Tanzania Volunteers

(Luettu 36306 kertaa)

EsTo

• Aloittelija
    • Profiili
Tanzania Volunteers
« : 17.07.2011, 14:41:53 »
Olen lähdössä 3 kk Moshiin Tansania Volunteers:ille työharjoitteluun syyskuun paikkeilla ja olisinkin kysynyt kommentteja ja kokemuksia puljusta tai matkakokemuksesta yleensä. Palstalla vilahteli, että jokunen henkilö on ollut heidän kauttaan hommissa..

page

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Tanzania Volunteers
« Vastaus #1 : 31.07.2011, 01:41:45 »
Jahas, siellä nähdään sitten :) Itse olen sinne menossa elokuun puolivälissä ja viivyn noin kuukauden. En siis osaa vastata kysymykseesi, mutta voin kyllä todeta, että tähän mennessä kaikki valmistelut ja yhteydenpito on sujunut moitteettomasti.

mistyli

• Himoreissaaja
  • "Tuhannen km:n taival alkaa yhdestä askeleesta"
    • Profiili
    • Matkailublogi: juttuja mm. Meksikosta, Guatemalasta, Belizestä, Tansaniasta, Kroatiasta, Keniasta sekä Thaimaan matkasta. Tulossa maalis-huhtikuussa 2013 reissu eteläiseen Afrikkaan.
« Vastaus #2 : 11.08.2011, 00:04:36 »
Heippa!

Mä olin kyseisen yrityksen kautta vapaaehtoistyössä (noin 2 viikkoa) vuonna 2010. Heidän kauttaan buukkasin myös Kilimanjaron vaelluksen (jo Suomesta käsin), safarin (paikanpäällä) sekä muita pikkureissuja (paikanpäällä). Sansibarillakin kävin ja TVL:n Hanna auttoi lentolippujen hankinnassa.

Yhteensä reissuni oli noin 5 viikkoa ja asuin vapaaehtoistalolla kaiken muun ajan paitsi tietysti noilla reissuilla. En voi muuta kuin suositella  :) Mukavaa ja rentoa porukkaa. Meitä oli kiva pieni porukka vapaaehtoisia sekä työharjoittelijoita tällöin talolla.  :) Ilmeisesti vuoden 2010 jälkeen asiat ovat hieman muuttuneet: talo näyttää vähän erilaiselta (maalattu vissiin?) ja Hanna+Louis ei asu enää vapaaehtoistalon piharakennuksessa vaan jossain pienen matkan päässä (käsittääkseni). Mutta tämä on täysin sivuseikka - pointti on se, että mahtavaa reissua teille ja ottakaa ilo irti kaikesta erilaisuudesta yms.  :) Hommat toimii järjestäjän puolelta varmasti!

Mun matkablogissa on juttuja ja kuvia. Klikkaa vaikka tunnisteista "tansania", niin löytyypi!
http://msafiri-traveller.blogspot.com/

Muokkausta:

Pakko lisätä vielä, että kannattaa lähteä avoimin mielin matkaan ja unohtaa kiire sekä hektinen elämäntyyli  ;D EsTo myös kyseli ylipäänsä matkakokemuksesta ja voin omasta puolestani sanoa, että matka oli unohtumaton! Matka oli pitkäaikainen haaveeni (etenkin Kilin vaellus), joten olen iloinen, että kaikki sujui niin hyvin! Paljon uusia kokemuksia ja tuttavuuksia, upeaa luontoa, eläimiä ja maisemia, mukavia hetkiä TVL-talolla, lämpöä, musiikkia, iloisia ihmisiä...Toki kannattaa varautua siihenkin, että joskus saattaa hermotkin mennä erilaisten asioiden vuoksi eikä kaikki mene ihan putkeen  ;D
« Viimeksi muokattu: 11.08.2011, 00:17:55 kirjoittanut mistyli »

bumbum

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 20.08.2012, 14:39:15 »
Heippa! Itse olen ollut kyseisen yrityksen kautta vapaaehtoistyössä ja kokemus oli mieletön! Tuli tavattua paljon ihania ihmisiä ja vapaaehtoistyö on kyllä sellaista että sitä tekee mieli tehdä vielä joskus uudestaankin.

Mutta kuva mikä minulle jäi Tanzania Volunteers organisaatiosta ei ole kovin positiivinen. Paperityöt ja muut hoidettiin kunnolla, samoin sopimukset työpaikkoihin. Samoin talo oli todella kiva paikka asua ja vastasi hyvin länsimaista. Talon henkilökunta eli kokit, puutarhuri, yövartija ja meistä vapaaehtoisista huolehtiva tyttö olivat aivan huipputyyppejä ja heidän kauttaan pääsi tutustumaan paikalliseen kulttuuriin. He olivat meille kuin omaa perhettä. 

Mutta sitten se, miten organisaation omistajat kohtelivat työntekijöitään, pisti todella silmään ja siitä tuli todella paha mieli. Jos joku on nähnyt elokuvan Piiat, mikä kertoo siitä kuinka 60-luvun amerikassa kohdeltiin tummaihoisia, niin voisi melkeinpä sanoa että se on vielä nykypäivää Tansaniassa, tai ainakin kyseisessä organisaatiossa. Ilmeisesti heiltä oli kiellettyä liikkua talossa tiettyjä alueita lukuunottamatta, ruokaa ei syöty pöydän äärellä vaan keittiön lattialla, heillä oli vessa käytössään ULKONA!!!, ja muutenkin jäi sellainen olo, että omistajat eivät tykänneet siitä jos me vapaaehtoiset vietimme aikaa työntekijöiden kanssa. Talossa järjestettiin myös grillibileet ja keittäjämme näkivät tuntikausia vaivaa niiden eteen, mutta heitä ei kutsuttu kansamme syömään vaan kun he olivat laittaneet meille kaiken valmiiksi, heidät käskettiin kotiin. En tiedä sitten onko tämä yleinenkin tapa toimia Tansaniassa, mutta itselle jäi kyllä sellainen olo, että en halua kyseisen organisaation kanssa olla missään tekemisissa enää... Kuitenkin eletään 2000-lukua ja mielestäni ketään ihmistä ei noin voida kohdella. Että jos halutaan auttaa kyseisen maan ihmisiä niin mitä hyväntekeväisyyttä toi on että omia työntekijöitä kohdellaan kun sontaa? Talolla oli myös eläimiä mm. aasi ja vartiokoiria. Siellä pisti silmään myös se kuinka eläimiä jätettiin hoitamatta ja niistä ei välitetty yhtään. Heillä ei ollut edes tarvikkeita hoitaa koirien ja aasin haavoja ja puremia ennen kuin asiaan puututtiin.

