VR menettänyt matkustajia Norwegianille

 (Luettu 4704 kertaa)

Devil75

  • Aloittelija
  • Viestejä: 2
    • Profiili
VR menettänyt matkustajia Norwegianille
« : 04.08.2011, 21:48:52 »
Halpalentoyhtiö Norwegianin tulo pohjoisen reiteille on vienyt matkustajia rautateiltä. Syynä ovat hinta ja aika. Edestakainen lentolippu maksaa Helsingistä Ouluun tai Rovaniemelle jopa vähemmän kuin VR:n yhdensuuntainen lippu. Lentoaika on murto-osa junamatkasta.

LÄHDE: YLE.fi http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/08/vr_menettanyt_matkustajia_norwegianille_2768789.html

altteri

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 374
    • Profiili
Vs: VR menettänyt matkustajia Norwegianille
« Vastaus #1 : 04.08.2011, 22:05:10 »
Halpalentoyhtiö Norwegianin tulo pohjoisen reiteille on vienyt matkustajia rautateiltä. Syynä ovat hinta ja aika. Edestakainen lentolippu maksaa Helsingistä Ouluun tai Rovaniemelle jopa vähemmän kuin VR:n yhdensuuntainen lippu. Lentoaika on murto-osa junamatkasta.

LÄHDE: YLE.fi http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/08/vr_menettanyt_matkustajia_norwegianille_2768789.html

Ohhoh. Eipä ole tullut paljoa pohjoiseen matkattua, ei junalla eikä lentäen. Tästä uutisesta kiinnostuneena kuitenkin tsekkasin hinnat, niin Helsinki - Rovaniemi junalla oli halvimmillaan yli 80e ja Norski alle 36e. Mitä helvettiä. ;D

Ikiliikkuja

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 807
    • Profiili
    • @ .
Vs: VR menettänyt matkustajia Norwegianille
« Vastaus #2 : 04.08.2011, 23:44:37 »

Ohhoh. Eipä ole tullut paljoa pohjoiseen matkattua, ei junalla eikä lentäen. Tästä uutisesta kiinnostuneena kuitenkin tsekkasin hinnat, niin Helsinki - Rovaniemi junalla oli halvimmillaan yli 80e ja Norski alle 36e. Mitä helvettiä. ;D

No eipä tuossa mitään uutta ole. Tsekkasin viikon päähän Helsinki-Oulu
googlen kautta (travellink)  ja paluu 2 viikon päästä, norvegian alle 100,
blue1 ja finnair 20-30 enemmän. VR:n halvin hoito ilman alennuksia
normipikajunalla 70 euroa suunta. Samalla lailla ollut jo vuosia..
Jos menee junalla Helsinki-Joensuu, se on 62,20 kun käsittääkseni ei voi
mennä halvemmalla kuin IC:llä (joka on noin 10-20 min. nopeampi kuin
tavallinen pikajuna olisi...) mutta onhan matkaakin 420 km.. Samalla hinnalla
lentää hm... Vaikka Splittiin tarjouslennolla. Mutta VR on tehokas,edullinen ja
luotettava ;D

kims1500

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 377
  • Дзержинск, Город Шахтеров!! :*
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: VR menettänyt matkustajia Norwegianille
« Vastaus #3 : 05.08.2011, 18:33:52 »
Nuo Suomen junahinnat on ihan pimeitä. Edestakaisin Helsingistä Hämeenlinnaan maksaa jotakuinkin 50 euroa. Lähes samalla hinnalla olen ostanut Norwegianin liput Kööpenhaminaan (meno-paluu 60e). Ukrainassa junalippu Donetskista-Lvoviin maksaa alle 15e vaikka matkaa on reilusti yli tuhat kilsaa ja aikaa menee hitaasti körötellen vuorokausi. Samoin lentäminen Pietariin (meno-paluu) on edullisempaa kuin uuden Allegron käyttäminen .. Wtf VR?
Go Shahtar!!!!!!!!!!!!

