Espanjaa Etelä-Amerikassa

(Luettu 23147 kertaa)

Lab4

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Espanjaa Etelä-Amerikassa
« : 27.05.2011, 13:05:00 »
Hola !

Olisin kiinnostunut lähtemään ensi vuonna E-Amerikkaan kiertelemään ja opiskelemaan Espanjaa.
Lienee paras ratkaisu suunnata esim Peruun / Ecuadoriin hintojen sekä kielen puhtauden takia.
Onko ihmisillä suositella jotain hyviä ratkaisuja? Kuulisin mielenkiintoisesti kaikkea käytännön tietoa/vinkkejä..?
Googlettamalla löysin esim. Ecuadorista (4 viikon kurssi 20h/vko) opetusta vähän yli 200 euron hintaan..
Muutaman viikon jälkeen voisi lähteä valumaan mannerta alaspäin kohti uusia seikkailuja riittävän kielitaitoisena.  8)

wilhelm-

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Espanjaa Etelä-Amerikassa
« Vastaus #1 : 27.05.2011, 17:33:17 »
Hola amigo!

Minuakin kiinnostaa sama asia, sillä olen lähdössä 2012 tammikuussa pitkälle reissulle ja se alkaa E-amerikasta. Itse harkitsen että opiskelisin esim. kaksi kuukautta espanjaa Havannan yliopistossa Kuubassa, minkä jälkeen matka jatkuisi Ecuadoriin, jossa voisi 2-4 viikkoa opiskella mahdollisesti myös. Kuulin jotain juttua Simon Bolivar schoolista Quitossa, jota on kehuttu, mutta ei ole halvin vaihtoehto. Lab4, mikäs tuo sun löytämäsi kurssi on, onko linkkiä? Havannassa maksaa samanlainen 4h päivä 20h viikko 250 e kuukaudessa. Olen käynyt Kuubassa aiemminkin joten siksi polttelisi nyt olla siellä vähän pitempään.

Koskas lähdet reissuun?
Matkakertomuksiani lattareista 2012:

www.villek.blogspot.com

Kuukauden reissu eteläisessä Afrikassa 2013

http://www.villek2.blogspot.fi/

JVN

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 27.05.2011, 17:44:20 »
Olen tutkinut joskus asiaa, ja hyviä kielikouluja löytyy Ecuadorista esim. Amazonas Education (kielikouluja mm. viidakossa, Galapagos-saarilla (!) ja rannalla - näitä kaikkia voi yhdistellä). Amazonas Educationilta kävin kyselemässä lisätietoa Kilroyn matkatapahtumassa viime syksyllä, joten sieltä varmaan löytyisi tarkempaa hintatietoa. Aika lailla on tarjontaa olemassa - Ecuador varmaankin helpon aksentin takia yksi parhaista paikoista, mutta ainakin Kuubassa, Meksikossa, Argentiinassa, Panamassa ja muistaakseni myös Costa Ricassa on kielikouluja tarjolla.

Lab4

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 27.05.2011, 22:48:36 »
Surffausta ja latautumista meren rannalla mukavasti Espanjaa opiskellen: http://www.ecuadorbeach.com/spanish_school/index.html

Jep onhan se kiva vaihdella paikkoja kuitenkin.. eka ottaa hyvä pohja jossain ja sen jälkeen jatkaa tarpeen vaatiessa jossain muualla. 8)

Itseasiassa oon nyt eka lähössä Aasiaan ja Australiaan elokuussa, tavotteena tehdä reissussa myös hyvin töitä jättäen budjettiin hyvän alkukassan Etelä-Amerikkaa varten ja lähtö sinne sitten seuraavaksi. Kiinnostaa kyllä kovasti. Ensi vuonna jossain vaiheessa..

Paljon Kuubassa menee elämiseen? Havannassa n. 20e päiväbudjetti?
Jossain Ecuadorin rantakylissä pärjää varmaan 10 eurolla..
Mietin juuri sitä kans et Ecuador / Peru ois halvin ratkaisu. Argentiina kiinnostais myös kovasti mut aksentti on kuulemma aika erilainen ja maa muutenkin kalliimpi..
« Viimeksi muokattu: 27.05.2011, 22:51:04 kirjoittanut Lab4 »

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 27.05.2011, 23:02:56 »
Havanna on kallis. Asuminen on kallista (min. 20€/yö), samoin ulkona syöminen (lukuunottamatta pienia katukeittiöitä), 10€:sta ylöspäin. Ja kaupoissa on aika nihkeesti mitään ruokaa ostettavaksi... Mutta muutenhan Havanna on ihana kaupunki, jonne ikävä on suunnattoman suuri!