Samoin olin pettynyt siihen, kuinka vähän omistajia kiinnosti se, mitä vapaaehtoispaikoissa tapahtui tai se mikä tilanne niissä oli. Olisi ollut kiva huomata, että tuon organisaation tarkoitus myös heille itselleen on muukin kuin pelkkä bisnes. Myöskään kaikki heidän nettisivuillaan "luvatut" asiat eivät ihan pitäneet paikkaansa. Esimerkiksi sivuilla annetaan ymmärtää, että osallistumismaksuun sisältyy työpaikkakuljetukset, mikä todellisuudessa tarkoitti sitä, että sait itse valita käveletkö töihin vai menetkö pyörällä. Nämä nyt on ehkä niitä pienempiä murheita verrattuna siihen kuinka he esimerkiksi työntekijöitään kohtelivat, mutta jos jotain tuollaista alemaan tekemään niin tehdään se sitten kunnolla ja niin, että kunnioitetaan niitä ihmisiä joita asiat koskee.

Valitettavasti tästä kirjoituksesta ei jää hirveän positiivinen mielikuva, mutta tässä on asiat kirjoitettuna niin kuin ne itse koin. Tansania ja Tansanialaiset ihmiset ovat ihania ja tulen varmasti lähtemään sinne uudelleen, mutta jotain toista kautta.

jennikatariina

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • no more lovesongs
« Vastaus #4 : 20.08.2012, 16:42:10 »
Ohhoh, olipas Bumbumin viestissä pureskeltavaa. Omat kokemukseni ja mielikuvani Tanzania Volunteersista taas ovat täysin päinvastaiset. Vietin Moshissa Tanzania Volunteersin kautta 3kk viime keväänä ja nuo kuukaudet ovat elämäni parhaimmat.

Lainaus
Jos joku on nähnyt elokuvan Piiat, mikä kertoo siitä kuinka 60-luvun amerikassa kohdeltiin tummaihoisia, niin voisi melkeinpä sanoa että se on vielä nykypäivää Tansaniassa, tai ainakin kyseisessä organisaatiossa.

Tanzania Volunteers pitää todella hyvää huolta työntekijöistään. Maan mittakaavassa firman työntekijät ovat todella hyvin palkattuja ja Hanna ja Louis (Tanzania Volunteersin omistajat) ovat auttaneet heitä myös vapaa-ajan ongelmissa. Tansaniassa pomon ja työntekijöiden välinen valtaetäisyys vain on erinlainen kuin Suomessa - kuuluu kulttuuriin, eikä kyse ole mistään valkoisesta kolonialismista.

Lainaus
heiltä oli kiellettyä liikkua talossa tiettyjä alueita lukuunottamatta, ruokaa ei syöty pöydän äärellä vaan keittiön lattialla, heillä oli vessa käytössään ULKONA!!!, ja muutenkin jäi sellainen olo, että omistajat eivät tykänneet siitä jos me vapaaehtoiset vietimme aikaa työntekijöiden kanssa.

Kyllä, heillä on wc ulkona. Katettu, tavallinen tansanialainen vessa. Missä muissa hostelleissa/hotelleissa/guest houseissa henkilökunta käyttää asiakkaiden saniteettitiloja? Tai ruokailee hostellin asiakkaiden kanssa samassa ruokapöydässä? Otetaan ne länsimaalaiset vaaleanpunaiset lasit nyt nenulta pois ja ajatellaan realistisesti. Tanzania Volunteers tarjoaa päivittäin lämpimän ruoan työntekijöilleen, mikä on äärimmäisen harvinaista jopa Suomessa, entä sitten Tansaniassa. Keittiössä on sitä paitsi tuoleja henkilökunnan käytössä. Miksi henkilökunnan pitäisi saada viettää aikaa asiakkaille tarkoitetuissa yleisissä tiloissa, hehän ovat tekemässä töitä eivätkä katselemassa tv:tä?

Lainaus
Talolla oli myös eläimiä mm. aasi ja vartiokoiria. Siellä pisti silmään myös se kuinka eläimiä jätettiin hoitamatta ja niistä ei välitetty yhtään. Heillä ei ollut edes tarvikkeita hoitaa koirien ja aasin haavoja ja puremia ennen kuin asiaan puututtiin.

Louin sisko on eläinlääkäri ja hoitaa eläimet säännöllisesti. Tottakai Tansaniassa kohdellaan eläimiä eri tavalla, mutta edelleen muistakaa ettette ole Suomessa.

Lainaus
Samoin olin pettynyt siihen, kuinka vähän omistajia kiinnosti se, mitä vapaaehtoispaikoissa tapahtui tai se mikä tilanne niissä oli. Olisi ollut kiva huomata, että tuon organisaation tarkoitus myös heille itselleen on muukin kuin pelkkä bisnes.

Minun työskennellessäni Mahabusulla sekä Hanna, että Louis vierailivat mahabusulla säännöllisesti ja aina kun pyysimme. Tanzania Volunteers tukee harjoittelupaikkoja säännöllisesti - ostavat ruokaa jne. tarvikkeita. Mahabusulle he olivat maksaneet myös vesilaskun monta kertaa, tietenkin hyötymättä siitä itse ollenkaan. Tanzania Volunteers tekee myös tiivistä yhteistyötä Sama Aurinko NGO:n kanssa, minkä ansiosta esim. Raun päiväkoti pysyy edelleen toiminnassa.

Lainaus
Esimerkiksi sivuilla annetaan ymmärtää, että osallistumismaksuun sisältyy työpaikkakuljetukset, mikä todellisuudessa tarkoitti sitä, että sait itse valita käveletkö töihin vai menetkö pyörällä.

