Australiaan lentämättä

 (Luettu 6039 kertaa)

JMS

  • Aloittelija
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Australiaan lentämättä
« : 03.10.2011, 22:35:52 »
Onko kellään ideoita siitä mikä olisi paras tapa päästä Australiaan lentämättä? Olen löytänyt joitakin asiaa käsitteleviä blogeja, mutta ajattelin kysellä täältäkin. Pekingiin asti pääsisi Trans-Siperian junalla, mutta miten sieltä eteenpäin? Määränpäänä on Hobart Tasmaniassa.
Omat selvitystyöt ovat vasta alkutekijöissä, joten kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan! :)


Manitoba

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Vs: Australiaan lentämättä
« Vastaus #1 : 04.10.2011, 12:01:26 »
Singaporesta pääsee hyvällä tuurilla muistaakseni Perthiin tai vaihtoehtoisesti Port Moresbystä (PNG) Cairnsiin. Rahtilaivalla matkustaminen kustantaa muistaakseni about 100 taalaa/päivä (saatto olla enemmänkin, mutta ei kuitenkaan vähemoöö) eli yhteen suuntaan toi matka maksaa 700-1000 dollaria riippuen laivan aikataulusta.

Myös Itä-Timorin ja Darwinin väliä suhaa joku aussi pienemmällä botskilla, mutta hyvin epäsäännöllisesti, eikä pääsääntöisesti ota kyytiläisiä.

 Onnea matkaan. Tää vaatii aikaa, tsägää ja fyrkkaa.

Lissukka

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 251
    • Profiili
Vs: Australiaan lentämättä
« Vastaus #2 : 10.10.2011, 12:00:03 »
Tuonne voi ymmärtääkseni ostaa lippuja:

http://www.rantapallo.fi/pikavuoro/reitti/

MiKati

  • Aloittelija
  • Viestejä: 9
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Australiaan lentämättä
« Vastaus #3 : 04.01.2012, 10:35:26 »
Tuossa reittisuunnitelmassa ei ollu kyllä puhetta, miten ihmiset saadaan Balilta Darwiniin.
Voin olla väärässä, mutta "Vuodenvaihteessa Pikavuoro pitää noin neljän viikon tauon, jonka aikana Ajokki rahdataan meriteitse Indonesian Balilta Darwiniin" kuulostaa siltä, että kyseessä olisi vain auton rahtaaminen.

Mielenkiintoinen kysymys kyllä enivei, vaikkei ookkaan mulle ajankohtanen niin on tuota joskus miettiny.
Singaporesta tosiaan pääsis rahtilaivalla jos on A) rahaa, ja B) tekee varauksen todella paljon etukäteen. Rahtilaivoissa on ilmeisesti tyyliin yks hytti ja niitä meneen niin vähä, että ne on aika hyvin varailtu.

PNG:ltä pääsee Ausseihin satunnaisilla risteilijöillä (ainaki niitä käy Mosbin satamassa välillä, en tiedä miten lippuja ostetaan vain yhteen suuntaan.) Mutta valitettavasti esim. Port Moresbyyn ei oo käytännössä mahollista päästä ku lentämällä. Vaikka onki png:n pääkaupunki, sieltä ei oo tieyhteyksiä mihinkään muuhun kaupunkiin. Ehkä jos vaeltaa Indonesian puolelta Nipan / Mendin suuntaan (kaunista vuoristoviidakkoa kyllä), ja siitä autolla Mt. Hagenin ja Laen kautta Buloloon. Ja Bulolosta haikkaus Port Moresbyyn. Tämä on valitettavasti kuitenkin lähes mahdoton skenaario. Vaikee löytää opasta joka pystyis meneen kaikkien eri heimojen alueilla, + matka on tosi pitkä.

Kertokaahan ihmeessä jos joku keksiin jonku hienon tavan sinne Ausseihin päästä lentämättä, sen verran kiinnostais itteeki.

JMS

  • Aloittelija
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Australiaan lentämättä
« Vastaus #4 : 10.01.2012, 10:15:37 »
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille! :) Löysin yhden reittivaihtoehdon, mutta valitettavasti se osoittautui käyttökelvottomaksi omalla kohdallani. Esittelen sen kuitenkin täällä, jos jollain toisella olisi tiedoista hyötyä:
 
Junalla Helsingistä Moskovaan
Moskovasta Transmongolialaisella Pekingiin
Pekingistä (yö)junalla Fuzhouhun
Fuzhousta Matsun kautta laivalla Keelungiin Taiwanin pohjoispuolella
Keelungista junalla Kaohsiungiin Taiwanin eteläpuoleen
Rahtilaivalla Kaohsiungista Melbourneen
Melbournesta laivalla Devonportiin Tasmaniaan, josta bussilla Hobartiin

Suurin ongelma tässä oli se, että rahtilaivalla olisi kestänyt pidempään kuin mitä nettisivuilla luvattiin (14 päivää), lähtöpäivät eivät sopineet aikatauluihini ja kasvissyöjänä olisin joutunut maksamaan täysylläpidosta sen 100 puntaa päivältä - ilman varmuutta siitä saanko ruokaa.