wilhelm-

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 27.05.2011, 23:13:15 »
Lab4: hyvät suunnitelmat sulla. No kyllä mulla kolmen viikon Kuuban reissulla meni varmaan 30 e päivä, vaikka kaksin matkattiin. Mutta siis kun oppii kieltä ja on maassa opiskelijastatuksella saa jotain opiskelijalounaita paikallispesoilla, hedelmiä torilta, sit jotkut casat tarjoaa alennuksia yöpymisiin ja ruokiin esim. opiskelijoille jotka viipyy vähän pitempään. Mutta onhan Kuuba toki kalliimpi kuin esim. Ecuador, Peru ja Bolivia. Toisaalta kun oppii Kuuban tavat ja tietää mistä mitäkin saa niin selviää halvemmalla. Kaverin kanssa matkaaminen puolittaa majoituskulut. Ja Kuuban vetovoima on vaan niin kova.. :)
Matkakertomuksiani lattareista 2012:

www.villek.blogspot.com

Kuukauden reissu eteläisessä Afrikassa 2013

http://www.villek2.blogspot.fi/

poisss

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 02.09.2012, 21:09:19 »
Itsekin pohdin espanjankurssia, ja vaihtoehtomaat sille olisivat nyt Uruguay ja Argentiina. Osaisiko kukaan sanoa, kummassa puhuttaisiin jotenkin "korrektimpaa"/helpompaa tai muuten "käyttökelpoisempaa" espanjaa, vai onko noilla mailla edes paljon eroa (jos kaupunki olisi kuitenkin Buenos Aires tai Montevideo)? Tähän mennessä kokemusta on vain Espanjan ja Meksikon espanjasta (jotka ovat mielestäni molemmat melko selkeitä).

Djimbo82

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://killijalilli.blogspot.com
« Vastaus #7 : 02.09.2012, 22:32:54 »
Molemmissa puhutaan varsin omalaatuista espanjaa (rioplatense) eli mitään standardikieltä kummassakaan ei opi.

Kaupunkeina nuo kaksi ovat täysin erilaisia. Buenos Aires sykkii elämää ympäri vuorokauden kun taas Montevideo on rauhallisempi ja ehkä myös sympaattisempi. Mulle valinta olisi helppo ja suuntaisin varmasti Buenos Airesiin.
uka on väittänyt, että uutisten on pakko olla synkkiä päivästä toiseen?

poisss

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 02.09.2012, 22:56:55 »
Kiitos kommentista!

Molempiin kaupunkeihin olen menossa joka tapauksessa, eli sinänsä itse kaupungilla ei ole niin merkitystä. Kuinkahan omalaatuista se espanja siellä sitten on, ts. ymmärtääkö Espanjan/Meksikon espanjalla argentiinaa tai uruguayta ja toisinpäin...?

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 03.09.2012, 22:13:58 »
Ymmartaa, mutta aksentti on taysin erilainen ja jotkin sanat on outoja. Vertaa vaikkapa suomenruotsi-"oikea" ruotsi. Meinisin itse ehka jonnekin muualle opiskelemaan, varsinkin jos kyse on alkeiskurssista.
She rides rollercoasters but never screams

poisss

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 03.09.2012, 23:28:37 »
Ei ole kyse alkeiskurssista (jos olisi, niin maallahan ei varmaan olisi mitään väliä, kun ei olisi vielä ehtinyt oppia minkään muun maan espanjaa! ;D). Kolmas vaihtoehto on Chile (olisiko sen parempi?), jonne tarkoitukseni on mennä vasta loppumatkasta, joten ei siinäkään olisi oikein järkeä...

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 03.09.2012, 23:42:01 »
Ei ole kyse alkeiskurssista (jos olisi, niin maallahan ei varmaan olisi mitään väliä, kun ei olisi vielä ehtinyt oppia minkään muun maan espanjaa! ;D).

No juuri alkeiskurssilla on eniten valia- mielummin oppii kaikkein geneerisimman aksentin. Pidemmalle opiskeltuaan jo pitaakin osata ymmartaa erilaisia aksentteja.
She rides rollercoasters but never screams

poisss

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 04.09.2012, 00:07:19 »
No juuri alkeiskurssilla on eniten valia- mielummin oppii kaikkein geneerisimman aksentin. Pidemmalle opiskeltuaan jo pitaakin osata ymmartaa erilaisia aksentteja.

Niin no itse ajattelin sen niin, että jos menisi vaikka Argentiinaan kylmiltään, lainkaan espanjaa osaamatta, niin oppisi heti sanomaan vaikka "vos decís", mutta Espanjan tai Meksikon espanjan oppineena menee sinne sönköttämään, että "tú dices", ja ainakin itsestäni tuntuu, että nämä jo opitut asiat vain sekoittavat päätä, jos pitää uusia muotoja oppia...

karti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 04.09.2012, 14:33:38 »
Mua kiinnostais tietää miten toi espanjanopiskelu käytännössä menee? ???