Tanzania Volunteers kustantaa vapaaehtoistyöntekijöille/työharkkareille joka päivä daladala-kyydit töihin ja takaisin. Joskus raha täytyi muistaa pyytää itse, koska Beatricilla on niin paljon muutakin hommaa josta huolehtia.

page

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 11.09.2012, 10:47:03 »
Olen samoilla linjoilla jennikatariinan kanssa. Mielestäni henkilökuntaa kohdeltiin hyvin. Ja kannattaa muistaa, että talossa on nimenomaan länsimaiset vessat, joita paikalliset tuskin edes haluavat käyttää. Sikäläisiin vessoihin kun ovat tottuneet. Ei wc-istuin itsessään ole mikään ihmisoikeus, vaan normi pelkästään meidän kulttuurissa.

Ja se, että tarjotaan polkupyöriä vapaaehtoisten käyttöön tarkoittaa juuri sitä, että työmatkat on järjestön puolesta järjestetty. Itse olin töissä St. Josephin sairaalassa, mihin olisi dallalla ollut hyvin hankalaa kulkea, siksi polkupyörä oli talon tarjoama kulkuväline. Samoin keskustassa työskennelleet saivat talolta työmatkoihin tarvittavat dallarahat.

Me istuimme lähes päivittäin työpäivän päätteeksi Hannan kanssa ruokapöydässä ja juttelimme päivän aikana kokemastamme ja näkemästämme. Minusta juuri se kertoo kiinnostuksesta vapaaehtoistyöntekijöitä ja -työtä kohtaan.

Sen sijaan mistylin mainitsemia retkiä/vaelluksia en lähtisi Tanzania Volunteersin kautta varaamaan. Ovat huomattavasti muita kalliimpia. Me varasimme safarimme, hot springs-retkemme ja coffee tourimme kaupungilla toimivien matkatoimistojen kautta ja pääsimme huomattavasti halvemmalla ja saimme silti laadukkaita reissuja. Kyselemällä ja vertailemalla pääsee pitkälle. Ei niitä paikallisia kannata pelätä:)

EsTo

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 07.12.2012, 18:42:39 »
Kyseistä viestiketjua on melkein jo pakko jatkaa. Olen itse asunut jo useita kertoja Tanzania Volunteersin talolla sekä ostanut useasti heiltä palveluja.

On niin helppoa anonyymisti puolustaa toisten oikeuksia ja kritisoida asioita jälkikäteen. Olen nähnyt tämän saman ilmiön monta kertaa, niin TVL:n talolla kuin muuallakin maailmassa. Haluaisinkin kysyä kritisoijilta, onko kukaan heistä kysynyt asiaa suoraan esimerkiksi TVL:n työntekijöiltä? Voisiko olla mahdollista, että vessa on kenties rakennettu heidän pyynnöstään ulos? Tai jospa he haluavatkin syödä sormin lattialla koska niin on aina tehty. Tai valmistaa ranskalaisia ulkotulella koska se on helpompaa.  Voihan olla, että keittäjät oli kutsuttu syömään mutta heitä ei kiinnosta istua iltaa 20v nuorempien suomea puhuvien ihmisten kanssa, joiden sotkuja he siivoavat päivittäin. Tai ihmisten, jotka heitä äänettömästi puolustavat mutta seuraavana päivänä maksavat omien pyykkiensä pesusta kun itse eivät sitä jaksa tehdä.

Jos näkee niin paljon epäkohtia asioissa ja niistä tulee itselle paha mieli, eikö asioihin voisi tarttua jo paikan päällä? Kerätä kaikki saman pöydän ääreen ja keskustella. Varsinkin jos asiat ovat itselle vielä vieraita niin niistä kannattaisi ehdottomasti keskustella jolloin mahdolliset väärinymmärrykset saadaan korjattua. Itse en usko, että keskustelufoorumi on paikka muuttaa asioita. Kannattaa silti ensin tarkistaa oma asenne ja lähtökohdat tarkastella asioita. Ihmisiltä itseltään on mielestäni kohteliasta kysyä ensin haluavatko he apua?

Olen huomannut myös kummallisen ilmiön matkustelevien ihmisten asenteissa. Erityisesti TVL:n talolla on jännitävä seurata ihmisten vaihtumista, uusia tulee ja vanhoja lähtee, työpaikat vaihtuvat. Suurin osa ihmisistä kantaa mukanaan "piilo-sääliä" kuten itse asiaa kutsun. Tai sitten meihin on sisäänrakennettu jo nuoresta asti tietynlainen syyllisyys joka vaikeuttaa neutraalia kanssakäymistä ihmisten kanssa. Itse taistelen kyseisen asian kanssa jatkuvasti matkoilla. Asiaa eivät edes auta avustusjärjestöjen mainoskampanjat jotka näyttävät Afrikkalaiset yhtenäisenä kärsivänä ihmisjoukkona. Mieliimme on upotettu ennakkoasenne. Useasti onkin helpompi mieltää itsemme tekemästä vapaaehtoistyötä Afrikassa kuin Suomessa.

Tarkastelemme usein ihmisiä ja heidän tapojaan maailmalla juuri tuon kärsimyksen kautta, tällä viittaan nyt myös tuohon vessa-kommenttin. Kuten page osuvasti mainitsi: "wc-istuin itsessään ole mikään ihmisoikeus, vaan normi pelkästään meidän kulttuurissa." Samoin työpaikkakuljetukset. Miksi polkupyörä olisi vähäarvoisempi tansaniassa kun suomessakin yhtälailla polkupyöräillään töihin, jotkut jopa talvella. Se jos mikä on trendikästä. Meillä on ainakin mökillä ulkovessa jota käytetään myös talvella.

