Espanjaa Etelä-Amerikassa

(Luettu 23953 kertaa)

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Espanjaa Etelä-Amerikassa
« Vastaus #20 : 01.11.2012, 07:56:33 »
Jos aikoo kerran matkata Argentiinassa ja Uruguayssa, niin miksi pitäisi opetella castellanoa alkeiskurssillakaan? Jos kielenopiskelua jatkaa, niin kyllä ne murteiden erot oppii myöhemminkin ja poistamaan puheestaan ns.erikoisuudet. Eihän yläluokan brittiaksenttiakaan -intialaisesta puhumattakaan- kannata vartavasten opettaa Keskilänteen matkaavalle. Kielen oppimista taitaa kuitenkin nopeuttaa se, että ymmärtää, mitä uutisissa ja telenoveloisssa puhutaan ja pystyy keskustelemaaan paikallisten kanssa, mitä Argentiinassa oleillessa taitaa tukea se paikallinen murre...
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

ALehto

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 01.11.2012, 13:42:05 »
Hahaaa, eikös "murteet" oo vaan rikkaus? En mäkään meinää ymmärtää itäsuomalaisia ;)  No mut jokatapauksessa, mä otan joulukuussa aika varmasti jonku kurssin Buenos Airesissa, pitää tulla tänne kertoo miten mun kävi.
Murteet joo, mutta ne erot argentiinan espanjassa ei ole ihan pieniä. Näin mutulla heittäisin noiden johtuvan italialaisista vaikutteista. Näin castellaanoa opiskelleena kaikki eri versiot toki kuulostaa hieman hassuilta, mutta Argentiinassa homma viety pisimmälle. Etelä-Amerikassa ne toki ymmärtänee paremmin tuota, mutta voisin kuvitella suomalaisella olevan vaikeuksia esim. Espanjassa, jos se vähäinen kielitaito on värittynyt vielä argomongerruksella.  :-*

mitä Argentiinassa oleillessa taitaa tukea se paikallinen murre...
Kuten sanottua, Argentiinassa oleillessa joo, mutta täälläkin aika moni oli ilmeisesti menossa Argentiinaan opiskelemaan espanjaa jatkaakseen siitä matkaa ja se on minun mielestäni huonoin vaihtoehto lattarimaista. Siis tästä kieliopillisesti näkökulmasta.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2012, 13:46:58 kirjoittanut ALehto »

karti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #22 : 01.11.2012, 15:15:39 »
Ymmärrän pointin että olis ehkä fiksua opetella alkeet niin sanotusti puhtaasti ensin mutta kaikkea ei voi saada ja kompromisseja on tehtävä joten argomongerruksella mennään,hih :-* Onneks tosin jotain pohjaa olen ehtinyt hankkia Suomesta mutta eikai tätä vielä voi kielitaidoksi laskea

Zaapas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 22.11.2012, 19:17:56 »
Ei ole kyse alkeiskurssista (jos olisi, niin maallahan ei varmaan olisi mitään väliä, kun ei olisi vielä ehtinyt oppia minkään muun maan espanjaa! ;D). Kolmas vaihtoehto on Chile (olisiko sen parempi?), jonne tarkoitukseni on mennä vasta loppumatkasta, joten ei siinäkään olisi oikein järkeä...

Koko eteläisessä Etelä-Amerikassa puhuttu espanja on mielestäni oma lukunsa itse Espanjaan, Väli-Amerikkaan sekä pohjoiseen Etelä-Amerikkaan. Chile olisi noista kolmesta ainakin sinäänsä normaalein, ettei siellä käytetä ainakaan Argentiinassa kukoistavia ikiomia taivutuksiaan yksikön toiselle persoonalle. He puhuvat kyllä hyvin nopeasti, runsaasti omia sanoja käyttäen ja myös melko erikoisesti, mutta itse ainakin pidän kovasti.

Olen oman espanjani oppinut Chilessä, ja oikein hyvin olen pystynyt kommunikoimaan kaikkien tapaamieni espanjanpuhujien kanssa. Tarpeen vaatiessa järkevienkin (järkevähköjen?  ;D) tekstien räpellyskin sujuu. Espanjan opiskelusta kyseisessä maassa en voi kauheasti sanoa, kun menin maahan vaihtarina, ja opin kielen ihan spontaanisti arkisessa elämässä.

porte

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 18.01.2014, 22:46:00 »
Opiskelin koulussa nimeltä Ailola Buenos Aires. Kielikurssien lisäksi koululla on paljon muutakin toimintaa, kuten tangon opetusta, kokkausta ja viininmaistelua, joiden parissa pääsee käyttämään oppimaansa kieltä. Koulu järjestää myös matkoja lähialueille. Kävimme viikonloppuisin Tigressä ja Uruguayn Colonia de Sacramentossa. Koulun kautta voi matkustaa myös kauemmas Argentiinaan, esim. Mendozaan, mutta tein pidemmät matkat ihan itsenäisesti.