jtj67

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 146
    • Profiili
Vs: VR menettänyt matkustajia Norwegianille
« Vastaus #4 : 05.08.2011, 20:38:00 »
Täytyy nyt muistaa sekin seikka, että Ouluun voisi olla asiaa muualtakin kuin Helsingistä. Sukevalta sinne on aika hankala lentää. VR:n juna poimii sen yhden ainoan mummon seisakkeelta kyytiinsä, vaikka se ei ehkä liiketaloudellisesti ajateltuna olisikaan kovinkaan järkevää. Eli kyllä VR:llä on oma yhteiskunnallinen tehtävänsä liittyen maan asuttuna pitämiseen. Mummo saattaa hyvinkin olla tyytyväinen, vaikka eläkeläisalennuksenkin kanssa matka maksaisi enemmän kuin halvin parin-kolmenkympin lento Norwegianilla Helsingistä.

Halpalentoyhtiöt valitsevat reittinsä maksimoidakseen kannattavuuden. Tällöin syrjäkylän mummo on aina heikoilla. Ainakin mitä halvalla lentämiseen tulee.


HelsinkiFlyer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 242
    • Profiili
Vs: VR menettänyt matkustajia Norwegianille
« Vastaus #5 : 05.08.2011, 21:02:25 »
Ja yksikään lentoyhtiä ei elä myymällä lippuja HEL-OUL välille keskihintaan 100€ m/p. Lipun hinnan pitää olla jotain ihan muuta eli luokkaa 300, jotta kulut katetaan eli jonkun pitää maksaa samasta lipusta paljonkin yli tuon halvimman huntin.

VR taas hinnoittelee lippunsa niin, että kaikki alennusryhmiä lukuunottamatta saavt lipunsa samaan hintaan. ja luuletteko, että VR haluaisi antaa noita alennuksiakaan? Omistaja eli valtio käskee ja ne alet maksaa täydenhinnan lipustaan maksava. Samoin valtio eli kansanedustajamme vaativat VR:ää tekemään tulsta eli maksamaan voitostaan osuuden valtion kassan täytteeksi. Finskihän päinvastoin tekee tappiota eli valtio aika ajoin joutuu osallistumaan firman kassan täyttämiseen osinkojen nostamisen sijaan.

Bulkhead

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Vs: VR menettänyt matkustajia Norwegianille
« Vastaus #6 : 05.08.2011, 23:26:55 »
Finskihän päinvastoin tekee tappiota eli valtio aika ajoin joutuu osallistumaan firman kassan täyttämiseen osinkojen nostamisen sijaan.

Heh vai niin. Koska nämä ajankohdat ovat olleet?
Ei yhtään turhaa reissua tehtynä.

HelsinkiFlyer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 242
    • Profiili
Vs: VR menettänyt matkustajia Norwegianille
« Vastaus #7 : 06.08.2011, 08:38:40 »
Miten olisi vaikkapa loppuvuodesta 2007? Valtio suurimpana osakkeenomistajana maksoi tuosta 248 miljoonasta omistusosuutensa mukaisen osuuden eli reilut puolet.

Tilikauden päättyessä 31.12.2009 Suomen valtio omisti 55,8 prosenttia yhtiön osakkeista ja osakkeiden tuottamista äänistä.

Finnair Oyj Pörssitiedote FINNAIR JÄRJESTÄÄ 248,5 MILJOONAN EURON OSAKEANNIN
Tätä tiedotetta ei saa julkaista tai muutoin levittää Yhdysvaltoihin, Kanadaan,
Australiaan tai Japaniin.

FINNAIR OYJ       PÖRSSITIEDOTE       21.11.2007

FINNAIR JÄRJESTÄÄ 248,5 MILJOONAN EURON OSAKEANNIN

Finnair Oyj:n hallitus päätti tänään ylimääräisen yhtiökokouksen 21.11.2007
antaman osakeantivaltuuden nojalla maksullisesta osakeannista, jossa tarjotaan
osakkeenomistajien merkittäviksi enintään 39 447 270 uutta osaketta
merkintähintaan 6,30 euroa osakkeelta. Osakeannilla hankitaan noin 248,5
miljoonaa euroa, mikäli osakeanti merkitään kokonaisuudessaan.

totopiiri

  • Reissaaja
  • Viestejä: 38
    • Profiili
Vs: VR menettänyt matkustajia Norwegianille
« Vastaus #8 : 06.08.2011, 09:51:37 »
Finskihän päinvastoin tekee tappiota eli valtio aika ajoin joutuu osallistumaan firman kassan täyttämiseen osinkojen nostamisen sijaan.

