Korviin koskee lentokoneessa!

(Luettu 110052 kertaa)

lannikan

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Korviin koskee lentokoneessa!
« Vastaus #100 : 07.06.2009, 13:17:16 »
Itselläni on myös ongelmia korvien kanssa: meinaavat tulehtua ja kipeytyä herkästi, kun on todella ahtaat korvakäytävät. Ongelmia on paitsi lentokoneessa, myös junassa tunneleiden ja tehokkaan ilmastoinnin takia. Olisiko kenelläkään vinkkejä, miten saisi pidettyä kunnossa esimerkiksi reilillä, jossa junalla tulee matkustettua todella paljon? Purkka ei oikein käy, kun olen xylitolille vähän allerginen. Audisprayta olen koettanut, mutta en ole tehosta kovin vakuuttunut. Voisikohan korvia esimerkiksi desinfioida jotenkin tarvittaessa?

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #101 : 07.06.2009, 13:53:53 »
^lannikan, onko sinulla siis ahtaat korvakäytävät (=se reikä korvalehden keskellä, minne korvatulpat laitetaan) vai ahtaat korvatorvet (=putki nielusta välikorvaan, jota yritetään aukoa lentokoneessa nieleskelemällä tms)? Korvakäytävät menee tukkoon esim. vaikun takia tai turvotessaaan ja/tai tulehtessaan esim uimisen jälkeen. Vaikkua voi pitää juoksevampana suihkuttamalla sinne ihoöljyä (Ceridal tms), uimisen jälkeen ärtyviin korviin voi taas tiputella boorisprii-tippoja, joihin taitaa tarvita reseptin. Korvatorven tukkeutumisen estoon saattaa taas auttaa edellä mainitut nenäsprayt (tyyppiä Nasolin tai kortisonisumutteet) tai samoin edellämainitut Duact- ja Cirrus-tyyppiset lääkkeet (reseptillä). Korvatorven lihaksia (tai siis niitä lihaksia jotka sen sulkevat nielussa) voi oppia käyttämään ainakin lähestulkoon tahdonalaisesti, jolloin ei tarvitse niin kovaa puhaltaa pää punaisena koneen laskeutuessa. Itse opin tekniikan sukeltaessa, en kyllä mitenkään osaa opettaa, jotenkin vain leukaa heilutamalla ja ulostyöntämällä korvista kuuluu naksahduksia ja treenata voi vaikka kun on oikein tylsää.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

lannikan

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #102 : 07.06.2009, 14:37:01 »
kiitos vinkeistä tintin! Joo, itselläni on nimenomaan korvakäytävien kanssa ongelmia, tukkeutuvat herkästi vaikusta. Pitää varmaan käydä puhdistuttamassa ennen lähtöä ja ottaa mukaan tuota ceridalia, joka on ihan kätevä muutenkin (iholle suihkun jälkeen, limakalvoille jne.). En olisi kyllä tiennyt, että saa laittaa korviinkin...

laystage

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #103 : 11.12.2009, 14:35:48 »
Onko kokemuksia siitä, miten pian korvien puhkeisun jälkeen voi lentää? Emännällä on erittäin alipaineiset korvat ja sille lentäminen on muutenkin kauheaa tuskaa ja nyt sillä on kertynyt nestettä (schaissea) korvaan ja se pitänee puhkaista ensi viikolla.

Lääkäri kertoo tietysti mielipiteensä puhkaisun yhteydessä, mutta jos jollain on kokemusta, niin helpottaisi tietää onko syytä jatkaa reissun suunnittelua vaiko ei.

Mampu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Korvatulehdus ja lentäminen
« Vastaus #104 : 30.03.2010, 14:33:44 »
Huomenna pitäisi lähteä muutaman tunnin lennolle ja eilen lääkäri totesi pitkään jatkuneen flunssan aiheuttaneen poskiontelo-, korva- ja keuhkoputkentulehduksen. Lääkäri tarjoutui kirjoittamaan todistuksen, jolla saa maksut takaisin, mutta sehän ei auta matkakuumeeseen:)

Olisi kiva kuulla (kauhu?)kokemuksia varsinkin korvakivuista nousuissa ja laskuissa, jotta osaisi paremmin punnita, kannattaako reissuun lähteä, jos nyt ylipäätään jaksaa nousta sängyn pohjalta. Tähän asti on tullut vältyttyä tämmöisiltä taudeilta matkojen edellä.