Oon siis aloittamassa matkan Buenos Airesista joulukuussa jossa olis tarkoitus ottaa aluks ainaki pariks viikkoo kurssia.. niin. Eka metskataan se opiskelupaikka tietysti, mut miten opetus itsessaan toimii tai on toiminut teillä jotka olette opiskelleet ? Onko kielitaito kehittynyt hyvin ja missä ajassa? Tietysti jokainen oppii miten oppii mutta olis kiva kuulla miten muilla on mennyt. Mä olen siis ihan aloittelija, mitä nyt Suomessa ehdin käydä pari iltalukion espanjan kurssia(siis kurssit 1 ja 2) joten sillä ei hirveitä vielä jutella. Lisäks tietysti mahd paljon itsenäistä opiskelua.

Reissu-Lassi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 14.09.2012, 23:51:44 »
Ite olin Buenos Airesissa kielikurssilla kesäkuussa.Otin lyhyen 2 viikon kurssin ja oli 20 tuntia viikossa.Ekalle viikolle sattui joku juhlapäivä joten silloin ei ollut tunteja mutta korvattiin pitämällä 5 tuntisia päiviä.
Aloitin itse ihan ummikkona espanjan harjoittelun, ekalla viikolla oppi hyvin.Ryhmä opetuksena jossa oli 3 oppilasta ekalla viikolla ja toisella viikolla 6 ihmistä joka oli jo liian paljon.Toisella viikolla mentiin jo vähän vaikeampiin kielioppi asioihin ja tahti nopeutui enkä itse täysin pysynyt vauhdissa mukana(enkä ollut ainoa).
Oli siitä hyötyä ,mut jos on aikaa kannattaa ottaa pitempi aika ja koulu missä olisi sama opettaja joka päivä.Tällä kurssilla oli 3 eri opettajaa.

karti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 24.09.2012, 15:28:31 »
Kiitos vastauksesta Reissu-Lassi! Millaiseksi koet sun espanjan taidon nyt ja miten pärjäsit matkalla?8)

Reissu-Lassi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 11.10.2012, 01:18:53 »
Kyllähän matkalla aina jotenkin pärjää ilman kielitaitoakin mutta 2 viikon kurssilta ei voi ihmeitä odottaa.Enemmän meni sille puolelle että ymmärti muiden keskusteluista edes vähän tai sitten osasi vastata ihan peruslauseella jos jotain kysyttiin jos käsitti mistä oli puhe.Kyllä ne on sen verran vikkeliä on sitä espanjaa puhumaan että monta kertaa piti aina pyydellä toistamaan jos sattuis lopulta ymmärtämään, vaihtelevalla menestyksellä.Kyllähän siitä kurssista sai ihan hyvät perusteet ja varmasti jatkan espanjan opiskelua Suomessakin.Enkä missään vaiheessa tuntenut Espanjan kieltä liian vaikeaksi opiskella.

ezgeri

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #17 : 31.10.2012, 00:28:07 »
Lopetin just espanjan taso 1 opiskelun Buenos Airesissa viime viikolla. Opiskelin Centro Universario de Idiomasissa. 4 viikon kurssi opiskelumateriaaleineen ja kulttuurikierroksineen oli 600usd. Saatiin myos 3 vuotta voimassa olevat opiskelijakortit, joilla voi saada alennuksia eri ravintoloista yms. Joka pva oli 3 tuntia. Alotin ihan ummikkona, hola oli ainut sanavarastoon kuuluva sana. Ite tykkasin kovasti kurssista, keskityttiin paljon keskusteluun ja ymmartaakseni opin suht hyvin. Nyt kykenee jo kaymaan lyhyita keskusteluja paikallisten kanssa preesenssissa. Meita oli kurssilla yht.7 ja ymmartaakseni kaikki tykkasivat ja kaikki lapaisivat yli 70/100 pisteilla. Suosittelen! Toinen vaihtoehto tietysti on ottaa yksityistunteja, hinnat vaihtelee 55-130 pesoa 1t-1.5t.
Mutta tosissaan espanja taalla on himppu erilaista ku "espanja-espanja".

Boliviassa myos paljon espanjan kielen opiskelijoita, koska siella opiskelu/elaminen halpaa.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2012, 00:30:06 kirjoittanut ezgeri »

ALehto

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 31.10.2012, 21:40:26 »
Mä varottaisin kyllä ihan oikeasti tuosta Argentiinassa opiskelusta, jos sinne ei pakko ole mennä. Toki taso varmaan vaihtelee ja ehkä jossakin oppii jopa puhdasta castellaanoa, mutta on se argojen mongerrus vaan sen verran kaukana ymmärrettävästä etten siihen ehkä pohjaisi jos vaihtoehtoja on tarjolla.  :)

karti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 01.11.2012, 06:35:42 »
Hahaaa, eikös "murteet" oo vaan rikkaus? En mäkään meinää ymmärtää itäsuomalaisia ;)  No mut jokatapauksessa, mä otan joulukuussa aika varmasti jonku kurssin Buenos Airesissa, pitää tulla tänne kertoo miten mun kävi.