Heh vai niin. Koska nämä ajankohdat ovat olleet?

Lisäksi pari vuotta sitten pantiin sisään omaa pääomaa vastaavaa hybridilainaa, jota ei välttämättä tarvitse koskaan maksaa takaisin.

rommitommi

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 477
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: VR menettänyt matkustajia Norwegianille
« Vastaus #9 : 06.08.2011, 13:30:47 »
Ja yksikään lentoyhtiä ei elä myymällä lippuja HEL-OUL välille keskihintaan 100€ m/p. Lipun hinnan pitää olla jotain ihan muuta eli luokkaa 300, jotta kulut katetaan eli jonkun pitää maksaa samasta lipusta paljonkin yli tuon halvimman huntin.

VR taas hinnoittelee lippunsa niin, että kaikki alennusryhmiä lukuunottamatta saavt lipunsa samaan hintaan. ja luuletteko, että VR haluaisi antaa noita alennuksiakaan? Omistaja eli valtio käskee ja ne alet maksaa täydenhinnan lipustaan maksava. Samoin valtio eli kansanedustajamme vaativat VR:ää tekemään tulsta eli maksamaan voitostaan osuuden valtion kassan täytteeksi. Finskihän päinvastoin tekee tappiota eli valtio aika ajoin joutuu osallistumaan firman kassan täyttämiseen osinkojen nostamisen sijaan.

Mehän siitä ylipäätään maksamme, että "Suomi pysyy asuttuna". En jaksa valtion budjetista nyt tarkistaa tarkkaa summaa, mutta pari vuotta sitten valtio maksoi VR:lle noin 400 000 000e vuodessa, että junat pysyvät liikkeessä. Joka päivä siis maksamme kyseiselle yhtiölle yli miljoonan, että saamme myöhästyvää, paskaa ja kallista palvelua. Fiksua vai ei? Onneksi jollain aikataululla reitit on tarkoitus avata kilpailulle myös matkustajaliikenteen osalta.

Lentoyhtiöt eivät puolestaan saa mitään suoraa tukea, vaan ottavat rahansa markkinoilta. Finskihän sinäänsä ei ole mikään vapaiden markkinoiden yhtiö ja on ylipäätään älytöntä, että valtionyritys on pörssissä, kun valtion kuitenkin on tarkoitus säilyttää enemmistö osakekannasta. Mutta sinäänsä Finskikin toimii vapailla markkinoilla, ja luultavasti ilman valtiotakin olisi saanut osakeantinsa myytyä. Tietysti Suomen sisäiset maakuntalennot on ihan oma juttunsa ja niitä tuetaan, että tietyt kentät Suomessa pysyy käytössä, vaikka matkustajia ei olekkaan. Sekään ei kovin fiksua liene, (menis mieluummin bussilla,) ellei paikkakunnalla sitten ole jotain tärkeää teollisuutta, joka saattaa vaatia varaosia, tai josta tarvitaan varaosia, nopealla aikataululla (kuten vaikkapa Wärtsilä ja ABB Vaasassa). Mutta Norwegian on ihan markkinaehtoisesti toimiva yritys, ja luultavasti yrittää halvoilla hinnoilla saada brändiaan tunnetuksi Suomessa. Nautitaan halvoista hinnoista ja toivotaan strategian toimivan!

Suurin syyhän Finskin onnettomaan tilanteeseen on juurikin valtion omistama osuus, ja sinne vuosien mittaan pesiytyneet rönsyt. Voi kuvitella kuinka paljon helpompaa Raiskin tai vastaavien halpisten on järjestellä toimintojaan uudestaan verrattuna vanhoihin kansallisiin lentoyhtiöihin.