Olen havainnut tällaisen ennakkoasenteen haitalliseksi erityisesti ihmisillä jotka työskentelevät ulkomailla vapaaehtoisena tai ei. Mielestäni se aiheuttaa asioiden vertailevaa käsittelytapaa ja tuo siksi kulttuurierot voimakkaasti esiin. Puhuttaessa eri kulttuureista en edes lähtisi vertailemaan maiden välisiä eroja. Kulttuuriero on jotain niin paljon syvempää kuin se missä ihmiset ruokansa syövät tai käyttövätkö he vessapaperia vai eivät. Itse koen sen välillä ahdistuneisuutena kun en pysty selittämään jotakin itselleni tai yritän valita asenteen jolla suhtaudun itselleni täysin vieraaseen asiaan. Silloin on tyydyttävä ymmärtämättömyyden tilaan jonka laitan kulttuurieron piikkiin. Välillä tämä ymmärtämättömyys saattaa purkautua ihmisillä turhautumisena paikalliseen kulttuuriin jolloin turvaudutaan ajattelumalliin jossa länsimaiset tavat ovat ainoa tapa toimia.

Tämäpäs repsahti pitkäksi ja hiukan ohi asian..

Toivottavasti tämän viestiketjun lukeneet henkilöt, jotka tulevat jatkossa käyttämään Tanzania Volunteersin palveluita, muodostavat itse oman kuvansa yrityksestä ja sen toiminnasta paikanpäällä.

jennikatariina

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • no more lovesongs
« Vastaus #7 : 21.09.2013, 21:31:18 »
Oon itse palaamassa Tansaniaan. Tällä kertaa ei ole tarkoitus tehdä vapaaehtoistyötä, vaan pelkästään rentoutua Moshissa, moikkailla paikallisia kaiffareita ja käydä Sansibarilla. Jos pallontallaajiin sattuu eksymään TVL talolla 19.12.13-19.1.14 välinä aikana asustelavia tyyppejä, niin hihkaiskaa täällä :) Mulla hakusessa on nyt ainakin safariseura!

Addiu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #8 : 11.10.2013, 19:00:53 »
Hei! Minullakin olisi tässä ensi kesän/syksyn korvilla lähteä vapaaehtoistyöhön kyseisen raflan kautta. Kysyisinkin siis retkistä ja kuljetuksista, joita siis Tanzania volunteers järjestää. Ne taitavat olla kalliita, mutta tuntuvat kuitenkin luotettavimmilta vaihtoehdoilta näin ensikertalaiselle.
Kokemuksia, mitä maksoivat? Tähänhän vaikuttaa varmasti ryhmäkoko yms, mutta itse, kun olen lähdössä yksin, niin miten mahtavat järjestää, jonkun kimpparetken muiden osallistujien kanssa vaiko? Kannattaako reissut varata paikanpäältä, vai jo aikaisemmin?
Oletteko olleet pidemmillä reissuilla, työskentelyä ennen, vai sen jälkeen?

Hih, vastatkaa untuvikolle, kiitos!   :)

Linkriina

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 12.11.2013, 18:34:56 »
Kiva kuulla että on tykätty järjestö, itse olisin lähdössä sinne harjoitteluun neljäks kuukaudeks ens elokuussa. Nyt vaan kaipailisin reissuseuraa, koska harkka kestää vain sen kolme ja puoli kuukautta ja olis hirvee hinku lähtee vähän reppureissaamaan sen jälkeen ainakin Tanzanian alueella ja mahdolisesti Sambiaan ja Malawiin. Alustavasti ajankohta olis marraskuun puolivälin jälkeen n. kaks viikkoa, mutta todennäkösesti ajaudun kanssa lykkäämään paluulippua, koska nähtävää on niin paljon :)

Jos täältä löytyy ketään, joka haluais hypätä parikymppisen sairaanhoitajan matkaan sillon niin ilmotelkaa :)

jennikatariina

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • no more lovesongs
« Vastaus #10 : 26.01.2014, 21:42:49 »
En mä mitään hintoja muistanut pistää mieleen siellä lomaillessani. Reilu budjetti vaan mukaan niin ei tarvi sitten miettiä, että mitä siellä pystyy tekemään ja mitä ei.

lindazee

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #11 : 30.11.2015, 17:29:25 »
En suosittele järjestöä. Olin aikoinaan järjestön kautta kolmen kuukauden harjoittelussa Moshissa ja mielestäni asiat hoidettiin niin huonosti. Paperit hoituu kyllä, niissä ei mitään ongelmaa ja ohjeet maahantuloon oli hyvät. Mutta järjestön henkilökunta vähät välitti siitä, mitä työpaikoilla tapahtuu ja mitä talon sisällä tapahtuu. Itselläni oli jonkun verran ongelmia harjoittelupaikassa ja yritin niistä keskustella usean työntekijän kanssa, myös omistajan, mutta niille kohauteltiin vain olkia ja todettiin, että semmoista se on Afrikassa.

Ilmapiiri talolla oli myös todella huono, konfliktitilanteisiin ei puututtu ja tuntui, että ainut asia josta välitettiin oli se, että jokainen varmasti muistaa merkata listaan mikäli aikoo syödä jossain muualla kuin talolla. Talolla markkinoitiin olevan kuuma vesi ja netti, todellisuudessa kumpikin toimii vain silloin tällöin. Läheisellä hotellilla oli parempi netti ja usein menimme sinne puhumaan perheiden kanssa skypessä. Missään ei myöskään ollut mainintaa siitä, että pyykit pestään käsin kylmällä vedellä, jos olisin tämän tiennyt, olisin pakannut toisenlaiset vaatteet mukaan. Myöskin etukäteen mainostettu swahilin kurssi oli käytännössä pari paperinippua, jotka luettiin yhdessä läpi kolmen ensimmäisen päivän aikana, loput oli omalla vastuulla. Samaa huomasin myös kuin bumbum aiemmin, eli henkilökuntaa ei kohdeltu kovinkaan hyvin, yövahti esimerkiksi tuli töihin malariassa.

Itselle jäi semmoinen fiilis, että henkilökunnalla oli suosikkinsa, mikäli kyseenalaistit jotain niin jouduit mustalle listalle. Joillekin nalkutettiin hirveästi liian lyhyestä työajasta tai hoitamattomista velvollisuuksista talolla ja osa sai tehdä mitä lystää. Järkytyin myös siitä miten paljon talolla juhlittiin myös henkilökunnan toimesta. Ja työmatkakuljetukset oli tosiaan ihan pelkkää huuhaata. Aamuisin juu useimmiten järjestyi autokyyti työpaikalle, tosin ne toteutettiin kimppakyytinä ja usein istuin tunnin liian aikaisessa työpaikalla, koska oli pakko lähteä muiden kanssa samalla autolla. Paluukyyti oli itse kustannettava. Joinain aamuina kyyti työpaikalle oli taksilla, itsekustanteisesti tietysti.

