarajevon ja Belgradin väli ei kilometreissä vaikuta suomalaisittain kovinkaan pitkältä (jotain 300 km), niin bussimatka kestää parhaimmillaan 10 tuntia. Meidän matka kesti "vain" 8 tuntia, mutta ei pidetty muita taukoja kuin yksi 15 minuutin vessapaussi... Eniten busseja lähtee itäiseltä bussiasemalta (Lukavica). Netin aikataulut ei kaikki pitäneet paikkaansa, varmimmat tiedot saa varmasti paikan päältä. Mutta useampi bussi päivässä joka tapauksessa!

Tatsku

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 03.06.2011, 15:13:18 »
Balkan rules. Hyvät on matkakohteet ;D

Me oltiin Belgradissa Downtown hostellissa Se on heti rautatie- ja pääbussiasemien vieressä ja keskusta on lähempänä kuin tuolta San Mara'sista. Ihan perussiisti paikka ja kyllä siellä kelpasi nukkua.

Heri

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 04.06.2011, 04:25:42 »
Tsau ja kiitos kaikille vinkeistä! Päätin nyt sitten kuitenkin kääntää reissuni toisin päin :D Eli ensin Belgradiin, sieltä Sarajevoon (junalla tosin...?) ja sittenvasta Kroatiaan. Vähän enemmän lennoista joutuu pulittamaan, mutta eipä montaa kymppiä enempää. Belgradin ja Sarajevon voi suunnilleen suunnitella vähän jo etukäteen - sitä tietää kauanko siellä viipyy ja about missä viipyy. Kroatiassa kuitenkin on niin paljon niitä saaria ja muita kivoja paikkoja, että harmittaa jos on jo etukäteen varaillut kamalasti majoituksia, jolloin joustovaraa ei jää. Ja Kroatiassa käsitykseni mukaan majoitusta on paljon tarjolla, varsinkin kun menen sille puolelle nyt sitten vasta syyskuun puolella. Näin jää sitten vähän pelivaraa. Jos sattuu huvittamaan extrapäivä jossain - senkun jää. Jos tarjoutuu kyyti jollekin saarelle, joka muistuttaa mun geologisia märkiä unia - antaa palaa :)

Menolippu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 04.06.2011, 17:41:58 »
Tsau ja kiitos kaikille vinkeistä! Päätin nyt sitten kuitenkin kääntää reissuni toisin päin :D Eli ensin Belgradiin, sieltä Sarajevoon (junalla tosin...?) ja sittenvasta Kroatiaan. Vähän enemmän lennoista joutuu pulittamaan, mutta eipä montaa kymppiä enempää. Belgradin ja Sarajevon voi suunnilleen suunnitella vähän jo etukäteen - sitä tietää kauanko siellä viipyy ja about missä viipyy. Kroatiassa kuitenkin on niin paljon niitä saaria ja muita kivoja paikkoja, että harmittaa jos on jo etukäteen varaillut kamalasti majoituksia, jolloin joustovaraa ei jää. Ja Kroatiassa käsitykseni mukaan majoitusta on paljon tarjolla, varsinkin kun menen sille puolelle nyt sitten vasta syyskuun puolella. Näin jää sitten vähän pelivaraa. Jos sattuu huvittamaan extrapäivä jossain - senkun jää. Jos tarjoutuu kyyti jollekin saarelle, joka muistuttaa mun geologisia märkiä unia - antaa palaa :)

Älä ota junaa Belgradista Sarajevoon. Tein itse sen virheen paripäivää sitten jo toistamiseen. Junan pitäisi olla perillä n. 8-10h, mutta molempina kertoina kun olen tuon tehnyt on matkan kesto ollut yli 12h ja bussilla taittaa saman matkan 7-9h.
Belgradin keskustasta löytyy hostelli nimelta Backpackers' Lounge joka on aivan pääkävelykadun varessa ja hostellin väki on todella mukavaa ja avustaa aivan missä tahansa asiassa, joten on varmaan hyvä vaihtoehto. Juna-asemalta "keskustaan" on n. 15min kävely suuntaansa ja hinnat noissa belgradin hostelleissa pyörii aika samoissa majoittuipa minne vaan.

Terveisiä Mostarista ;D

Eläminen ja hengissä pysyminen on kaksi täysin eri asiaa...