Vierailu buddhalaisessa temppelissä/luostarissa

(Luettu 2533 kertaa)

Djembe

• Aloittelija
    • Profiili
Onko jollakin tietoa miten buddhalaset munkit suhtautuvat vierailijoihin esim. pitäjissä, joissa valkonahkoja ei kasapäin liiku? He ovat tietenkin tapansa mukaan säyseää ja kohteliasta väkeä, mutta tykkäävätkö oikasti ihmisistä, jotka olisivat kiinnostuneita keskustelemaan ja katselemaan paikkoja. Itse en ole koskaan luostariin tai temppeliin vierailua tehnyt. Olisi mukava kuulla ihmisten näkemyksiä eri puolilta Aasiaa.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Vierailu buddhalaisessa temppelissä/luostarissa
« Vastaus #1 : 27.08.2011, 18:24:32 »
Mun käsitys on se, että buddhalaiset esittelevät oikein mielellään temppeleitään. Ainakin kaikki buddhalaiset mitä itse olen tavannut suurin piirtein aina ensimmäisenä kysyivät, että olenko jo käynyt heidän temppelissään. Yleensä kertoivat runsaasti temppeliin liittyviä tarinoita ja rohkaisivat katselemaan paikkoja. Tosin mä en ole missään ihan jumalan selän takana käynyt (jos nyt tällainen ilmaisu tässä sallitaan), mutta muuten mielikuva tosiaan on se, että kiinnostuneet ovat hyvin tervetulleita.

Bielobog

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 27.08.2011, 23:39:27 »
Pari vuotta sitten olin ystäväni luona Thaimaassa ja käytiin hänen vaimonsa kotikylässä Kalasinin laitamilla, jossa tuli pistäydyttyä kyseisen kylän temppelissä ja siellä munkit olivat hyvin ystävällisiä ja itse sain vaikutelman, että olivat oikein tyytyväisiä, kun paikka meitä kiinnosti.
“Thanks to the interstate highway system, it is now possible to travel from coast to coast without seeing anything.” - Charles Kuralt

Matt

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 28.08.2011, 00:30:57 »
Chiangmaissa pohjoisthaimaassa on kaupungin keskustassa kymmeniä temppeleitä ja yleensä niihin on päiväaikaan ovet auki ja vapaa pääsy.Ainoa huomautus kaikissa että kengät pitää jättää ulko-ovelle.Joissakin on munkkeja,jotkut ovat aivan tyhjinä.Munkkien kanssa voi jutella melkein mistä tahansa,ovat hyvin ystävällisiä ja huomaavaisia.Ymmärtääkseni nuo temppelit on jollain tapaa yleistä aluetta.Munkkien majoitustiloihin ei ainakaan turistilla ole asiaa.
Jonkinlainen äärimmäisyys on Doi Suthepin temppelialue korkealla kukkulalla Chiangmain vieressä
http://www.chiangmai.bangkok.com/attractions/doi-suthep.htm

Lähellä Chiangmaita on naisten luostari/temppeli aikalailla Doi Inthanon huipun tienoilla.Sinne ei ainakaan miepuolisilla turisteilla ollut asiaa mutta joku oppineempi nunna tuli luostarin portille kertomaan paikan tavoista ja Budhanunnan elämästä ja asenteista.
Suosittelen varsinkin naispuolisille reissaajille.

Raitakerttu

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 28.08.2011, 13:27:23 »
Minä olen kohdannut lähinnä ystävällisen kiinnostunutta vastaanottoa. Ystävällisyys, kohteliaisuus ja kunnioittavuus kuitenkin kuuluvat buddhalaiseen elämänkatsomukseen. Mikäli haluaa oikeasti keskustella buddhalaisuudesta, minusta se on hedelmällisintä hyvin koulutettujen, länkkäreiden kanssa keskustelemaan tottuneiden ihmisten kanssa. Thaimaassa olen käynyt ihan varta vasten järjestetyssä keskustelutilaisuudessa (munkki jonka kanssa juttelin tunsi mm. länsimaisen filosofian historian Platonista Sartreen) ja viettänyt yön meditaatiokeskuksessa. Keskuksella oli kahdeksan tuntia meditaatiota päivässä, mutta sen lisäksi myös aikaa vapaammalle keskustelulle ja kysymyksille.

Toisaalta monin paikoin munkit ovat ohittaneet minut vaan kauempaa, milloin tietenkään en ole hypellyt perään kyselemään ilmaista temppelinesittelykierrosta.

Mikään uskonto ei tietenkään rokota inhimillisyyttä vastaan, minkä takia ei tietenkään ole muuta keinoa kuin tunnustella suhtautumista tapauskohtaisesti. Munkinkaapu niskassa ei ole tae mistään, ja yksi ystäväni joutuikin Kambodzassa kaapuveikon ahdistelemaksi.

suufi

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 06.09.2011, 19:51:02 »
 Kävin viime talvena joissakin Kiinalaisissa luostareissa ja siellä sain lämpimän vastaanoton.

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #6 : 10.09.2011, 04:43:28 »
Sri Lankalla vastaanotto ei ole aina niin ystävällistä. Esimerkiksi, kun yritimme käydä Mihintalessa, joka on paikallisen buddhalaisuuden kannalta hyvin merkittävä paikka, niin seitsemän euron pääsymaksun (paikalliset eivät maksaneet mitään) lisäksi kohtelu oli niin epäystävällistä, että käännyimme takaisin. Mihinkään etikettivirheisiin emme syyllistyneet. Sri Lankalla buddhalaisuus ja kiihkonationalismi kulkevat usein käsi kädessä.