Talo oli ahdettu aivan liian täyteen, pahimmillaan meitä oli yli 20 henkeä, todella monesti vesi loppui juuri kesken suihkun etkä mahtunut pesemään pyykkiä, koska talon työntekijät pesivät myös omat pyykkinsä talolla ja kuivaustila loppui hyvin äkkiä.

Järjestön kautta otetut retket ja reissut oli kyllä ensiluokkaisia, niitä voin suositella lämpimästi, mutta muuten en. Mikäli mielii Tansaniaan, suosittelen toista järjestöä.

elviira_

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #12 : 27.12.2015, 22:54:12 »
Hei!

Mun täytyi nyt oikein tehdä tunnus tänne palliksiin ja tulla kirjoittamaan vastine ylläolevaan viestiin, sillä tunnistan varsin hyvin edellisen viestin kirjoittajan henkilöllisyyden. Olimme TVL:llä yhtä aikaa työharkassa ja minusta tuntuu siltä, että minun on nyt oikaistava muutama asia.

Minunkin kohdallani paperiasiat hoidettiin moitteettomasti. Sopimukset paikkojen kanssa hoituivat ripeästi ja viisumiasioissa oli selvät sävelet. Tansaniaan oli kaikin puolin helppo saapua ja minut ja vaihtokaverini otettiin hyvin vastaan. Minut ja ystäväni otettiin mukavasti vastaan myös harkkapaikalle. Mikäli kenelläkään oli harjoittelupaikasta yhtään mitään palautetta tai kyseltävää, niin hommat kyllä hoituivat kun meni vain rohkeasti toimistoon juttelemaan. Järjestön työntekijä oli aina paikalla ja selvitteli asioita, mikäli me joitain ongelmia työpaikoillamme kohtasimme.

Talolla opiskelijat ja vapaaehtoiset majoittuvat jaettuihin makuuhuoneisiin. Tuolloin talolla oli parisenkymmentä asukasta, mutta sellaiseksi talo on mitoitettukin. Kimppa-asuminen vaatii joustoa suuntaan jos toiseen, eikä sellaista joustoa aina löytynyt henkilöiltä, jotka eivät ole tottuneet tällaiseen asumiseen. Meidän aikanamme kuitenkin järjestettiin jatkuvasti house meetingejä, joissa sitten käytiin läpi jos talolla oli joitain ongelmia tai esim. sääntörikkomuksia. Talolla oli tähän aikaan todella värikästä väkeä ja kaikki eivät aina tulleet toimeen keskenään, mutta pääsääntöisesti meillä oli tosi kiva ryhmähenki.

Talolla on listasysteemi, jolla varmistetaan että dadat eivät kokkaa ruokaa 20 hengelle, jos tosiasiassa syöjiä on vähemmän. Systeemin on tarkoitus keventää turhaa työtaakkaa ja vähentää ruoan pois heittämistä. Välillä raksien laittaminen unohtui monellakin ja silloin siitä ihan aiheellisesti muistutettiin.

Netti ja vesi eivät aina TVL:llä toimineet mutta camoon, Afrikka. Nettisivuilla mainittiin siitä, että netti saattaa pätkiä, niinpä siihen olivat melkeinpä kaikki osanneet asennoitua. Välillä minusta tuntui siltä, että netin toimimattomuudesta valitettiin ja ruinutettiin, mutta kukaan ei kertonut työntekijöille että netin kanssa on ongelmia. Itse en tosiaan nettiä kokenut ongelmaksi, kun olin niin usein läheisellä uima-altaalla. Netti kyllä korjattiin sitten kun asiasta kerrottiin eteenpäin ja minä ainakin pystyin skypettelemään perheelleni säännöllisesti myös talolta. Kuuma vesi meillä oli aina kun sähköt toimivat, sillä generaattorin ollessa päällä ei lämmintä vettä voinut käyttää. Sähkökatkotkaan eivät nyt olleet Tansaniaan lähtiessä yllätys.

Kielikurssi oli kolmen päivän mittainen ja siinä käytiin yhdessä työntekijän kanssa läpi swahilin alkeita. Kuka olettaa oppivansa sujuvaksi swahilintaitajaksi parissa päivässä? Mä sain kielikurssista hyvät pohjat sille, että töissä pystyi lasten kanssa vaihtamaan muutamia sanoja. Tottakai jokainen on vastuussa omasta kielenopiskelustaan jatkossa.

Työntekijöitä kohdeltiin mun näkemyksen mukaan hyvin. Mun käsityksen mukaan työntekijöistä suurin osa on siellä kuiteski ollut järjestön perustamisesta saakka ja kaikki vaikuttivat tyytyväisiltä ja iloisilta. Mieleen on jäänyt erityisesti hymyilevät dadat ja ihana puutarhuri.

Meidän kuljetukset aamuisin töihin järjestyi moitteettomasti ja aina oltiin töissä ajoissa. Olettaako joku saavansa privakyydin töihin joka aamu lähtiessään Tansaniaan? :D Työajoissa tosiaan välillä piti joustaa, koska lähtijöitä oli niin monta. En kuitenkaan valittais, koska työkyydit on ihan ehdottomasti extraa enkä olis valittanu ees siitä, jos olisin joutunut töihin daladalalla aamuisin. Jossain vaiheessa TVL:llä oli auton kanssa ongelmia, jolloin meille järjestettiin taksikyydit TVL maksoi ne. Kertaakaaan en laittanut shillinkiäkään siihen, että olisin maksanut töihin menosta. Töistä tosiaan palattiin omakustanteisesti, niinkuin nettisivuilla lukikin.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #13 : 28.12.2015, 01:31:24 »
En ole itse käynyt Tansaniassa, mutta 5 Afrikan maassa kuitenkin ja ollut myös vapaaehtoistöissä siellä. Joku itkeminen netistä, kuumasta vedestä tai pesuvedestä ylipäätään saati sähköistä on kyllä sellaista kermaperseilyä, että pakko miettiä, että miksi ihmeessä tällaiset ihmiset lähtee Afrikkaan. Omassa vapaaehtoispaikassani oli välillä niin kuraista suihkuvettä, että iho oli ihan hiekassa ja mudassa suihkun jälkeen, mutta oli sekin tyhjää parempi.  Ja jos joku päivä tai viikko ei voinut pestä pyykkiä kun ei ollut vettä, niin sitten mentiin niin. Itse sain ihan välttämättömimmät pestyä sillä, että ostin kaupasta 5 litran pänikän vettä (tosin päästiin sieltä pusikosta kauppaan vain kerran viikossa), samalla juomavedellä sitten välillä myös otettiin "suihkuja" kun tosiaan joesta pumpattava vesi oli kuivalla kaudella niin mutaista. Ei olis tullut mieleenkään valittaa.