HelsinkiFlyer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 242
    • Profiili
Vs: VR menettänyt matkustajia Norwegianille
« Vastaus #10 : 06.08.2011, 14:11:10 »
VR tekee voittoa ja jopa maksaa Ratahallintokeskukselle kovaa vuokraa ratojen käyttöoikeuksista sekä maksattaa asiakkaillaan joka lipusta alvit ja muut verot, joista lentoyhtiöt on vapautettu. Lentämine on siitä kätevää, ettei tarvitse kuluttaa mitään kalliita teitä tai ratoja, vaan voi lennellä ihan ilmassa ja maksaa ainoastaan nlentokenttien käytöstä. Niin ja lentopetroolistakaan ei makseta veroja, toisin kuin vaikkapa bussiyhtiöt maksavat bensasta.

Mitä tulee tuohon VR:n tukemiseen, niin  tarkoitat varmaankin sitä mitä valtio antaa taloudellisesti heikkoina vuosina infran rakentamiseen eli Ratahallintokeskukselle rahaa rataverkon ylläpitoon ja laajentamiseen? Tuon kulugin VR maksaa vuokrina/käyttömaksuina korkoineen takaisin, kun VR:n pitäisi tuottaa voittoa. Ja jos VR:ltä kysytään, niin varmasti eivät haluaisi kaikkia ratoja pitää hengissä, mutta pakko on, kun niin käsketään. Nämäkin kannattamattomat reitit maksavat ne, jotka matkustavat niillä ruuhkaisemmilla reiteillä.

Myönnän toki, että VR elää ihan kivikaudella. On silti epäreilua verrata halvinta lentolippua normijunalipun hintaan. Yleensä junalippu on halvempi, varsinkin jos pitää matkustaa viime hetkellä tai matkusta Helsinkiin. Molemmille matkustusmuodoille on varmasti paikkansa.

rommitommi

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 477
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: VR menettänyt matkustajia Norwegianille
« Vastaus #11 : 06.08.2011, 15:24:35 »
VR tekee voittoa ja jopa maksaa Ratahallintokeskukselle kovaa vuokraa ratojen käyttöoikeuksista sekä maksattaa asiakkaillaan joka lipusta alvit ja mutout verot, joista lentoyhtiöt on vapautettu. Lentämine on siitä kätevää, ettei tarvitse kuluttaa mitään kalliita teitä tai ratoja, vaan voi lennellä ihan ilmassa ja maksaa ainoastaan nlentokenttien käytöstä. Niin ja lentopetroolistakaan ei makseta veroja, isin kuin vaikkapa bussiyhtiöt maksavat bensasta.

Mitä tulee tuohon VR:n tukemiseen, niin  tarkoitat varmaankin sitä mitä valtio antaa taloudellisesti heikkoina vuosina infran rakentamiseen eli Ratahallintokeskukselle rahaa rataverkon ylläpitoon ja laajentamiseen? Tuon kulugin VR maksaa vuokrina/käyttömaksuina korkoineen takaisin, kun VR:n pitäisi tuottaa voittoa. Ja jos VR:ltä kysytään, niin varmasti eivät haluaisi kaikkia ratoja pitää hengissä, mutta pakko on, kun niin käsketään. Nämäkin kannattamattomat reitit maksavat ne, jotka matkustavat niillä ruuhkaisemmilla reiteillä.

Myönnän toki, että VR elää ihan kivikaudella. On silti epäreilua verrata halvinta lentolippua normijunalipun hintaan. Yleensä junalippu on halvempi, varsinkin jos pitää matkustaa viime hetkellä tai matkusta Helsinkiin. Molemmille matkustusmuodoille on varmasti paikkansa.

No nyt puhutaan melkeen samaa kieltä :)

Mielestäni kuitenkin on lähinnä kikkailua, että kuka maksaa mitäkin, koska VR on monopoli Suomessa(rahtiliikennettä lukuunottamatta), ja näin ollen on ainut rautateidemme käyttäjä matkustajaliikenteessä, ja tällä hetkellä myös rahtiliikenteessä. Jos VR:n maksamia maksuja vähennetään, niin valtio maksaa enemmän RHK:lle, joka puolestaan taas ostaa enemmän palveluita VR Track:ltä. Raha siis kiertää eri virkamiesportaiden kautta, mutta mielestäni käytännössä onnen määrä on kohtuullisen vakio, ja kaikki junaliikenteeseen annetut määrärahat päätyvät tavalla tai toisella VR:n käsiin.