Hyviä vinkkejä lentämättä matkustamiseen löytyi kuitenkin seuraavalta saitilta: www.seat61.com (On niitä muitakin, mutta tuo oli löytämistäni linkeistä kaikkein paras.)

Larssoni

  • Aloittelija
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Australiaan lentämättä
« Vastaus #5 : 16.03.2017, 14:25:41 »
Johonkin vastaavaan keskusteluun olen ehkä joskus vastannut, mutta en ole ihan varma eikä haku löytänyt. Australiaan lentämättä sisältää tosiaan omat haasteensa ja juuri tuo viimeinen Indonesia-Australia -siivu osoittautui meille haasteeksi. Tässä vähän infoa, jos joku vastaavaa suunnittelee:

Meidän reittivalinta:

Lappeenranta-Baikonur (Kazakstan): Parin euron Ladalla. Hyvää settiä!
Baikonur-Almati-Novosibirsk-Irkutsk: Junalla. Kaikkiin juniin on helppo ostaa liput. Etukäteisvarauksia ei mielestäni tarvitse (ellei ole tuntiaikataulu), eikä edes kielitaitoa. Riittää kun näyttää kohdetta ja latoo tengejä tai ruplia tiskiin.
Irkutsk-Mongolian raja: Fillarilla. Hyvää hommaa, joskin mäkistä maastoa. Baikalissa on helppo huuhtoa raikkaissa vesissä hiet pois.
Rajalta Ulanbatoriin taksilla: (Vaihdettiin fillarit taksikyytiin)
Ulanbator-Kiinan raja: Junalla.
Rajalta Pekingiin: Bussilla
Peking-Tianjin-Shanghai-Nanning: Junalla
Nanning-Hanoi: Bussilla
Hanoi-Ho Chi Minh: Prätkällä (ostettiin Hanoista, myytiin pois Ho Chi Minhissä, 40$ tuli takkiin)
Ho Chi Minh - Phnom Penh - Bangkok: Bussilla
Bangkok-Penang: Junalla
Penang - Kuala Lumpur: Vuokra-autolla
KL - Singapore: Junalla
Singapore - Batam: Lautta
Batam - Jambi - Palembang - Pandar Lampung - Jakarta: Lautta+bussi+lautta+bussi
Jakarta - Banuywangi: Bussi + juna
Banuywangi - Denpasar: Lautta + bussi
Denpasar - Fremantle: Risteilybotski.

37 041 kilometriä ja 198 päivää.

Kaikki muu olisi iisisti toistettavissa, paitsi tuo laivamatkan säätö. Lähetettiin joku 30-40 mailikyselyä + koluttiin nettipalvelut läpi. Rahtilaivapaikkoja on tarjolla jonkin verran, mutta ne maksaa ihan kiitettävästi, +100e/päivä. Eikä näitäkään ihan koko ajan ole tyrkyllä.

Yhdeltä purjeveneeltä saatiin tarjous mahdollisesta kyydistä, mutta se oli tarjolla vasta 3-4 kuukautta suunniteltua ylitystä myöhemmin. Näiden hakuun löytyy find a crew -tyylisiä palveluita.

Risteilyliput saatiin tuurilla ja hyvällä halvennuksella. Tosin liput saatiin vain pari päivää ennen laivan lähtöä, joten se aiheutti pientä säätöä. Lipuista pulitettiin +500e/naama, joka sisälsi ikkunallisen hytin, liudan aktiviteetteja, ruokailut ja alkoholittomat juomat. Tämä oli alle puolet normihinnoista. Jos kiinnostaa, niin tuolta löytää lisää dataa: https://turisteina.com/2015/01/16/198-paivaa-ja-37-041-kilometria/




clubi

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 240
    • Profiili
Vs: Australiaan lentämättä
« Vastaus #6 : 16.03.2017, 16:36:41 »
Kuulostaa hyvältä setiltä jos oli aikaa pysähdellä kunnolla eikä vaan paikasta a paikkaan b.
Täytyypä ehkä vilkasta joku kerta tuota linkkiä kun ehtii.
Monet tälläset reissut jää monelta tekemättä kun  loppuu kantti ja alkaa uskoa nettimasentajiin.

Larssoni

  • Aloittelija
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Australiaan lentämättä
« Vastaus #7 : 17.03.2017, 08:45:49 »
Reissua suunnitellessa tuli kyllä yllättävän paljon vähemmän kannustavaa palautetta juuri näissä nettihommissa. Sama oli fillarifoorumilla, kun suunniteltiin pitkää pienen budjetin pyöräreissua. Vaikea sanoa, että mistä johtuu yleinen skeptinen ilmapiiri näitä hommia kohtaan.