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 28.12.2015, 12:06:23 »
Joku itkeminen netistä, kuumasta vedestä tai pesuvedestä ylipäätään saati sähköistä on kyllä sellaista kermaperseilyä, että pakko miettiä, että miksi ihmeessä tällaiset ihmiset lähtee Afrikkaan.

Tämä jäi minullekin päällimmäisenä mieleen näiden muutaman edellisen viestin lukemisen jälkeen. Ei se nyt edes ole varsinainen pointti että mikä kuuluu afrikkaan ja mikä ei (en ole itse käynyt "mustassa Afrikassa"), vaan enemmänkin että mikä kuuluu asenteellisesti siihen että mennään jonnekin kehitysmaahan teeskentelemään auttamista  ja kuluttamaan resursseja. Siinä kannattaa opetella jonkinlaista nöyryyttä ja aikuismaista otetta, ja jos ei kiinnosta niin varmaan netissä voi surffata kotonakin, tai omilla rahoilla voi hommata parempaa palvelua.

pallontallustaja

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 28.12.2015, 17:57:51 »
Tämä kyllä jaksaa ihmetyttää itseäni aika usein että miten jotkut ihmiset kuvittelevat tai odottavat että kaikki asiat muualla maailmassa sujuvat samoin ja yhtä jouhevasti kuin Suomessa. Kieltämättä pieni hymy nousi suupielille kun luin tuosta netin pätkimisestä. Itsellä pätkii netti joskus täällä Suomessakin, ja pidän sitäkin aika normaalina ja siedettävänä. Se, että netti pätkii tai on ajoittain pois käytöstä Afrikassa, lienee enemmänkin sääntö kuin poikkeus.

jennikatariina

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • no more lovesongs
« Vastaus #16 : 28.12.2015, 21:15:11 »
Hola!

Olen nykyisin kyseisen puljun suomalainen yhteyshenkilö ja töissä Moshissa TVL:n hostellilla. Haluanpa siis tulla itsekkin sanomaan sanaseni toiminnastamme tähän keskusteluun.

Lainaus
En suosittele järjestöä. Olin aikoinaan järjestön kautta kolmen kuukauden harjoittelussa Moshissa ja mielestäni asiat hoidettiin niin huonosti. Paperit hoituu kyllä, niissä ei mitään ongelmaa ja ohjeet maahantuloon oli hyvät. Mutta järjestön henkilökunta vähät välitti siitä, mitä työpaikoilla tapahtuu ja mitä talon sisällä tapahtuu. Itselläni oli jonkun verran ongelmia harjoittelupaikassa ja yritin niistä keskustella usean työntekijän kanssa, myös omistajan, mutta niille kohauteltiin vain olkia ja todettiin, että semmoista se on Afrikassa.

Kyllä puuttuu. Olen henkiökohtaisesti talolla 10 tuntia päivässä. Näiden tuntien aikana opiskelijat ja volunteerit voivat tulla minua nykimään hihasta, oli asia sitten mikä hyvänsä. Olen myös puhelimitse tavoitettavissa ympärivuorokautisesti. Pyrin kaikkien kanssa juttelemaan harkan/vapaaehtoistyön kulusta, mutta joskus on tilanteita, etteivät työpaikan ongelmat tule tietooni. TVL on tehnyt harjoittelu/vapaaehtoistyöpaikkojensa kanssa yhteistyötä pitkään, joten ongelmia onneksi harvemmin tulee.

Usein käy myös niin, että työpaikalla kohdatut ongelmat ovatkin oikeastaan kulttuurieroja, joihin voimme kyllä meillä olevia ihmisia valmistaa ja tsempata niiden kohtaamisessa, mutta emme kuitenkaan voi paikallista työkulttuuria muuttaa länsimaalaiseksi. Jos harjoittelu/vapaaehtoistyöpaikassa ilmenee ongelmia joita ei voida ratkaista ja jotka eivät ole kulttuurieroja, niin silloin voidaan aina miettiä työpaikan vaihtoa.

Lainaus
Ilmapiiri talolla oli myös todella huono, konfliktitilanteisiin ei puututtu ja tuntui, että ainut asia josta välitettiin oli se, että jokainen varmasti muistaa merkata listaan mikäli aikoo syödä jossain muualla kuin talolla.

Talon ilmapiirin muodostavat talolla kulloinkin asuvat ihmiset ja 99 prosenttia ajasta siellä on oikein mukava meininki. Välillä talolla on saattanut olla vakaumukseltaan ja arvoiltaan todella erilaisia ihmisiä, jolloin konflikteja on saattanut syntyä. Konflikteihin ja jatkuviin sääntörikkomuksiin puututaan myös TVL:n toimesta (mm. house meetings), mutta myös talon asukkaiden tulee muistaa että tällainen hostellimuotoinen asuminen vaatii joustoa ja kämppäkavereiden kunnioittamista. Talolla asuvat opiskelijat ja volunteerit ovat suurimmaksi osaksi täysi-ikäisiä, joten hieman vastuuta on itse kullakin siitä, että miten talolla kohdataan erinlaisia persoonia ja osataanko ärsytystä herättäviä asioita nostaa rakentavasti esille. Tarkoitus olisi, että talolla olisi jokaisella kiva olla.