Viesti ja vastaukset siirretty aihetta käsittelevään ketjuun. Heloriina/mode
Se on vapaa, joka elää niin kuin on itse valinnut.
-Epiktetos-

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Korvatulehdus ja lentäminen
« Vastaus #105 : 30.03.2010, 15:33:31 »
No korvakipu on tietysti hillitön erityisesti laskuissa, mutta se ei ole se pahin. Pahinta on se viikon kestävä huimaus lennon jälkeen! Ja mulla sitä on tapahtunut muutaman kerran, ja ilmeisesti toisen korvan yksi simpukka on mulla tuhoutunut pysyvästi koska saan muutaman päivän kestäviä huippauskohtauksia aina silloin tällöin. Viimeksi tämä tapahtui kun en edes ollut flunssassa lentäessäni, mutta mulla on 15-vuotiaasta lähtien ollut arat korvat. Ja lääkärin mukaan näin tulee varmaan olemaan loppuelämäni ajan että aina joskus huippaa, mutta se ei ole niin paha kuin se viikko lennon jälkeen, aivan kuin olisi vähintään parin promillen kännissä koko ajan (selvinpäin se ei oikeasti ole kovin kiva olotila mennä ympäri seiniä). Erityisen kivaa oli muuttaminen sen pahimman huippauksen aikaan.  ;D
Osanottoni jos samanlaisen vaivan saat, itse en lähtisi lentämään jos olisi mahdollisuus valita, sen verran ikävää voi seuraukset olla.
Soarele este galben

JN1234

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #106 : 30.03.2010, 15:40:08 »
Kipu nyt on luonnollisesti henkilökohtaista, samoin kuin tuo mahdollinen huimaaminen. Lentämistä ei tietenkään suositella, mutta itsehän sen päätöksen teet. Jos nyt kuitenkin päätät lähteä, niin kehoitan niistämään nenän niin tyhjäksi kuin saat ja vetäisemään Nasolinit/Otrivinit tms perään niin saattaapi tuo korvakäytävä pysyä lennon ajan auki ja lento olla huomattavasti mukavampi.

garcon

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #107 : 30.03.2010, 18:46:42 »
En ole lääkäri, mutta en itsekään suosittelisi lentämistä. Miksikö? Koska paineentasaus ei todennäköisesti toimi tällä hetkellä korvissasi normaalisti, pahimmassa tapauksessa voit saada tärykalvon puhkeamaan tai ärtymään pahasti. Korvasi ovat jo muutenkin "stressitilassa" ja lentäminen provosoi niiden tilanentta entisestään. Toki jokainen meistä on yksilö, kuten jo huomautettiinkin aiemmin, mutta korvavaivat ovat valitettavasti pitkäaikaisia, jopa eliniän kestäviä eikä niiden saamiseen tarvitse tehdä ihmeitä. Olen kuullut tarinoista, joissa henkilö on esim saanut pitkäaikaisen tinnituksen korvatulehduksessa lentämisestä.

Sinuna siis harkitsisin. Miten muuten edet jaksat lähteä tuollaisessa tulehduskombinaatiossa matkalle? Jos saat todistuksen ja korvaukset vakuutuksista, miksi ei lähteä vaikka hetken päästä uudestaan terveenä?

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #108 : 30.03.2010, 19:04:54 »
Itse jouduin viimeksi lentamaan, kun oli pari viikkoa vanha lunssa paalla. Sattui kylla aika paljon nousuissa ja laskuissa vaikka taudin pahin vaihe oli jo ohi, en oikein ymmarra miten ne kaytavat sisalta saisi puhtaaksi ainakaan mekaanisesti?

Drebin

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #109 : 30.03.2010, 20:15:23 »
Osanottoni jos samanlaisen vaivan saat, itse en lähtisi lentämään jos olisi mahdollisuus valita, sen verran ikävää voi seuraukset olla.

Kipu on tosiaan vain välikaikaista, pahinta on nämä loppuelämän seuraavat vaivat kuten tinnitus tai yllämainitut huippaamiset. Tärykalvo saattaa puhjeta, mutta pahinta on juuri nuo simpukkaan liittyvät vauriot, joka saattaa vaurioittaa tasapainoaistia. Onneksi lopulliset vauriot eivät ole kovin yleisiä, mutta ei paljon lohduta niitä joille ne sattuu tulemaan. Kannattaa kuitenkin suhtautua vakavasti näihin, vaikka ylivarovaisestikin.