Pallontallaajien foorumilla on noista Siperian junista kirjoitettu monesti, että liput kannattaa hankkia etukäteen. Kirjoitusten perusteella tuli sellainen mielikuva, että lippujen hoitaminen Venäjällä on erityisen vaikeaa. Nyt voin sanoa, että se on kyllä erityisen helppoa. Homma hoituu, jos osaa sanoa tai edes näyttää kohdekaupungin nimen. Sen jälkeen virkailija näyttää koneelta sopivia vuoroja ja valkataan mieleinen vuoro ja mieleinen tiketti. Homma hoituu ihan hyvin, vaikka puhuisi suomea tai olisi puhumatta kokonaan.

Muutenkin suomella pärjää monessa paikassa. Esim Vietnamissa paikallinen mopokorjaaja ymmärsi huomattavasti paremmin suomea kuin englantia. Viestinnästä suurin osa on kuitenkin muuta kuin sanoja, ja äidinkielellä puhuminen on luontevinta. Jos sanaton viestintä muodostaa vaikka sen 90%, niin sillä ymmärrystasolla pääsee jo pitkälle.

SlummiViikuna

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 62
    • Profiili
Vs: Australiaan lentämättä
« Vastaus #8 : 07.05.2017, 08:42:02 »
Johonkin vastaavaan keskusteluun olen ehkä joskus vastannut, mutta en ole ihan varma eikä haku löytänyt. Australiaan lentämättä sisältää tosiaan omat haasteensa ja juuri tuo viimeinen Indonesia-Australia -siivu osoittautui meille haasteeksi. Tässä vähän infoa, jos joku vastaavaa suunnittelee:

Meidän reittivalinta:

Lappeenranta-Baikonur (Kazakstan): Parin euron Ladalla. Hyvää settiä!
Baikonur-Almati-Novosibirsk-Irkutsk: Junalla. Kaikkiin juniin on helppo ostaa liput. Etukäteisvarauksia ei mielestäni tarvitse (ellei ole tuntiaikataulu), eikä edes kielitaitoa. Riittää kun näyttää kohdetta ja latoo tengejä tai ruplia tiskiin.
Irkutsk-Mongolian raja: Fillarilla. Hyvää hommaa, joskin mäkistä maastoa. Baikalissa on helppo huuhtoa raikkaissa vesissä hiet pois.
Rajalta Ulanbatoriin taksilla: (Vaihdettiin fillarit taksikyytiin)
Ulanbator-Kiinan raja: Junalla.
Rajalta Pekingiin: Bussilla
Peking-Tianjin-Shanghai-Nanning: Junalla
Nanning-Hanoi: Bussilla
Hanoi-Ho Chi Minh: Prätkällä (ostettiin Hanoista, myytiin pois Ho Chi Minhissä, 40$ tuli takkiin)
Ho Chi Minh - Phnom Penh - Bangkok: Bussilla
Bangkok-Penang: Junalla
Penang - Kuala Lumpur: Vuokra-autolla
KL - Singapore: Junalla
Singapore - Batam: Lautta
Batam - Jambi - Palembang - Pandar Lampung - Jakarta: Lautta+bussi+lautta+bussi
Jakarta - Banuywangi: Bussi + juna
Banuywangi - Denpasar: Lautta + bussi
Denpasar - Fremantle: Risteilybotski.

37 041 kilometriä ja 198 päivää.

Kaikki muu olisi iisisti toistettavissa, paitsi tuo laivamatkan säätö. Lähetettiin joku 30-40 mailikyselyä + koluttiin nettipalvelut läpi. Rahtilaivapaikkoja on tarjolla jonkin verran, mutta ne maksaa ihan kiitettävästi, +100e/päivä. Eikä näitäkään ihan koko ajan ole tyrkyllä.

Yhdeltä purjeveneeltä saatiin tarjous mahdollisesta kyydistä, mutta se oli tarjolla vasta 3-4 kuukautta suunniteltua ylitystä myöhemmin. Näiden hakuun löytyy find a crew -tyylisiä palveluita.

Risteilyliput saatiin tuurilla ja hyvällä halvennuksella. Tosin liput saatiin vain pari päivää ennen laivan lähtöä, joten se aiheutti pientä säätöä. Lipuista pulitettiin +500e/naama, joka sisälsi ikkunallisen hytin, liudan aktiviteetteja, ruokailut ja alkoholittomat juomat. Tämä oli alle puolet normihinnoista. Jos kiinnostaa, niin tuolta löytää lisää dataa: https://turisteina.com/2015/01/16/198-paivaa-ja-37-041-kilometria/

Ei vitsi miten siistiltä kuulostaa!