Meillä on tosiaan käytössä lista, johon jokainen joka ei halua syödä talolla joko aamupalaa, lounasta tai illallista, laittaa listaan X:n. Lista on tehty, jotta dadat osaavat arvioida paljonko ruokaa tulee laittaa. Emme halua että ruokaa joudutaan heittämään roskiin, emmekä myöskään että dadat kokkaavat keittiössä 20 henkilölle jos tosiasiassa syöjiä onkin 5. Välillä talon asukkeja täytyy muistutella X:n laittamisesta.   

Lainaus
Talolla markkinoitiin olevan kuuma vesi ja netti, todellisuudessa kumpikin toimii vain silloin tällöin. Läheisellä hotellilla oli parempi netti ja usein menimme sinne puhumaan perheiden kanssa skypessä.

Pakettiimme kuuluu kuuma vesi ja netti. Valitettavasti Tansaniassa on kuitenkin jatkuvia ongelmia sähköntuotannon- ja jakelun kanssa. Sähkökatkoja varten meillä on generaattori joka toimii polttoaineella. Generaattori pyörittää nettiä ja valoja, mutta lämminvesivaraaja vie enemmän sähköä, kuin generaattori ehtii tuottamaan.

Viileät suihkut ja sähkökatkot ovat siis arkipäivää etenkin nyt, kun Tansaniassa on vesipula. Iso osa Moshin sähköstä tuotetaan vesivoimalla ja kun vettä ei ole, niin sähköä tuottavat turbiinit eivät pyöri. Tanesco (Tansanian sähköverkosto) onkin miltei koko edellisen 6 kuukautta joutunut säännöstelemään sähkönjakelua ja viimeiset puoli vuotta sähköt ovat olleet iltaisin poikki melkeinpä säännönmukaisesti.

Meillä on langaton netti talolla, joka pääsääntöisesti toimii, mutta on hitaampi ja pätkivämpi kuin Suomessa. Tansania on kehitysmaa. Nettipiuhat ja kaapelit eivät ole uusinta uutta ja netin hitauteen kannattaa kaikkien Tansaniaan tulevien valmistautua. Tänä vuonna onnistuttiin kuitenkin pienissä pätkissä seuraamaan The Joulukalenteri ja Vain Elämää, joten tilanne ei ole ihan toivoton :D

Lainaus
Missään ei myöskään ollut mainintaa siitä, että pyykit pestään käsin kylmällä vedellä, jos olisin tämän tiennyt, olisin pakannut toisenlaiset vaatteet mukaan.

Tämän kyllä varmaan voisi lisätä nettisivuille, jos sitä ei kerran siellä jo ole

Lainaus
Myöskin etukäteen mainostettu swahilin kurssi oli käytännössä pari paperinippua, jotka luettiin yhdessä läpi kolmen ensimmäisen päivän aikana, loput oli omalla vastuulla.

Jokainen meille tuleva aloittaa jaksonsa 3 päivän orientaatiokurssilla. Tähän sisältyy kaupunkikierros ja kulttuuri- ja kieliopintoja. Swahilia ei näin lyhyessä ajassa voi kukaan sisäistää, vaan tarkoitus onkin että kielikurssin kautta oppisi esim. tervehdykset, kiitokset ja heipat ja saisi jonkinlaisen ymmärryksen edes siitä, miltä se swahili kuulostaa. Kielen oppiminen on usein opiskelijasta itsestään kiinni. Toiset imevät uusia sanoja kauheaa tahtia, mutta toisaalta taas kieltä on hankala oppia, jos sitä ei halua oppia. Parhaiten swahilinkielen saloihin pääsee sisälle, kun lähtee vain rohkeasti käyttämään niitä pieniä sanoja, sanontoja ja lauseita arjen tilanteissa.

Lainaus
Samaa huomasin myös kuin bumbum aiemmin, eli henkilökuntaa ei kohdeltu kovinkaan hyvin, yövahti esimerkiksi tuli töihin malariassa.

Tansanialainen työkulttuuri on hyvin erinlainen. Työpäivät ovat pidempiä kuin Suomessa ja Tansanissa on tapana tehdä kuusipäiväistä työviikkoa. Minä voin kuitenkin suomalaisena sanoa, että työntekijöidemme työolosuhteissa ei ole mitään vikaa ja suuri osa työntekijöistämme onkin ollut töissä jo TVL:n aloittamisesta asti. Työntekijät ovat oikeutettuja sairaslomaan ja heidän terveydenhoitonsa on turvattu meidän puolestamme.

Jotkut talon asukkaat saattavat kauhistella kun dadat pesevät lattioita pyllyt taivasta kohti tai kun työntekijät syövät ruoan käsin lattialla istuen. Nämä ovat kuitenkin kaikki kulttuurisidonnaisia juttuja. Dadat haluavat siivota ilman moppia, koska näin on aina tehty. He myös haluavat istua porukalla takahuoneessa ja nautiskella lounastauostaan ja syödä käsin, koska se on osa tansanialaista ruokailukulttuuria. Siitä en tiedä miksi yövahtimme on tullut töihin malariassa, kun yövuoroon oltaisiin helposti saatu tulemaan toinen meidän puutarhureistamme.

Lainaus
Itselle jäi semmoinen fiilis, että henkilökunnalla oli suosikkinsa, mikäli kyseenalaistit jotain niin jouduit mustalle listalle. Joillekin nalkutettiin hirveästi liian lyhyestä työajasta tai hoitamattomista velvollisuuksista talolla ja osa sai tehdä mitä lystää.

Se ei-niin-kiitollinen osa työtäni on se, että seuraan etenkin meillä olevien opiskelijoiden työaikoja. Jos päivät jäävät jatkuvasti lyhyemmäksi kuin koulu vaatii, niin silloin minun on puututtava tilanteeseen, jotta voin kirjoittaa opiskelijoille harjoittelutodistuksen täysistä tunneista ja jotta opiskelija saa Suomessa sitten harjoittelunsa hyväksyttävästi läpi.

Haluamme säilyttää hyvät välit yhteistyökumppaneihimme ja senkin vuoksi edellytämme, että meille tulevat opiskelijat ja vapaaehtoistyöntekijät todellakin sitoutuvat työssäkäyntiin, eivätkä vain piipahda siellä aamulla puolta tuntia ja lähde sitten altaille makoilemaan. Kauhea tiukkis en ole, mutta harjoittelua koskee aina tietyt pelisäännöt.

