Olin vuonna 2006 kolme kuukautta Unkarissa vaihto-oppilaana Keszthelyssä. Keszthely on viehättävä paikka jossa on mukava ranta ja kaupungillakin kuljeksii päivän. Ja Festetics Castlekin on ihan kiva käyntipaikka. Rakastuttiin myös vaihtariaikana ravintolaan joka on kadun varrella lähellä linnan porttia.
Lähellä käytiin Hévízissä. Siellä ei paljon tuntunut muuta olevan kuin pätkä ostoskatua ja sitten se pääseikka eli kylpylä. Saa uida siinä lämpimässä radioaktiivisessa(?) vedessä, joka haisee pahalle. Kyllähän siellä kävi lillumassa sen pari tuntia. Eikä ollut pitkä matkakaan kun bussilla huristeli Keszthelystä.
Tapolcassa oli jänniä luolajuttuja. Tai joku semmoinen, en nyt tarkkaan muista mikä se oli, siellä oli vettäkin missä pystyi käydä soutamassa.
Tihany on ihana paikka. Kauniit näkymät kirkon vierestä pitkin Balatonia. Tihany on niemen nokassa joten se on tosiaan keskellä Balatonia

Veszprém on kans ihana. Siellä asuu tuttujani joten kävimme siellä parin päivän reissun. Siellä on se linnahomma josta on kans sieltä päästä kauniit näkymät ja nätti on se itse linnakin.
Unkarilainen ystävämme vei meidät päiväreissulle Szigligetiin (lähellä Keszthelyä) jossa oli kukkulan päällä linnan rauniot. Mahtavat näkymät ja rauniotkin olivat kauniit. Samalla reissulla mentiin myös johonkin linnan raunioiden lähelle jossa oli kesäaikaan turisteille hevos-show. Oli tosi mukava katsella se show. Se oli hauska ja ratsastivat esim. niin että mies seisoi vasen jalka toisen hevosen päällä ja oikea jalka toisen ja hän piti ohjaksista kiinni ja hänen kahden hevosen edellään oli vielä kolme hevosta lisää. Mahtava show oli kyllä

En nyt juuri millään muista mikä sen paikan nimi oli. Siellä oli lisäksi muitakin eläimiä, oli jonkinlainen farmi tai jtn.
Kävimme myös päiväreissun Zalaegerszegissä. Emme käyneet siellä muualla kuin sellaisessa ulkoilmamuseossa jossa oli erilaisia vanhoja tupia ja taloja eri kulttuureista ja olipa siellä vanha suomalainen tupakin. Siellä myös esiteltiin kieliyhteyksiä näihin kulttuureihin. Ihan mukava paikka

Kaikenkaikkiaan rakastuin Unkariin täysin. Pidin Unkarista jo ennen vaihtarireissuani ja olin hyvin kiinnostunut maasta. Nykyään opiskelen välillä kurssien ilmaantuessa unkarin kieltä ja kuulun suomi-unkari-seuraan. Syksyllä pitäisi lähteä valloittamaan miehen kanssa Unkariin Szegediä ja Pécsiä, käymme toki myös Budapestissä, sielläkin tuli muutaman kerran oltua vaihtari-aikana.
Tässäpä minun muistelmiani Unkarista, saa kysyä jos tulee jotain mieleen.