Koululla on erilaisia majoitusvaihtoehtoja ja se järjestää myös kotimajoitusta, joten kieltä pääsee käyttämään oikean perheen kanssa asuen ja samalla pääsin oppimaan paikallista puhekieltä. Argentiinassa opiskelua suunnitteleville voi todeta, että ainakin itse olin tyytyväinen valintaani.

http://www.ailolabuenosaires.com/
« Viimeksi muokattu: 18.01.2014, 22:56:37 kirjoittanut porte »

Jonny

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #25 : 09.05.2014, 13:05:22 »
Onkos kenelläkään tuoreita kokemuksia espanjan opiskelusta Ecuadorissa?

ALehto

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : 13.05.2014, 22:36:17 »
Ecuador ei nähdäkseni ole hassumpi paikka opetella espanjaa. Puheessa tuntui varsinkin Quiton seudulla tai yleisemmin sisämaassa olevan välillä hauska laulava nuotti, mutta sangen selkeää kieltä ecuadorilaiset ainakin omaan makuuni puhuvat.
Jenkkivaikutteet tosin kuuluvat läpi todella selkeästi, vähän väliä törmäät käännössanoihin, mutta tuo taitaa olla tilanne koko mantereella. Oma suosikkini näistä oli mies = el man, nainen = la man.  :D Voi toki olla jotain slangiakin, mutta ainakin omassa kaveripiirissä tuo oli yleisesti käytössä.

Chilikatti

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #27 : 15.03.2017, 16:56:41 »
Onko kellään tuoretta kokemusta kielikursseista E-Amerikassa? Ketjussa puhuttiin aika paljon eteläisestä osasta...Mites espanjan opiskelu esim. Kolumbiassa?

porte

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : 25.03.2017, 07:55:03 »
Kolumbian sisäosien murteet kuuluvat Andien espanjan päävarianttiin Ecuadorin, Perun ja Bolivian tavoin, joten Kolumbiaa pdetäänkin hyvänä paikkana opiskella kieltä. Historiallisesti siinä siis kuuluu Perun varakuningaskunnan läheinen yhteys emämaahan ja sitä kautta tulevat vaikutteet Espanjasta, näin suunnilleen lyhyesti tiivistettynä. Kolumbiassa ääntäminen on yleensä aika selvää eikä idiomeja ole häiritsevän paljoa, pl. Karibian rannikon espanja, joka kuuluu ihan eri kielivarianttiin. Yleensä Latinalaisessa Amerikassa pääsääntönä voi pitää, että kielenopiskeluun sisämaa on parempi paikka kuin rannikot. Myöskään eteläiset osat eli Cono Surin maat eivät ole ihanteellisia.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2017, 07:58:18 kirjoittanut porte »

Rapeliina

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #29 : 30.05.2017, 22:54:04 »
 :o Ai kauheeta. Ja minä kun ajattelin vaan matkustaa Lattareihin ja oppia "väkisin" kun ei muuta vaihtoehtoa ole  :D. Niin minä Bahasa Indonesiaakin opein. Nyt iski paniikki, että pitääkö tässä oikeasti etsiä kouluja, jotta pystyy kommunikoimaan??
In the end, we only regret the chances we didn't take

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #30 : 31.05.2017, 10:45:17 »
Riippuu minkä tason espanjan haluat oppia: sujuvaa vai pelkästään välttämättömän kommunikoinnin. Peruskommunikointiin et todellakaan tarvi kouluja, ja sen oppii esimerkiksi Duolingon avulla, mutta mielestäni esim. kielioppia on vähän hankala sisäistää jos ei sitä jostain opi. Duolingossa on tosin aika hyvät paketit kielioppiakin, eli sitten se on itsekurista kiinni. Sitä voisin siis lämpimästi suositella. Itse opiskelin yliopistossa espanjaa kaksi vuotta aika löyhästi pari tuntia viikossa, ja parin kuukauden reissailun jälkeen Argentiinassa ja Chilessä mun espanjantaito oli sitä luokaa, että pystyin opiskelemaan yliopistossa espanjaksi, enkä siten ikinä ottanut siellä mitään kursseja. Silloin olin tosin hyvn tiukka itselle, etten hengaile turistien kanssa, jotka puhuu englantia. Sohvasurffauksesta etsimään semmosia profiileja, jotka ei puhu englantia ;)
http://maailmanlopunpaivakirja.blogspot.fi
Tarinoita ja seikkailuja kotoa ja kaukaa.