Lainaus
Järkytyin myös siitä miten paljon talolla juhlittiin myös henkilökunnan toimesta.

Hmmmmm?  Minulla tosiaan on tapana viettää aikaa meidän opiskelijoiden ja vapaaehtoisten kanssa aikaa myös vapaa-ajalla. TVL järkkää usein myös bileitä ja illanviettoja talolla ja usein jään ihan tavallisena perjantainakin istumaan iltaa asukkaiden kanssa. Työntekijämme Clever myös käy silloin tällöin baarissa volunteerien ja opiskelijoiden kanssa. Meistä on ollut ihan mukava näyttää hieman Moshin yöelämää ja ravintoloita talon asukkaille?

Lainaus
Ja työmatkakuljetukset oli tosiaan ihan pelkkää huuhaata. Aamuisin juu useimmiten järjestyi autokyyti työpaikalle, tosin ne toteutettiin kimppakyytinä ja usein istuin tunnin liian aikaisessa työpaikalla, koska oli pakko lähteä muiden kanssa samalla autolla. Paluukyyti oli itse kustannettava. Joinain aamuina kyyti työpaikalle oli taksilla, itsekustanteisesti tietysti.

Opiskelijat ja vapaaehtoistyöntekijät ajetaan joka aamu töihin meidän autollamme. Tämä siksi, että dala dalat ovat aamuisin todella täynnä ja kokemuksemme mukaan opiskelijoiden ja vapaaehtoistyöntekijöiden on niillä vaikea ehtiä töihin ajoissa. Kyllä, kyydit todellakin hoidetaan kimppakyytinä ja joskus työpaikalla saattaa joutua odottelemaan esimerkiksi vartin, että lapset saapuvat vaikkapa päiväkodille.

Joskus aamukyytejä on hoidettu taksein, jolloin TVL on maksanut taksimaksut. Missään nimessä ei ole tarkoitus että opiskelija/vapaaehtoistyöntekijä joutuu maksumieheksi ja jos näin on käynyt, niin silloin on kyseessä ollut väärinkäsitys. Tällöin olisi kannattanut tulla juttelemaan asiasta toimistoon.

Paluukyyti ei ole koskaan kuulunut pakettiimme, vaan se on aina ollut omakustanteinen. Tämä on aina ollut nettisivuillamme selkeästi ilmoitettuna. Daladala keskustasta talomme läheiselle pysäkille maksaa 0,16 euroa. 

Lainaus
Talo oli ahdettu aivan liian täyteen, pahimmillaan meitä oli yli 20 henkeä, todella monesti vesi loppui juuri kesken suihkun etkä mahtunut pesemään pyykkiä, koska talon työntekijät pesivät myös omat pyykkinsä talolla ja kuivaustila loppui hyvin äkkiä.

Talomme on mitoitettu 21 hengelle. Tottakai näin monen kämppiksen kanssa asuminen saattaa välillä koetella hermoja (suihkuihin tai vessoihin jonottaminen, yksityisyyden puute, paljon ihmisiä ympärillä koko ajan), mutta hostelliasujan kannattaa siihenkin varautua ennen Tansaniaan saapumista. Edelleenkin joustamalla, toista kunnioittamalla ja avoimuudella kimppakämppäasumisesta tulee varmasti mukava kokemus ja talo on kiva ympäristö tutustua uusiin ihmisiin ja saada paljon kavereita.

Työntekijät pesevät työvaatteensa talolla, jotta voivat taas aamulla pukeutua puhtaisiin työvaatteisiin töihin tullessaan. Ne eivät ihan hirveästi vie tilaa. Sen sijaan silloin kun talolla on täyttä, niin toisten volunteerien ja opiskelijoiden pyykit saattavat olla pyykkinarulla. Jos pyykkinarulla on kämppisten kuivia vaatteita roikkumassa, niin ne saa sieltä onneksi äkkiä viikattua alas tai pyydettyä kämppiksiä hakemaan pyykkinsä. :) Näistäkin asioista voidaan aina muistutella asukkaita TVL:n puolesta, mutta loppujen lopuksi tämäkin on niin pieni juttu, että siitä varmasti (toivottavasti) selvitään ihan talon asukkaiden kesken.

Lainaus
Järjestön kautta otetut retket ja reissut oli kyllä ensiluokkaisia, niitä voin suositella lämpimästi, mutta muuten en. Mikäli mielii Tansaniaan, suosittelen toista järjestöä.

Kiitos

Tosiaan. Tansaniaan ihan minkä tahansa järjestön kautta tulevan opiskelijan / vapaaehtoistyöntekijän kannattaa lähteä matkaan avoimin mielin. Tärkeää on muistaa, että Tansaniaan tulija edustaa siellä vähemmistöä ja on tullut sinne oppiakseen asioita uudesta kulttuurista ja ympäristöstä. Suomalaiset normit eivät usein ole normeja Tansaniassa, vaan päinvastoin. Kulttuurishokki saattaa yllättää.

Sähköt, vesi ja netti pätkivät välillä - se kannattaa muistaa ennen Tansaniaan tuloa. Me pyrimme siihen, että meidän puoleltamme nettivehkeet olisivat toimivat, vettä riittäisi ja generaattori olisi toiminnassa silloin kun sähköt ovat poikki, mutta kaikkea ei voida talolta käsin fiksata. Täytyy muistaa että Tansania on kehittyvä maa, eikä koko maan talouksista edes puolella ole sähköjä, saatikka sitten vettä. Asiat etenevät Tansaniassa kovin hitaasti ja korruptio hidastaa asioiden etenemistä entisestään.

Asioita kannattaa kysellä ja ihmetellä talolla ollessaan, kysellä sekä minulta että meidän paikallisilta työntekijöiltämme. Tulla kertomaan jos tuuletin ei toimi tai vessasta on palanut lamppu. Kysyä että miksi TVL:llä tehdään niin tai näin, usein takana on ihan joku järkevä syy. Joskus syy saattaa myös olla ihan järjetön ja sitten voimme ottaa opiksi. :D Mää aina aattelen, että avoimella asenteella pötkii pitkälle!