Egyptin matkat ja arabikevät

(Luettu 3746 kertaa)

Juuli

• Reissaaja
    • Profiili
Egyptin matkat ja arabikevät
« : 27.11.2011, 14:38:06 »
Moikkis!

Onko joku käynyt Egyptissä tänä vuonna? Siis suurissa kaupungeissa, Kairossa, Alexandriassa jne.
Kiinnostaa tietää millasta siellä on ollut nyt vallankumouksen myllerryksessä? Ootteko tunteneet olonne turvalliseksi?

En nyt varsinaisesti oo suunnittelemassa matkaa sinne, mut oon ihan yleisesti kiinnostunu.  ::)
Des goûts et des couleurs on ne discute pas.

nansikka

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Egyptin matkat ja arabikevät
« Vastaus #1 : 30.12.2011, 03:15:17 »
Mua kiinnostais tietää sama. Olis myös mielenkiintoista tietää, onko maan yleinen ilmapiiri muuttunut, kun Muslimiveljeskunta on noussut valtaan - kun kerran suunnittelevat alkoholinkin kieltoa. Villisti tosin veikkaisin, että ainakin Punaisenmeren turistikohteissa viina virtaa entiseen malliin.  ::)
Jos sua elämä ahdistaa, siitä ei masentua saa
Voithan ryhtyä pakkaamaan
Kummasti mielikin virkistyy, kun matkaan käy
Vaikka kukkaro ohenee, elonlaatu kohenee
Kun matkustaa

Tico@Matka maailman y

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 30.12.2011, 19:43:05 »
Jotkut tutut on olleet Egyptissä syksyn mittaan, eivätkä ole raportoineet mitään häkellyttävää. Kairon ulkopuolella on kai ollut suht iisiä, vaikka Tahririn aukiolla on kuohunut harva se viikko.
Jos olette Facebookissa, ryhtykää seuraamaan HS Kairoa eli hesarin Kairon kirjeenvaihtajan saittia, hän kertoo FB:ssä vähän arkisempia asioita kuin lehtijutuissa.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

Antimoni

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 10.02.2012, 14:20:26 »
Kairossa paikalliset kertovat, etteivät tälläkin hetkellä käynnissä olevat mielenosoitukset vaikuta jokapäiväiseen elämään ja heidän mielestään tuntuu kuin kaikki levottomuudet olisivat jossain eri planeetalla. Ihan keskustaan en ole tunkenut ja sieltä on kuulemma hyvä pysyäkin vähän kauempana ainakin hetken (Mubarakin kaatumisen vuosipäivä on huomenna ja esimerkiksi kouluni lukukauden alkamista on lykätty kansalaistottelemattomuustempauksen takia). Omalla asuinalueellani sekä ravintoloissa, kuppiloissa ja kaduilla elämä kulkee ihan normaalisti, eikä tunnelmassa ole aistittavissa mitään ikävää. Naapuruston ihmiset ovat ystävällisiä ulkomaalaiselle, lapset tervehtivät rappukäytävässä ja kaupassa arabiantaidoton saa apua.

Tietenkin matkailumielessä on ihan eri juttu, jos aikoo käydä läpi turistikohteita eikä Tahrirille nyt ainakaan kannata mennä. Paikalliset tutut eivät halua viedä meitä keskustaan lainkaan ihan vielä.

Saturnus

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Luxor-info.net
« Vastaus #4 : 25.02.2012, 00:01:58 »
Itse olin Luxorissa tammikuun. Siellä on ollut koko ajan ihan yhtä rauhallista kuin ennenkin, samoin muissa turistikohteissa. Kairossa on paikoitellen toki ollut levottomampaa, mutta jos on aikaisemmin välttänyt Tahrir-aukiota niin eipä tuo elämä siellä nyt sen kummoisempaa ole ollut. Itse kävin Tahrir-aukiolla 26.1. eli päivää ensimmäisen vuosipäivän jälkeen. Tunnelma oli hyvä, joskaan en siellä hirveän kauaa viihtynyt kun oltiin pienen muksun kanssa liikkeellä. Itse en kovin paljon jaksa jännittää näitä asioita, ymmärrän jos jollain on muukin näkemys asiaan mutta nuo mainitsemani tunnelmat kyllä ovat aika yleisiä Egyptissä asuvien kesken (keiden kanssa minä siis olen yhteydessä). Olisin lähtenyt uudestaankin nyt keväällä mutta ajattelin välillä vaihtaa kohdetta, että näkisi muutakin maailmaa taas tauon jälkeen ;D Syksyllä sitten uudestaan...

Itsellä vielä tuossa asuinpaikkana Kairo, kun en ole täällä Pallontallaajissa hetkeen käynyt, olen muuttanut takaisin Suomeen mutta jälkikasvun takia perhesiteet myös Egyptiin...